Gå til innhold

Oppdaget mugg på soverommet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Oppdaget her om dagen at det har kommet mugg på soverommet mitt! Skulle støvsuge bak senga og var først da jeg oppdaget det. 
Ser i dag at det har kommet mer! 
Hva gjør jeg? Evt. hvem kontakter jeg? 

Anonymkode: 3ce5e...20f

AnonymBruker
Skrevet

Er senga mot yttervegg?Snu senga evt,blir fukt mot yttervegg.

Anonymkode: 8163a...900

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er senga mot yttervegg?Snu senga evt,blir fukt mot yttervegg.

Ja er mot ytterveggen

Anonymkode: 3ce5e...20f

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å tørk klær inne.

Anonymkode: 02c78...43a

Skrevet

Vask vekk muggen og flytt senga. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slutt å tørk klær inne.

Hvor skal man tørke klær da på vinteren?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vask med litt klor i vannet og sørg for luft mot yttervegg. Her løste vi det ved å kjøpe en sengegavl som ga luft mellom seng og vegg. Dette er flere år siden og har ikke hatt problemer med mugg siden.

Anonymkode: 56dda...649

• Liker 7
Skrevet

Det som skjer er at varm, fuktig inneluft blir stående stille mot den nedkjølte ytterveggen og omdannes til ren fukt ved kondensering. Da skaper du et miljø for sopp- og muggvekst.

Svertesopp kommer først, så det er nok det du har. 

Riktig det som blir sagt, det er viktig at man får luft til å sirkulere langs ytterveggene uhindret slik at det ikke kan kondensere på den kalde flaten. Noen centimeter er nok for å unngå det.

Et godt tips er også å få ned luftfuktigheten inne ved å trekke ut luft gjennom vifte på bad og kjøkkenhetta, og inn gjennom ventiler i ytrerveggen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Wera1 said:

Inne, om du vil ha mugg.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker å vaske med soppdrepende middel som en kan kjøpe på vanlig dagligvarehandel. Og så må man passe på å ha åpent vindu eller ventil på natten, og varme på dagen. Og ingenting må stå inntill veggen. Hadde en i kollektivet som klaga og da kom det en fyr å bare malte over haha. 

Anonymkode: 50547...a3d

AnonymBruker
Skrevet
Wera1 skrev (41 minutter siden):

Klær tørker faktisk ute på vinteren i kuldegrader faktisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt å tørk klær inne.

Kommer helt an på huset. Her nå ligger fuktigheten på 22%. Tørker klær inne med god samvittighet.

Anonymkode: efe26...c5f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

2Xfaktisk, faktisk!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du tapet på soverommet? Åpne tapetet der hvor det er verst og se om det er noe bak. Er det bakom ville jeg revet. Er det ikke noe bakom kan det hende du berger med en klor-vask slik som jeg gjorde. Men bruk ordentlig klorin, ikke den der sprayflaska. Vask ikke bare der hvor det er mugg, men alle flater som tåler å bli vasket med klorin; alle vegger, tak, gulv, hyller osv., for det kan være sporer.

Luft ofte. Vet ikke hvor stor boligen din er, men om natta lar jeg avtrekket stå på på kjøkkenet og har døra på soverommet åpen. Du kan også prøve å kjøpe en sånn avfukter. Claes ohlson har en rimelig en i sånn bøtte-format. Dra gjerne senga litt ut fra veggene om du kan. Jeg forsøkte også å ha en sånn vifte gående på soverommet litt for å få litt sirkulasjon men vanskelig å vite hvor mye det hjalp. Du kan også låne deg en sånn fuktmåler og se om du får noen utslag.

Og selvsagt, kan du tørke klær ute/på våtrom, gjør det. Siste rommet du bør tørke på er soverommet. Jeg kan ikke tørke hverken ute eller på våtrom, så jeg har tørkestativet på kjøkkenet under avtrekket.

Anonymkode: 90c16...ab9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Inne, om du vil ha mugg.

Det går helt fint å tørke klær inne, så lenge det er nok varme og ventilasjon. Det er lurt å investere i en liten avfukter som man bruker ved klestørk, særlig hvis man ikke har plass til å tørke klær på badet.

Anonymkode: 7b1c0...0b4

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer helt an på huset. Her nå ligger fuktigheten på 22%. Tørker klær inne med god samvittighet.

Anonymkode: efe26...c5f

Det er ikke sånn det fungerer. Ekstra fuktbelastning fra f.eks klestørk setter seg i overflater og kan på sikt gi muggskader. Dette er ikke alltid synlig. Det betyr ikke at fuktigheten i selve rommet øker stort, så jeg ville ikke sett meg blind på slike målinger mtp klestørk.

Anonymkode: 7b1c0...0b4

AnonymBruker
Skrevet

Når du har fått fjernet muggen, er det en god ide å sørge for å holde senga litt unna veggen for å unngå at jeg kommer tilbake. Jeg har laget to klosser av resteplank som jeg har malt hvit (både senga og list er hvit), som ligger mellom list og sengebein. Så det er 6-7 luft mellom sengegavl og veggen :) Man ser de hvis man virkelig ser etter, men det er sjeldent andre der inne enn oss to som bor her uansett!

Anonymkode: 96bc5...c56

• Liker 1
Gjest Lurven
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det tar jo veldig lang tid før de blir tørre, litt avhengig av luftfuktigheten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...