AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #1 Skrevet 25. mars 2023 Psykologen sier jeg går med alle antennene ute og at kroppen min er i konstant alarm. Han har derfor henvist meg til en plass som skal diskutere medisin med meg. Jeg spurte psykologen om hvilken medisiner, men han kunne ikke svare. Dette skal jeg diskutere der jeg blir henvist. er det normalt å få medisiner for dette og at psykologen ikke kan fortelle hvilken medisin? Jeg vil ikke ha medisin mot depresjon, for jeg har ikke depresjon. Jeg er kun triggbar etter lang relasjon med en giftig. Anonymkode: 08550...89e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #2 Skrevet 25. mars 2023 Paykologen kan ikke svare på dette fordi psykologen ikke skriver ut medisiner. Det er helt riktig av psykologen å henvise det videre til riktig instans. En rørlegger gir ikke tips om snekring av hus, han/hun sender deg til snekkern… Anonymkode: e1aa4...573 1 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #3 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Psykologen sier jeg går med alle antennene ute og at kroppen min er i konstant alarm. Han har derfor henvist meg til en plass som skal diskutere medisin med meg. Jeg spurte psykologen om hvilken medisiner, men han kunne ikke svare. Dette skal jeg diskutere der jeg blir henvist. er det normalt å få medisiner for dette og at psykologen ikke kan fortelle hvilken medisin? Jeg vil ikke ha medisin mot depresjon, for jeg har ikke depresjon. Jeg er kun triggbar etter lang relasjon med en giftig. Anonymkode: 08550...89e Det er ikke anbefalt at personer med PTSD skal gå på antidepressiver, dette er jo forsket på og den informasjonen finner du enkelt på internett. Personer med PTSD kan få medisinsk korttidsbejandling med banzodiazepiner, men jeg vet at det er flere med PTSD i Norge som får utskrevet antidepressiva, har null forståelse for hvorfor. Anonymkode: 2cbb5...410 4
Silva Pluvialis Skrevet 26. mars 2023 #4 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er ikke anbefalt at personer med PTSD skal gå på antidepressiver, dette er jo forsket på og den informasjonen finner du enkelt på internett. Personer med PTSD kan få medisinsk korttidsbejandling med banzodiazepiner, men jeg vet at det er flere med PTSD i Norge som får utskrevet antidepressiva, har null forståelse for hvorfor. Anonymkode: 2cbb5...410 Hvorfor skal ikke de med PTSD gå på antidepressiver? 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #5 Skrevet 26. mars 2023 Det er ikke uvanlig å få medisin for å lette symptomer fra ptsd. Det er vanlig at psykologen ikke kan si noe om medisiner, da dette er en lege eller psykiaters kunnskapsområde. Anonymkode: eb439...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #6 Skrevet 26. mars 2023 Men er det kun anti depressiv man får for ptsd? Jeg nekter å gå på det. Jeg er ikke deprimert. Jeg er kun triggbar for farer, som er mennesker. Jeg er alltid litt anspent rundt mennesker. Men dette vil jeg bare gå igjennom til kroppen forstår at faren er over. At ikke alle mennesker er den psykopaten jeg levde med. Jeg ønsker å gå gjennom dette å være i alarm og at kroppen naturlig finner trygghet. Jeg vil ikke ruse ,eg på medisiner. kan jeg ikke bestemme selv? Vil ikke psykologen hjelpe meg hvis jeg ikke går på medisiner samtidig? Finnes det medisiner mot alarm i kroppen? Ts Anonymkode: 08550...89e 1 1
