UtenRøtter Skrevet 26. mars 2023 #1 Skrevet 26. mars 2023 Hei, vi ser på bolig i Kristiansand og har funnet en mulighet på Søm, ved Vardåsen skole. To gutter , hvorav den ene er i skolealder. Har lite kjennskap til området - noen med erfaring som kan fortelle meg fordeler og bakdeler ved Søm?
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #2 Skrevet 26. mars 2023 De solrike tomtene på Søm har jo fin beliggenhet, men det skal bygges ny containerhavn rett over sundet. Jeg tenker Søm blir for langt unna sentrum. Har dere vurdert Presteheia/Gimle eller nederst på Lund ved Blomma og Kuholmen?
AprilLudgate Skrevet 26. mars 2023 #3 Skrevet 26. mars 2023 Det er et fullstendig gjennomsnittlig boligområde. Klassisk Familien AS. Mange trives der, de jeg kjenner som har bodd der valgte å flytte fordi det var litt vel stille og kjedelig. Men de trivdes i selve området altså. Om man liker å henge mye hjemme og trives med å være et stykke fra annet enn matbutikken (i gåavstand) så er Søm fint. Liker man mye barnefamilier eller kort avstand til urbane kvaliteter må man velge noe annet. Men Søm er altså klassisk middelklassen Familien AS bydel. 1
AprilLudgate Skrevet 26. mars 2023 #4 Skrevet 26. mars 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): De solrike tomtene på Søm har jo fin beliggenhet, men det skal bygges ny containerhavn rett over sundet. Jeg tenker Søm blir for langt unna sentrum. Har dere vurdert Presteheia/Gimle eller nederst på Lund ved Blomma og Kuholmen? Blomma og Kuholmen 😅 Om man vurderer Søm så er neppe budsjettet romslig nok til det. 1 1
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #5 Skrevet 26. mars 2023 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Blomma og Kuholmen 😅 Om man vurderer Søm så er neppe budsjettet romslig nok til det. Lund generelt er jo ikke veldig dyrt, så det må jo være en glidende overgang fra rekkehusene til skipperhusene med strandtomt ved Kuholmen. Generelt er boligprisene i K.sand slik at dersom de flytter fra sentrale østlandsområdet er det bare å forsyne seg på øverste hylle. Dersom TS flytter fra Songdalen eller Birkeland må man nok snu litt mer på skillingen….. 2
AprilLudgate Skrevet 26. mars 2023 #6 Skrevet 26. mars 2023 Snok1 skrev (1 minutt siden): Lund generelt er jo ikke veldig dyrt, så det må jo være en glidende overgang fra rekkehusene til skipperhusene med strandtomt ved Kuholmen. Generelt er boligprisene i K.sand slik at dersom de flytter fra sentrale østlandsområdet er det bare å forsyne seg på øverste hylle. Dersom TS flytter fra Songdalen eller Birkeland må man nok snu litt mer på skillingen….. Neida, men det er STOR forskjell på Tors gate og Kuholmen på Lund i pris. Ikke alle på Østlandet bor i en enebolig på Grefsen til 20-40 mill Rekkehusene på Lund koster alt fra 4-12 mill. Men nå lurte jo TS på Søm og Vardåsen skole. Er jo ikke LANGT til sentrum eller Sørlandsparken, er jo veldig grei kollektivforbindelse og. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #7 Skrevet 26. mars 2023 Søm er et helt ok område. Kjenner flere som bor der som stortrives. Personlig ville jeg nok trukket litt nærmere byen, men det er mine personlige preferanser. Anonymkode: 811ab...e56
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #8 Skrevet 26. mars 2023 UtenRøtter skrev (16 minutter siden): Hei, vi ser på bolig i Kristiansand og har funnet en mulighet på Søm, ved Vardåsen skole. To gutter , hvorav den ene er i skolealder. Har lite kjennskap til området - noen med erfaring som kan fortelle meg fordeler og bakdeler ved Søm? Vokst opp på Søm og det er et veldig greit område. Kommer litt ann på hvor på Søm det er, som noen nevner skal de kanskje bygge container havn på andre siden av fjorden. Hvor mye støy det vil gi, vet jeg ikke. Men, det vil nok kun ramme de som ligger rett imot. Kommer du lenger inn på Søm vil det ikke merkes. Søm er veldig fint for barnefamilier, de jeg kjenner som bor der med barn nå er kjempefornøyde. Prismessig er det vel litt over gjennomsnittet, billigere enn Dvergsnes, Lund og Gimlekollen, men dyrere (og finere) enn Hånes og vestsiden av byen. For meg så var Søm verdens beste plass å vokse opp ❤️ Anonymkode: 205fe...dc6 1 2
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #9 Skrevet 26. mars 2023 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Neida, men det er STOR forskjell på Tors gate og Kuholmen på Lund i pris. Ikke alle på Østlandet bor i en enebolig på Grefsen til 20-40 mill Rekkehusene på Lund koster alt fra 4-12 mill. Men nå lurte jo TS på Søm og Vardåsen skole. Er jo ikke LANGT til sentrum eller Sørlandsparken, er jo veldig grei kollektivforbindelse og. Alle som bor på Søm blir to-bilsfamilier. Fra Lund/Gimle sykler man til sentrum på 3-5 minutter. I en by hvor vinteren varer i to uker beryr dette mye. Særlig med tanke på at ingen sykler over Varoddbroa som er en praktisk og kulturell mur mellom Søm og byen. 3
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #10 Skrevet 26. mars 2023 AprilLudgate skrev (5 minutter siden): Ikke alle på Østlandet bor i en enebolig på Grefsen til 20-40 mill Neida. Men veldig mange i Oslo og Akershus bor i et rekkehus til 8MNOK som de ga 3MNOK for og som nå er nedbetalt. Disse kan velge ganske fritt i Kristiansand. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #11 Skrevet 26. mars 2023 Snok1 skrev (19 minutter siden): Alle som bor på Søm blir to-bilsfamilier. Fra Lund/Gimle sykler man til sentrum på 3-5 minutter. I en by hvor vinteren varer i to uker beryr dette mye. Særlig med tanke på at ingen sykler over Varoddbroa som er en praktisk og kulturell mur mellom Søm og byen. Mange sykler over Varoddbroa, inkludert meg selv. Tar 10 min fra Søm til byen med bil og veldig gode kollektiv forbindelser. Anonymkode: 205fe...dc6 3
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #12 Skrevet 26. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mange sykler over Varoddbroa, inkludert meg selv. Tar 10 min fra Søm til byen med bil og veldig gode kollektiv forbindelser. Anonymkode: 205fe...dc6 Det er ikke MANGE som sykler over brua i forhold til sykkelbruken på bysiden, men kudos til deg som faktisk gjør det. Dere er fremdeles en to-bilsfamilie. Jeg mener Søm er en blindtarm i forhold til byen, men kjenner flere som bor og trives der. Felles for dem er at de gruer seg til den nye containerhavna som vil gi lys-, lyd- og visuell støy. Det er nok en del på Søm som vurderer å flytte. Bare ligg unna Justnes er mitt råd. Endret 26. mars 2023 av Snok1 2
AprilLudgate Skrevet 26. mars 2023 #13 Skrevet 26. mars 2023 Snok1 skrev (35 minutter siden): Det er ikke MANGE som sykler over brua i forhold til sykkelbruken på bysiden, men kudos til deg som faktisk gjør det. Dere er fremdeles en to-bilsfamilie. Jeg mener Søm er en blindtarm i forhold til byen, men kjenner flere som bor og trives der. Felles for dem er at de gruer seg til den nye containerhavna som vil gi lys-, lyd- og visuell støy. Det er nok en del på Søm som vurderer å flytte. Bare ligg unna Justnes er mitt råd. Hvorfor ligge unna Justneshalvøya? Tenker du på tett bebyggelse? Det er helt riktig at ny containerhavn vil gi stor mengde støy og lysforurensing også på nattestid for de som har utsikt til den siden. Det fremkommer tydelig i konsekvensutredningene. Så jeg personlig ville ikke valg den delen som har utsikt dit. Sykle over Varoddbroa hadde ikke jeg turt 😅 Prøvde en gang og snudde - men jeg har høydeskrekk 😮💨 De fleste i Kristiansand er jo 2bilshusholdninger. Husker jeg var hjemme på ferie og tok buss, hvor reklameplakaten til AKT foreslo «vær utro mot bil nr 2, ta buss til jobb 2 ganger i uka». Sier noe om bilavhengighet der ute. Men, i rushen har vel enda flere linjer direkteruter som ikke stopper langs veien når de kommer ut av bydelen.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #14 Skrevet 26. mars 2023 Søm er fint, det. Det er iklke så langt til sentrum. Bra kollektivtilbud, idrettslag, mange barnefamilier. Det er safe å bosette seg på Søm. Anonymkode: 02455...46f 1
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #15 Skrevet 26. mars 2023 AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Hvorfor ligge unna Justneshalvøya? Jeg tenker det er et område som er bygd altfor mye på utbyggers premisser. Alt for høy arealutnyttelse med uniforme boligtyper gir en veldig ensrettet befolkning som ikke kommer til å bo der lenge. Det er vel heller ingen handels- og tjenestetilbud der ute? Det er ikke lagt opp til at folk skal bo der gjennom et livsløp, noe som er et kjennetegn på områder som lykkes i et generasjonsperspektiv. Jeg er redd området begynner å forfalle allerede etter ti år. Det er veldig synd, for med den beliggenheten hadde området alle forutsetninger. I tillegg ligger det i realiteten veeeeldig langt fra sentrum, enda lengre enn vestre delen av Søm. Når du kommer til Vollevannet er du kanskje bare en tredel av veien opp fra sentrum 1
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #16 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Søm er fint, det. Det er iklke så langt til sentrum. Bra kollektivtilbud, idrettslag, mange barnefamilier. Det er safe å bosette seg på Søm. Anonymkode: 02455...46f Det er sånn folk i Stor-Oslo-området omtaler Lørenskog. #barenevner 1
AprilLudgate Skrevet 26. mars 2023 #17 Skrevet 26. mars 2023 (endret) Snok1 skrev (4 minutter siden): Jeg tenker det er et område som er bygd altfor mye på utbyggers premisser. Alt for høy arealutnyttelse med uniforme boligtyper gir en veldig ensrettet befolkning som ikke kommer til å bo der lenge. Det er vel heller ingen handels- og tjenestetilbud der ute? Det er ikke lagt opp til at folk skal bo der gjennom et livsløp, noe som er et kjennetegn på områder som lykkes i et generasjonsperspektiv. Jeg er redd området begynner å forfalle allerede etter ti år. Det er veldig synd, for med den beliggenheten hadde området alle forutsetninger. I tillegg ligger det i realiteten veeeeldig langt fra sentrum, enda lengre enn vestre delen av Søm. Når du kommer til Vollevannet er du kanskje bare en tredel av veien opp fra sentrum Tett utbygget ja, men for meg som bor nå i Oslo er det litt 🤷♀️ De har jo leiligheter der og. Men minuset synes jeg er alt det andre du beskriver ja. Plusset er flere badeplasser osv. Tar jo bare 15 min (eller 17?) med buss til sentrum. Om jeg ikke husker feil. De har såvidt jeg vet matbutikk nærme Justneshalvøya pluss mot Gimlekollen der hva heter det….langs veien der. Men man er jo avhengig av bil ja, kan ikke bare stikke innom butikken. Men det gjelder mange bydeler. Og nå leverer jo Meny til døra, en tjeneste jeg bruker myyyye her i Oslo fra diverse. Endret 26. mars 2023 av AprilLudgate 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #18 Skrevet 26. mars 2023 Kjenner ikke til nabomiljøet på Søm, men kollektivtransporten er veldig bra så man må ikke nødvendigvis være en tobils-familie. Personlig vil jeg bo nærmere byen fordi jeg liker å ha gåavstand til butikk o.l. Anonymkode: 94676...55d 1
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #19 Skrevet 26. mars 2023 Se hva dere kan få på Gimle for hva man må gi for et gammelt rekkehus i Lillestrøm: https://www.finn.no/294726467
Snok1 Skrevet 26. mars 2023 #20 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Personlig vil jeg bo nærmere byen Selvsagt vil du det! De som kutter bil nummer to ser også at den besparelsen finansierer samme bolig nærmere byen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå