AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #1 Skrevet 26. mars 2023 Hva gjør du for å klare og sovne om kvelden? Jeg har store søvnvansker og lurer på om det er noen tips der ute som jeg ikke har prøvd (har prøvd mye rart).. Anonymkode: 80c0f...42b 2
paulinemor Skrevet 26. mars 2023 #2 Skrevet 26. mars 2023 Har du prøvd å ligge deg motsatt vei i sengen? Altså med hode den veien beina vanligvis er. Vet det høres rart ut, men er det eneste som funker for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #3 Skrevet 26. mars 2023 Jeg bruker imovan innimellom. Anonymkode: bebb7...246
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #4 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva gjør du for å klare og sovne om kvelden? Jeg har store søvnvansker og lurer på om det er noen tips der ute som jeg ikke har prøvd (har prøvd mye rart).. Anonymkode: 80c0f...42b Spørs hva som er årsaken til søvnvansker. Er det tanker og bekymringer? Er det bare at du ikke får sovet pga forskyvet døgnrytme? Gode søvnrutiner må til og det må utvikles over tid. Jeg har selv søvnforstyrrelser til tider, men oftest pga de fysiske helseplagene. Uansett. Gode søvnrutiner, som å ikke sitte i tlf.før man legger seg ( noe jeg gjør selv av og til). Ikke spise store måltider før natta. Ikke foreta fysiske anstrengelser før du skal i seng... Få nok dagslys på dagen! Det er kjempe viktig! Helst på formiddagen. For det tar ca 12 timer til melatonin begynner å produseres. Dagslyset hjelper med melatoninproduksjon. Den kan også kjøpes på apoteket. Avslapningsteknikker og meditasjonsmusikk hjelper meg godt... Anonymkode: 29996...3fb
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #5 Skrevet 26. mars 2023 paulinemor skrev (18 minutter siden): Har du prøvd å ligge deg motsatt vei i sengen? Altså med hode den veien beina vanligvis er. Vet det høres rart ut, men er det eneste som funker for meg. Har prøvd det, kan hjelpe litt noen ganger.. Anonymkode: 80c0f...42b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #6 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg bruker imovan innimellom. Anonymkode: bebb7...246 Jeg og… Anonymkode: 80c0f...42b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #7 Skrevet 26. mars 2023 Jeg er fortsatt på KG, har enda ikke sovet. Nå er det lyst ute og jeg er fortsatt ikke trøtt. Jeg lurer på om jeg skal sove i åtte timer eller om jeg skal ta på vekkerklokke og sove kun 4 timer for å ikke sove hele dagen. Anonymkode: af0d7...810
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #8 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg er fortsatt på KG, har enda ikke sovet. Nå er det lyst ute og jeg er fortsatt ikke trøtt. Jeg lurer på om jeg skal sove i åtte timer eller om jeg skal ta på vekkerklokke og sove kun 4 timer for å ikke sove hele dagen. Anonymkode: af0d7...810 Jeg har vært her siden kl 3 (vintertid) i natt. Sovne gjør jeg lett, det å få sove natten gjennom derimot... Trikset er dessverre som du selv foreslår å ikke sove på dagtid. Har dager der jeg er stuptrøtt. Men det er det eneste som gjør at jeg mulig får 2-3 gode netter igjen. Anonymkode: 26906...382 1
Einus Skrevet 26. mars 2023 #9 Skrevet 26. mars 2023 Drikker du kaffe efter kl 17:00 f.eks? Vet enkelte har denne regelen. Jeg forsøker selv å holde meg til noe liknende. Dog sovner jeg som regel lett vel og merke. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #10 Skrevet 26. mars 2023 Hva med å prøve å ikke sove før i kveld igjen nå? Blir en litt råtten dag, men kanskje det blir bedre til kvelden? Anonymkode: 5b29a...b94
Purple_Pixiedust Skrevet 26. mars 2023 #11 Skrevet 26. mars 2023 Jeg er ufør og går mye hjemme. Dette er hva jeg gjør: Jeg står opp kl 07, jeg går en tur kl 10. Kl 14 trener jeg. Hvis jeg har hatt avtaler på dagen trener jeg kl 18. Jeg spiser regelmessige og næringsrike måltider. En halvtime før jeg skal sove går jeg ned på soverommet og leser i bok. Så setter jeg på en rolig podcast på ikke for høyt volum slik at tankekjøret mitt heller fester seg til innholdet i podcasten. Jeg sovner etter 15-30 min som oftest. Jeg sover ikke på dagtid. Ikke noe hokus pokus med andre ord, men jeg er altså avhengig av disse rutinene. Ikke sikkert det er nok for deg. Jo forresten jeg går også på Truxal. Det roer meg ned på kvelden. Men det holder ikke bare med Truxal. Jeg må være beinhard på rutinene. Det er også for min del svært viktig da jeg har bipolar lidelse. Mange netter uten søvn trigger episoder hos meg. Noen har nytte av melatonin. For å komme ut av en negativ spiral kan det også funke med noen dager med sovemedisin, for å nullstille litt. Men dette skal kun brukes korte perioder. 1
Ravo74 Skrevet 26. mars 2023 #13 Skrevet 26. mars 2023 Står opp til ca samme tid vær dag også helg og legger meg til samme tid, rutiner er viktig for meg . Bruker you tub vide med lyd av torden og regn for å sovne, eller annen rolig musikk søk på slvn/ nattalyder
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #14 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva gjør du for å klare og sovne om kvelden? Jeg har store søvnvansker og lurer på om det er noen tips der ute som jeg ikke har prøvd (har prøvd mye rart).. Anonymkode: 80c0f...42b Trening. Eneste som etter mange år faktisk har hjulpet. Anonymkode: 0a1b8...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #15 Skrevet 26. mars 2023 Kutt 95% av skjermtiden din, skaff deg en «dum» telefon. Reduser kaffe til 1 kopp tidlig på dagen. Gå tur i dagslys. Bruk kroppen din. Spis sunt og ikke spis etter kl 18-20 ca. Når du endelig får sove, tving deg opp tidligere enn du vil de første dagene så du blir trøtt igjen til kvelden. Anonymkode: 36007...559
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #16 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har vært her siden kl 3 (vintertid) i natt. Sovne gjør jeg lett, det å få sove natten gjennom derimot... Trikset er dessverre som du selv foreslår å ikke sove på dagtid. Har dager der jeg er stuptrøtt. Men det er det eneste som gjør at jeg mulig får 2-3 gode netter igjen. Anonymkode: 26906...382 For meg er det ikke slik. Hvis jeg sover dårlig i mange netter og er overtrøtt så sover jeg en liten time på ettermiddagen. Og da sovner jeg og lettere på kvelden. Det rådet fikk jeg av en søvnekspert ; sover du dårlig så sov når du kan. Anonymkode: 4cd24...0f4 2
Raven.Writingdesk Skrevet 26. mars 2023 #17 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Trening. Eneste som etter mange år faktisk har hjulpet. Anonymkode: 0a1b8...f5d Dette. Og: Soverommet skal kun brukes til å sove i, ikke ligg i senga med mindre du skal sove. Rommet må ha avkjølt frisk luft og være rent. Jeg var vifte på rommet som står å durer hele året, ved et «uhell» oppdaget jeg at den hjalp meg fortere å sovne, skyldes nok såkalt «white noise». Blir du liggende å vri deg i senga mer enn en time så står du opp, og legger deg heller igjen etter en halvtime/time. Ikke bli liggende i senga og «kverne».
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #18 Skrevet 26. mars 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: For meg er det ikke slik. Hvis jeg sover dårlig i mange netter og er overtrøtt så sover jeg en liten time på ettermiddagen. Og da sovner jeg og lettere på kvelden. Det rådet fikk jeg av en søvnekspert ; sover du dårlig så sov når du kan. Anonymkode: 4cd24...0f4 Kan det hende at du har fått dette rådet av din søvnekspert pga. din unike situasjon? Det anbefales jo vanligvis å ikke sove på dagtid, men ha faste tider hvor man legger seg og står opp, uavhengig av hvor mye man har fått sove i den perioden. Jeg vil tro at dette er det som blir riktig for de fleste (selv om det ikke er riktig for deg). Anonymkode: 7ddcc...6d4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #19 Skrevet 26. mars 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Kutt 95% av skjermtiden din, skaff deg en «dum» telefon. Reduser kaffe til 1 kopp tidlig på dagen. Gå tur i dagslys. Bruk kroppen din. Spis sunt og ikke spis etter kl 18-20 ca. Når du endelig får sove, tving deg opp tidligere enn du vil de første dagene så du blir trøtt igjen til kvelden. Anonymkode: 36007...559 Det å ikke spise er en dårlig ide, en sovner ikke om en blir sulten. Men lett måltid ca 1-2 timer før man legger seg er bra Anonymkode: a06f9...560
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå