Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #21 Skrevet 1. januar 2006 Jeg har ikke nødvendigvis avskrevet Cerazette, men nevner litt i tråden over, også vil jeg gjerne ha mulighet til å utsette mensen..... Jeg kan jo få Primolut-n til dette, men det bør vel kun brukes en sjelden gang.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #22 Skrevet 1. januar 2006 Det var forressten en nettlege som nevnte at jeg kanskje reagerer på østrogentilførselen, og at jeg kanskje bør prøve rent gestagenprodukt...
Iceglow Skrevet 1. januar 2006 #23 Skrevet 1. januar 2006 Ramser bare fort opp det jeg fant på første søk på felleskatalogen: Cerazette er gestagenpille, Depo-provera er gestagensprøyte. Conludag er og klassifisert som gestagenpille, men er da en minipille.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #24 Skrevet 1. januar 2006 Ja, jeg må nok snakke litt med legen min om det der.
Amanlis Skrevet 2. januar 2006 #25 Skrevet 2. januar 2006 Kikket litt i felleskatalogen på Synfase i forhold til andre p-piller, og det kan på meg virke som de inneholder mer hormoner enn de fleste andre merker. Men siden det er et annet hormon enn i Trinordiol og lignende så kan det være at det ikke er så sterkt allikevel, selv om jeg ikke er sikker på dette. Mener vagt å huske at en bekjent av meg jeg har gikk på Synfase pga svært sterke blødninger, og endte opp med 4 blodpropper etter 6-7 års bruk, er der jeg har det at de er så sterke fra, pga at hun sa at den nye legen hun hadde reagerte på at hun ble satt på et så sterkt merke. Men bivirkninger er det på alle hormonpreventiver, det går an å ha både flaks og uflaks. ← Jeg fikk resept på Synfase av legen min for de har færre hormoner. De er lavdoserte på begynnelsen og slutten av brettet, og er normaldoserte i den perioden man har eggløsning. Har aldri hørt om blodpropper av hverken Synfase eller Trinordiol. Jeg har spsit Synfase i 10 år )med en Yasminperiode på noen med) og aldri hatt trøbbel, men slikt er jo individuellt. Mange tåler jo det ene, men ikke det andre. Men leste en artikkel i sommer om Yasmin og P-plasteret. Det var visst en økning av antall blodpropptilfeller hos Yasmin og P-plasterbrukere, og det var fler som var døde. Flesteparten av de brukte p-plasteret. Snakka med legen min om det, og ho ville ikke skrive ut p-plasteret til sine pasienter. Skikkelig skummelt!
Iceglow Skrevet 2. januar 2006 #26 Skrevet 2. januar 2006 Var det kanskje ikke Synfase hun jeg kjenner gikk på da kanskje? Jeg skal se om jeg får spurt henne en dag. Men mengdene av Noretisteron er høye i Synfase, men jeg er som sagt ikke sikker på om dette er et “sterkt” eller “svakt” hormon.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #27 Skrevet 2. januar 2006 Jeg har en venninne som i dag kunne fortelle om sin erfaring med minipiller: Blødninger hele tiden, og legen hadde sagt at det var bare slik det var. Kunne avta etterhvert, men venninnen min måtte slutte på dem p.g.a dette. Jeg vet jo at bivirkninger er individuelle. Hun anbefalte hormonspiral, men jeg mener bestemt jeg har hørt at det kun er kobberspiral som man har begynt å gi til kvinner som ikke har født, men jeg vet jo ikke sikkert. Er litt betenkt på hormoninnholdet i hormonspiralen, da jeg tror kroppen min har best av minst mulig hormoner, i og med at det bare er trøbbel med alt jeg har prøvd (+ at jeg har hatt et enormt PMS-problem som jeg mistenker å ha med hormoner i prevensjon å gjøre...)
Gjest gjest1 Skrevet 2. januar 2006 #28 Skrevet 2. januar 2006 Hvorfor jeg blir sår av p-ringen skjønner jeg ikke, den ligger jo inni, men likevel blir jeg sår ytterst i åpningen. Ikke akkurat sexlyst-fremkallende... ← Kanskje du kan skyve den litt lengre inn? Mulig den ligger stødigere da. Ellers er det verdt å huske at p-ring kan du ta ut i opptil 3 timer, så den MÅ ikke være inne når du har sex.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #29 Skrevet 2. januar 2006 Neida, jeg pleier ta den ut når vi skal ha sex, men det hjelper igrunnen lite når jeg er så sår at det ikke er mulig å gjennomføre noe samleie... Har prøvd å skyve den lengre inn også, men den ligger tydeligvis der den skal, og den er ikke i kontakt med åpningen, men likevel er det altfor sårt til å ha noen penis inn der. Har fjernet ringen nå, og har bestilt time hos legen (men hun hadde først tid om 14 dager....), så nå går jeg uten ring....Håper at sårheten nå blir borte iløpet av kort tid, så jeg får bekreftet at dette skyldtes ringen.. Kan ikke skjønne hva annet det skulle værre, selv om jeg ikke helt forstår hvordan det er mulig å bli sår i åpningen av en ring som ligger inni.
Amanlis Skrevet 2. januar 2006 #30 Skrevet 2. januar 2006 Var det kanskje ikke Synfase hun jeg kjenner gikk på da kanskje? Jeg skal se om jeg får spurt henne en dag. Men mengdene av Noretisteron er høye i Synfase, men jeg er som sagt ikke sikker på om dette er et “sterkt” eller “svakt” hormon. ← Jeg har ikke kunnskap om mengder og hvor store de skal/bør være, men fint om du spør venninda di. Det er jo interresant å vite. Beklager at jeg klarte å poste samme innlegg to ganger sist jeg var på denne tråden. Gikk visst litt fort her. Noen som vet hvordan/om jeg får fjerna det?
Iceglow Skrevet 2. januar 2006 #31 Skrevet 2. januar 2006 Jeg har ikke kunnskap om mengder og hvor store de skal/bør være, men fint om du spør venninda di. Det er jo interresant å vite. Beklager at jeg klarte å poste samme innlegg to ganger sist jeg var på denne tråden. Gikk visst litt fort her. Noen som vet hvordan/om jeg får fjerna det? ← Rapporter et av dine egne innlegg, har iverfall gjort det selv når jeg har trykket feil eller Pc-en har trøblet Skal se om jeg snakker med henne, har litt liten kontakt for tiden. Så vidt jeg vet gikk hun på de som normalt, mulig hun hoppet over mer enn vanlig, men en pille om dagen. Noretisteron (med gestagen effekt) er høy på Synfase, men mengden etinyløstradiol (med østrogen effekt.) er noe lavere enn enkelte andre preparater. Klarer ikke helt å finne ut hvordan den effektive hormonmengden blir samlet sett. Det å se på milligram uten å korrigere for om hvilket hormon det er blir trolig ganske så feil.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #32 Skrevet 2. januar 2006 Ramser bare fort opp det jeg fant på første søk på felleskatalogen: Cerazette er gestagenpille, Depo-provera er gestagensprøyte. Conludag er og klassifisert som gestagenpille, men er da en minipille. ← Det samme gjelder Exlutona(minpille) og p-stav. Jeg tåler heller ikke østrogen og var i ferd med å stryke med av høyt blodtrykk da jeg gikk på "vanlige" p-piller. Minipiller fikk jeg bare en haug bivirkninger av. Nå har jeg landa på Cerazette som jeg personlig er veldig godt fornøyd med. Men det som er med prevensjon er jo at det virker forskjellig fra kvinne til kvinne, så det er ikke lett å finne noe fasitsvar på hva som er best. Som legen min sa en gang: I blant kan prevensjon være noe dritt!
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2006 #33 Skrevet 3. januar 2006 Man kan ikke sammenligne styrken på et virkestoff med styrken på et annet (her: hormoner). Disse er forskjellige og et virkestoff kan man trenge mye mindre av enn et annet. Det blir som å sammenligne paracetamol og ibumetin. 500 mg paracetamol er ikke nødvendigvis mer effektivt enn 200 mg ibumetin i og med det er to forskjellige virkestoff. Her må man vurdere hva det skal brukes til i forhold til hvilke bivirkninger man evt. kan få. Dette gjelder jo andre stoffer i legemidler og. Det er foressten mange som har sluttet med Marvelon, den var skyld i en del bivirkninger! Tror det er greit du tar en ordentlig prat med legen din jeg!Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #34 Skrevet 3. januar 2006 Kan ikke skjønne hva annet det skulle værre, selv om jeg ikke helt forstår hvordan det er mulig å bli sår i åpningen av en ring som ligger inni. ← Da bør du også få testet deg for infeksjoner og eventuelle kjønnsykdommer, mener å huske at ihvertfall enkelte gir sårhet i skjedeåpningen. sopp er også en mulighet.
Kvist Skrevet 3. januar 2006 #35 Skrevet 3. januar 2006 Må bare henge meg på de som skriver og er fornøyde med Cerazette, har brukt disse i 8mnd nå. Eneste ubehag jeg har merket er bittelitt blødning i to dager etter at jeg hadde brukt dem ca 14 dager, etter det har jeg ikke hatt mensen heller. Byttet til dem fordi jeg syns jeg mistet både mitt gode humør og sexlysten av andre typer (prøvde flere forskjellige).
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #36 Skrevet 11. januar 2006 Jeg bruker Cerazette og er egentlig fornøyd, etter endelig å ha kommet over tre måneders humørsvingningshelv... Men, jeg blør fremdeles leenge, nesten to uker med mensen, også kanskje tre uker uten og sånt..Så lurer på om noen(som ikke har mistet mensen ved bruk av cerazette) har erfaring med om det likevel minsker med blødninger over tid? Håper virkelig på å kunne bli kvitt mensen altså, smerter og store blødninger de første dagene har forsvunnet(det er nå snakk om mindre blødninger, men over lengre tid)..
Gjest allium Skrevet 11. januar 2006 #37 Skrevet 11. januar 2006 Jeg bruker Cerazette og er egentlig fornøyd, etter endelig å ha kommet over tre måneders humørsvingningshelv... Men, jeg blør fremdeles leenge, nesten to uker med mensen, også kanskje tre uker uten og sånt..Så lurer på om noen(som ikke har mistet mensen ved bruk av cerazette) har erfaring med om det likevel minsker med blødninger over tid? Håper virkelig på å kunne bli kvitt mensen altså, smerter og store blødninger de første dagene har forsvunnet(det er nå snakk om mindre blødninger, men over lengre tid).. ← Jeg har det akkurat sånn som du beskriver, og etter ett år på Cerazette sier legen min at det kommer ikke til å forandre seg. Så nå setter jeg inn en hormonspiral istedenfor.
Fauna Skrevet 11. januar 2006 #38 Skrevet 11. januar 2006 Siden Cerazette blir diskutert her inne tenkte jeg det var greit å stille et spm. Skal ikke sikkerheten til Cerazette være ca. like stor så lenge du tar den innen 12timer av "vanlig" tid? Og hvordan merker man om man uheldigvis har blitt gravid med pillen når man ikke får mensen? Noen nevnte her at om det ikke er et problem om man blir gravid så var dette en grei pille. Jeg har ikke planer om få unger på en god del år enda, men legen anbefalte dog Cerazette til meg?!
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #39 Skrevet 11. januar 2006 Siden Cerazette blir diskutert her inne tenkte jeg det var greit å stille et spm. Skal ikke sikkerheten til Cerazette være ca. like stor så lenge du tar den innen 12timer av "vanlig" tid? Og hvordan merker man om man uheldigvis har blitt gravid med pillen når man ikke får mensen? Noen nevnte her at om det ikke er et problem om man blir gravid så var dette en grei pille. Jeg har ikke planer om få unger på en god del år enda, men legen anbefalte dog Cerazette til meg?! ← Du bør ta alt som blir sagt på et internettforum med en klype salt. Cerazette er like sikker som enhver annen p-pille, så lenge den blir tatt til riktig tid. Prevensjonsmidler som kan brukes "dersom det ikke er noe problem å bli gravid" fortjener vel ikke å bli kalt prevensjonsmiddel. Når man synes at det er helt greit å bli gravid bruker man gjerne ikke prevensjon. All prevensjon er sikker dersom den brukes riktig og konsekvent, Cerazette er blant de sikreste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå