Gå til innhold

Noen som har fått bukt med hat noen gang, hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner på et så intenst hat for et menneske. Greia er at det går jo bare utover meg selv. Det er ikke sinne. Avsky. Forakt. Men rett ut hat. 

Jeg har lest mye om det, men jeg finner ingen god løsning. 

Noen som har hatt mye hat og blitt kvitt det? 

Anonymkode: b2533...395

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må elske noen før du hater dem. Man kan ikke hate en fremmed person man ikke har følelser for. Så hat er derfor knyttet til sterke følelser for en person først og fremst. Det trenger ikke nødvendigvis være rene følelser heller, men da handler det om at du er avhengig av en person for å kunne fungere i hverdagen. Å være avhengig av en person kan også føre til hat fordi personen ikke holder forventningene dine.

Kutt ut personen, fjern personen fra livet ditt, blokk og slett. Så går det over med tiden. Fokuser på annet, tenk og snakk om annet. Få ut aggresjon på fotball banen eller ett eler annet

Anonymkode: 1657a...29f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lær deg å bli "nummen" i følelsene. Likegyldig, gi blaffen...

Anonymkode: 20ec3...89d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du må elske noen før du hater dem. Man kan ikke hate en fremmed person man ikke har følelser for. Så hat er derfor knyttet til sterke følelser for en person først og fremst. Det trenger ikke nødvendigvis være rene følelser heller, men da handler det om at du er avhengig av en person for å kunne fungere i hverdagen. Å være avhengig av en person kan også føre til hat fordi personen ikke holder forventningene dine.

Kutt ut personen, fjern personen fra livet ditt, blokk og slett. Så går det over med tiden. Fokuser på annet, tenk og snakk om annet. Få ut aggresjon på fotball banen eller ett eler annet

Ehm.. jeg har ei som som inn i familien å ødela den totalt. Ei skikkelig heks! Jeg har aldri elsket henne. Har faktisk aldri likt henne.. hun ble syk og døde nettopp. Karma har skjelden truffet så bra. Vi er mange som er veldig glade for at hun er død. Nå håper vi på fred og ser framover. 

Anonymkode: c1f25...702

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor har du dette fra? Det stemmer i alle fall ikke, stikk i strid mot fagkunnskapen om hat, for det kan man absolutt. Dette er et menneske jeg aldri har hatt noen nær relasjon til, aldri brydd meg om. Tror du at alle som hater f.eks svarte eller uføretrygdede som grupper egentlig elsket dem først? 

Personen er ute av livet mitt for lenge siden. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lær deg å bli "nummen" i følelsene. Likegyldig, gi blaffen...

Anonymkode: 20ec3...89d

Det er ikke akkurat sunt. 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ehm.. jeg har ei som som inn i familien å ødela den totalt. Ei skikkelig heks! Jeg har aldri elsket henne. Har faktisk aldri likt henne.. hun ble syk og døde nettopp. Karma har skjelden truffet så bra. Vi er mange som er veldig glade for at hun er død. Nå håper vi på fred og ser framover. 

Anonymkode: c1f25...702

Enig med deg. Man trenger ikke elske noen for å hat dem. 

Jeg tror jeg opprettet tråden på et ugunstig tidspunkt. Samt at det med hat gjerne er vanskelig. Håper noen som har erfart å få bukt med hatet sitt oppdager den. 

Ts

Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Jeg prøver å tenke. Hva får man ut av å hate noen? Hvorfor bruke tid, energi og følelser på ett menneske du ikke vil ha noe med å gjøre. Det er både vondt og bortkastet å hate noen. Det er bedre å bare ignorere. Det hjelper synes jeg.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må elske noen før du hater dem.

Det stemmer ikke. Er fullt mulig å hate noen du aldri har elsket før. Jeg har aldri hatet noen jeg har elsket.

Har hatet noen som har gjort meg eller folk jeg er glad i vondt. Aldri vært andre følelser inni bildet. 

Endret av Warrior
AnonymBruker
Skrevet

Finn ut hvilke følelser denne personen trigger hos deg. Det er ikke sikkert at det er hat, men feks skam eller underlegenhet som igjen gjør til at du misliker alt ved denne personen.

Anonymkode: 245a9...92f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke akkurat sunt. 🤷🏼‍♀️

Enig med deg. Man trenger ikke elske noen for å hat dem. 

Jeg tror jeg opprettet tråden på et ugunstig tidspunkt. Samt at det med hat gjerne er vanskelig. Håper noen som har erfart å få bukt med hatet sitt oppdager den. 

Ts

Les litt om dette i buddhismen, det hjelper meg på alle områder i livet. Men jeg må si, at selv om jeg har opplevd ting som er så drøyt at jeg fortsatt sliter med å prate om det, så hater jeg faktisk ikke utøverne. Jeg har vært redd dem, forvirret, sint. Men jeg kan ikke hate. Jeg ser det uskyldige lille barnet de en gang var i dem, tilgir det barne, klemmer det barnet -og så tar jeg avstand, fordi den voksne personen er så skadet at de oppfører seg skadelig mot andre, og jeg tillater ikke lengre å være den som må motta alt dette. Jeg snur ryggen til å går, men jeg vil ikke og kan ikke hate. 

Anonymkode: b8dcb...b89

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutt personen ut så mye man kan på fokuser på at personen ikke er verdt din tid eller at du bruker hjernekapasitet på h*n.

Anonymkode: cc426...c7c

AnonymBruker
Skrevet
Warrior skrev (12 minutter siden):

Jeg prøver å tenke. Hva får man ut av å hate noen? Hvorfor bruke tid, energi og følelser på ett menneske du ikke vil ha noe med å gjøre. Det er både vondt og bortkastet å hate noen. Det er bedre å bare ignorere. Det hjelper synes jeg.

Det stemmer ikke. Er fullt mulig å hate noen du aldri har elsket før. Jeg har aldri hatet noen jeg har elsket.

Har hatet noen som har gjort meg eller folk jeg er glad i vondt. Aldri vært andre følelser inni bildet. 

Takk warrior! 

Selv om jeg forstår at det skader mest meg selv så sitter det i. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Finn ut hvilke følelser denne personen trigger hos deg. Det er ikke sikkert at det er hat, men feks skam eller underlegenhet som igjen gjør til at du misliker alt ved denne personen.

Anonymkode: 245a9...92f

Dette er lurt. Jeg tror det er rett og slett hat. Har lest om det, at det er en kombinasjon av avsky, forakt, sinne. Samtidig som det er en egen følelse. Jeg har tenkt på om jeg egentlig føler meg truet av denne type menneske, og det er noe i det. Slike mennesker gjør meg redd og vanskeligere å være meg i verden. 

Men all denne forståelsen får ikke hatet til å gå bort. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Les litt om dette i buddhismen, det hjelper meg på alle områder i livet. Men jeg må si, at selv om jeg har opplevd ting som er så drøyt at jeg fortsatt sliter med å prate om det, så hater jeg faktisk ikke utøverne. Jeg har vært redd dem, forvirret, sint. Men jeg kan ikke hate. Jeg ser det uskyldige lille barnet de en gang var i dem, tilgir det barne, klemmer det barnet -og så tar jeg avstand, fordi den voksne personen er så skadet at de oppfører seg skadelig mot andre, og jeg tillater ikke lengre å være den som må motta alt dette. Jeg snur ryggen til å går, men jeg vil ikke og kan ikke hate. 

Anonymkode: b8dcb...b89

Det rare her er at jeg har opplevd grove krenkelser, overgrep og vold fra mennesker jeg ikke hater. Hater ikke han som voldtok meg. Men dette mennesket som ikke har skadet meg personlig hater jeg. Det er bare 2 personer jeg hater. Den ene har jeg stort sett glemt. Hun er motbydelig og skadelig for mange og jeg synes hun fortjener fengsel. Men jeg har på en måte glemt det. Men dette gnager på meg. 

Når du sier du snur ryggen og går, hva mener du da? Dette er en person jeg aldri omgås. Ute av livet mitt. 

Skal lese om buddhismen og hat. Takk! 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opp gjennom tida opplevd noen som har såret meg, og det er flere stykker. Som bla jentene i klassen som mobbet meg på skolen i alle år. Far til barnet som vi har kjempet mot i 16 år i rettssystemet og han vil ikke ha noen som helst kontakt med datteren sin.. verken han, farmor eller farfar.. og hun blir nektet å se halv søsken sine. Alt forgjeves, alle traumer, alt alt alt.. og det eneste de kan gjøre nå er å usynliggjøre hun og nekte hun! 

Jeg hater mobberne mine! Men de ser akkurat samme ut, og jeg må le litt for meg selv. Alfa kjerringene som stod bak mobbingen ertet meg fordi jeg var den tynneste i klassen og de var tykkest! Det er de ennå, til pass for de! 😉
Jeg har sikkert tenkt jeg hater far når han sa alt det stygge til datteren min og true oss, eller når han tok hun fra meg.. men jeg føler sinne!  Jeg er rasende og veldig lei meg! Trøtt, sliten, og jeg har så vondt av datteren min. 
Men istedenfor å føle hat, så tenker jeg han er en ynkelig og tragisk mann jeg ikke føler noe som helst medlidenhet til. Han er egoistisk, ond, hevnelysten, og jeg ønsker karma for han! Foreldrene hans har vist seg å ikke være bedre! De løy i retten alle sammen, dommere, sakkyndig og advokater skulle bare visst hvordan alt endte! 

Anonymkode: 1ffc6...9c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har opp gjennom tida opplevd noen som har såret meg, og det er flere stykker. Som bla jentene i klassen som mobbet meg på skolen i alle år. Far til barnet som vi har kjempet mot i 16 år i rettssystemet og han vil ikke ha noen som helst kontakt med datteren sin.. verken han, farmor eller farfar.. og hun blir nektet å se halv søsken sine. Alt forgjeves, alle traumer, alt alt alt.. og det eneste de kan gjøre nå er å usynliggjøre hun og nekte hun! 

Jeg hater mobberne mine! Men de ser akkurat samme ut, og jeg må le litt for meg selv. Alfa kjerringene som stod bak mobbingen ertet meg fordi jeg var den tynneste i klassen og de var tykkest! Det er de ennå, til pass for de! 😉
Jeg har sikkert tenkt jeg hater far når han sa alt det stygge til datteren min og true oss, eller når han tok hun fra meg.. men jeg føler sinne!  Jeg er rasende og veldig lei meg! Trøtt, sliten, og jeg har så vondt av datteren min. 
Men istedenfor å føle hat, så tenker jeg han er en ynkelig og tragisk mann jeg ikke føler noe som helst medlidenhet til. Han er egoistisk, ond, hevnelysten, og jeg ønsker karma for han! Foreldrene hans har vist seg å ikke være bedre! De løy i retten alle sammen, dommere, sakkyndig og advokater skulle bare visst hvordan alt endte! 

Anonymkode: 1ffc6...9c4

Jeg har forsøkt å bearbeide sinnet mot dette mennesket gjennom flere øvelser. Sinnet kan jeg tåle. Sinnet har jeg fått bearbeidet. Men hatet er der fremdeles som en råtten rotte som gnager meg opp innvendig. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo da, man kan hate noen man aldri har elsket eller hatt følelser for. Hvis man har opplevd at de er forferdelige og voldelige mennesker mot andre mer forsvarsløse mennesker. Som barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...