Gå til innhold

Optimale temperatur i kjøleskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sies vel at temperaturen skal ligge mellom 0-4C, og ikke høyere en 4C. Likevel så lurer jeg litt på hva som er den beste temperaturen generelt sett for at matvarer skal vare lengst. Kjøtt, melk og andre lett bedervelig mat vil vel sikkert foretrekke så nært frysepunktet som mulig, men ikke under frysepunkt. Men hva med frukt og grønt? Vil grønnsaker fryse ihjel fortere om det blir for kaldt?

Grunnen til at jeg spør er at jeg mistenker at kjøleskapet jeg har er litt dårlig og ikke holder tilstrekkelig kjøling. Råe kjøttvarer som ligger til rundt siste forbruksdag, pleier ofte å lukte litt sånn "i grenseland" slik at det er uappetittlig. For eksempel vakuumpakkede kyllingstrimler, fiskefilet og lignende. Det kan også være at jeg oppbevarer det feil. Jeg har det meste av kjøttvarer i plastskuffene nederst i kjøleskapet. Jeg vet ikke om det er meningen å ha kjøtt der. Skapet er et helt "enkelt" kombiskap, ikke noe fancy vinkjøling, isbiter og slikt.

Jeg har lyst til å kjøpe et kjøleskap med digital termostat og termometer som viser nøyaktig temperatur, og som kan stilles helt ned mot null (kanskje et par minus også for å ha litt å gå på)

Anonymkode: 97676...39a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

2 grader ca, så ikke fryser. Lavest mulig mot 0

Anonymkode: fc582...b2c

AnonymBruker
Skrevet

Grønnsaker trives best rundt 10 grader, så vinskap er perfekt til slikt.

Anonymkode: fc582...b2c

Skrevet

Plastskuffene nederst er for frukt og grønt.  

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (1 minutt siden):

Plastskuffene nederst er for frukt og grønt.  

Ja, mistenker det jeg også. Jeg pleier å ha kjøttet der sånn hvis noe av det skulle punktere og renne utover. Så kan skuffen lett vaskes, og uten fare for at væsken renner utover og forgifter annen mat i skapet.

Men hvis skuffen er ment å holde en høyere temperatur for grønnsakene så er det jo ikke bra. Vet ikke om det er tilfellet i mitt skap

Anonymkode: 97676...39a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...