Gå til innhold

På blodtrykkmedesin etter kun en sjekk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos legen min og sjekket blodtrykket mitt... Det var litt for høyt og legen satte meg på medesiner. Siden min far og mange i min familie også har høyt blodtrykk, mente legen at jeg skulle på medesiner. Timen gikk fort, ble fortalt at jeg skulle prøve det ut i en mnd og evt etter det gå med et apparat i 24 timer som sjekker blodtrykket.  Så var jeg ute av legekontoret litt forfjamset og redd. 

Er i slutten av 30 årene og tanken på å bruke dette resten av livet stresser meg sykt mye..  Fikk ikke noe info om oppfølgingstime og om jeg skulle bruke medesinene i kun en mnd og så slutte?  Så til dere som har vært gjennom noe lignende... Skal jeg slutte å ta medesinene etter en mnd og så gå med blodtrykkaparat i et døgn uten å være på medesiner? 

Anonymkode: d142c...67c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut.

Jeg har(hadde) høyt blodtrykk det er i dag regulert med medisin noe som fungerer helt fint.

Men før jeg begynte på medisin, gikk jeg med apparat i 24 timer, for å registrere hvordan trykket var gjennom hele døgnet.

Det var da såpass at jeg måtte begynne på medisin.  Hos meg er det nok også arvelig ettersom både min far og mor hadde høyt blodtrykk. Jeg er slank og normal trent så legen fant ikke det som noen årsak, derav medisin, som jeg måte regne med å ta resten av livet. Jeg var da rundt 45 år.

Etter at jeg startet på medisin har jeg ikke hatt 24 timers måling, kun årlig kontroll hos fastlegen for å måle blodtrykk der.
Hadde litt hyppigere kontroll den første perioden for å se at medisinen hadde effekt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager å kuppe tråden, men kan jeg spørre både deg ts, og deg Geojak, hva blodtrykket deres lå på når medisiner ble nødvendig? 

Jeg lurer nemlig selv på om jeg bør kontakte lege ang blodtrykket, som har steget etter oppstart av adhd medisiner 😵💫 Takker på forhånd for svar :)

Anonymkode: 5aa5c...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Enig med Geojak her, det var pussig. 
Ble tilfeldig oppdaget hos meg og, jeg ble værende på legekontoret en stund for å kontrollsjekke trykket, og det var høyt. Fikk avtale om døgnmåler etter noen dager, det viste gjennomgående høyt i hele døgnet (noe lavere på natten selvsagt). Fikk medisiner og ny timeavtale etter 14 dager, da måtte jeg komme tidlig for at de skulle ta flere trykk før timen. 
trykket var fortsatt høyt, så det ble dobling av dose og ny timeavtale igjen om 14 dager. Da var det omsider nede på akseptable 133/81, så nå er det kontroll igjen i mai. Mitt trykk lå på 160-180/100-115 da det ble oppdaget

Anonymkode: ae09e...90d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt var på 90 150. 

Anonymkode: d142c...67c

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Beklager å kuppe tråden, men kan jeg spørre både deg ts, og deg Geojak, hva blodtrykket deres lå på når medisiner ble nødvendig? 

Jeg lurer nemlig selv på om jeg bør kontakte lege ang blodtrykket, som har steget etter oppstart av adhd medisiner 😵💫 Takker på forhånd for svar :)

Anonymkode: 5aa5c...3fb

Hei, husker ikke helt hva det var men det lå,over normalen.

Dersom du mistenker høyt blodtrykk ville jeg tatt en tur til fastlegen for å sjekke det ut.
Høyt blodtrykk over tid er ikke bra, så viktig å sjekke det opp før det går for lang tid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk påvist høytblodtrykk da jeg gikk til legen med hodepine/migrene. BT viste da 141/92. Jeg startet da på Atacand som visstnok skal være effektivt mot migrenen i tillegg til BT. Fikk en oppfølgingstime en mnd etterpå. Da var BT normalt. Gikk aldri med 24 timers måling.

Anonymkode: 2df75...82c

Skrevet

Ble det gjort kontrollmålinger? Jeg pratet meg til høyt blodtrykk en gang, men siden legen vet at jeg normalt sett ikke har høyt blodtrykk, ble det gjort flere kontrollmålinger etter at jeg hadde sittet i stillhet noen minutter. Da var blodtrykket normalt.

Kjøp deg gjerne en blodtrykksmåler og sjekk gjennom døgnet. Da får du en peiling på om du hadde "kontortrykk" eller om det er reelt forhøyet.

AnonymBruker
Skrevet

Legen min ville også ha meg til å starte på medisiner etter en legetime.

Jeg ba om tid til å naturlig få ned blodtrykket først. 

Jeg måtte da til legen 1 gang pr uke i 6 uker for å kontrollere at tiltakene mine fungerte.

Anonymkode: cd3d5...74e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legen for blodprøver da hun også ville måle blodtrykket siden det var lenge siden sist. Hun målte da til 167/95. Hun ville ha meg rett på medisiner uten døgnmåling, mtp familiebakgrunn. Jeg hadde nettopp vært gjennom en veldig stressende periode på jobb og var overbevist om at det var årsaken. Kjøpte meg egen blodtrykksmåler og målte både hjemme og på jobb et par dager, og da jeg målte over 200/100 på jobb ringte jeg legen og ba om medisiner… Da ble jeg også sykmeldt noen uker, inntil blodtrykket var regulert. Medisinene jeg bruker nå fungerer veldig godt, og hodepinen jeg slet med i et par år før dette har vært borte siden. Jeg var i slutten av 30-årene da jeg startet med medisiner.

Anonymkode: 774d3...391

• Liker 1
Skrevet

Jeg var til lege i mai også fjor, for et bestemt problem. Legen tok da også blodtrykket, og det var forhøyet. Jeg ble da satt på eget rom med måling flere ganger, tror mansjetten var på i ca 20 minutter og målte da fem ganger. Så ble det regnet et gjennomsnitt. Det lå på 102, burde etter min alder vært lavere enn 85. 

Jeg er litt overvektig, og da jeg var hos lege hadde jeg stått i sterkt stress i nesten et år og hadde store søvnproblemer.

Det ble snakket om å gå med måleapparat i et døgn, men det ble utsatt. Ny time to uker senere, fremdeles forhøyet blodtrykk. Ny runde med gjennomsnittsmåling 20 minutter. Litt lavere enn sist. Jeg ble gradert sykemeldt i fem uker fram til sommerferien. 

Jobbet med å få søvnen på plass, stressmestring, prøvde å gå ned i vekt. 

Ny kontroll i slutten av august. Da var blodtrykket mitt akkurat akseptabelt, så slapp medisiner.

Legen min ville ikke skrevet ut medisiner til meg før 24-timersmåling. 

Kanskje hadde det vært annerledes hvis jeg var godt trent, normalvektig, ikke hadde søvn/stressproblemer men LIKEVEL hadde høyt blodtrykk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...