Gå til innhold

Hvordan kan man kjøpe økologiske grønnsaker med disse forskjellene i pris?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter og skal ukeshandle hos Oda. Pleier å velge økologisk når det gjelder egg og grønnsaker når jeg kan. Så fikk jeg øye på disse prisforskjellene da jeg skulle ha brokkoli.... herregud. Det er mer enn dobbelt pris for en økologisk brokkoli sammenlignet med en "vanlig"! Jeg måtte rett og slett la lommeboka bestemme nå, og valgte den billigste, selv om jeg som sagt helst liker å bestille økologisk på enkelte ting.

Hva gjør du når du møter sånne priser? Velger du økologisk og dyrest uansett, for deg spiller det ingen rolle, eller må du velge den rimeligste? 

brokkoli.JPG

Anonymkode: 29686...80e

AnonymBruker
Skrevet

Har det ikkje vore slike forskjellar i mange år, då?

Anonymkode: d6240...857

AnonymBruker
Skrevet

Det er så utrolig trist 😢 Dessverre er økonomien min slik at lommeboken oftest får bestemme. 
Giftfri mat er åpenbart kun for eliten 😢

Anonymkode: 9756b...6ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velger det rimeligste. Ingen garanti for at såkalt økologisk er økologisk. 

Anonymkode: 90f15...56c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er så utrolig trist 😢 Dessverre er økonomien min slik at lommeboken oftest får bestemme. 
Giftfri mat er åpenbart kun for eliten 😢

Stol på Mattilsynet. Det blir ikke solgt giftig mat i Norge.

Det er mange grunner til å velge økologisk mat, men å unngå gift i maten er IKKE èn av dem. Ærlig talt! 🙄🤪

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For det første er det usikkert om økologisk mat har nevneverdige helseeffekter for oss sammenlignet med tradisjonell dyrket   mat, for det andre er det mer krevende å dyrke - det er per i dag umulig å fø verden på økologisk dyrket mat. Så enn så lenge lar jeg lommeboka bestemme.

https://forskning.no/landbruk-mat/er-okologisk-mat-sunnere-enn-annen-mat/1899569

Anonymkode: eb463...e1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har det ikkje vore slike forskjellar i mange år, då?

Det har vært forskjeller, ja, men jeg husker ikke eksakt på krona. Men det har ikke vært så mye som over dobbelt så dyrt å velge økologisk!

ts

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (19 minutter siden):

Stol på Mattilsynet. Det blir ikke solgt giftig mat i Norge.

Det er mange grunner til å velge økologisk mat, men å unngå gift i maten er IKKE èn av dem. Ærlig talt! 🙄🤪

😂😂 

dummeste jeg har lest på lenge!!!! 
Nivåene av sprøytemidler i maten er skyhøy! 
Bare i dumme lille Norge at det ikke snakkes mer åpent om dette! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg velger aldri økologisk når det er snakk om grønnsaker. Økologisk jordbruk er ikke bærekraftig, om alle gikk over til det ville verden oppleve en hungersnød av katastrofale dimensjoner. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger kortreist og norsk der jeg kan, koste hva det koste vil. 

Anonymkode: 6f124...7c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg velger kortreist og norsk der jeg kan, koste hva det koste vil. 

Anonymkode: 6f124...7c0

For så vidt en god ide, selv om det måtte bli frosne grønnsaker på den kalde årstiden vår. Det er jo bare en svært kort tid på året her i Skandinavia at vi har sesong for egendyrkede grønnsaker som havner i ferskvareavdelingen.

Men ja. Jeg skal se etter frosne brokkolibuketter i frysedisken (dyrket i Norge) neste gang jeg skal ha brokkoli.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

😂😂 

Ja, dessverre har du rett. Dette er noko media sjeldan skriv om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/nervegift-som-dreper-bier-og-fisk-er-tillatt-i-okologisk-landbruk-1.13095082

Nervegift som dreper bier og fisk er tillatt i økologisk landbruk

Trodde du at økologisk mat ikke var sprøytet? Tro om igjen. Selv i Norge er det tillatt å bruke nervegift som dreper fisk og bier, så lenge sprøytemiddelet er laget av giftige planter.

– Plantevernmidlene som er tillatt i økologisk landbruk kan være minst like giftig for folk som andre sprøytemidler. Den eneste forskjellen at midlene også finnes i naturen, sier Arne Grønlund, seniorforsker ved Norsk institutt for bioøkonomi.

Anonymkode: 52821...b31

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂😂 

Hvis det er det dummeste du har lest på lenge behøver du å lese mer.
Hva får deg til å tro at mat som er sprøytet er mat som er giftig?

Hva får deg til å tro at Mattilsynet tillater omsetning av giftig mat?

Ser du hvor uhyrlig påstanden din er?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Hvis det er det dummeste du har lest på lenge behøver du å lese mer.
Hva får deg til å tro at mat som er sprøytet er mat som er giftig?

Hva får deg til å tro at Mattilsynet tillater omsetning av giftig mat?

Ser du hvor uhyrlig påstanden din er?

Uhyrlig var nå å overdrive...

Anonymkode: 7282a...222

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uhyrlig var nå å overdrive...

Anonymkode: 7282a...222

Hva er IKKE uhyrlig med å påstå at 80% av all mat som selges i Norge er giftig og at myndighetene ser gjennom fingrene med det?

Mener du at slike anklager skal passere uten motstand? Mener du vi skal tenke at «det er godt vi har kritiske røster som kan tenke selv»?

• Liker 2
Skrevet

Sakte men sikkert blir vi kjemisk kastrert av cocktaileffekten fra sprøytemidler og annen hormonforstyrrende gift vi utsettes for i hverdagen. Jeg fortsetter å velge økologisk, så vil det forhåpentligvis bli billigere da det produseres større avlinger og effektiviseres etterhvert. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer alle til å dø UANSETT. Vi er alle DØDELIGE. Så stopp å gråt over jævla grønnsaker, dere høres psykotiske ut. 

Anonymkode: e88b9...d7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Sitter og skal ukeshandle hos Oda. Pleier å velge økologisk når det gjelder egg og grønnsaker når jeg kan. Så fikk jeg øye på disse prisforskjellene da jeg skulle ha brokkoli.... herregud. Det er mer enn dobbelt pris for en økologisk brokkoli sammenlignet med en "vanlig"! Jeg måtte rett og slett la lommeboka bestemme nå, og valgte den billigste, selv om jeg som sagt helst liker å bestille økologisk på enkelte ting.

Hva gjør du når du møter sånne priser? Velger du økologisk og dyrest uansett, for deg spiller det ingen rolle, eller må du velge den rimeligste? 

brokkoli.JPG

Hvorfor kjøpe økologisk i det hele tatt, pris eller ikke, lurer jeg på ?

Anonymkode: b288d...127

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...