Andro Skrevet 26. mars 2023 #8 Skrevet 26. mars 2023 Hvorfor er du engstelig for et scenario som kun finnes i ditt hode? Du er henvist til psykiater for legemiddelvurdering, og du vil bli godt informert om alternativer - virkninger og bivirkninger. Det er ditt valg til slutt hva dere blir enige om å prøve. Det kan hende at du får angstdempende medisiner som gjør traumebehandling mulig å gjennomføre. 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #9 Skrevet 26. mars 2023 Andro skrev (5 minutter siden): Hvorfor er du engstelig for et scenario som kun finnes i ditt hode? Du er henvist til psykiater for legemiddelvurdering, og du vil bli godt informert om alternativer - virkninger og bivirkninger. Det er ditt valg til slutt hva dere blir enige om å prøve. Det kan hende at du får angstdempende medisiner som gjør traumebehandling mulig å gjennomføre. Så frekk du er måten du skriver på « finnes i ditt hode»? Det syns jeg var en unødvendig kommentar du fint kunne droppe, men hva som foregår oppi ditt hode, kan ikke jeg bidra så mye med. Men en slik kommentar vil ikke en medmenneskelig noenlunde oppegående menneske kunne skrevet i sammenheng i en tråd ang traumer. Men du om det. resten av svarene var brukbart og greit, fint at du har erfaring med dette og kan dele med meg som første gang i mitt liv har fått psykolog. god natt Anonymkode: 08550...89e 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #10 Skrevet 26. mars 2023 Det finnes ikke medisiner for ptsd. Du kan få noe som sløver deg ned, noe som gjør at du sover bedre, men det finnes ikke angstdempende medisiner som ikke er ekstremt vanedannende og som du dermed ikke vil få. Anbefaler å være litt skeptisk til det de vil gi deg. Anonymkode: f1361...628 3
Andrine& Skrevet 26. mars 2023 #11 Skrevet 26. mars 2023 Her var det mange rare svar… Ts, JA! Du bestemmer alltid selv! Det er din kropp. Jeg har hatt god hjelp av betablokker, dette demper kroppslig uro og hjertebank sånn at jeg selv klarer å dempe symptomene raskere. Disse er ikke vanedannende slik som andre beroligende er. Antideppresiva er jeg totalt imot sa jeg holdt på å ta selvmord i oppstarten. Dette er en bivirkning som kan komme. Bortstett fra at jeg holdt på å dø så dempet medisinene uro. Men jeg satt i sofaen hjemme å sov å siklet som en jælva grønnsak… Prøv deg frem å vær glad for at en spesialist skal hjelpe deg. I mitt tilfelle er det bare fastlege som har gitt medisiner å de har jo ikke spesialutdanning. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #12 Skrevet 26. mars 2023 Hvorfor går du i lås før du har hatt første time med medisinutredning? Psykologer har ikke kompetanse på medisiner og kan ikke si noe om det. Derfor du er henvist. Forklar din bekymring for den som skal utrede deg, prøv å bør åpen og forstå det de anbefaler deg. Så står du fritt til å velge om du vil ta medisin eller ikke. Anonymkode: ee281...a69 3
Gjest Refreng Skrevet 26. mars 2023 #13 Skrevet 26. mars 2023 Dersom du er motivert for å forsøke bearbeide traumene uten medisin syntes jeg du burde få lov til det. Bare det å være klar på at kroppen reagerer på visse situasjoner, og overstyrer den rasjonelle delen av hjernen som forsøker roe ned med logikk, kan hjelpe litt. Vet ikke hvilke situasjoner det er snakk om, men dersom du ser en mann komme gående og merker hele kroppen reagerer, se om du kan sette deg ned og minn deg selv på at det er kroppen sitt alarmsystem som forsøker beskytte deg mot det kroppen tror er en fare. Den tror du er i akutt fare og vil beskytte deg slik at du ikke skal få vondt igjen. Gi det litt tid til å roe seg ned.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #14 Skrevet 26. mars 2023 Ikke sikkert du får antidepressiva. Men noe å roe deg litt på. Kjenner ei som en periode fikk det og tok litt etter behov, og har blitt mye bedre på sikt. Dessuten så kan du tenke på at dette er midlertidig. Så bare pass på at du samtidig får oppfølging via samtale, og ikke dynges ned på medisiner. Selv hadde jeg etter lang tid med smerter utviklet nervesmerter, fordi kroppen sto i spenn pga kroniske smerter. Fikk medisiner som jeg fikk roet ned kroppen. Gikk på de kun en mnd da de var svært vanedannende. Men tok de kun iforbindelse med søvn. Slik at kroppen fikk slappet av mest mulig når jeg skulle hvile. Og da fikk jeg bedre søvn pga mindre smerter og med bedre søvn , jo bedre psykisk helse Anonymkode: 13df9...c23
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #15 Skrevet 26. mars 2023 Kan det være angstdempende medisiner han tenker du kan få? Uansett, du vil få mer informasjon hos psykriatrisk/lege, og du velger selv om du vil prøve medisin eller ikke. Det er alltid opp til pasienten om en vil ta medisinen eller ikke. Bare forsøk å ha et åpent sinn på forhånd, så du ikke går inn med en fastlåst mening før du egentlig vet hva det er snakk om. Det kan jo være fornuftig å prøve medisin i en overgangsfase så kroppen din får roet seg mens du er i behandling. Anonymkode: 478d5...e45
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #16 Skrevet 26. mars 2023 Syntes det er litt spesielt at faren ved avhengighet skal overdrives så veldig for beroligende medisiner. Eneste faren er vel behandlere som ikke følger opp og er redd for pisken om pas blir avhengig. Beroligende har mye mindre bivirkninger enn antidepressiva. Om folk var mer klar over hvor dårlige bivirkningene av antidepressiver kan være hadde få tatt dem. Plutselig lyst til selvmord, selvskading, paranoia osv. De det rammer tror ofte det er egen psykdom. Antidepressive ble laget som korttidsbehandling i kombinasjon med terapi, ikke som Quick fix til å stå på i flere tiår. Det blitt økt symptomtrykk ved å slutte så å slutte ikke blir mulig. Prøvde forskjellige antidepressiver når yngre. En gang ble jeg grenseløst paranoid og følte meg forfulgt og iakttatt. Kastet pilleesken når jeg ble klar over hvor uvanlig det var for meg å ha det sånn. To dager etter var det borte og jeg ble som før. En annen medisin ga lyst til selvmord. Følelsen kom snikende over en måned. Kastet dem og følelsen forsvant. Aldri mer. Anonymkode: 1da0a...007 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #17 Skrevet 26. mars 2023 Noen ganger er det faktisk nødvendig med medisiner når man sliter med ting. Til TS vil jeg si at dette trenger ikke være for alltid men en kortvarig løsning. Ingen her vet hvordan du har det. Har selv måtte gå på medisiner en periode da ting var veldig vanskelig. Hadde heller ikke depresjon men der og da sa jeg ja. Hadde da blitt anbefalt veldig lenge. Fikk faktisk et nytt liv, ja det kan være bivirkning men når kroppen går i konstant stress pga PTSD så er heller ikke det bra. Så man må veie det ene opp mot det andre. Det hjalp meg hvertfall da jeg gikk i behandling og kroppen fikk roet seg og fokus gikk på meg selv og ha det bedre. Nå er det noen år siden jeg sluttet med medisiner og det går fint. Anonymkode: 32252...126
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #18 Skrevet 26. mars 2023 Silva Pluvialis skrev (8 timer siden): Hvorfor skal ikke de med PTSD gå på antidepressiver? Det lurer jeg på også. Har kptsd og går på zoloft med god effekt. Men har også hørt at folk med ptsd ikke skal gå på antidepressiva, jeg bare vet ikke helt hvorfor. Anonymkode: 1e0fc...f79
Nevrosererroser Skrevet 26. mars 2023 #19 Skrevet 26. mars 2023 Henvisning for samtale om medisinutprøving handler ikke om at du på død og liv skal måtte ta medisiner men at du skal få informasjon om mulighetene som eksisterer for akkurat deg med dine utfordringer. Man kan ha depresjon i tilegg til PTSD for eksempel eller ha nytte av andre medikamenter uten at det er snakk om antidepressiva. Jeg feks hverken kunne eller ønska å bruke medisiner, det var det naturligvis viktig å dokumentere i journalen min fordi det er et behandlingstilbud som da var uaktuellt for min del. Det var ikke noe press eller negativt at medisiner ikke var et alternativ i mitt tilfelle, samtalen var alikevel viktig og nyttig for meg.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #20 Skrevet 26. mars 2023 Tror det er nokså vanlig med kombinert behandling Anonymkode: 4fbc5...73e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå