Drizzt Skrevet 26. mars 2023 #1 Skrevet 26. mars 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/abKdkA/studenten-cecilia-20-kritiserer-norge-med-skrik-plakat Jeg merker jeg blir litt provosert av dette. Norge har ikke penger å gi sine eldre en verdi avslutning av livet, ikke penger til å gi egen befolkning forsvarlig helsehjelp, men penger til alle verdens studenter finnes det? Nei, jeg synes at det er bare rimelig å begrense ''gratis''-prinsippet til så få som mulig utenlandske studenter. 5 2
stan Skrevet 26. mars 2023 #2 Skrevet 26. mars 2023 Utfordringen er at det ikke er nok norske som vil ta utdanningene. Det koster oss noen kroner, samtidig får vi tilgang på kloke hoder i fra andre land. Noen av de blir og bidrar til verdiskapingen i landet. Hvis vi begynner å ta skolepenger, vil studentene heller dra til bedre universiteter i andre land. 6
Drizzt Skrevet 26. mars 2023 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2023 stan skrev (14 minutter siden): Utfordringen er at det ikke er nok norske som vil ta utdanningene. Det koster oss noen kroner, samtidig får vi tilgang på kloke hoder i fra andre land. Noen av de blir og bidrar til verdiskapingen i landet. Hvis vi begynner å ta skolepenger, vil studentene heller dra til bedre universiteter i andre land. Det koster ikke noen kroner. Det koster MYE penger. Så reiser de hjem til sitt land og Norge får ikke akkurat noe tilbake for pengene som er investert. Kunst spesielt ... Hva kan det bidra med til Brasils økonomi? Eller norsk? Jeg forstår hvis det er noen plasser i ingeniørstudier eller andre relevante studier som skaper reelle verdier og at studieplassen kommer med forpliktelse å jobbe i Norge og betale skatt i for eksempel 10-15 år etter det så Norge kan få noe tilbake, men ... kunst? 7
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #4 Skrevet 26. mars 2023 Drizzt skrev (38 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/abKdkA/studenten-cecilia-20-kritiserer-norge-med-skrik-plakat Jeg merker jeg blir litt provosert av dette. Norge har ikke penger å gi sine eldre en verdi avslutning av livet, ikke penger til å gi egen befolkning forsvarlig helsehjelp, men penger til alle verdens studenter finnes det? Nei, jeg synes at det er bare rimelig å begrense ''gratis''-prinsippet til så få som mulig utenlandske studenter. Hvem mener du skal løfte vår nasjonale kompetanse og skape velstand for nye generasjoner? Selvsagt skal vi åpne universitetene vår for de skarpeste hodene! 4
Stonegiant Skrevet 26. mars 2023 #5 Skrevet 26. mars 2023 (endret) De legger igjen penger i Norge når de bor her. Mange blir her også etter studiene. Endret 26. mars 2023 av Stonegiant 2
Blueberrysmoothie Skrevet 26. mars 2023 #6 Skrevet 26. mars 2023 (endret) Det er ikke sånn at staten ikke har nok penger til god eldreomsorg og helsehjelp. Det handler om at regjeringen bruker pengene på feil måter. Vi har råd til begge deler. Utdanning (og fred) er det viktigste grepet mot fattigdom nasjonalt og globalt og i mange land utenfor Europa har de ikke tilgang på utdanning, i mange land blir kvinner nektet utdanning og dette igjen fører til både mer vold og overgrep og mer fattigdom. Vi kan ikke ha det sånn i verden at kun rike har mulighet til å utdanne seg, det skaper større klasseskille og enda mer fattigdom. Det er en skam om Norge vil bidra til mer av det. Utdanningstilbudet for utenlandske i Norge må bevares! Studentene er en god og viktig ressurs for samfunnet, både når jobber under studiene og når de er ferdig utdannet og kommer ut i full jobb. Endret 26. mars 2023 av Blueberrysmoothie 5
Brunello Skrevet 26. mars 2023 #7 Skrevet 26. mars 2023 Jeg tipper det er langt flere nordmenn som studerer i utlandet enn det er utlendinger som studerer i Norge. Noen nordmenn må betale der de er, mens andre studerer gratis. Internasjonalt samarbeid er bra på mange måter. At det koster litt (ja litt i den store sammenhengen) får vi tåle. 2 1
Drizzt Skrevet 26. mars 2023 Forfatter #8 Skrevet 26. mars 2023 Snok1 skrev (7 minutter siden): Hvem mener du skal løfte vår nasjonale kompetanse og skape velstand for nye generasjoner? Selvsagt skal vi åpne universitetene vår for de skarpeste hodene! Jeg ser at du misforsto problemstillingen. Det er mange skarpe hoder også i Norge, men de blir mindre skarpe etter norsk skoleutdanning.
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #9 Skrevet 26. mars 2023 Drizzt skrev (Akkurat nå): Jeg ser at du misforsto problemstillingen. Det er mange skarpe hoder også i Norge, men de blir mindre skarpe etter norsk skoleutdanning. Etter din (feilslåtte) logikk kan de norske studentene studere ved utenlandske universiteter og bli smartere enn utlendingene som må nøye seg med norske universiteter. 🙄 1
Drizzt Skrevet 26. mars 2023 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Etter din (feilslåtte) logikk kan de norske studentene studere ved utenlandske universiteter og bli smartere enn utlendingene som må nøye seg med norske universiteter. 🙄 Absolutt en mulighet å bli smartere, men det spørs hvilke universiteter det er snakk om. Ikke alle universiteter i utlandet tilbyr utdanning av god kvalitet. De gode har vanligvis høye krav. Logikken min er utmerket presis. 1
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #11 Skrevet 26. mars 2023 Drizzt skrev (2 minutter siden): Absolutt en mulighet å bli smartere, men det spørs hvilke universiteter det er snakk om. Ikke alle universiteter i utlandet tilbyr utdanning av god kvalitet. De gode har vanligvis høye krav. Logikken min er utmerket presis. Nå kommer du med radikal ny kunnskap her. Jeg kom dessverre ikke inn på MIT som deg.
herzeleid Skrevet 26. mars 2023 #12 Skrevet 26. mars 2023 Gratis utdanning for de som ikke er norske er nok et av stedene en må regne med kutt ettersom økonomien blir dårligere. Det samme gjelder gratis utdanning innen (fag)felt der det er svært liten etterspørsel eller behov fra samfunnet og næringslivet. Sånn sett befinner nok en brasiliansk kunststudent seg i en litt lei skvis, både fordi det ikke er selvsagt at Norge skal betale for utdannelsen til mennesker fra andre siden av kloden, og fordi en i tilfeller der en skal bruke utdannelse som utviklingshjelp for befolkningen i land der en sliter nok bør prioritere utdannelser det faktisk er behov for. 6 1
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #13 Skrevet 26. mars 2023 herzeleid skrev (1 minutt siden): Gratis utdanning for de som ikke er norske er nok et av stedene en må regne med kutt ettersom økonomien blir dårligere. Det samme gjelder gratis utdanning innen (fag)felt der det er svært liten etterspørsel eller behov fra samfunnet og næringslivet. Sånn sett befinner nok en brasiliansk kunststudent seg i en litt lei skvis, både fordi det ikke er selvsagt at Norge skal betale for utdannelsen til mennesker fra andre siden av kloden, og fordi en i tilfeller der en skal bruke utdannelse som utviklingshjelp for befolkningen i land der en sliter nok bør prioritere utdannelser det faktisk er behov for. Det som er fantastisk med Norge er at vi har KG til å utvikle kunnskaps- og universitetspolitikken vår. Ola Borten Moe kommer til å fryde seg av lykke over forslaget ditt. (Forrige setning er ikke ironi).
herzeleid Skrevet 26. mars 2023 #14 Skrevet 26. mars 2023 Snok1 skrev (2 minutter siden): Det som er fantastisk med Norge er at vi har KG til å utvikle kunnskaps- og universitetspolitikken vår. Ola Borten Moe kommer til å fryde seg av lykke over forslaget ditt. (Forrige setning er ikke ironi). Festlig, men se heller om du klarer å formulere argumenter så blir dette mer nyttig. 6
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #15 Skrevet 26. mars 2023 herzeleid skrev (1 minutt siden): Festlig, men se heller om du klarer å formulere argumenter så blir dette mer nyttig. Gi meg heller en ekte problemstilling som det er verd å ta på alvor.
Kokeplate Skrevet 26. mars 2023 #16 Skrevet 26. mars 2023 herzeleid skrev (13 minutter siden): Gratis utdanning for de som ikke er norske er nok et av stedene en må regne med kutt ettersom økonomien blir dårligere. Det samme gjelder gratis utdanning innen (fag)felt der det er svært liten etterspørsel eller behov fra samfunnet og næringslivet. Sånn sett befinner nok en brasiliansk kunststudent seg i en litt lei skvis, både fordi det ikke er selvsagt at Norge skal betale for utdannelsen til mennesker fra andre siden av kloden, og fordi en i tilfeller der en skal bruke utdannelse som utviklingshjelp for befolkningen i land der en sliter nok bør prioritere utdannelser det faktisk er behov for. Absolutt gode poeng.
Me for life Skrevet 26. mars 2023 #17 Skrevet 26. mars 2023 Er helt feil at vi skal sponse utdannelsen til utenlandske studenter som tar med seg alt hjem så fort de er ferdige. Det går selvfølgelig den andre veien også for norske studenter i utlandet. Men spons gjerne utenlendske studenter der vi mangler arbeidskraft og legg til en 5-års jobbplikt etter det. Da blir det vinn vinn, begge både får og tar. Vil de ikke binde seg er det greit, da er det bare å dekke studieavgiften selv 4
Enda Skrevet 26. mars 2023 #18 Skrevet 26. mars 2023 Man får ikke de skarpeste hodene ved å lokke med gratis utdanning. De skarpeste får stipender og kommer inn på eliteuniversiteter i andre land. Vi får de som ikke har råd til å studere andre steder. Sannsynligvis reiser de aller fleste hjem etter endt utdanning, så de skaper ikke noen velstand for oss. I tillegg dytter de ut norske studenter som ville brukt utdanningen i Norge, de gjør det vanskeligere for nordmenn å få studentbolig siden utenlandske prioriteres, og de gjør at undervisningen må gjøres på engelsk. Langt fra alle norske studenter eller forelesere behersker det like godt. Kvaliteten kan derfor bli dårligere, og mange norske studenter lærer mindre enn de kunne gjort. Jeg har ikke sett en eneste undersøkelse som støtter alle påstandene om hvor fantastisk utenlandske studenter skal være for Norge. Det er lett å mistenke at de ikke gjøres fordi institusjonene kjenner studentene og vet at resultatet ikke vil bli det de ønsker. 4
Drizzt Skrevet 26. mars 2023 Forfatter #19 Skrevet 26. mars 2023 (endret) Snok1 skrev (51 minutter siden): Nå kommer du med radikal ny kunnskap her. Jeg kom dessverre ikke inn på MIT som deg. Jeg visste ikke det er nytt for deg at kvalitet varierer blant utenlandske universiteter, men OK. Enda skrev (24 minutter siden): Man får ikke de skarpeste hodene ved å lokke med gratis utdanning. De skarpeste får stipender og kommer inn på eliteuniversiteter i andre land. Vi får de som ikke har råd til å studere andre steder. Sannsynligvis reiser de aller fleste hjem etter endt utdanning, så de skaper ikke noen velstand for oss. I tillegg dytter de ut norske studenter som ville brukt utdanningen i Norge, de gjør det vanskeligere for nordmenn å få studentbolig siden utenlandske prioriteres, og de gjør at undervisningen må gjøres på engelsk. Langt fra alle norske studenter eller forelesere behersker det like godt. Kvaliteten kan derfor bli dårligere, og mange norske studenter lærer mindre enn de kunne gjort. Jeg har ikke sett en eneste undersøkelse som støtter alle påstandene om hvor fantastisk utenlandske studenter skal være for Norge. Det er lett å mistenke at de ikke gjøres fordi institusjonene kjenner studentene og vet at resultatet ikke vil bli det de ønsker. Nettopp, nettopp. Endret 26. mars 2023 av Drizzt
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #20 Skrevet 26. mars 2023 Drizzt skrev (1 minutt siden): Jeg visste ikke det er nytt for deg at kvalitet varierer blant utenlandske universiteter, men OK. Jeg skulle visst merket kommentaren min med #ironivarsel Fort gjort å overvurdere publikum når man diskuterer universiteter. Et øyeblikk glemte jeg at jeg er på KG.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå