drk3 Skrevet 26. mars 2023 #21 Del Skrevet 26. mars 2023 Andro skrev (2 timer siden): Nei. Det norske arbeidslivet er svært effektivt og bedriftene tjener mer med færre ansatte enn før. Bare rimelig at en større andel av effektiviseringen tilfaller arbeiderne. Vi har allerede svært gode velferdsordninger Dere kvinner må slutte og utnytte velferden som i all hovedsak kommer fra menn Dere klager om wagegapen som har blitt debunket for 20 år siden men dere skal ha og ha og ha og ha for minst mulig arbeid dette er grunnen til at dere har mindre lønn enn menn. Bidrar minst klager mest norge har ikke råd til å skure på med enda flere velferdsordninger. Vi har nok med innvandrere og kvinner som har sugerøret i statskassen. Dere slår rekorder av de som tar mest av statskassen men dere bidrar også minst NEI til flere velferdsordninger. Er du lat så får du mindre Du skal ikke bli belønnet 1.5 timer gratis timer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 26. mars 2023 #22 Del Skrevet 26. mars 2023 Å jobbe full tid er ikke en velferdsordning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #23 Del Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Egentlig så hadde det vært enda bedre om folk faktisk fikk tid til å gjøre ting ordentlig når de var på jobb fremfor alle disse effektiviserkngstilltakene som tar fullstendig knekken på folk. Å ha en god arbeidshverdag i 8 timer er bedre en et rotterace i 6 timer. Men rotterace i 6 timer er helt klart bedre enn rotterace i 8 timer... Flere jeg kjenner som fint fungerte i jobben sin sliter nå med å klare seg etter effektiviseringstiltakene satte inn for fullt. Det er alltid mange sykmeldt og de som er igjen tåler ikke trippel bør. Det har blitt barbert bort uendelig mange stillinger i kommunene blant annet. Anonymkode: 7f133...d37 Jeg tror dette, men også 6timersdag. Jeg fungerte fint i travel jobb, men jeg fungerte ikke på sikt hvor vikarer aldri ble satt inn og jeg fikk oppgaver til 2 andre med langtidsfravær (svært gyldig altså!). Jeg fikk etter en påkjenning privat en sykdom som vanligvis går lett over - men hos meg ble den invalidiserende og jeg ligger i sengen fortsatt etter 4 år 🤷♀️ Uten noen logisk forklaring på hvorfor jeg ble rammet så hardt. Jeg skylder ikke alt på jobbsituasjonen, men problemet er at når man presses veldig en plass så er det ikke rom for at ting kan skje annensteds. Og jeg hadde mye faresignaler i forkant som gastritt/brekninger/søvnproblemer osv. Jeg krysset av på alle punkt for utbrenthet på slutten og det bare SMALT. Når jeg kun hadde min egne hektiske jobb og Hverdagen AS sitt stress så klarte jeg holde ting i sjakk med kosthold, trening osv. Den vikaren hadde definitivt vært billigere å sette inn enn at jeg ble ufør, mange sa opp jobben og en masse konflikter. For en endring ingen forstod noe av, og ikke gav noe resultat heller. Anonymkode: 92035...3b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 26. mars 2023 #24 Del Skrevet 26. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja 6 timers arbeidsdag vil fremme bedre fysisk og psykisk helse og mindre fravær fra jobb, mindre uførhet osv, og vil også gi folk mere overskudd på hjemmebane så de orker å ha barn eller flere barn som igjen vil lønne seg for staten med enda flere arbeidere og ressurser for samfunnet. Det er valg snart, stem Rødt som er forkjempere for 6 timers arbeidsdag Anonymkode: bd023...148 Da får jeg spørre deg og.... Når du leier en snekker til å bytte tre vinduer, til nye og mer energieffektive vinduer, når han jobber 8 timer så koster det for eksempel 5000kr. Ville du betalt 5000kr for at han skulle jobbet 6 timer, og så kommet tilbake i morgen for å fullføre jobben mot at du betalte 2000kr til? Eller tror du han hadde klart å gjøre det på 6 timer, bare fordi det er bestemt at vi har 6 timers dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #25 Del Skrevet 26. mars 2023 drk3 skrev (26 minutter siden): Dette er grunnen til at kvinner har mindre lønn enn menn. Dere jobber mindre bidrar mindre i samfunet og skal gjøre minst mulig for mest mulig penger. Ikke faen om mine skattepenger skal gå til latsaber som deg. Jobber du 6 timer får du ikke påspandert 1.5 timer av meg Kvinner bidrar minst i arbeidslivet, betaler minst skatt og tar mest ut av stønader fra nav En styggedom som bør bli kuttet ned på med engang. Hverken jeg eller andre menn eller kvinner skal sponse deg. Kom deg ut i arbeids latsabb Hva er det du raser sånn for mot folk innpå her egnt? Du får få deg folkeskikk når du snakker til mennesker. På seg selv kjenner man andre. Anonymkode: 60238...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 26. mars 2023 #26 Del Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De stedene som har prøvd seg på innføring av seks-timersdag forventer like høy produktivitet, bare på kortere tid. Anonymkode: 28d04...ab6 Effektiviteten øker med færre arbeidstimer. Dette er testet ut flere steder. Det viser seg at folk er mer effektive når de vet at de slipper å hale ut i 8 lange timer. Stressnivået går ned. Mindre sykefravær og mindre missnøye blandt ansatte. Lønnsomheten gikk heller ikke ned. Det 8 timers tullballet vi sliter med idag er levninger fra gamledager hvor grådige bedriftseiere trodde at jo flere timer man jobbet, jo mer penger tjente bedriften. Dette stemmer altså ikke da folk ikke klarer å jobbe i høyt sammenhengende tempo i 8-12 timer hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 26. mars 2023 #27 Del Skrevet 26. mars 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Vi har akutt mangel på hender. En reduksjon i arbeidstid er altså det motsatte av det. For de som jobber på kontor mandag til fredag mellom kl 9 og 15 er det selvsagt ikke noe problem. De drikker bare kaffe og småprater uansett. De kan gjerne ta seg 6-timers dager. Eller 2 timers dager for den saks skyld. Men for resten av samfunnet vil det være en katastrofe om vi mister 25% av alle hender tilgjengelig. Anonymkode: fc01a...36d Er du sint på administrasjonen på jobben din? 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #28 Del Skrevet 26. mars 2023 Dere som er for dette, hva er den beste løsningen for foreksempel sykehusansatte? Skal vi jobbe gratis to timer om dagen? Skal sykehusene stå ubemannet i to timer tre ganger i døgnet? Eller skal lønningene våre øke med 25 prosent? Skal vi legge inn et ekstra skift? (Hint; vi er allerede massivt underbemannet over hele landet) Anonymkode: 8212a...082 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #29 Del Skrevet 26. mars 2023 Thanos skrev (10 minutter siden): Effektiviteten øker med færre arbeidstimer. Dette er testet ut flere steder. Det viser seg at folk er mer effektive når de vet at de slipper å hale ut i 8 lange timer. Stressnivået går ned. Mindre sykefravær og mindre missnøye blandt ansatte. Lønnsomheten gikk heller ikke ned. Det 8 timers tullballet vi sliter med idag er levninger fra gamledager hvor grådige bedriftseiere trodde at jo flere timer man jobbet, jo mer penger tjente bedriften. Dette stemmer altså ikke da folk ikke klarer å jobbe i høyt sammenhengende tempo i 8-12 timer hver dag. Men hvor kommer 6 timer fra? Det er ikke noe mer vitenskapelig belegg for 6 timer enn det er for 2 timer. Vi kan like godt ha 2-timers dager. Rent logisk er 2 timer enda mer effektivt enn 6 timer. Som gir enda mer frihet og fritid. 2 timers-dager er derfor bedre enn 6 timers-dager. Anonymkode: c85fc...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 26. mars 2023 #30 Del Skrevet 26. mars 2023 1 hour ago, Tiuren said: Når du leier en snekker til å bytte tre vinduer til nye og mer energieffektive vinduer, når han jobber 8 timer så koster det for eksempel 5000kr. Ville du betalt 5000kr for at han skulle jobbet 6 timer, og så kommet tilbake i morgen for å fullføre jobben mot at du betalte 2000kr til? Eller tror du han hadde klart å gjøre det på 6 timer, bare fordi det er bestemt at vi har 6 timers dag? Jeg hadde betalt 5000 kr for at han skal bli ferdig. Hvor lang tid han bruker kommer an på erfaring og person. Noen vil alltid være mer effektiv en andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 26. mars 2023 #31 Del Skrevet 26. mars 2023 Man kan ikke sammenligne alle arbeidsgrupper på 6 timers arbeids. Men generelt har bedrifter som går ned i tid mindre sykefravær. Vi har i dag mer automatisering og hjelpemidler en for x antall år siden. Noe som gjør at en person gjør jobben de kanskje måtte ha to stk til før. Altså vi jobber mer, bedriften sparer penger med færre ansatte. Men dette har jo gått over tid. Vi merker det ikke. I enda gamlere daget var det 12-14 timersvakter på fabrikkene. Tror dere de tenkte det samme som de som menervi ikke kan gå ned fra 8 timers dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 26. mars 2023 #32 Del Skrevet 26. mars 2023 22 minutter siden, kaleidoskop said: Jeg hadde betalt 5000 kr for at han skal bli ferdig. Hvor lang tid han bruker kommer an på erfaring og person. Noen vil alltid være mer effektiv en andre. Men om jobben tar 8 timer vil du da betale han 5000 for 1.5 dager og ikke 1 dag (det blir mer en 6+2timer da man må kjøre og rydde to ganger)). Altså vil han tjene vesentlig mye mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 26. mars 2023 #33 Del Skrevet 26. mars 2023 4 minutter siden, Tiuren said: Men om jobben tar 8 timer vil du da betale han 5000 for 1.5 dager og ikke 1 dag (det blir mer en 6+2timer da man må kjøre og rydde to ganger)). Altså vil han tjene vesentlig mye mindre. Jeg skjønner hva du vil frem til, er bare ikke enig 😉 Nevnt i et annet innlegg at man kan ikke ta dette for alle arbeidsgrupper. Det vil ikke funke at alle har 6 timers arbeidsdag, men i mange tilfeller vil det gå helt fint. Kanskje snekkeren må begynne å jobbe to og to sammen. Så rekker de ett stort og et lite oppdrag den dagen. Eller kanskje snekkeren må jobbe 8 timer en dag og 4 timer neste dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 26. mars 2023 #34 Del Skrevet 26. mars 2023 7 minutter siden, kaleidoskop said: Jeg skjønner hva du vil frem til, er bare ikke enig 😉 Nevnt i et annet innlegg at man kan ikke ta dette for alle arbeidsgrupper. Det vil ikke funke at alle har 6 timers arbeidsdag, men i mange tilfeller vil det gå helt fint. Kanskje snekkeren må begynne å jobbe to og to sammen. Så rekker de ett stort og et lite oppdrag den dagen. Eller kanskje snekkeren må jobbe 8 timer en dag og 4 timer neste dag. Men skal de jobbe to og to så må jo begge ha lønn, det blir enda dyrere for deg. Er det noen 6timers dag virkelig burde gjelde for så er det de som jobber hardt og fysisk. Snekkere/murere/hjelpepleiere/elektrikere, men det kommer til å bli dyrt for oss som skal betale. Man kommer ikke utenom at skal man ha like mye betalt for en 6 timers dag som en 8 timers dag så blir det dyrere pr time, vi må betale mer. Dersom det tar 8 timer å gjøre jobben blir det nesten 1.5 dagslønner og ikke 1 dagslønn. Så kan du være så uenig du vil, det er opp til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #35 Del Skrevet 26. mars 2023 Kunne fungert fint. Kommunal sektor, økonomi. Bruker stort sett 2-3 timer hver dag på tull og pauser uansett. Eller møter som burde vært en epost. Anonymkode: 31017...fa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #36 Del Skrevet 26. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kunne fungert fint. Kommunal sektor, økonomi. Bruker stort sett 2-3 timer hver dag på tull og pauser uansett. Eller møter som burde vært en epost. Anonymkode: 31017...fa1 Det er dårlig forvaltning av fellesskapets midler. Anonymkode: 8a44e...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #37 Del Skrevet 26. mars 2023 Det er åpenbart et effektiviseringspotensial her. Når arbeidstakere mener de fint klarer å ta unna den samme arbeidsmengden med 20% mindre arbeidstid. Så vil arbeidsgiver se sin sjanse til å kutte arbeidsstokken med 20% og la resten gjøre av arbeidsstokken fylle hullet. De har jo sagt selv at det går fint. Anonymkode: fc01a...36d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 26. mars 2023 #38 Del Skrevet 26. mars 2023 Just now, Tiuren said: Men skal de jobbe to og to så må jo begge ha lønn, det blir enda dyrere for deg. Er det noen 6timers dag virkelig burde gjelde for så er det de som jobber hardt og fysisk. Snekkere/murere/hjelpepleiere/elektrikere, men det kommer til å bli dyrt for oss som skal betale. Man kommer ikke utenom at skal man ha like mye betalt for en 6 timers dag som en 8 timers dag så blir det dyrere pr time, vi må betale mer. Dersom det tar 8 timer å gjøre jobben blir det nesten 1.5 dagslønner og ikke 1 dagslønn. Så kan du være så uenig du vil, det er opp til deg. Samfunnet og priser tilpasser seg etter hva folk tjener og hva man har mulighet til å bruke. Tar snekkeren for mye betalt får han ikke nok jobber. Da må kanskje en snekker tjene mindre. Og det gjelder jo særlig om allr går ned i lønn om man jobber mindre. Hadde jeg jobbet færre timer, kunne jeg kanskje sagt opp vaskehjelp, og heller brukt pengene på en snekker. Jeg tror mange i samfunnet, både bedrifter og ansatte, kan tjene på kortere arbeidsdager. Så da er vi uenig 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 26. mars 2023 #39 Del Skrevet 26. mars 2023 1 minutt siden, kaleidoskop said: Samfunnet og priser tilpasser seg etter hva folk tjener og hva man har mulighet til å bruke. Tar snekkeren for mye betalt får han ikke nok jobber. Da må kanskje en snekker tjene mindre. Og det gjelder jo særlig om allr går ned i lønn om man jobber mindre. Hadde jeg jobbet færre timer, kunne jeg kanskje sagt opp vaskehjelp, og heller brukt pengene på en snekker. Jeg tror mange i samfunnet, både bedrifter og ansatte, kan tjene på kortere arbeidsdager. Så da er vi uenig 😉 Så du og noen andre skal jobbe 6timersdag med samme lønn, men snekkeren som leverer tjenester til deg skal måtte leve med mindre. Vi er alle like, men noen er likere en andre..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 26. mars 2023 #40 Del Skrevet 26. mars 2023 28 minutter siden, Tiuren said: Så du og noen andre skal jobbe 6timersdag med samme lønn, men snekkeren som leverer tjenester til deg skal måtte leve med mindre. Vi er alle like, men noen er likere en andre..... Vi tjener ikke likt i dag heller. Likt arbeid gir ikke en gang lik lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå