Gå til innhold

Min kone har fått utlagt tarm og har sluttet med sex

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kone har fått utlagt tarm og sier hun har mistet all sexlyst pga dette.

Hun har ikke vondt  men tanken på at posen på magen skal luktes, høres og kjennes av meg orker hun ikke.

Jeg er enig med henne i at pose på magen ikke er sexy, men nå er det det hun har fått og samlivet vårt har fått seg en støkk.

Hvordan fungerer sexlivet med avføringspose på magen?

Anonymkode: 98172...0ef

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hun/dere fått informasjon om sex og stomi? Og ev. tilbud om samtale knytt til dette?

Anonymkode: 609c4...59e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man får jo oppfølging i denne situasjonen, samtale, veiledning og støtte. Har dere takket nei til det? 

Anonymkode: e811a...711

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke hun/dere fått informasjon om sex og stomi? Og ev. tilbud om samtale knytt til dette?

Det kom en sykepleier på besøk på sykehuset med brosjyrer, og snakket litt med oss på sengekanten.

Hun sa at alt sitter mellom ørene og at det er opp til oss "å koble ut" at det er en pose på magen.

Lettere sagt enn gjort...

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får jo oppfølging i denne situasjonen, samtale, veiledning og støtte. Har dere takket nei til det? 

Anonymkode: e811a...711

Har fått tilbud om time hos sexolog, men pga lang ventetid var det beste at vi bare satte i gang selv, sa de.

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere?

Anonymkode: f8d0d...d4e

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere?

Anonymkode: f8d0d...d4e

51 og 54 år

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det kom en sykepleier på besøk på sykehuset med brosjyrer, og snakket litt med oss på sengekanten.

Hun sa at alt sitter mellom ørene og at det er opp til oss "å koble ut" at det er en pose på magen.

Lettere sagt enn gjort...

Ts

Dette var ikke rare samtalen🙈 Det å få utlagt tarm/stomi er en stor omveltning i livet, og det påvirker det meste. Det er helt naturlig å føle seg annerledes, mindre kvinnelig og til og med føle avsky for denne stomien. Det å være redd for at partner skal synest at du er ekkel pga stomi og frykt for lukt/lyd eller lekkasje påvirker samlivet. 
Vil anbefale at dere ber om å bli henvist til sexolog, dette tilbudet burde vært gitt med en gang😉

• Liker 9
Skrevet (endret)

Så utrolig trist å høre. Stakkars din kone. Det er en tilvenningsperiode hun skal igjennom nå. Det beste tipset jeg kan gi dere (etter å ha arbeidet i sykehjem) er å bruke et spesielt korsett/magebånd som skal legges rundt livet. Den stabiliserer posen og sørger for at lekkasje nesten er umulig, gitt at posen ikke er full før du setter den på. Ei dame med stomi brukte dette under bunaden. Hun var livredd for å søle på den, men fungerte veldig fint, og brukes hver gang hun skal ha på noe stramt eller til fine anledninger. Ved bruk av slikt korsett vil den heller ikke syns. Den er svart, og tar din kone på seg en nydelig BH så ser det ut som flott undertøy. Fint for henne og for deg.

Endret av Turtellure12
  • Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ha et sånn mykt gravid-magebånd under sex? Den skjuler og holder posen på plass, samtidig er resten av kroppen fri til å utfolde seg seksuelt. 

Anonymkode: 840fc...b0d

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje denne videoen kan være til inspirasjon. Hannah Witton har mange flotte videoer der det snakkes om stomi. 

Anonymkode: 0aa9b...801

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette var ikke rare samtalen🙈 Det å få utlagt tarm/stomi er en stor omveltning i livet, og det påvirker det meste. Det er helt naturlig å føle seg annerledes, mindre kvinnelig og til og med føle avsky for denne stomien. Det å være redd for at partner skal synest at du er ekkel pga stomi og frykt for lukt/lyd eller lekkasje påvirker samlivet. 
Vil anbefale at dere ber om å bli henvist til sexolog, dette tilbudet burde vært gitt med en gang😉

Ble henvist til sexolog men pga lang ventetid måtte vi bare begynne selv sa de.

Jeg tror ikke akkurat at en sexolog kan gjøre alt bra igjen og gi oss tilbake sexlyst og sexliv, men det er vel verdt et forsøk.

Ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min kone har fått utlagt tarm og sier hun har mistet all sexlyst pga dette.

Hun har ikke vondt  men tanken på at posen på magen skal luktes, høres og kjennes av meg orker hun ikke.

Jeg er enig med henne i at pose på magen ikke er sexy, men nå er det det hun har fått og samlivet vårt har fått seg en støkk.

Hvordan fungerer sexlivet med avføringspose på magen?

Gi henne litt tid til å venne seg til situasjonen? Hun trenger nok å finne ut av hvordan kroppen fungerer nå, og når det er «trygt» å innby til intimitet. 

Viktig at hun ikke opplever at du synes hun er ekkel eller mindre attraktiv enn før. Hun kan ikke akkurat noe for at hun må ha stomi (etter tykktarmskreft?) 

Ikke uvanlig at sexlysten daler når man ikke kjenner seg vel i egen kropp. Her kan du være en ressurs i å hjelpe med å bygge opp selvbildet hennes igjen. Komplimenter, nærhet og flørting i passende doser. Uten at hun skal føle på press.

Søk profesjonell hjelp ved behov. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet det er noe magebånd, men de for gravide er muligens penere.. Dessuten tenker jeg det er mulig å bruke en neglisje eller lignende. Dere må kanskje tenke på dette som en helt ny start. Bare starte med å kunne kose og slappe av sammen.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ble henvist til sexolog men pga lang ventetid måtte vi bare begynne selv sa de.

Jeg tror ikke akkurat at en sexolog kan gjøre alt bra igjen og gi oss tilbake sexlyst og sexliv, men det er vel verdt et forsøk.

Ts

En sexolog kan ikke gi dere sexlysten tilbake, men kan hjelpe dere sammen eller individuelt til å finne riktig «verktøy» slik at det blir lettere å få et sexliv igjen. Sex er så mye mer en selve akten, det er lett å glemme i hverdagen. Både du og din kone har vært gjennom en stor forandring, og dere må bruke tid på å finne tilbake til hverandre og kanskje lage noen nye «kjøreregler» for sexlivet?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå lurer jeg på om det hadde vært praksisk å holde stomiposen på plass  ved hjelp av et korsett eller magebelte av noe slag. Ville bestilt time hos Volvat, og forhørt meg som hva som er praktisk, og hvor man får tak i denne typen utstyr.

Anonymkode: c1320...176

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes stomibelter, disse kan hun få ved å ta kontakt med ergoterapitjenesten i kommunen.

Anonymkode: 445da...71c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg presser henne overhodet ikke og har også mistet lysten på sex, etter lang tid med tarmkreft og alt det innebærer for min kone med  avføringslukt som lukter grusomt pga cellegift og medisiner, mye sinne og opp/nedturer, mye stress og bekymringer og nå utlagt tarm på toppen av det hele.

Hun skal i tillegg gjennom en enda større operasjonen når hun har kommet seg etter stomien, så det er mye å takle for et forhold.

Jeg synes veldig synd i henne og har støttet henne hele denne tiden, selv om forholdet vårt er tyntynnsl nå.

Det merkelige er at ingen skjønner at dette er knallhardt for meg også, og at stomi påvirker forholdet negativt.

Takk for gode råd.👌

• Hjerte 14
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg presser henne overhodet ikke og har også mistet lysten på sex, etter lang tid med tarmkreft og alt det innebærer for min kone med  avføringslukt som lukter grusomt pga cellegift og medisiner, mye sinne og opp/nedturer, mye stress og bekymringer og nå utlagt tarm på toppen av det hele.

Hun skal i tillegg gjennom en enda større operasjonen når hun har kommet seg etter stomien, så det er mye å takle for et forhold.

Jeg synes veldig synd i henne og har støttet henne hele denne tiden, selv om forholdet vårt er tyntynnsl nå.

Det merkelige er at ingen skjønner at dette er knallhardt for meg også, og at stomi påvirker forholdet negativt.

Takk for gode råd.👌

Det er fint at du klarer å stå i dette. Ingen tenker på de pårørende i slike saker. Jeg ser opp til menn som takler slike ting. Her får du masse mannfolkpoeng fra meg!  Håper det løser seg, både på kort og på lang sikt ❤️

Anonymkode: c1320...176

• Liker 7
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mor fikk stomi, jeg så hun syns det var tøft og sikkert flaut å ha den posen på magen! 😔 

Er det mulig de engang i framtiden kan sette tarmen på plass igjen? Jeg vet de gjør det noen ganger! Jeg ønsker det beste for din kone, og lykke til begge to.
Være tålmodig og en god støtte! 💕

Anonymkode: aec9e...2f2

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...