Gå til innhold

Bonusbarnet vil være hos oss mer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan går vi frem? Sist gang det ble nevnt at barnet ønsket det så ble det masse styr og advokatbrev fra bostedforelderen. Og barnet ble innesluttet og var veldig lei seg og ville ikke være her etter dette styret. 

Anonymkode: d7469...6ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet da? Er det 7 har det krav på å bli hørt og er det 12 skal barnets stemme veie tyngst. 

Anonymkode: f0fe3...e9e

AnonymBruker
Skrevet

La barnet være lengre innimellom uten å røre ordningen. Se hvordan det går før dere begynner å røre i ordningen.  Antar mor setter seg mest å bakbeina pga økonomi.  

Kan hende barnet ønsker å være litt lengre. Men vanskelig om om ungen sitter igjen med å velge mellom foreldrene. 

Så tilby a barnet kan være lengre av og til for å få litt flytte fred. Nå skriver du ingenting om hvor mye barnet er hos dere i utgangspunktet.  Men er det feks en gang i uken og annenhver helg,  så kan man flytte litt på dager, så de blir mer sammenhengende

Anonymkode: da7ec...f93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La barnet være lengre innimellom uten å røre ordningen. Se hvordan det går før dere begynner å røre i ordningen.  Antar mor setter seg mest å bakbeina pga økonomi.  

Kan hende barnet ønsker å være litt lengre. Men vanskelig om om ungen sitter igjen med å velge mellom foreldrene. 

Så tilby a barnet kan være lengre av og til for å få litt flytte fred. Nå skriver du ingenting om hvor mye barnet er hos dere i utgangspunktet.  Men er det feks en gang i uken og annenhver helg,  så kan man flytte litt på dager, så de blir mer sammenhengende

Man kan jo ikke gjøre det. Si til barnet at nå kan du være lengre hos oss. Det er ikke noe dere bare kan avtale med barnet, far har jo en samværsavtalte med mor. Utrolig dårlig råd.

Anonymkode: 5e0ce...e95

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan jo ikke gjøre det. Si til barnet at nå kan du være lengre hos oss. Det er ikke noe dere bare kan avtale med barnet, far har jo en samværsavtalte med mor. Utrolig dårlig råd.

Det går helt fint. Vi gjorde det med mitt bonus barn. Først hadde vi annenhver helg og en gang i uken. Flyttet en dag i uken til å bli fra Tors til søndag.  Samværet funket bedre da med flere dager sammenhengende. Etterhvert ga ungen inntrykk av at det ble mye flytting og sliten av det. Tok en tlf til mor og sa vi kunne ha barnet noen dager til.  Og hun sa det var ok.  Så da gjorde vi det i lang tid før vi inngikk avtale om 50/50 deling. Selv om det nermest var 50/50 lenge før vi hadde avtale om det.  

Etter det  da ungen var litt større ca 10 år.  Hendte der at mor hadde barnet i to uker og vi i to uker. Vi bytta ikke,  vi tok det litt etter barnets ønske. Slik at barnet fikk litt flyttepause. På den måten kunne barnet få den ro hun trengte innimellom.  Etterhvert valgte ungen selv å være mer hos mor, fordi det bar lettere å henge med venner hjemme hos henne. Men da var hun så stor at hun uansett var lite hjemme. (Tenåring)

Planer hos forelder som hadde uken sin, truffet selvfølgelig ønsker.  Men strakk oss så langt vi kunne til barnets beste. Sånn sett kunne også mor si hun skulle til syden en uke, og vi bare tok en ekstra uke pga det også feks. 

Men nøkkelen var vel at vi aldri forventet noe uten kommunikasjon.  Fordi vi brukte også hverandre som barnevakt, dersom mor skulle på et kurs, møte ol. Så spurte hun alltid oss først, kunne vi ikke pga andre planer, ordnet hun annen vakt. Fikk hun detvikke til,  spurte vi noen i familien på vår side. Min mor som var bonus bestemor stilte som regel opp, når det var krise for bio mor. 

Så vi hadde en fast 50/50 ordning. Men rokka litt på det når det var behov. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis det er sånn at bidragsmottaker taper penger på mindre samvær, så er det noe feil med systemet. Om man tror man "taper" penger er heller ingen gyldig grunn for å motarbeide økt samvær med far. 

NAV har regnet ut bostedskostnader og disse er like for begge foreldre uavhengig av hvor barnet sover. Forskjellen er at den som er bidragspliktig (tjener mest) skal betale en større andel av de totale  bokostnadene (begge husholdningene). Det beløpet mor får mindre pga økt samvær hos far, dekker hun inn i reduserte bokostnader som mat, strøm, slitasje osv når hun ikke har barna hos seg.  Samme gjelder far, det han "sparer" i bidrag går med til å dekke økte bokostnader når han har samvær.

Anonymkode: 3f40c...0a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Var også bonus for et barn tidligere.  Far var ukes pendler. Så vi hadde ordning om annenhver helg. Mor jobbet mye kveld. Så det ble endel barnevakt.  Det var jo ikke bra. Så da sa jeg at så sant jeg ikke skulle noe annet, kan vi heller ha fast ordning at de kommer til meg. Så da var barna hos meg da mor jobbet sent og far var borte. Dvs en av de var mitt bonus barn,  den andre hadde en far som ikke stilte opp, så den ungen var også velkommen hos oss. Når faren ga blaffen.  Gikk veldig fint det også. Vi bode like i nærheten av hverandre. Så de fikk beskjed om hvor de skulle gå etter skoletid.  Har foresten kontakt med de begge fortsatt. Selv om de er i midten av 30 årene og det er over 20 år siden jeg var stemor for dem

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det er sånn at bidragsmottaker taper penger på mindre samvær, så er det noe feil med systemet. Om man tror man "taper" penger er heller ingen gyldig grunn for å motarbeide økt samvær med far. 

NAV har regnet ut bostedskostnader og disse er like for begge foreldre uavhengig av hvor barnet sover. Forskjellen er at den som er bidragspliktig (tjener mest) skal betale en større andel av de totale  bokostnadene (begge husholdningene). Det beløpet mor får mindre pga økt samvær hos far, dekker hun inn i reduserte bokostnader som mat, strøm, slitasje osv når hun ikke har barna hos seg.  Samme gjelder far, det han "sparer" i bidrag går med til å dekke økte bokostnader når han har samvær.

Anonymkode: 3f40c...0a2

Ja. Men hvis det er det som er grunnen og situasjonen ikke er til det beste for barnet . Så går det an å ha en litt overgangsfase. 

Hadde falt meg svært unaturlig å nekte barnet en ekstra uke fordi vi ikke fikk økonomisk dekning av mor for den uka. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok økonomisk motivert. 

Jeg betaler bidrag, kan ha unga så mye jeg vil. ser at mer enn 50% merkes økonomisk i tillegg til bidrag

Anonymkode: 987f9...964

AnonymBruker
Skrevet

Her var det også slik. Men motstanden fra mor var mest basert på økonomi. Vi løste det slik at vi ikke endret samværsordningen på papiret. Så selv om ordningen sa 30% så bodde datteren her 50% av tiden i 3-4 år, og deretter 100% de siste 3 årene. 

Anonymkode: b5f06...54e

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det også sånn med mine stebarn. Mor nektet å øke samvær pga bidrag. Da vi (jeg sier vi, for vi har felles økonomi) sa at vi ikke rørte bidraget, men ville ha barna mer, så var det null problem.

Vi gjorde det sånn i et par år til mor hadde samboer selv og vi ventet felles barn. Da fastsatte vi bidraget etter faktisk samvær og begge sider var enige i det.

Det var definitivt verdt de pengene pr måned, selv sett nå i ettertid.

Anonymkode: 674eb...fd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...