AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #1 Skrevet 25. mars 2023 Jeg har blitt ekstra sensitiv på mennesker som er manipulerende og kontrollerende pga lang relasjon med en kontrollerende mann. . Nå opplevde jeg en som jeg trodde var en venn, men som egentlig var av samme type. Jeg stolte på denne vennen som liksom skulle hjelpe meg når jeg var nede. Men denne vennen latet som, målet var å trakke meg enda mer ned. jeg har derfor i flere dager vært gjennom både sterke fysiske og psykiske symptomer. Jeg var fungerende i jobb osv, men så kom denne vennen å trampet meg ned. jeg mener dette var Re traumatisering, ikke kun trigging. Siden jeg virkelig var gjennom flere dager med helvete. Hvis noen har trigget meg, da kommer jeg meg ganske fort sålenge jeg kommer meg unna og forstår det. men det tok flere dager før jeg forsto dette med min venn. Jeg trodde det var meg det var noe galt med, som var målet til denne vennen å gjøre. Men det var ikke meg, det var hennes beviste manipulering for å føle seg bedre. Jeg lurer på: Hvorfor tok det mange dager før jeg forsto at min venn manipulerte og ville dra meg ned? (Kroppen forsto med en gang, men ikke tankene, det tok noen dager før jeg forsto alt) Hvorfor tok det så lang tid å merke det? Jeg følte meg med en gang mye lettere når jeg fant svaret på at det var min venn som ville ødelegge meg med vilje,, men har denne vennen ødelagt meg på noen måte, eller bare trigget meg enormt? Altså, vil jeg bli bra igjen etter denne opplevelsen? Etter denne opplevelsen, så kjenner jeg nå sterk behov for å isolere meg og unngå absolutt alle mennesker. Er dette kun midlertidig til jeg har kommet meg mer, eller har hun laget større permament frykt i meg enn jeg hadde fra før? . Jeg klarte å gå på jobb og omgås mennesker med mild uro, men disse dagene har jeg hatt så sterk frykt at jeg ikke er i stand til å møte noen. Vil frukten gå tilbake som den var? jeg er veldig redd og jeg tørr ikke ringe noen, jeg stoler ikke på noen akkurat nå. Jeg er kjempe redd og håper noen kan betrygge meg at det går bra og at dette går over snart. At dette kun var en reaksjon på en venn som manipulerte meg, og at det går over. Kan noen forklare meg hva som har skjedd og berolige meg at dette er normalt og samtidig fortelle at jeg blir bra igjen? det føles veldig betryggende at jeg vet hva jeg opplevde, det ga meg en enorm ro, men jeg er enda mer redd for mennesker nå, og jeg har enda mer behov for å isolere meg. Det var i dag jeg fant ut at denne vennen er manipulerende og ville trakke på meg. Jeg tenker derfor selv at det er normalt at jeg føler for å være alene og komme meg litt før jeg er tilbake til hverdagen. Men jeg er redd for å snakke med folk, derfor ønsker jeg noen som kan betrygge meg her kanskje. Det vsr veldig ekkelt det jeg vsr gjennom disse dagene. Sterke fysiske og psykiske reaksjoner. Jeg gjorde også noe risikabelt og dumt som risikerte livet mitt, noe jeg aldri hadde sett for meg selv gjøre. Jeg har virkelig ikke vært meg selv disse dagene. Men i dag fant jeg svaret på at dette mennesket er giftig og jeg slapper endelig av. Men trenger noen som kan betrygge meg og sette litt ord på dette her😔 Jeg velger å ikke være anonym fordi mitt kallenavn allerede er anonym. Anonymkode: 45f5e...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #2 Skrevet 25. mars 2023 Ts her. Jeg ble visst anonym likevel. Takk påforhånd for svar<3 Anonymkode: 45f5e...a6f
