Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vet ikke jeg. Er det rett? Økonomien er ikke all verden, det vil vel si det samme som at jeg egentlig går i minus. Nok om det, skal komme til poenget.

Barnet mitt skal ha en forevisning på ungdomsskolen. Har jo selvfølgelig lyst til å se denne, ingen tvil. Det jeg synes er noe usmakelig er jo at prisen er 250kr. Hva synes dere om det? Det er ikke snakk om at pengene går til noen klassekasse heller. Vi er 3 stk som da skal gå å se, meg selv og to yngre søsken. Legge slike avgifter til skolen for å ha muligheten til å se sitt eget barn opptre i skolen? Synes prisen er drøy, en liten «avgift» hadde jo vært helt innenfor. Er dette fremtidens skole?

Anonymkode: bcefd...ff8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså 250 kr per pers i inngangsbillett?

Dersom du ringer skolen og sier at du ikke har råd og forklarer at ditt barn vil bli såret så tipper jeg du hadde fått noen billetter gratis.

Anonymkode: 2a05a...284

Skrevet

Alt som har med skole å gjøre skal være gratis. (Gratisprinsippet i opplæringsloven paragraf 2-15) Du kan ringe skolen og si at du ikke har økonomi til dette og be om å få gå uten å betsle. Du kan ta kontakt med FAU og opplyse dem om gratiskprinsippet. Du kan også sende klage til statsforvalteren. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, pr pers. Ringe skolen? Det der er ganske nedverdigende for meg å gjøre. Samtidig vil jeg jo se hun opptre. Det er jo praktisk talt ikke slik at en må møte, men selv om.

Forestillingen er i dag, at prisen ble såpass høy kom overraskende på. Her blir jeg faktisk nødt til å benytte meg av kreditt.

AnonymBruker
Skrevet

Skoleforestillinger kan man ta betalt for, men jeg syns prisen var ganske stiv. Sikker på at det ikke er forskjell på barne og voksenbillett, eller at det er familiebilletter for en rimelig sum? Uansett syns jeg du kan sende en mail til skolen i etterkant og si at det var stiv pris for at familien skulle få se datteren opptre. På den annen side koster det å ha barn, det kan fort komme mye høyere beløpe enn dette du må betale for noe som er nødvendig, det er jo noe du burde tatt høyde for i avgjørelsen om å få hele tre barn. 

Anonymkode: b9926...a86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skoleforestillinger kan man ta betalt for, men jeg syns prisen var ganske stiv. Sikker på at det ikke er forskjell på barne og voksenbillett, eller at det er familiebilletter for en rimelig sum? Uansett syns jeg du kan sende en mail til skolen i etterkant og si at det var stiv pris for at familien skulle få se datteren opptre. På den annen side koster det å ha barn, det kan fort komme mye høyere beløpe enn dette du må betale for noe som er nødvendig, det er jo noe du burde tatt høyde for i avgjørelsen om å få hele tre barn. 

🙄 stor forskjell på utgifter som går til en forestilling i regi av skolen og ting som er nødvendige! Og husk at uforutsette ting kan skje i etterkant at man har fått familie!

Anonymkode: c5a65...b0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt innafor med billett til fremvisning på skolen. Husker når jeg selv gikk på ungdomsskolen, var det liksom 10. klasse sin greie hvert år å sette opp en stor forstilling/teater. Hele trinnet bidro på ulike måter, og hele bygda kom for å se. Det var på en måte vårens happening. 

250 kr er jo heller ikke urimelig for en skikkelig teaterforestilling, men det burde vært 100 kr i barnebilett også, eller noe.

Og gratisprinsippet, det er gratis for barna og delta. Hos oss viste vi om dette i tre år, så det var fullt mulig å legge av penger til billetter i god tid. 

Anonymkode: 1ca93...2f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ESFP skrev (52 minutter siden):

Alt som har med skole å gjøre skal være gratis. (Gratisprinsippet i opplæringsloven paragraf 2-15) Du kan ringe skolen og si at du ikke har økonomi til dette og be om å få gå uten å betsle. Du kan ta kontakt med FAU og opplyse dem om gratiskprinsippet. Du kan også sende klage til statsforvalteren. 

Hva skal hun klage på mener du? Skolens elev betaler ingenting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, ta høyde for ting er jo helt greit det. Hadde jo gjort det. Det jeg ikke hadde tatt høyde for var krig samtidig at verdensøkonomien er i ferd med å kollapse. Samtidig så mister en arbeidet. Men helt ærlig, hvem er det som egentlig gjør det? Hadde et greit beløp før den tid på sparekonto, bare de midlene der fikk ben å gå på, eller kall det for den del maraton om en vil. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det oppfordrer ikke til et press på noe vis? Bedre for elev å ikke stille da mener du?

AnonymBruker
Skrevet

Det oppfordrer ikke til et press på noe vis? Bedre for elev å ikke stille da mener du?

Da kan jo de voksne kjenne litt på det samme presset ungene kjenner på hver dag på skolen. Kjøpepress er ikke akkurat noe nytt. 

Og det å først som sist lære at når man ikke har råd, da lar man være er en nyttig lærdom til senere i livet. Selv om det selvfølgelig er utrolig kjedelig. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skolen skal ikke kreve betaling fra elev eller foreldre for noe som foregår i skolens regi. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da kan jo de voksne kjenne litt på det samme presset ungene kjenner på hver dag på skolen. Kjøpepress er ikke akkurat noe nytt. 

Og det å først som sist lære at når man ikke har råd, da lar man være er en nyttig lærdom til senere i livet. Selv om det selvfølgelig er utrolig kjedelig. 

Gratisprinsippet er der for å inkludere alle i norsk skole. Kjøpepresset kan de kjenne på utenfor skolen. Alle i Norge skal ha råd til å gå på skolen, og foreldre ha mulighet til å se sine barn opptre. 

Endret av ESFP
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gutten min skal på overnattingstur med skolen, 300 kr. Rett før det er det teater 300 der også.

Skolen er langt ifra gratis.

Anonymkode: f0d34...4cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gutten min skal på overnattingstur med skolen, 300 kr. Rett før det er det teater 300 der også.

Skolen er langt ifra gratis.

Anonymkode: f0d34...4cf

Skolen har ikke lov til å ta betalt for dette... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
ESFP skrev (35 minutter siden):

Skolen skal ikke kreve betaling fra elev eller foreldre for noe som foregår i skolens regi. 

Gratisprinsippet er der for å inkludere alle i norsk skole. Kjøpepresset kan de kjenne på utenfor skolen. Alle i Norge skal ha råd til å gå på skolen, og foreldre ha mulighet til å se sine barn opptre. 

Så du mener at kantine på skolen som en klasse ordner og driver er i mot gratisprinsippet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min skal på klassetur til Tyskland. Koster 5000,-!

Anonymkode: c4fa4...fa4

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så du mener at kantine på skolen som en klasse ordner og driver er i mot gratisprinsippet?

Mat i løpet av skoledagen skal foreldre betale. Mat som er en del av opplæringen, skal skolen betale. Tror ikke kantine er i mot gratisprinsippet, så lenge det er frivillig å bruke kantinen. 

Men en skole kan ikke be foreldre eller elever om å lage kake som skal selges på skolen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, vet ikke jeg. Er det rett? Økonomien er ikke all verden, det vil vel si det samme som at jeg egentlig går i minus. Nok om det, skal komme til poenget.

Barnet mitt skal ha en forevisning på ungdomsskolen. Har jo selvfølgelig lyst til å se denne, ingen tvil. Det jeg synes er noe usmakelig er jo at prisen er 250kr. Hva synes dere om det? Det er ikke snakk om at pengene går til noen klassekasse heller. Vi er 3 stk som da skal gå å se, meg selv og to yngre søsken. Legge slike avgifter til skolen for å ha muligheten til å se sitt eget barn opptre i skolen? Synes prisen er drøy, en liten «avgift» hadde jo vært helt innenfor. Er dette fremtidens skole?

Pengene går sikkert til noe for elevene. Hva ellers skal det gå til? Skolen Jan ikke ta kontanter fra foreldrene inn i sitt regnskap. Og hvorfor i all verden drasse med småsøsknene?

AnonymBruker
Skrevet

Ingen ting i livet er gratis, ei heller skole. Jeg forstår at du syns det er mye akkurat nå, men det er nok en grunn til at summen er såpass høy. Vi betaler noe liknende for forestillinger til jul/sommerferien. Det handler om at skolen må betale for rekvisitter og leie av utstyr/lokaler. Selv om det er mye, syns jeg det er greit, da det gir ungdommene en meningsfylt skolehverdag. Dessverre dekker ikke stat/kommune noe som helst ekstra i skolene. Lærerne må tigge om glanspapir og fargeblyanter på nett. 

Her er det lagt opp til at har du ikke råd, sender du en melding til kontaktlærer, så får du en billett av den. Ja, det er ydmykende, jeg ser den. Men da har man valget, gi beskjed, la være å gå eller betale det som det koster. 

Anonymkode: bee5a...bf9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg gikk på skole var det elevforestilling til jul og sommer, pluss litt andre ring gjennom året. Billetter kostet100-200kr pr pers, og mine foreldrene kom aldri på dette, det var for dyrt rett og slett…

Anonymkode: 1baf3...9ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...