Gå til innhold

Prevensjonstrøbbel !

Fremhevede innlegg

Gjest anonym nå
Skrevet

P-piller tørker jeg ut av, og får månedlig soppinfeksjoner av. Har prøvd flere merker.

Kobberspiral 10 kg vektøkning uregelmessige blødninger

P-plaster løsner, tørker litt ut

P-ring - blir sår.

Hva gjør jeg nå ?

Det må da finnes prevensjon som passer for meg også ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med minipiller? (Da må du være veldig nøye med å huske å ta dem til rett tid). Hormonspiral? P-sprøyte (virker lenge, dumt om du snart vil bli gravid). Ellers så finnes det jo pessar (tungvint?) og kondom. Jeg tålte ikke p-piller og ville ikke ha hormoner i kroppen så vi brukte kondom etterhvert. Er jo litt tungvint, men da slapp ihvertfall kroppen min å reagere på disse hormonene, ble jo så :kjempesinna::frustrert::sinna: . Nå har vi de barna vi skal ha så han har sterilisert seg og det er fritt fram! :sjarmor: men det er kanskje ikke aktuelt for deg?

Skrevet

Kondom er ikke aktuelt i lengden i og med at jeg er i et fast forhold.

P-sprøyte tar jeg ikke sjansen på....For mye skremselspropaganda rundt bivirkninger og blødninger i månedsvis.

Minipiller er jo en mulighet, men i og med at jeg får sopp av p-piller og tørker ut, er jeg litt skeptisk til piller.....om minipiller vil ha samme virkning, også er det jo dette med at tidspunktet er veldig nøye, også mener jeg at jeg har lest at minipillene ikke er så veldig sikre og derfor ikke mye brukt ?

Sterilisering kan være aktuelt etterhvert, men det er en avgjørelse han må ta uten press fra meg, vi har snakket om det, men det skjer nok ikke på en stund ennå.

Dessuten liker jeg å ha muligheten til å forskyve mensen...

Pearly/Ladycomp/Babycomp er vel ikke så aktuelt i og med at det blir litt for mye planlegging over det hele og spontaniteten i når man skulle ha lyst til å ha sex blir vel borte fordi man må sjekke den lille pc'en først...

Pessar trodde jeg ikke ble brukt lengre ?

Hormonspiral er vel ikke aktuelt i og med at jeg ikke har født....

Skrevet

den lille pc`n bruker man om morningen før man har gått ut av senga, å da gjelder den målingen til neste morning

Er jo bare å bruke kondom / Pessar under eggløsninga

Skrevet

Minipiller er en del brukt, men de er mindre sikre enn p-piller og som sagt det er viktig å ta dem til samme tidspunkt hver dag. Kan hende du reagerer mindre på disse. Om det ikke er verdens undergang å bli gravid er jo dette et alternativ, og de er jo sikre om du er nøye med å ta de riktig!

Skrevet
Hormonspiral er vel ikke aktuelt i og med at jeg ikke har født....

Trodde det var nettopp da den var grei? Har alltid hørt at kobberspiral ikke er smart når man ikke har født?

Skrevet

Okey ?

Jeg hadde kobberspiral i 9 mnd, men det ble bare trøbbel, så den måtte fjernes.

Men jo wendy, det er verdens undergang å bli gravid, så prevensjonen jeg bruker må være mest mulig sikker.

Minipiller går nok greit det om jeg slipper sopp hver måned og å tørke ut, tidsrammene skal jeg alltids mestre om jeg for en gangs skyld kan finne noe som fungerer.

P-ringen er helt topp, om man ser bort ifra at jeg blir så sår ytterst i inngangen av den.

Og p-plasteret løsner jo, ellers var det helt okey det også.

Frustrerende å prøve så mange forskjellige ting, også er det ingen av dem som fungerer.

Er litt lei av å prøve og feile nå.

Skrevet

Du kan få hormonspiral selv om du ikke har født.

Ellers så har du p-staven som settes inn i overarmen.

Selv tåler jeg ikke østrogenet i prevensjon, så for meg falt valget tilslutt på Cerazette. En minipille, men du har den samme 12 timers sikkerhetsmarginen som på vanlige p-piller.

I tillegg finnes det vel to? sorter vanlige minipiller i Norge - Conludag og Exclutona.

Skrevet (endret)

P-sprøyten inneholder heller ikke østrogen, men om man skulle få bivirkninger, så er det kjipern å ha de i tre måneder. ;)

Legen min anbefalte uansett denne til meg, som har fått alle mulige bivirkninger og problemer med pille, plaster og spiral (østrogenet er synderen), så jeg skal sette den første sprøyta når jeg får mensen igjen.

Endret av Saeria
Skrevet

Cerazette, har man mulighet til å utsette mens med den ?

Skrevet
Cerazette, har man mulighet til å utsette mens med den ?

Nei, men mange mister mensen eller får minimale blødninger med den.

Skrevet

Det skal neimen ikke være lett å finne noe som passer meg, skjønner jeg.

Skrevet

Har du prøvd 3-fase p-piller?

Jeg hadde samme problem som deg, og fikk Synfase av legen, det fungerer fint for meg.

Spiste Yasmin og blei en tikkende bombe, la på meg fem kilo, og mista totalt lysten på sex, sånn sett var det et bra prevensjonsmiddel :)

Lykke til

Skrevet (endret)

Du kan sterilisere deg ;) (bare nevner det i tilfelle den muligheten er glemt)

FAM/sykluskontroll behøver du etter en tid ikke bruke pc hele tiden for å finne ut av, det går automatisk i hodet etter en stund. Sikkerheten varierer på hvor flink du selv er, og hvilket regelsett du bruker.

Pessar blir brukt, men kan være vanskelig å finne en lege som gidder å enten måle til et selv, eller henvise deg til noen som kan det. Sikkerhet, grei, men kan gjerne kombineres med enten kondom eller avhold i EL perioden.

Andre alternativer du kan vurdere er Leah's Shield, p-svamp (på engelsk “sponges”), sikkerheten her er jeg usikker på.

Verdt å sjekke ut i det minste, så vet du alternativene du har å velge mellom. :)

Men det du sier med at det er verdens undergang om du blir gravid. Om det faktisk stemmer, så bør dere satse på minimum to typer prevensjon som kan kombineres, eventuelt avhold fra den type sex det er mulig å bli gravid av.

Endret av Iceglow
Skrevet

Har greid meg med en type prevensjon uten å bli gravid til nå, så bare jeg finner en type som fungerer så er jeg fornøyd med det.

Hva er forskjellen på synfase og andre p-piller da ?

Jeg har jo blitt både knusktørr og fått sopp av de tidligere merkene jeg har prøvd.

De p-pillemerkene jeg har prøvd er Marvelon, Yasmin, Trionetta og Microgynon.

Det aller beste hadde jo vært om det fantes en pille som fungerte, så slapp jeg plaster, ringer og annet som må festes på eller puttes inn.

Hvorfor jeg blir sår av p-ringen skjønner jeg ikke, den ligger jo inni, men likevel blir jeg sår ytterst i åpningen.

Ikke akkurat sexlyst-fremkallende...

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er foreslått før i tråden, men jeg vil allikevel slå et slag for Cerazette. Jeg har gått på den siden april, og tåler den supert. Ingen blødninger eller noe som helst, heller.

Skrevet

Generelt ser det på meg ut som om de pillene du har vært på er av de sterkere, og da er det ikke merkelig at du har blitt dårlig. (Trionetta eller rettere sagt Trinordiol som inneholder det samme, er for øvrig den eneste p-pillen jeg har kjent på kroppen, og siden den holdt på å ta livet av meg, så tar ikke jeg sjansen på mer krøll i systemet).

Kikket litt i felleskatalogen på Synfase i forhold til andre p-piller, og det kan på meg virke som de inneholder mer hormoner enn de fleste andre merker. Men siden det er et annet hormon enn i Trinordiol og lignende så kan det være at det ikke er så sterkt allikevel, selv om jeg ikke er sikker på dette. Mener vagt å huske at en bekjent av meg jeg har gikk på Synfase pga svært sterke blødninger, og endte opp med 4 blodpropper etter 6-7 års bruk, er der jeg har det at de er så sterke fra, pga at hun sa at den nye legen hun hadde reagerte på at hun ble satt på et så sterkt merke. Men bivirkninger er det på alle hormonpreventiver, det går an å ha både flaks og uflaks.

Det virker som du har avskrevet Cerazette? Bare av nysgjerrighet, hvorfor? Blødningsforstyrrelser er ikke uvanlig på alle merker, så selv om Cerazette har et rykte på seg for å være litt trøblete på det så er det ikke nødvendigvis sagt du får det. De inneholder og kun et hormon, noe som KAN tilsi at det er noe mindre sjanser for bivirkninger. Ser Marvelon inneholderamme vikestoff som Cerazette (Desogestrel), men det Marvelon inneholder også 30 µg etinyløstradiol. Så om det er sistnevnte du har reagert på, eller kombinasjonen, så er det mulig Cerazette kan være mindre ille. Desogestrel dosen er og dobbelt så høy i Marvelon som i Cerazette.

(Huff, ser nesten ut som om jeg sitter her og mer eller mindre reklamerer for Cerazette :forvirret: Men når det står mellom flere onder tror jeg den ofte er den er den minst ille)

Skrevet

Jeg har lest litt om at det er ganske vanlig med blødningsforstyrrelser på Cerazette....Bivikrninger vet man jo aldri om man får, men hvis mellomblødninger over lengre tid er vanlig kan det jo bli trasig.

Det var b.l.a problemet med kobberspiralen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...