Gjest supernova_87 Skrevet 25. mars 2023 #3 Skrevet 25. mars 2023 Hvorfor kroppen skjønner før tankene: det handler vel om at man ikke stoler på kroppen. Mange som er traumatisert har neglisjert kroppen i årevis. Det gjorde jeg. Så når kroppen ga beskjed så lyttet jeg ikke. Man har kanskje også så stort og desperat behov for at noen skal være god? For å bli sett? For at denne gangen skal det ikke være så ille. Gjennom traumebehandling har jeg lært å lytte mer til kroppen. Faktisk lytte når den og følelser gir beskjed om at "dette mennesket skal du holde deg unna". Dette du erfarer er ikke permanent. Men jeg tror at for å få bukt med det og å øve seg på å bli venn med kropp og følelser så kan traumebehandling være nyttig. Sender deg en god varm klem gjennom webben. Å vere trigget er kjempevondt og skummelt. Kanskje du kan gjøre noe godt for deg selv nå? Ta en varm kopp te, et bad, et eller annet for å "holde rundt deg selv litt" ❤️
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #4 Skrevet 25. mars 2023 supernova_87 skrev (7 minutter siden): Hvorfor kroppen skjønner før tankene: det handler vel om at man ikke stoler på kroppen. Mange som er traumatisert har neglisjert kroppen i årevis. Det gjorde jeg. Så når kroppen ga beskjed så lyttet jeg ikke. Man har kanskje også så stort og desperat behov for at noen skal være god? For å bli sett? For at denne gangen skal det ikke være så ille. Gjennom traumebehandling har jeg lært å lytte mer til kroppen. Faktisk lytte når den og følelser gir beskjed om at "dette mennesket skal du holde deg unna". Dette du erfarer er ikke permanent. Men jeg tror at for å få bukt med det og å øve seg på å bli venn med kropp og følelser så kan traumebehandling være nyttig. Sender deg en god varm klem gjennom webben. Å vere trigget er kjempevondt og skummelt. Kanskje du kan gjøre noe godt for deg selv nå? Ta en varm kopp te, et bad, et eller annet for å "holde rundt deg selv litt" ❤️ Tusen takk gode menneske❤️Godt å høre at det ikke er permament. Denne vennen har ikke gjort traumeskaden verre sant? Det går tilbake slik det var sant?❤️ Ble jeg bare sterk trigget? Å bli trigget, er det det samme som å bli enda mer skadet? Er det det samme som en forstuet fot som blir knekt? Eller er det kun ett lite dunk og vil gå over og bli som før? beklager uroen min nå, jeg ønsker bare å føle meg trygg på at denne vennen ikke har gjort meg verre enn jeg i utganspunktet var. Anonymkode: 45f5e...a6f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #5 Skrevet 25. mars 2023 Du vil nok bli bedre igjen, men det er vanlig å ville isolere seg og unngå ytterligere triggere når man er retraumatisert. Det er ofte vanskelig å sette fingeren på manipulasjonen andre gjør, vi ønsker jo å tro det beste selvom vi egentlig kjenner at noe skurrer. Du bør få hjelp av terapeut for å stabiliseres nå og for å være mer utrustet i fremtiden så du klarer å trekke deg vekk fra sånne mennesker med en gang og ikke etter skaden er skjedd. Anonymkode: d4f81...60f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #6 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk gode menneske❤️Godt å høre at det ikke er permament. Denne vennen har ikke gjort traumeskaden verre sant? Det går tilbake slik det var sant?❤️ Ble jeg bare sterk trigget? Å bli trigget, er det det samme som å bli enda mer skadet? Er det det samme som en forstuet fot som blir knekt? Eller er det kun ett lite dunk og vil gå over og bli som før? beklager uroen min nå, jeg ønsker bare å føle meg trygg på at denne vennen ikke har gjort meg verre enn jeg i utganspunktet var. Anonymkode: 45f5e...a6f Å bli trigget er ikke det samme som å bli mer skadet. Det betyr at symptomer forsterkes (trigges) som ellers på en måte holdes mer i sjakk. Det går over men det er viktig med profesjonell hjelp Anonymkode: d4f81...60f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #7 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å bli trigget er ikke det samme som å bli mer skadet. Det betyr at symptomer forsterkes (trigges) som ellers på en måte holdes mer i sjakk. Det går over men det er viktig med profesjonell hjelp Anonymkode: d4f81...60f Ok. Når jeg ikke er trigget føler jeg meg som en normal og frisk person. Da er jeg veldig glad og har mange hobbyer som jeg trives med. Men når jeg blir trigget er det som en lysbryter som slår seg av. Da går jeg fra en glad, aktiv person i full jobb til å bli en ikke fungerende person som ligger i fosterstilling i sengen til jeg blir meg selv igjen. Er det normalt at det er slik?❤️ Tusen takk for svarene gode menneske❤️ Anonymkode: 45f5e...a6f
Gjest supernova_87 Skrevet 25. mars 2023 #8 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ok. Når jeg ikke er trigget føler jeg meg som en normal og frisk person. Da er jeg veldig glad og har mange hobbyer som jeg trives med. Men når jeg blir trigget er det som en lysbryter som slår seg av. Da går jeg fra en glad, aktiv person i full jobb til å bli en ikke fungerende person som ligger i fosterstilling i sengen til jeg blir meg selv igjen. Er det normalt at det er slik?❤️ Tusen takk for svarene gode menneske❤️ Anonymkode: 45f5e...a6f Var det du som skrev for litt siden om den nye psykologen din som trigget deg med å spør om du hadde noen del av skylden i en konflikt du stod i? Jeg spør fordi det da kan virke som du ofte blir trigget men til vanlig ikke ser det som at du har problem. Jeg vet ikke hva som forårsaker det men det er jo mulig du dissosierer. I alle tilfeller håper jeg du har dyktig hjelp og tar din egen psyke på alvor selv til vanlig når du føler deg bedre. Er veldig ekkelt og skummelt å ha det slik at triggerne kommer "ut av det blå".
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #9 Skrevet 25. mars 2023 supernova_87 skrev (6 minutter siden): Var det du som skrev for litt siden om den nye psykologen din som trigget deg med å spør om du hadde noen del av skylden i en konflikt du stod i? Jeg spør fordi det da kan virke som du ofte blir trigget men til vanlig ikke ser det som at du har problem. Jeg vet ikke hva som forårsaker det men det er jo mulig du dissosierer. I alle tilfeller håper jeg du har dyktig hjelp og tar din egen psyke på alvor selv til vanlig når du føler deg bedre. Er veldig ekkelt og skummelt å ha det slik at triggerne kommer "ut av det blå". Hei til deg❤️ Ikke meg som lagde den tråden med psykologen. Men det andre du skriver at man kan bli trigget av personer som ikke mener å trigge, men gjør det likevel. Og da kan man se dem som slemme og onde, at dem vil skade deg med vilje. Men at dette kun er frykten og ikke realiteten. Dette er det jeg frykter aller mest hvis jeg skal skaffe meg hjelp, å ikke bli trodd på. Jeg er redd for å høre at dette jeg opplever ikke stemmer. Derfor tørr jeg ikke søke hjelp. etter eksen ser jeg forskjellen på dem som har gode Intensjoner og dem som ikke har gode intensjoner. Men psykologer vil mest sannsynlig ikke tro meg på dette, de tenker «ptsd» og trigger, de tenker jeg ikke ser sannheten. men jeg gjør det, jeg gjør det mye bedre enn alle andre. Derfor tørr ikke jeg å søke hjelp. Kun hvis jeg finner en psykolog som har greie på narsissistisk relasjoner. Men hvor er så dem.. De personene som trigger meg er ikke alle psykopater, jeg kan se forskjell. Noen har bare trekk av det, andre er med vilje onde, andre har bare null selvinnsikt… jeg ser forskjell. Men en psykolog ville aldri trodd på meg, fordi jeg er syk og får flashback… for meg er å ikke bli trodd en sterk trigger. Anonymkode: 45f5e...a6f
Gjest supernova_87 Skrevet 25. mars 2023 #10 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei til deg❤️ Ikke meg som lagde den tråden med psykologen. Men det andre du skriver at man kan bli trigget av personer som ikke mener å trigge, men gjør det likevel. Og da kan man se dem som slemme og onde, at dem vil skade deg med vilje. Men at dette kun er frykten og ikke realiteten. Dette er det jeg frykter aller mest hvis jeg skal skaffe meg hjelp, å ikke bli trodd på. Jeg er redd for å høre at dette jeg opplever ikke stemmer. Derfor tørr jeg ikke søke hjelp. etter eksen ser jeg forskjellen på dem som har gode Intensjoner og dem som ikke har gode intensjoner. Men psykologer vil mest sannsynlig ikke tro meg på dette, de tenker «ptsd» og trigger, de tenker jeg ikke ser sannheten. men jeg gjør det, jeg gjør det mye bedre enn alle andre. Derfor tørr ikke jeg å søke hjelp. Kun hvis jeg finner en psykolog som har greie på narsissistisk relasjoner. Men hvor er så dem.. De personene som trigger meg er ikke alle psykopater, jeg kan se forskjell. Noen har bare trekk av det, andre er med vilje onde, andre har bare null selvinnsikt… jeg ser forskjell. Men en psykolog ville aldri trodd på meg, fordi jeg er syk og får flashback… for meg er å ikke bli trodd en sterk trigger. Anonymkode: 45f5e...a6f Uff, høres vondt ut. Har stor forståelse for frykten for å ikke bli trodd. Det er dessverre noen som opplever det. Men får man en god psykolog og oppsøker noen som er god på traumer så tror jeg de aller aller fleste tror på deg. De vet at selv om man dissosierer, får flashback og har mye vonde erfaringer med mennesker at man er pålitelig. Når jeg ikke tror på meg selv engang pleier min psykolog å si at jeg skal stole på og tro på kroppen min, for den vet. Selv de der de ikke jobber med traumer så er de opptatt av å møte pasientene med tillit og trygghet. Men ja, jeg forstår hvor vondt det er når man har erfart så vonde ting å risikere å ikke bli trodd. Det har jeg vært mye redd for også. Men greia er, tenk om de tror på deg? Da kan man få god hjelp til å få det så mye bedre, og det fortjener du. ❤️ En annen ting man kan gjøre på egen hånd frem til du en dag greier å oppsøke hjelp er å gjøre grunningsøvelser. Det hjelper oss tilbake til her og nå, så man ikke føler seg så redd og "ute av seg selv". Man er IKKE gal hvis man har traumelidelser, ptsd eller flashback. Man er ikke noe mer upålitelig. Men man har det vondt og ser ofte verden som et litt skummelt sted. Og det er tungt å gå rundt sånn. Sender styrke til deg!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #11 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ok. Når jeg ikke er trigget føler jeg meg som en normal og frisk person. Da er jeg veldig glad og har mange hobbyer som jeg trives med. Men når jeg blir trigget er det som en lysbryter som slår seg av. Da går jeg fra en glad, aktiv person i full jobb til å bli en ikke fungerende person som ligger i fosterstilling i sengen til jeg blir meg selv igjen. Er det normalt at det er slik?❤️ Tusen takk for svarene gode menneske❤️ Anonymkode: 45f5e...a6f Ja det er sånn for meg også. Som en bryter og jeg endrer personlighet helt til å bli veldig redd og usikker Jeg går I terapi. Håper du også gjør det og får hjelp ❤️ Anonymkode: d4f81...60f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå