Gå til innhold

Noen med småbarn som ble plassert på storbarnsavdeling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enten av eget ønske eller på "tvang"? I så fall hva var begrunnelsen til det?

Anonymkode: 0dbed...e4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår eldste ble plassert i stor avdeling ett år for tidlig, etter ønske fra barnehagen og indirekte fra vårt eget barn. Han er stor for alderen, både høyde og kroppslig. Var (og fortsatt er) på størrelsen med de som er 1-2 år eldre. I barnehagen lekte han med kullet over hele veien, og da de byttet over til stor avd før han, ville han bare dit å leke. Barnehagen spurte oss om det var ok å prøve stor avd et par ganger i uken først. Funket som bare det, og begynte fast i stor avd fra han var 2,5.

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Ja, det var ikke frivillig men gikk helt fint. Årsaken var at mange ettåringer trengte plass så vår toåring måtte begynne på storavdeling. 

Ulempen ser vi først nå, når hun blir 4 år. Hun foretrekker å leke med de som er ett år eldre, for det er det hun ble vant med på storavdeling som eneste toåring... Hennes jevnaldrende kom jo ett år etterpå og er mer barnslige i sin lek. Problemet er at de som er ett år eldre ikke inkluderer henne heller, for de har jo hverandre og synes kanskje hun er litt barnslig igjen. Hun er virkelig mellom barken og veden nå. Det er litt leit. Hun blir ikke invitert i bursdager for eksempel siden hun henger med "feil kull". 

Dette skjedde med bestevennen til sønnen vår også, som var ett år yngre enn sønnen vår. Da sønnen vår og hans kull sluttet i barnehagen ble denne gutten helt venneløs og mistet trivselen fullstendig. 

Jeg er skuffet over at barnehagen ikke helt har vurdert og håndtert denne sosiale konsekvensen. Jenta vår greier seg foreløpig greit men jeg tror det blir krevende siste året i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn ble flyttet over da hun var 2, mot vår vilje. Årsaken var at barnehagen trengte flere småbarnsplasser. Hun var den eneste på sin alder på storbarn. Det gikk greit nok. Hun var språklig veldig tidlig, men sosialt forsiktig og jeg tror barnehagen overvurderte henne. 

Anonymkode: 46edc...eb6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ble vurdert med vårt barn, fordi det kanskje ble en ledig plass, men så ble det ikke sånn. Hun er født i januar, og er flere måneder eldre enn den nest eldste i sitt kull. Hun kommer ikke helt inn i gruppen i sin avdeling sosialt, men leker med barna i storbarnsavdelingen når de har utetid sammen. Hun er glad i rollelek, og har mer språk enn de andre barna i sin avdeling.

Likevel syns jeg det er helt ok at hun ikke ble flyttet, siden det var snakk om bare henne. Jeg jobber selv i barnehage, og tenker at en skal vurdere nøye og være veldig bevisst om en flytter et barn fra et kull alene over til storbarn. Delvis pga. tryggheten i å ha med seg noen en kjenner godt, og delvis fordi de risikerer å miste litt av tilhørigheten til sitt årskull, som andre beskriver (dette kan og bør imidlertid jobbes med om det skjer, bl.a. gjennom gruppeaktiviteter for å styrke relasjonen mellom barna). 

Anonymkode: 97f88...5fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen vår har bare blandede avdelinger, men ungene er delt inn i små og store ved utetid og forskjellige inneting. Min var vel rundt 2 da han ble med de store (3-6) på en del av innetingene, og fra 2,5 var han med dem ute og. Han var veldig språklig sterk og barnehagen mente han hadde godt av det. Så ingen grunn til å nekte på det 😊

Anonymkode: a6f42...aab

AnonymBruker
Skrevet

Ble flyttet på grunn av behov for plasser på småbarn. Gikk helt topp. Sluttet med bleier tidlig og utviklet seg i takt med de som var et år eldre. 

Anonymkode: 54e35...45f

AnonymBruker
Skrevet

Min begynte på storbarn da han var 2 år og 7 måneder, det gikk kjempefint. Hadde han blitt født 2 uker senere skulle han egentlig gått 1 år til på småbarnsavdeling, og det hadde nok blitt veldig stille og lite stimulerende. 

Anonymkode: 26895...a75

AnonymBruker
Skrevet

Begynte på storbarns avdeling ved 2.5år. Det var 4 som flyttet over i lag

Anonymkode: e1b72...742

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt det mtp voksentettheten på småbarn Vs storbarn. Det er f eks 1 voksen på 3 småbarn, og 1 voksen på 6storbarn i teorien.  Jeg er så glad for at gutten min er januarbaby og får gå et halvt år mer med bedre bemanning.

Anonymkode: c2612...6e5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva ville dere gjort hvis ditt barn var den eneste igjen på småbarn født 2021?

2020 barna går over til høsten og min jente født januar 2021 har blitt tilbydt å bli med, men det er vårt valg. Det kommer kun inn 1 åringer på småbarns avdelingen hun er på nå. 

(Hun er like godt utviklet sosialt og motorisk og god venn med 2020 barna.)

Anonymkode: 4b73f...a14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva ville dere gjort hvis ditt barn var den eneste igjen på småbarn født 2021?

2020 barna går over til høsten og min jente født januar 2021 har blitt tilbydt å bli med, men det er vårt valg. Det kommer kun inn 1 åringer på småbarns avdelingen hun er på nå. 

(Hun er like godt utviklet sosialt og motorisk og god venn med 2020 barna.)

Anonymkode: 4b73f...a14

Mitt barn er en som krever en del stimuli, høyt tempo og utfordringer. Han har vært en high need "baby" siden fødsel og er det enda, så han hadde jeg sent over med de store barna. 

Anonymkode: 0dbed...e4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...