Gå til innhold

Hvordan er det å ha dissosiasjon? Folk med erfaring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser overalt men forstår ikke det. Lurer på om jeg kan oppleve dette selv, men pga ptsd og andre plager, så klarer jeg ikke vite hva som er hva. Derfor lurer jeg på om noen kan forklare hvordan de opplever dissosiasjon, hva skjer med deg da? ❤️

Anonymkode: 73ef8...6b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det på to måter.

Det ene er når tid bare blir borte. Jeg kan sitte i en samtale. Så blunker jeg, og de andre snakker om noe annet, folk kan ha flyttet seg, kopper er tommere etc. 

Jeg kan også oppleve det som om jeg sitter i baksetet, på en måte. Jeg hører gjerne en sterk brusing i ørene, og jeg får med meg at det skjer ting, og at jeg snakker, uten at jeg har kontroll eller hører hva som blir sagt.

I begge tilfellene er det ikke veldig merkbart at noe skjer med meg. I følge noen som kjenner meg godt er det litt ekkelt når det skjer, for jeg sitter der og snakker rolig om noe de vet er vanskelig for meg. F.eks hvis jeg hadde hatt store traumer knyttet til klovner, og så snakket om sirkus, akrobater og morsomme klovnestreker. Han så litt nærmere på meg, og oppdaget at jeg var uvanlig stiv i mimikken. 

Dette ville egentlig fungert veldig bra, om det ikke førte til en dundrende hodepine jeg får etterpå. Det er vist veldig slitsomt å koble ut deler av hjernen midt i en samtale.

Anonymkode: 23c1a...67c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg opplever det på to måter.

Det ene er når tid bare blir borte. Jeg kan sitte i en samtale. Så blunker jeg, og de andre snakker om noe annet, folk kan ha flyttet seg, kopper er tommere etc. 

Jeg kan også oppleve det som om jeg sitter i baksetet, på en måte. Jeg hører gjerne en sterk brusing i ørene, og jeg får med meg at det skjer ting, og at jeg snakker, uten at jeg har kontroll eller hører hva som blir sagt.

I begge tilfellene er det ikke veldig merkbart at noe skjer med meg. I følge noen som kjenner meg godt er det litt ekkelt når det skjer, for jeg sitter der og snakker rolig om noe de vet er vanskelig for meg. F.eks hvis jeg hadde hatt store traumer knyttet til klovner, og så snakket om sirkus, akrobater og morsomme klovnestreker. Han så litt nærmere på meg, og oppdaget at jeg var uvanlig stiv i mimikken. 

Dette ville egentlig fungert veldig bra, om det ikke førte til en dundrende hodepine jeg får etterpå. Det er vist veldig slitsomt å koble ut deler av hjernen midt i en samtale.

Anonymkode: 23c1a...67c

Oj, det høres rart ut. Hvor lenge varer dette når det skjer med deg?  Timer eller dager?

Etter flashback kan jeg føle at jeg ser meg selv ovenfra og ned, at jeg ikke er i kroppen min, men bare ser den. Jeg føler jeg er er utenfor ett vindu og ser inn. Akkurat som jeg er død og ser meg selv leve likevel. Helt jævlig.

Anonymkode: 73ef8...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg, men en venninne forteller at hun kan virke distre utdad, men hjernen kobler ut. Kan være at hun ikke husker å ha snakket med med folk for en time siden eller tidsrom som er borte gjerne i situasjoner som inkluderer en eller annen form for stress.

Anonymkode: 48700...5c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg lurt på selv, og ble heller ikke klok av å google 😐

Vet ikke hva du opplever spesifikt som du lurer på om kan være dissosiasjon, men hos meg er det dette (blir sikkert bare rotete og uforståelig 🙈):

Jeg går ofte rundt med en følelse av å ikke være en del av livet på likt nivå med alle andre. Jeg får rare tanker (men logiske i mitt hode) som f.eks. "jeg vet at jeg er her fysisk, men på en måte eksisterer jeg egentlig ikke" og "jeg er såvidt tilstede nå, for det er ingen som ser meg, og da finnes jeg kun i mine egne tanker". 

Jeg sliter også med å føle som om jeg forsvinner litt og litt, og klarer iblant ikke ta tak i problemer (utsetter mye) fordi jeg tenker det vil ikke skje noe galt uansett, siden livet mitt kun skjer i mitt hode....

Når jeg skriver dette høres jeg jo helt gal ut 😂🫣 Men jeg klarer ikke å beskrive skikkelig hva jeg opplever 🤷‍♀️

Er noe av dette en form for dissosiasjon...?? Eller er jeg langt ute på viddene her 😵💫?

Anonymkode: 54ae3...e3b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...