AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #1 Del Skrevet 26. mars 2023 Hadde færre blitt uføre, om arbeidslivet var snillere? Og så kunne heller staten gått inn med støtteordninger som kompenserte? Jeg liker å jobbe, og kunne nok ikke gjort jobben min på 6 timers dag. Men... Da måtte vi kanskje fått inn flere? Og så ser jeg jo at bare på min lille arbeidsplass har vi fått 5 helt uføre og opp mot 10 delvis uføre de siste 5 årene. Anonymkode: b232d...781 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #2 Del Skrevet 26. mars 2023 Egentlig så hadde det vært enda bedre om folk faktisk fikk tid til å gjøre ting ordentlig når de var på jobb fremfor alle disse effektiviserkngstilltakene som tar fullstendig knekken på folk. Å ha en god arbeidshverdag i 8 timer er bedre en et rotterace i 6 timer. Men rotterace i 6 timer er helt klart bedre enn rotterace i 8 timer... Flere jeg kjenner som fint fungerte i jobben sin sliter nå med å klare seg etter effektiviseringstiltakene satte inn for fullt. Det er alltid mange sykmeldt og de som er igjen tåler ikke trippel bør. Det har blitt barbert bort uendelig mange stillinger i kommunene blant annet. Anonymkode: 7f133...d37 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #3 Del Skrevet 26. mars 2023 De stedene som har prøvd seg på innføring av seks-timersdag forventer like høy produktivitet, bare på kortere tid. Anonymkode: 28d04...ab6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #4 Del Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hadde færre blitt uføre, om arbeidslivet var snillere? Og så kunne heller staten gått inn med støtteordninger som kompenserte? Jeg liker å jobbe, og kunne nok ikke gjort jobben min på 6 timers dag. Men... Da måtte vi kanskje fått inn flere? Og så ser jeg jo at bare på min lille arbeidsplass har vi fått 5 helt uføre og opp mot 10 delvis uføre de siste 5 årene. Anonymkode: b232d...781 Man hadde helt klart spart mange for uføretrygd om arbeidslivet var snillere. Presset er stort og mange sliter og gir opp til slutt. Anonymkode: 64211...32e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #5 Del Skrevet 26. mars 2023 Vi har akutt mangel på hender. En reduksjon i arbeidstid er altså det motsatte av det. For de som jobber på kontor mandag til fredag mellom kl 9 og 15 er det selvsagt ikke noe problem. De drikker bare kaffe og småprater uansett. De kan gjerne ta seg 6-timers dager. Eller 2 timers dager for den saks skyld. Men for resten av samfunnet vil det være en katastrofe om vi mister 25% av alle hender tilgjengelig. Anonymkode: fc01a...36d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #6 Del Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man hadde helt klart spart mange for uføretrygd om arbeidslivet var snillere. Presset er stort og mange sliter og gir opp til slutt. Anonymkode: 64211...32e Det betyr bare at man flytter på hvem som skal betale for det. For de som ikke klarer å jobbe fullt i dag så er det NAV som betaler halve inntekten og deltidsjobben som betaler den andre. Det er altså fullt mulig å delta i arbeidslivet selv om man ikke har kapasitet til å å jobbe fullt, uten å miste inntekt. De som er 100% uføre hadde vært det uansett om arbeidsdagen er 6 eller 8 timer. De har bevist at de har en arbeidsevne på 0 timer. Så for dem spiller det ingen rolle. Anonymkode: fc01a...36d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #7 Del Skrevet 26. mars 2023 Jeg tror at dette kommer helt an på type jobb. Noen arbeidsplasser går fortløpende, maskiner og annet. Selvfølgelig får man ikke produsert like mye på 6 timer som på 7,5 time, det sier seg jo selv at en maskin som går i 7,5 time produserer mer enn om den går i 6 timer. Da må man i så fall avløse operatøren etter 6 timer og kjøre videre. Men arbeidsplasser som kontor, etc., hvor man produserer på annet vis, så kanskje. Jeg jobber på kontor og hadde nok fått gjort like mye på 6 timer som 7,5, dersom den 1,5 timen man kuttet var den uproduktive fjasetiden som går med på ineffektive møter og denslags. Og av bedre fokus og mer energi, som kanskje gav bedre effekt de timene jeg var på jobb. Anonymkode: e85eb...11c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #8 Del Skrevet 26. mars 2023 Jeg jobber som lærer, og skjønner ikke hvordan dette skulle ha gått i min sektor. Anonymkode: cf584...a09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 26. mars 2023 #9 Del Skrevet 26. mars 2023 Vi ville fått jobb til flere, og færre ville blitt uføre. Jeg har tro på 30-timersuka. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #10 Del Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber som lærer, og skjønner ikke hvordan dette skulle ha gått i min sektor. Anonymkode: cf584...a09 2 delt turnus? Dag og mellomvakt? Må tenke nytt. Anonymkode: 1f31e...4a1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 26. mars 2023 #11 Del Skrevet 26. mars 2023 Andro skrev (24 minutter siden): Vi ville fått jobb til flere, og færre ville blitt uføre. Jeg har tro på 30-timersuka. Skal vi få lavere lønn da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 26. mars 2023 #12 Del Skrevet 26. mars 2023 Tvist skrev (Akkurat nå): Skal vi få lavere lønn da? Nei. Det norske arbeidslivet er svært effektivt og bedriftene tjener mer med færre ansatte enn før. Bare rimelig at en større andel av effektiviseringen tilfaller arbeiderne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #13 Del Skrevet 26. mars 2023 Andro skrev (26 minutter siden): Vi ville fått jobb til flere, og færre ville blitt uføre. Jeg har tro på 30-timersuka. Det er ikke mangel på arbeidsplasser. Det er mangel på folk. Folk blir ikke uføre av å jobbe 8 timer. De blir uføre av sykdom eller ulykke. Anonymkode: e4b52...4ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #14 Del Skrevet 26. mars 2023 Ja 6 timers arbeidsdag vil fremme bedre fysisk og psykisk helse og mindre fravær fra jobb, mindre uførhet osv, og vil også gi folk mere overskudd på hjemmebane så de orker å ha barn eller flere barn som igjen vil lønne seg for staten med enda flere arbeidere og ressurser for samfunnet. Det er valg snart, stem Rødt som er forkjempere for 6 timers arbeidsdag Anonymkode: bd023...148 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 26. mars 2023 #15 Del Skrevet 26. mars 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: De stedene som har prøvd seg på innføring av seks-timersdag forventer like høy produktivitet, bare på kortere tid. Anonymkode: 28d04...ab6 Ja, og det fungerer. For utvalgte grupper og trolig for en kort tid. En snekker kan ikke bygge like mye hus på 6timer som han klarte på 8 timer, i alle fall ikke i et helt arbeidsliv. Hvem har lyst å betale like mye for å ha en snakker i huset, dersom han jobber 6 timer og ikke 8? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #16 Del Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har akutt mangel på hender. En reduksjon i arbeidstid er altså det motsatte av det. For de som jobber på kontor mandag til fredag mellom kl 9 og 15 er det selvsagt ikke noe problem. De drikker bare kaffe og småprater uansett. De kan gjerne ta seg 6-timers dager. Eller 2 timers dager for den saks skyld. Men for resten av samfunnet vil det være en katastrofe om vi mister 25% av alle hender tilgjengelig. Anonymkode: fc01a...36d Jeg jobber på kontor, og for oss ville 6-timersdagen resultert i 1,5 time ekstra overtid daglig, i tillegg til dagens overtid, ( for min del i snitt 25 timer månedlig) for å rekke de fristene vi har. Hvem skulle betalt dette? Jeg kjenner kun til de arbeidsplassene jeg selv har vært , men ingen av de har hatt folk som bare prater og drikker kaffe. Anonymkode: fcd13...6e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 26. mars 2023 #17 Del Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja 6 timers arbeidsdag vil fremme bedre fysisk og psykisk helse og mindre fravær fra jobb, mindre uførhet osv, og vil også gi folk mere overskudd på hjemmebane så de orker å ha barn eller flere barn som igjen vil lønne seg for staten med enda flere arbeidere og ressurser for samfunnet. Det er valg snart, stem Rødt som er forkjempere for 6 timers arbeidsdag Anonymkode: bd023...148 Og raser alt av velferdsordninger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drk3 Skrevet 26. mars 2023 #18 Del Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hadde færre blitt uføre, om arbeidslivet var snillere? Og så kunne heller staten gått inn med støtteordninger som kompenserte? Jeg liker å jobbe, og kunne nok ikke gjort jobben min på 6 timers dag. Men... Da måtte vi kanskje fått inn flere? Og så ser jeg jo at bare på min lille arbeidsplass har vi fått 5 helt uføre og opp mot 10 delvis uføre de siste 5 årene. Anonymkode: b232d...781 Det er kun kvinner, sosialister, feminister og generelt sett svakeste i samfunnet som vil ha 6 timers arbeidsdag Du skjønner at med 6 timers arbeidsdag så får du også. Beydelig mindre lønn? Kvinner klager jo hele tiden om wagegapen...dette er grunnen. Kvinner orker eller gidder ikke ta et like stort drag for samfunnet som menn og får dermed mindre lønn Samfunnet vil ikke fungere om alle skal begynne med 6 timers dager så nåå du faen meg slutte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 26. mars 2023 #19 Del Skrevet 26. mars 2023 1 hour ago, Andro said: Nei. Det norske arbeidslivet er svært effektivt og bedriftene tjener mer med færre ansatte enn før. Bare rimelig at en større andel av effektiviseringen tilfaller arbeiderne. Når du leier en snekker til å bytte tre vinduer til nye og mer energieffektive vinduer, når han jobber 8 timer så koster det for eksempel 5000kr. Ville du betalt 5000kr for at han skulle jobbet 6 timer, og så kommet tilbake i morgen for å fullføre jobben mot at du betalte 2000kr til? Eller tror du han hadde klart å gjøre det på 6 timer, bare fordi det er bestemt at vi har 6 timers dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drk3 Skrevet 26. mars 2023 #20 Del Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hadde færre blitt uføre, om arbeidslivet var snillere? Og så kunne heller staten gått inn med støtteordninger som kompenserte? Jeg liker å jobbe, og kunne nok ikke gjort jobben min på 6 timers dag. Men... Da måtte vi kanskje fått inn flere? Og så ser jeg jo at bare på min lille arbeidsplass har vi fått 5 helt uføre og opp mot 10 delvis uføre de siste 5 årene. Anonymkode: b232d...781 Dette er grunnen til at kvinner har mindre lønn enn menn. Dere jobber mindre bidrar mindre i samfunet og skal gjøre minst mulig for mest mulig penger. Ikke faen om mine skattepenger skal gå til latsaber som deg. Jobber du 6 timer får du ikke påspandert 1.5 timer av meg Kvinner bidrar minst i arbeidslivet, betaler minst skatt og tar mest ut av stønader fra nav En styggedom som bør bli kuttet ned på med engang. Hverken jeg eller andre menn eller kvinner skal sponse deg. Kom deg ut i arbeids latsabb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå