AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #1 Skrevet 26. mars 2023 Dette står på husbanken sine sider: Mange i målgruppen for startlån er ikke fast ansatt, men jobber i mange år på kortsiktige kontrakter og engasjementer. Dette gjør det krevende å vurdere fremtidig betjeningsevne. Dersom husstanden har vist at den har klart å betjene boutgifter over tid og utgiftene i eiebolig blir lavere enn ved å leie bolig, kan det være forsvarlig å gi startlån, selv om fremtidig inntekt fremstår som usikker. I slike saker bør kommunen gi startlån i samråd/samarbeid med NAV. Ved risiko for inntektsbortfall og ved fremtidige økte/uforutsette utgifter bør det foreligge en plan for hvordan lånet kan betjenes gjennom å utnytte tilgjengelige virkemidler. Det kan være avdragsfrihet, bostøtte, tilskudd, sosialhjelp og støtte til å øke inntekten. Da forstår jeg det sånn at det skal være mulig når man går på aap-mot uføre, og samboer har fast inntekt. men er det noen som har fått lån der den ene har aap og andre fast inntekt? og går det an at de kun regner med mannen sin inntekt på 600.000 + evt barnetrygd/bidrag om de ikke kan regne med aap som inntekt? vi har 3 barn til sammen. Anonymkode: 98a54...365
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #2 Skrevet 26. mars 2023 De regner nok med alt. Lykke til. Anonymkode: f03dd...ef3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #3 Skrevet 26. mars 2023 De regner med alt, og dere får ikke startlån når han har inntekt på 600 tusen. Bo billig, lev nøkternt og spar til egenkapital. Anonymkode: 111fb...a36 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #4 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De regner med alt, og dere får ikke startlån når han har inntekt på 600 tusen. Bo billig, lev nøkternt og spar til egenkapital. Anonymkode: 111fb...a36 Joda for inntektsgrensen er høyere. Mener den var på 850 med to inntekter med 3 barn. Og vi har 3 barn, og ikke mulighet å spare da vi bor hver for oss. Har snakket med de tidligere skjønner du. Men usikker på dette med aap, og om de kun kan regne hans inntekt evt om de ikke tar med aap. Anonymkode: 98a54...365
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #5 Skrevet 26. mars 2023 De tar ikke med en usikker inntekt som aap. Den er ikke en jevn sikker innkomst. Anonymkode: 29c0d...bf7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #6 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De tar ikke med en usikker inntekt som aap. Den er ikke en jevn sikker innkomst. Anonymkode: 29c0d...bf7 Var det jeg tenkte også, men etter å ha lest det jeg la ved i innlegget så taler de jo for at det skal gå an?😅 Anonymkode: 98a54...365
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #7 Skrevet 26. mars 2023 Er dere gift kan dere ikke søke alene, det blir automatisk søkt sammen. Er du på AAP må dere nok vente til du er ferdig avklart. Anonymkode: 1317d...f07
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #8 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var det jeg tenkte også, men etter å ha lest det jeg la ved i innlegget så taler de jo for at det skal gå an?😅 Anonymkode: 98a54...365 Jeg spurte om det samme en gang da jeg var på aap, den gang sa de at min kommune kun har gitt det på aap til noen som var snart tilbake i fast jobb, altså omtrent avklart. At det går mot ufør er ikke avklart. Så de tar deg muligens ikke med Anonymkode: 843e0...dbe
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #9 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Joda for inntektsgrensen er høyere. Mener den var på 850 med to inntekter med 3 barn. Og vi har 3 barn, og ikke mulighet å spare da vi bor hver for oss. Har snakket med de tidligere skjønner du. Men usikker på dette med aap, og om de kun kan regne hans inntekt evt om de ikke tar med aap. Anonymkode: 98a54...365 Men kan dere ikke flytte sammen i leiebolig, så de ser at dere betjener husleia greit? Og det må da være masse penger å spare på å flytte sammen? (Med forbehold om at jeg har misset noe ❤️ ) Anonymkode: fc092...414
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #10 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men kan dere ikke flytte sammen i leiebolig, så de ser at dere betjener husleia greit? Og det må da være masse penger å spare på å flytte sammen? (Med forbehold om at jeg har misset noe ❤️ ) Anonymkode: fc092...414 Det går ikke pga mine har har flyttet nok, eldste har voldsomme atferdsvansker og trenger stabilitet så kan ikke flytte før det blir kjøpt. 😕 Da mister jeg utvidet barnetrygd, bostøtte, og barnehagen blir full pris, i tillegg til at å leie en leilighet med 3 soverom koster fort opp i 20.000 her så det vil bli dyrere dessverre 😕 Anonymkode: 98a54...365 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #11 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De tar ikke med en usikker inntekt som aap. Den er ikke en jevn sikker innkomst. Anonymkode: 29c0d...bf7 De gjør det i vanlige banker, så hvorfor ikke i husbanken ? 🙄 Anonymkode: 53081...43d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #12 Skrevet 26. mars 2023 Du skal kunne betjene startlånet og utgiftene til å bo, aap er ikke en sikker inntekt så regner med du må vente til du blir avklart. Men hva stopper partneren din fra å ta ett vanlig lån å kjøpe ett hus? Her kan jo dere fikse en personlig avtale om at du gir penger til han hver måned og øker summen når du blir avklart mot jobb eller uføretrygd? Anonymkode: 4a786...e21 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #13 Skrevet 26. mars 2023 Men er du sikker på at det beste er å kjøpe ein bustad med ein mann som verken du eller borna dine har budd saman med før? Anonymkode: fc092...414 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #14 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De regner med alt, og dere får ikke startlån når han har inntekt på 600 tusen. Bo billig, lev nøkternt og spar til egenkapital. Anonymkode: 111fb...a36 Jo det kan man. Anonymkode: ff313...a5a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #15 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De gjør det i vanlige banker, så hvorfor ikke i husbanken ? 🙄 Anonymkode: 53081...43d AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg spurte om det samme en gang da jeg var på aap, den gang sa de at min kommune kun har gitt det på aap til noen som var snart tilbake i fast jobb, altså omtrent avklart. At det går mot ufør er ikke avklart. Så de tar deg muligens ikke med Anonymkode: 843e0...dbe AnonymBruker skrev (1 time siden): De tar ikke med en usikker inntekt som aap. Den er ikke en jevn sikker innkomst. Anonymkode: 29c0d...bf7 Man kan fint få innvilget med AAP jo ☺️ Anonymkode: ff313...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #16 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man kan fint få innvilget med AAP jo ☺️ Anonymkode: ff313...a5a Kan du fortelle mer om det? ts Anonymkode: 98a54...365
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #17 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du fortelle mer om det? ts Anonymkode: 98a54...365 Det er veldig sjelden man får innvilget på AAP, og det er som regel alenemødre med småbarn som trenger et stabilt bosted kjapt. Dere har en relativt god samlet inntekt så dere vil nok ikke gå under hastesak. Anonymkode: 1317d...f07
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #18 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du skal kunne betjene startlånet og utgiftene til å bo, aap er ikke en sikker inntekt så regner med du må vente til du blir avklart. Men hva stopper partneren din fra å ta ett vanlig lån å kjøpe ett hus? Her kan jo dere fikse en personlig avtale om at du gir penger til han hver måned og øker summen når du blir avklart mot jobb eller uføretrygd? Anonymkode: 4a786...e21 Ja må nok det. han må vente til han har barnet 50% før han kan søke startslån. han får ikke lån i vanlig bank pga ingen egenkapital, han holder på å betale ned lån som han nok er ferdig med i år. og inntekten vil da bli mindre ved 50%. men hadde han kunne søkt i husbanken for alle oss bare at det går på hans inntekt foreløpig så hadde det jo gått. ts Anonymkode: 98a54...365 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #19 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja må nok det. han må vente til han har barnet 50% før han kan søke startslån. han får ikke lån i vanlig bank pga ingen egenkapital, han holder på å betale ned lån som han nok er ferdig med i år. og inntekten vil da bli mindre ved 50%. men hadde han kunne søkt i husbanken for alle oss bare at det går på hans inntekt foreløpig så hadde det jo gått. ts Anonymkode: 98a54...365 Hvorfor vil inntekten bli mindre ved 50%? Anonymkode: fc092...414
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #20 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det går ikke pga mine har har flyttet nok, eldste har voldsomme atferdsvansker og trenger stabilitet så kan ikke flytte før det blir kjøpt. 😕 Da mister jeg utvidet barnetrygd, bostøtte, og barnehagen blir full pris, i tillegg til at å leie en leilighet med 3 soverom koster fort opp i 20.000 her så det vil bli dyrere dessverre 😕 Anonymkode: 98a54...365 Disse støtteordningene vil jo forsvinne når dere flytter sammen. Anonymkode: e13b5...398
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå