Gå til innhold

Irritabel tarm - hvordan leve med det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har slitt med mage/tarm av og på siden 10-års alder, er nå 30. Var svært plaget i tenårene, med eksplosive løse tømminger 8-15 ganger per dag. Dette varte til rundt 24/25, opplevde noe bedring siste tiden. Har tatt vanlige blodprøver (usikker hva slags prøver), koloskopi (normale funn), blodprøve for glutenintoleranse/laktoseintoleranse (negative), samt avføringsprøve (ingen funn).

Dette roet seg en god periode, hvor jeg heller har gått over til å være vekselvis obstipert/få løse tømminger. Kan gå mange dager uten avføring, så få veldige magesmerter, hvor det så tømmer seg en hard klump etterfulgt av rikelige mengder løst.

Når jeg har løse tømminger finner jeg ingen mønster i forkant på hva jeg har spist/drukket. Eksempelvis fikk jeg flere løse tømminger på rad i går direkte etter jeg tok en slurk av en gin and tonic (kan selvsagt være pga noe jeg spiste tidligere på dagen, og samme skjedde i dag mens jeg sto og kuttet grønnsaker (hadde spist en salat, pluss et knekkerbrød med tunfisksalat tidligere på dagen). 

Jeg har aldri viet mine mageproblemer så alt for mye fokus, men jeg ser ingen sammenheng. Hvordan lever dere andre med IBS med dette? Er det noe som gjør det bedre for dere? Det eneste jeg vet gir meg mageproblemer er pisket krem, bløtkake, softis etc. Men kan som oftest spise f.eks en kroneis uten problem.

Kjenner jeg er veldig lei av dette, og litt bekymret over endret avføringsmønster (at det ofte heller mot obstipasjon).

Anonymkode: 62f3e...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei!

Jeg har slitt med mage/tarm av og på siden 10-års alder, er nå 30. Var svært plaget i tenårene, med eksplosive løse tømminger 8-15 ganger per dag. Dette varte til rundt 24/25, opplevde noe bedring siste tiden. Har tatt vanlige blodprøver (usikker hva slags prøver), koloskopi (normale funn), blodprøve for glutenintoleranse/laktoseintoleranse (negative), samt avføringsprøve (ingen funn).

Dette roet seg en god periode, hvor jeg heller har gått over til å være vekselvis obstipert/få løse tømminger. Kan gå mange dager uten avføring, så få veldige magesmerter, hvor det så tømmer seg en hard klump etterfulgt av rikelige mengder løst.

Når jeg har løse tømminger finner jeg ingen mønster i forkant på hva jeg har spist/drukket. Eksempelvis fikk jeg flere løse tømminger på rad i går direkte etter jeg tok en slurk av en gin and tonic (kan selvsagt være pga noe jeg spiste tidligere på dagen, og samme skjedde i dag mens jeg sto og kuttet grønnsaker (hadde spist en salat, pluss et knekkerbrød med tunfisksalat tidligere på dagen). 

Jeg har aldri viet mine mageproblemer så alt for mye fokus, men jeg ser ingen sammenheng. Hvordan lever dere andre med IBS med dette? Er det noe som gjør det bedre for dere? Det eneste jeg vet gir meg mageproblemer er pisket krem, bløtkake, softis etc. Men kan som oftest spise f.eks en kroneis uten problem.

Kjenner jeg er veldig lei av dette, og litt bekymret over endret avføringsmønster (at det ofte heller mot obstipasjon).

At du blir dårlig av visse matvarer stemmer nok, men man kan få reaksjon timer og dager etter inntak av mat man ikke tåler. Jeg måtte leve på diett i flere år, der jeg kuttet ganske mange ting. Blandt annet laktose og gluten, alle typer løk, erter, alle typer kål, sukkerfri drikke og søtningsmidler, godteri osv… måtte rett å slett spise ganske rent. Tålte hvit fisk veldig dårlig så ble mye laks, ørret, kjøtt, grønnsaker (kokte), salat, potet og ris. Kjøpte naturlig glutenfritt brød , spiste mye egg og grønnsaker til frokost og lunsj. 

Anonymkode: 882f9...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg regner med du har vært på gastro avd på sykehuset og blitt utredet?

Har du fått tildelt ernæringsfysiolog? Blitt introdusert for lav fodmap? Sendt på lav fodmap kurs?

Anonymkode: e742a...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du fått tildelt ernæringsfysiolog? Blitt introdusert for lav fodmap? Sendt på lav fodmap kurs?

Jeg har også ibs og aldri fått tilbud om noe av dette. 
Det fysiske er sjekket gjennom blodprøver, koloskopi og avføringsprøver, sjekket for cøliaki og laktoseallergi. Ble sendt til psykolog da ingenting kunne påvises psykisk. Det er vel først nå forskerne har kommet frem til at sykdommen sitter mer i nervesystemet…

Anonymkode: b4242...406

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har også ibs og aldri fått tilbud om noe av dette. 
Det fysiske er sjekket gjennom blodprøver, koloskopi og avføringsprøver, sjekket for cøliaki og laktoseallergi. Ble sendt til psykolog da ingenting kunne påvises psykisk. Det er vel først nå forskerne har kommet frem til at sykdommen sitter mer i nervesystemet…

Anonymkode: b4242...406

Jeg bor i Bergen og har vært mye på gastro avd, lav fodmap kurs over to dager og tatt masse prøver gastroskopi og kolonskopi.

I tillegg har jeg gått med slange fra nesen og ned i tarmen for å sjekke magesyre siden jeg har refluks pga ibs.

Reagerer på melk generelt og egg, så det er vanskelig leve på lav fodmap siden man kan spise laktosefritt og egg på det kostholdet.

Akkurat den biten har ikke legene hjulpet meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, alle prøver/tester som har blitt tatt har jeg mast meg til, og blitt beroliget med at "alt er helt fint" og at jeg bare har sensitiv mave jeg må leve med..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

At du blir dårlig av visse matvarer stemmer nok, men man kan få reaksjon timer og dager etter inntak av mat man ikke tåler. Jeg måtte leve på diett i flere år, der jeg kuttet ganske mange ting. Blandt annet laktose og gluten, alle typer løk, erter, alle typer kål, sukkerfri drikke og søtningsmidler, godteri osv… måtte rett å slett spise ganske rent. Tålte hvit fisk veldig dårlig så ble mye laks, ørret, kjøtt, grønnsaker (kokte), salat, potet og ris. Kjøpte naturlig glutenfritt brød , spiste mye egg og grønnsaker til frokost og lunsj. 

Anonymkode: 882f9...7b4

Kanskje jeg får prøve med elimineringsmetoden...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lever med det ved å bare ignorere det. Forsøkte FODMAP en periode uten at jeg merke noe endring (mindre oppblåst men det har aldri plaget meg nevneverdig). Problemet med FODMAP er at alt jeg liker, kan jeg liksom ikke spise.

Har rett og slett godtatt at promping er en risikosport resten av mitt liv.

Anonymkode: 2b36e...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det er normalt med så god service på mageproblemer. Ihvertfall ikke for oss som bor ute i distriktene. Vi må som regel ta oss sammen og problemene våre er psykiske....

Anonymkode: 4ca0d...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 hours ago, AnonymBruker said:

Har du prøvd FODMAP?

Anonymkode: 0611f...f34

Håper du mener lav fodmap.

Anonymkode: 80130...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også ibs. Jeg fikk god hjelp av ernæringsfysiolog, jeg prøvde lav fodmap og elimineringsmetoden. I dag lever jeg laktosfritt og ungår de verste synderne ellers (løkpulver f.eks). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har også ibs. Jeg fikk god hjelp av ernæringsfysiolog, jeg prøvde lav fodmap og elimineringsmetoden. I dag lever jeg laktosfritt og ungår de verste synderne ellers (løkpulver f.eks). 

Får prøve lav fodmap. Jeg bruker feks mye løkpulver i mat.... Skal sette meg inn i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det ser dessverre ut til å være vanlig at helsepersonell møter IBS med at "det har ingenting å gjøre med hva du spiser." Men selvfølgelig har tarmhelsen noe å gjøre med hva du spiser. Selv om årsaken til plagene ikke nødvendigvis sitter i tarmen.

Prøv en eliminasjonsdiett, og introduser så matvarer igjen gradvis. Altså spis kun kjøtt og fisk en periode, for det er det som er minst sannsynlig at du reagerer på. Hvis magen din er skikkelig på styr i utgangspunktet, og du går fra mye til null fiber på kort tid, vil du kunne få litt plager med diare og sånt noen dager i begynnelsen. Kun kjøtt og fisk er jo også et ketogent kosthold, og noen kan føle seg generelt litt uvel første gang de prøver det.

Anonymkode: d2d25...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Håper du mener lav fodmap.

Mange kaller det FODMAP, selv om det handler om FODMAP-redusert kosthold.

Nybegynnerguide til FODMAP-diett | Vitusapotek
FODMAP – plantebasert kosthold ved irritabel tarmsyndrom (veganerutfordringen.no)
Fodmap diett | (matintoleranse-allergi.no)
Hva er FODMAP dietten? - Akademiet For Personlig Trening (afpt.no)

Anonymkode: 80521...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde det på samme måte. Gikk fra å ha løs mage med flere tømminger daglig i flere år, til å bli forstoppet. Kan anbefale frukt og fiber fra Ortis. Fås kjøpt på helsekosten og er svært effektivt. Tar to tabletter før jeg legger meg og går på do morgenen etter. 

Ellers spiste jeg vegetarisk i ett års tid, og merket at økt fiberinntak fikk fart på magen. Anbefaler også å drikke et glass vann med linfrø daglig, samt å ta probiotika. Selv har jeg ikke klart å følge FODMAP til punkt og prikke, selv om det sikkert hadde gjort ting bedre.  Jeg er alt for glad i mat, og velger heller å ha mageproblemer fremfor å eliminere en rekke grønnsaker og krydder. 

Anonymkode: 4e563...0c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei!

Jeg har det på samme måte. Jeg har testet ut matvarer selv. Funnet ut atjeg reagerer oftere på den type matvare enn den. Så jeg har en liste jeg passer på ift mat. I blant blir jeg bare dårlig uansett. 

Jeg reagerer på det meste av grønnsaker og frukt. Har 5 varer der som jeg kan spise. Ellers reagerer jeg på melkeprodukter som matfløte og krem. Jeg reagerer sterkest på egg. Disse tingene slår ikke ut på prøver. Jeg har også merket meg kryssallergi og er forsiktig der. 

Hvis jeg skal noe spesielt så tar jeg en imodium for å ha litt kontroll på magen. Smertestillende og allergitabletter hjelper endel. Mye vann, fiberrik mat hjelper også. 

Hjelper i dem forstand at jeg har gått fra å være dårlig hver dag til å kun være dårlig to ganger i uken. Men ser ut til at jeg må leve med dette. 

Anonymkode: 6555b...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror ikke det er normalt med så god service på mageproblemer. Ihvertfall ikke for oss som bor ute i distriktene. Vi må som regel ta oss sammen og problemene våre er psykiske....

Anonymkode: 4ca0d...0db

Det er vel fordi problemene mine har vært invalidiserende omtrent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...