AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #1 Skrevet 26. mars 2023 Jeg har hatt en eks kjæreste som begynte å ruse seg, og jeg har vært i kontakt med krisesenter, gikk fra han jeg var sammen med pga av rusen som gjorde han mer aggressiv mot meg - likevel bestemte jeg meg for å beholde barnet, selv har jeg aldri drevet med rus, men jeg har pstd og har hatt en vond oppvekst som har preget meg - og nå truer noen av de på krisesenteret med å rapportere meg til barnevernet slik at de skal stå klar til å evt ta fra meg barnet så fort det er født…. Jeg føler meg så maktesløs og aner ikke hva jeg skal gjøre, både venner og familie mener jeg er mer enn god nok til å klare å ta vare på et barn - men det virker som om det skal «straffes» at jeg har vært sammen med eksen fra krisesenteret - jeg vet heler ikke om jeg burde kontakte barnevernet selv først eller hva som er best å gjøre, jeg er bare livredd for hva som kan skje fremover… hva er det som skal til for at barnevernet faktisk tar barnet vekk? Har jeg ingenting å si? Anonymkode: fec11...c9a 3
Pillarguri Skrevet 26. mars 2023 #2 Skrevet 26. mars 2023 Ingen tar fra deg barnet ditt hvis du kan tilby barnet en trygg og kjærlig tilværelse. Hva må du kunne tilby et barn ? Trygg bolig, god boevne, omsorg og kjærlighet, økonomi til det barnet trenger, ingen rusmisbruk, ingen tung psykiatri. Klarer du dette så er det ingen som tar fra deg barnet. 16 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #3 Skrevet 26. mars 2023 De ansatte på krisesenteret er ikke der for å straffe noen. Antagelig stilles det spørsmål rundt omsorgsevnen din og muligheten din til å ta vare på et barn. Men dette er det barneverntjenesten som skal vurdere. Vær ærlig og samarbeidsvillig. Får du tilbud om veiledning og/eller kurs, si ja takk. Anonymkode: 91900...fc4 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #4 Skrevet 26. mars 2023 Det skal ekstremt mye til før man overtar omsorgen for et barn, og særlig for et nyfødt barn. Er du sikker på du har oppfattet riktig hva intensjonen til de ansatte på krisesenteret er? Det er ganske vanlig at krisesenter kontakter barnevern, men ikke for å få plassert barnet. Vanligvis fordi de ser et behov for hjelp og støtte, hvilket er helt normalt i den situasjonen mange er når de bor på krisesenter. Anonymkode: 22bac...320 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #5 Skrevet 26. mars 2023 Og igjen, det skal mye til for at en omsorgsovertakelse skjer. Du kan lese deg opp på barnevernloven på lovdata.no. Anonymkode: 91900...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #6 Skrevet 26. mars 2023 De på krisesenter har ikke makt til å kreve at bv skal ta fra noen barnet. Men de kan melde bekymring. Bekymring går på barnets oppvekst og utvikling, så det kan være snakk om veldig mye forskjellig her. Ville spurt de på krisesenteret hva som bunner i bekymringen. Du får også vite hvem og hva som står i bekymringsmeldingen når det er fra det offentlige, de kan ikke melde anonymt. Husk også at å melde bekymring ikke er det samme som at bv tar fra deg barnet. Loven er at barnets beste alltid skal settes først, og det er i de aller fleste tilfeller å få bo med mor/biologiske foreldre. Men er det snakk om mishandling eller neglekt så kan man miste omsorgen - oftest med en tanke om å plassere barnet tilbake hos biologiske foreldre. Si ja til eventuell hjelp. Bv er ikke ute etter å fjerne flest mulig barn fra foreldrene sine, men er det sterk bekymring for barnets utvikling så er det jo noe som må vurderes. Det er også slik at veldig mange får bekymringsmelding, men svært få går videre til undersøkelse. Anonymkode: 15185...4de 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #7 Skrevet 26. mars 2023 Jeg kjenner til ei som var i samme situasjon. Der var det ikke snakk om omsorgsovertakelse, det var snakk om å kontakte bv for å sikre at hun skulle få mest mulig støtte for å gjøre overgangen med å få barn og det å være mor enklest mulig for henne. Hun trodde, som ts, at det var snakk om å ta fra henne barnet. Men når hun til slutt forstod det, så fikk hun god hjelp en periode av bv og andre instanser. Det er et positivt tegn at du valgte å gå fra han som ruser seg, ts. Det er også et godt tegn at du tar imot hjelp på krisesenteret. Det vil ikke bli brukt mot deg. Du skriver at du har opplevd en vond oppvekst og at du har ptsd. Om noe så er det kanskje det de er bekymret for, at din oppvekst kan påvirke hvordan du vil fungere som mor. Men det er ikke nok til å ta fra deg omsorgen! Snakk med legen din om dette og be om hjelp. Om du ikke allerede går i behandling, så be om snarlig behandling hos psykolog, for da vil du ha en fagperson som kjenner deg bedre enn både krisesenter og bv gjør og kan gi deg støtte. Lykke til med resten av svangerskapet og det å bli mor Anonymkode: 1b1ca...60b 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #8 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ville spurt de på krisesenteret hva som bunner i bekymringen. Anonymkode: 15185...4de Dette skal KS ha rutiner på . Det vanlige er at man går igjennom meldingen til barnevernet med mor. Anonymkode: 28552...559 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #9 Skrevet 26. mars 2023 Det at du tar tak i ting og oppsøker f.eks krisesenter viser at du har innsikt i din situasjon og er til fordel for deg. Anonymkode: e404d...904 1 1
Andro Skrevet 26. mars 2023 #10 Skrevet 26. mars 2023 Kontakt barnevernet selv. De er en hjelpeinstans. De kan gi deg støtte og veiledning i foreldrerollen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #11 Skrevet 26. mars 2023 Men i alle dager… hva slags krisesenter er det her for no! Anonymkode: 3340d...b69 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #12 Skrevet 26. mars 2023 Dette høres ikke innafor ut. De har ingen rett til å true deg med barnevern, eller på andre måter sette deg i en situasjon der du føler du må ta abort f.eks for å unngå trøbbel. Du har ikke gjort noe galt, om du er blitt gravid med en dårlig mann, så lenge du beskytter barnet ditt mot han. Jeg tror ikke du skal godta dette. Foreslår skriver en klage til kommunen, eller fylkeslegen angående dette. Dette virker ikke innenfor og krisesentrene er kommunens ansvar. Anonymkode: 708e5...0f1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #13 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men i alle dager… hva slags krisesenter er det her for no! Anonymkode: 3340d...b69 Hva mener du? Anonymkode: 28552...559
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #14 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette høres ikke innafor ut. De har ingen rett til å true deg med barnevern, eller på andre måter sette deg i en situasjon der du føler du må ta abort f.eks for å unngå trøbbel. Du har ikke gjort noe galt, om du er blitt gravid med en dårlig mann, så lenge du beskytter barnet ditt mot han. Jeg tror ikke du skal godta dette. Foreslår skriver en klage til kommunen, eller fylkeslegen angående dette. Dette virker ikke innenfor og krisesentrene er kommunens ansvar. Anonymkode: 708e5...0f1 Det er helt normalt, nærmest rutine at KS melder bekymring til barnevernet. Særs i tilfeller der mor og barn, eller gravid mor mistenkes å gjenoppta relasjon med familievold og/eller rus. Anonymkode: 28552...559 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #15 Skrevet 26. mars 2023 Jeg hadde selv en tøff oppvekst med psykisk og fysisk vold. Fikk en personlighetsforstyrrelse, da bv fant ut dette, var deres umiddelbare reaksjon å gi meg et brev hvor det var besluttet å finne et fosterhjem til barnet. Dette skjedde imidlertid ikke, det var ikke grunnlag nok. Likevel, og dette høres nok rart ut, men: Hverdag med barn kreves utrolig mye husarbeid, organisering og «måer» som barnet MÅ ha. For meg med en traumatiserende oppvekst, angrer jeg i ettertid på at barnet mitt ikke ble satt i fosterhjem den gang. Jeg brukte alle kreftene mine på disse «selvfølgelighetene» som må være i bunn av dette å ha barn. Klarte i liten grad å være mentalt tilstede for barnet mitt, og i dag (barnet er voksent) føler hen at jeg ikke har vært glad i henne. Dette hadde jeg nok klart å vise bedre, om jeg ikke hadde den daglige omsorgen for henne. Sier ikke at dette er løsningen for deg, men det er verdt å ha med seg dette i tankene fremover. Lykke til! 😊 Anonymkode: 9e616...ec7 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #16 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har hatt en eks kjæreste som begynte å ruse seg, og jeg har vært i kontakt med krisesenter, gikk fra han jeg var sammen med pga av rusen som gjorde han mer aggressiv mot meg - likevel bestemte jeg meg for å beholde barnet, selv har jeg aldri drevet med rus, men jeg har pstd og har hatt en vond oppvekst som har preget meg - og nå truer noen av de på krisesenteret med å rapportere meg til barnevernet slik at de skal stå klar til å evt ta fra meg barnet så fort det er født…. Jeg føler meg så maktesløs og aner ikke hva jeg skal gjøre, både venner og familie mener jeg er mer enn god nok til å klare å ta vare på et barn - men det virker som om det skal «straffes» at jeg har vært sammen med eksen fra krisesenteret - jeg vet heler ikke om jeg burde kontakte barnevernet selv først eller hva som er best å gjøre, jeg er bare livredd for hva som kan skje fremover… hva er det som skal til for at barnevernet faktisk tar barnet vekk? Har jeg ingenting å si? Anonymkode: fec11...c9a Det er vel derfor så mange velger å bli, i fare for å bli meldt til bv! Norge er ekstrem på sånt. Og de som trenger hjelp får det ikke, da de bruker all tiden på alt annet! Anonymkode: 2eaf3...315
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #17 Skrevet 27. mars 2023 Jeg kjenner til en ligende situasjon og løsningen ble at barnevernet tvang mor til et opphold på 6 uker på et mødrehjem for å observere hvordan omsorgsevnen var. Mor gikk med på det og beholdt omsorgen etter oppholdet. Men, jeg vet det var utrolig tøft å ha det hengende over seg og du er hele tiden nødt til å være den beste versjonen av deg selv. Vise akkurat passe med følelser, ikke for mye og ikke forlite. De krever også ofte at man følger offentlige råd, dvs ikke samsover osv. De var negative til for mye bæresele selv om det er motbevist fra moderne forskning. Altså mødrehjemmet krever at du følger en veldig snever standard og at du rask tar til deg det de ønsker du skal gjøre. Det er greit å bare være obs på det. Anonymkode: 8766c...8a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #18 Skrevet 27. mars 2023 Når du velger å være sammen med denne eksen selv du bor på krisesenter, forstår jeg godt at de vurderer å melde deg. Du må holde deg helt unna han, og fokusere på babyen din. Null kontakt! Om han klarer å stable seg på bena om et år eller to, får du se hva som skjer. Men om du fortsetter å være kjæreste med en voldelig/ruset mann, kan du risikere at barnevernet vurderer din omsorgsevne som for dårlig til å være mamma. Det er jeg enig med dem i. Anonymkode: d5e5a...bb6
Sofie Maria Skrevet 27. mars 2023 #19 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette høres ikke innafor ut. De har ingen rett til å true deg med barnevern, eller på andre måter sette deg i en situasjon der du føler du må ta abort f.eks for å unngå trøbbel. Du har ikke gjort noe galt, om du er blitt gravid med en dårlig mann, så lenge du beskytter barnet ditt mot han. Jeg tror ikke du skal godta dette. Foreslår skriver en klage til kommunen, eller fylkeslegen angående dette. Dette virker ikke innenfor og krisesentrene er kommunens ansvar. Anonymkode: 708e5...0f1 Jeg er på ts side her, men du er klar over det finnes noe som heter meldeplikt?! Den trumper taushetsloven og noe de ansatte på krisesenteret må forholde seg til- aka hvis krisesenteret har grunner til å tro eller føler ts ikke har det som skal til for å være en god mor så har de plikt å melde ifra. Samme som jeg på jobben i bhg har plikt å melde ifra hvis noen av våres barn er i fare. 2 1
Sofie Maria Skrevet 27. mars 2023 #20 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Når du velger å være sammen med denne eksen selv du bor på krisesenter, forstår jeg godt at de vurderer å melde deg. Du må holde deg helt unna han, og fokusere på babyen din. Null kontakt! Om han klarer å stable seg på bena om et år eller to, får du se hva som skjer. Men om du fortsetter å være kjæreste med en voldelig/ruset mann, kan du risikere at barnevernet vurderer din omsorgsevne som for dårlig til å være mamma. Det er jeg enig med dem i. Anonymkode: d5e5a...bb6 du har misforstått litt her, hun skriver x👍🏻 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå