AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #1 Del Skrevet 25. mars 2023 Hei, er det noen her som har erfaring med psykisk helsehjelp fra kommunen? Jeg er alenemor, har et godt nettverk, men ingen avlastning fordi jeg ikke klarer å være ærlig om at jeg er deppa og sliten. Jeg går igjennom en sorg pga bruddet og er mye syk, det går bokstavelig talt på helsen løs. Jeg trenger å prate og få ut litt. De nærmeste (foreldre), er ikke noen jeg kan være dønn ærlig til. Hvordan ble du tatt imot? Ble det mye greier? (har ikke fastlege her står på venteliste og jeg har ikke råd til privat psykolog) Anonymkode: f7ae5...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #2 Del Skrevet 25. mars 2023 I min kommune var tilbudet et kurs over 2 dager. Vet ikke hva som skjedde etterpå. Var på en kursdag, men med 5 timer å jobbe inn var det uaktuelt med dag nr. 2. Anonymkode: f73d6...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #3 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I min kommune var tilbudet et kurs over 2 dager. Vet ikke hva som skjedde etterpå. Var på en kursdag, men med 5 timer å jobbe inn var det uaktuelt med dag nr. 2. Anonymkode: f73d6...7bb Kurs? Om hva da? Med rollespill og sånt? Anonymkode: f7ae5...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #4 Del Skrevet 25. mars 2023 Vær obs på at det er svært store forskjeller rundt om! I noen kommuner er det folk uten utdanning som gir støttesamtaler i form av lytting. Mens i andre kommuner er det faktisk psykologer. Anonymkode: a5e15...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #5 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kurs? Om hva da? Med rollespill og sånt? Anonymkode: f7ae5...aac Nei, ikke rollespill. Bare info som jeg visste om, men hadde glemt. Anonymkode: f73d6...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #6 Del Skrevet 25. mars 2023 Mange kommuner har et bra Rop team. En kan få hjelp til det meste. Ring kommunen om de har rask psykisk helsehjelp. Da får du samtaler med psykiatrisk sykepleier eller psykolog. Anonymkode: 6f001...efa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #7 Del Skrevet 25. mars 2023 Her jeg bor har vi både drop-in, kurs og psyk. sykepleier som man kan ha faste samtaler med. Alle tre tingene er flotte tilbud. De tilbyr både timer på kontoret og hjemmebesøk om man heller ønsker det. Har veldig god erfaring med det. Vet mange benytter seg av drop-in også, om de bare trenger å «blåse ut» litt. 😊 Anonymkode: bd534...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 25. mars 2023 #8 Del Skrevet 25. mars 2023 Eller en frisklivsentral 👍 Ta kontakt med nabokommunen om din kommune ikke har en. https://www.helsedirektoratet.no/tema/frisklivssentraler/oversikt-over-kommuner-med-frisklivssentral Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #9 Del Skrevet 25. mars 2023 Jeg gikk til kommunal psykolog. Var helt fantastisk opplegg, fikk samtaler 1 gang i uken til jeg var så bra at jeg ville klare meg videre uten psykolog. Hadde ikke levd i dag uten den hjelpen. Ofte finner du en oversikt over hjelpetilbudene på kommunens hjemmesider. Lykke til😊 Anonymkode: bf5a9...8f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #10 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vær obs på at det er svært store forskjeller rundt om! I noen kommuner er det folk uten utdanning som gir støttesamtaler i form av lytting. Mens i andre kommuner er det faktisk psykologer. Anonymkode: a5e15...506 Ett fett, så lenge det er et menneske som faktisk gidder å høre på meg uten å skjelle meg ut 😊 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, ikke rollespill. Bare info som jeg visste om, men hadde glemt. Anonymkode: f73d6...7bb Så kjekt! AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mange kommuner har et bra Rop team. En kan få hjelp til det meste. Ring kommunen om de har rask psykisk helsehjelp. Da får du samtaler med psykiatrisk sykepleier eller psykolog. Anonymkode: 6f001...efa Takk for tipset, kan ringe å høre med dem 😊 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her jeg bor har vi både drop-in, kurs og psyk. sykepleier som man kan ha faste samtaler med. Alle tre tingene er flotte tilbud. De tilbyr både timer på kontoret og hjemmebesøk om man heller ønsker det. Har veldig god erfaring med det. Vet mange benytter seg av drop-in også, om de bare trenger å «blåse ut» litt. 😊 Anonymkode: bd534...16c Det høres jo så fantastisk ut, håper de har noe lignende her. Trodde først der bare var for svært spesielle tilfeller og at man måtte bli tildelt en fordi man er lost case. Fighter83 skrev (6 minutter siden): Eller en frisklivsentral 👍 Ta kontakt med nabokommunen om din kommune ikke har en. https://www.helsedirektoratet.no/tema/frisklivssentraler/oversikt-over-kommuner-med-frisklivssentral Skal sjekke 😊 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg gikk til kommunal psykolog. Var helt fantastisk opplegg, fikk samtaler 1 gang i uken til jeg var så bra at jeg ville klare meg videre uten psykolog. Hadde ikke levd i dag uten den hjelpen. Ofte finner du en oversikt over hjelpetilbudene på kommunens hjemmesider. Lykke til😊 Anonymkode: bf5a9...8f8 Det er bra du har fått så god hjelp ❤️💕 Anonymkode: f7ae5...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #11 Del Skrevet 25. mars 2023 Jeg er også alenemor, til 3, og har slitt en lang stund med utbrenthet, angst og depresjon. Akkurat som deg, holder jeg mye av tankene og følelsene for meg selv, og har ikke akkurat fått mindre problemer av dette... Jeg tok til slutt kontakt med kommunen og spurte om jeg kunne få tilbud om rask psykisk helsehjelp, og fikk time hos saksbehandler allerede neste dag. Der måtte jeg fortelle mest mulig om meg selv og hvilke utfordringer jeg trengte hjelp med, samt svare på en lang liste med spørsmål fra saksbehandler. Ca 1 uke senere fikk jeg telefon med beskjed om at søknaden var behandlet, og konklusjonen ble at jeg hadde stort behov for hjelp og skulle ikke stå på venteliste. Fikk time hos psykiatrisk sykepleier 2 uker senere, og hun er helt fantastisk! Mye lettere å snakke med enn noen av psykologene jeg har gått hos hvertfall, og hun kommer med konkrete forslag til løsninger og planer når jeg ber om det. Hun er også opptatt av at å følge behandlingen ikke skal bidra til mer stress i livet mitt, så jeg kan selv velge fra time til time, om jeg vil møte fysisk på kontoret hennes, ha telefontime, møtes på kafé eller gå en tur sammen, eller hun kan komme hjem til meg om jeg vil! Jeg har gått hos henne i 2 måneder nå, og det er så utrolig godt å snakke med henne, at jeg skulle ønske hun kunne følge meg resten av livet 😅 Så jeg kan hvertfall anbefale dette på det varmeste 😊 Anonymkode: fd323...227 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er også alenemor, til 3, og har slitt en lang stund med utbrenthet, angst og depresjon. Akkurat som deg, holder jeg mye av tankene og følelsene for meg selv, og har ikke akkurat fått mindre problemer av dette... Jeg tok til slutt kontakt med kommunen og spurte om jeg kunne få tilbud om rask psykisk helsehjelp, og fikk time hos saksbehandler allerede neste dag. Der måtte jeg fortelle mest mulig om meg selv og hvilke utfordringer jeg trengte hjelp med, samt svare på en lang liste med spørsmål fra saksbehandler. Ca 1 uke senere fikk jeg telefon med beskjed om at søknaden var behandlet, og konklusjonen ble at jeg hadde stort behov for hjelp og skulle ikke stå på venteliste. Fikk time hos psykiatrisk sykepleier 2 uker senere, og hun er helt fantastisk! Mye lettere å snakke med enn noen av psykologene jeg har gått hos hvertfall, og hun kommer med konkrete forslag til løsninger og planer når jeg ber om det. Hun er også opptatt av at å følge behandlingen ikke skal bidra til mer stress i livet mitt, så jeg kan selv velge fra time til time, om jeg vil møte fysisk på kontoret hennes, ha telefontime, møtes på kafé eller gå en tur sammen, eller hun kan komme hjem til meg om jeg vil! Jeg har gått hos henne i 2 måneder nå, og det er så utrolig godt å snakke med henne, at jeg skulle ønske hun kunne følge meg resten av livet 😅 Så jeg kan hvertfall anbefale dette på det varmeste 😊 Anonymkode: fd323...227 Så utrolig fint å lese ❤️💕 det gav meg litt mot for å være ærlig😊 Er det slik at det kun er på dagtid eller man det skje på kveldstid også? Anonymkode: f7ae5...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #13 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Mange kommuner har et bra Rop team. En kan få hjelp til det meste. Ring kommunen om de har rask psykisk helsehjelp. Da får du samtaler med psykiatrisk sykepleier eller psykolog. Anonymkode: 6f001...efa ROP team? Rop står for Rus og Psykiatri. Rop er kun pasienter som har slitt eller sliter med rus, og eventuelt har psykiatriske diagnoser i tillegg. Anonymkode: 54b0e...2c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #14 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): ROP team? Rop står for Rus og Psykiatri. Rop er kun pasienter som har slitt eller sliter med rus, og eventuelt har psykiatriske diagnoser i tillegg. Anonymkode: 54b0e...2c9 Jeg bruker ikke noe form for rus. Godt jeg ikke ringte dem og spurte om d 😅 Anonymkode: f7ae5...aac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #15 Del Skrevet 26. mars 2023 Veldig ulikt fra sted til sted. I min kommune tilbyr de ikke støttesamtaler, man må ha en konkret behandling noe ikke alle kan få pga psykiatriske sykepleiere og sosionomer ikke har kompetanse til det. Anonymkode: 11e06...136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #16 Del Skrevet 26. mars 2023 Jeg har fått god hjelp av psykiatrisk sykepleier. Hvordan ble jeg tatt i mot? På ganske kort varsel. Jeg var akutt syk. Det ble ikke krevd mye av meg. Første timen var en kjøretur i bil sammen. Anonymkode: 14479...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #17 Del Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så utrolig fint å lese ❤️💕 det gav meg litt mot for å være ærlig😊 Er det slik at det kun er på dagtid eller man det skje på kveldstid også? Anonymkode: f7ae5...aac Jeg har fått alle timer på dagtid, men har ikke hatt behov for andre tidspunkt, så vet derfor ikke om dette er mulig 🙃 Håper hvertfall du får anledning til å prøve dette tilbudet! Masse lykke til ❣️ Anonymkode: fd323...227 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg