AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #1 Skrevet 25. mars 2023 Jenta mi er 3 mnd. Jeg leser mye om at baby kan bli overstimulert osv, og at det er nok med en aktivitet om dagen..?? Altså, si at min jente ligger på gulvet og vi leker med leker en liten stund. Hva skal en gjør resten av dagen da?? Vi går tur, osv. er første barnet og vil gjør alt «rett». gir dere oppmerksomhet 24/7? Jeg må alltid snakke med hun, leke med hun, holde hun osv. klarer ikke la hun ligge alene, selv om hun liker det.. blir så sliten! Når hun sovner så føler jeg ikke at jeg kan legge hun i babynest eller legge hun i senga, for da får jeg dårlig samvittighet. Hva gjør dere?? hvordan ser deres dag ut? Anonymkode: f6dc0...d28
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #2 Skrevet 25. mars 2023 Ingen gjør alt "rett". Lykke til. Anonymkode: 4ee7d...4e2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #3 Skrevet 25. mars 2023 Blås i å gjøre «alt rett» å følg din egen magefølelse på hva som er rett for dere. Hva er egentlig rett? Hvem har bestemt hva som er rett?😅 når mi var 3 mnd så byttet vi litt på hva vi gjorde her hjemme. Hadde 2 babygymmer så hun lå en stund i hver. Så lekte vi litt med diverse rangler, lå på vannmatte osv, satt litt i vippestolen, sang litt osv. dagene kan følelse uendelig lange og jeg husker jeg også lurte på hva jeg skulle finne på med henne. Anonymkode: 25951...947
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #4 Skrevet 25. mars 2023 Hver eneste gang min aksepterte å ligge for seg selv så gjorde han det. Halleluja! tenkte jeg da Anonymkode: 9d898...a23 6
tussi84 Skrevet 25. mars 2023 #5 Skrevet 25. mars 2023 Jeg stimulerte ikke babyen hele døgnet. jeg så en del på tv (fy) mens jeg satt med babyen på meg, og jeg sov gjerne mens den også sov. La den også fra meg på gulvet på tepper i samme rom som jeg var hvis skulle gå på do, eller feks trengte begge hendene til noe. Lot han ligge å leke alene like mye som jeg lekte med han. Tok han opp ved gråting, men så lenge han var fornøyd så var jeg bare i nærheten og kommenterte det han drev med. Ellers pratet jeg med han veldig ofte. Vi gikk nesten aldri på tur dessverre, da han slet med å ligge i vogn pga refluks. Det var så ubehagelig for han slik at det ble hysterisk gråt.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #6 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jenta mi er 3 mnd. Jeg leser mye om at baby kan bli overstimulert osv, og at det er nok med en aktivitet om dagen..?? Altså, si at min jente ligger på gulvet og vi leker med leker en liten stund. Hva skal en gjør resten av dagen da?? Vi går tur, osv. er første barnet og vil gjør alt «rett». gir dere oppmerksomhet 24/7? Jeg må alltid snakke med hun, leke med hun, holde hun osv. klarer ikke la hun ligge alene, selv om hun liker det.. blir så sliten! Når hun sovner så føler jeg ikke at jeg kan legge hun i babynest eller legge hun i senga, for da får jeg dårlig samvittighet. Hva gjør dere?? hvordan ser deres dag ut? Anonymkode: f6dc0...d28 Lot babyen ligge alene i babygym ganske mye. Lot henne også sove alene i vogn, babynest, vugge osv på dagtid. Har en veldig trygg unge idag (blitt 3 år). Aldri vært noe problem med tilknytning , tilvenning i barnehage eller å møte andre barn og voksne. Slapp av. Ikke stress… Det er viktig at barnet også kan være litt alene og underholde seg selv, når hun blir større skal hun klare å leke på egenhånd og bruke fantasien, det er bare kjempe positivt for hjernens utvikling Anonymkode: 68108...831 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #7 Skrevet 25. mars 2023 6:30 våkner og ligger en halvtimes tid og våkner. 7:00 morgenstell og ordner litt 8:00 spiser frokost og kaffe foran tv, barnet ligger i lekegrind 9:00 koser og tøyser litt 10:00 barnet skal snart sove igjen. Om jeg har overskudd går jeg tur med barnet om jeg sov litt dårlig legger jeg meg for en power nap 12:00 gjør oss klare dagens hovedaktivitet, babysang, kjøpesenter, besøke venner, dra til familie da spiser jeg lunsj der. 14:00 reiser hjemover og koser meg med kaffe på termosen. 15:00 barnet sover litt igjen, kanskje jeg også 16:00 begynner lage middag, barnet i lekegrind eller vippestol på kjøkken kanskje sette på musikk og synge litt samtidig 17:00 spise middag med samboer, barnet sitter med oss 18:00 jeg slapper av mens far får litt egentid og har kveldsstell 19:00 handle inn mat er blitt fritid, så da gjør jeg det mens barnet er hjemme med far Anonymkode: 3c6db...8f5 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #8 Skrevet 25. mars 2023 Min er 4 måneder. Vi er stort sett på en «utflukt» hver dag, oftest trilleturer, barseltreff (trilling) eller handling hvor han sover. Ikke så stor sjanse for å bli overstimulert da. Han er bare våken i maks to timer om gangen, så jeg føler det begrenser seg litt hva vi kan «finne på». Han liker babygym, ligger der litt alene og litt mens jeg sitter ved siden av. Han sitter i vippestol eller Tripp trapp stol ved siden av meg mens jeg spiser frokost/lunsj, og så trener han på magen, da sitter jeg alltid ved siden av. Og han sitter på fanget mitt og leker med leker. Jeg var som deg, helt opphengt i at jeg skulle prate med han/være med han hele tida. Har blitt litt mer avslappet nå, jeg ser han trives godt alene i babygym og da har jeg ikke så dårlig samvittighet for at han ligger der korte perioder alene gjennom dagen. Ellers så går tiden til spising og soving. Er liksom ikke tid til mer. Anonymkode: 0c19b...8b7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #9 Skrevet 25. mars 2023 Finnes ikke en eneste person som gjør alt «rett». Man gjør det beste man kan. Å hige etter å gjøre alt perfekt fører bare til at man føler at man ikke gjør det bra nok uansett. Har ei på 4 mnd. Hun kan ligge for seg selv på babygymmen i 15 min Sitter i vippestolen å ser på at jeg vasker flasker så sitter hun på fanget mitt og skravler med meg. Hun sitter i bæreselen mens jeg gjør husarbeid dupper med jevne mellomrom Vi tar oss kanskje en trilletur drar på barseltreff vi henger sammen på gulvet hvor vi ser på fargerike leker, bøker med kontraster osv. Så står vi foran et speil i noen minutter, det syns hun er kjempegøy det er viktig å la babyer få ligge alene (når de godtar det). Det skjer utrolig mye i hjernen når de får ligge å utforske noe. Man MÅ ikke ha en kommunikasjon med babyer hele tiden. Vår sover også alene, har alltid gjort det, bortsett fra i starten hvor hun trengte å ligge inntil meg, men på dagtid har hun alltid sovet i nest, og nå i en bedside crib vi har i stua. Anonymkode: a6936...030 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #10 Skrevet 25. mars 2023 Gjør det som passer deg og baby. Noen tåler mer stimuli og andre tåler mindre, de vil uansett kreve mer med tiden så ville heller nyte denne rolige tiden. Siden vårt barn og barselperiode var preget av sykdom første 3mnd så var det for det meste oss alene med baby. De få gangene jeg hadde besøk så merket jeg tydelig at baby ble stresset, fikk ikke sove og alt ble bare feil. Når verste sykdomsperioden var over så gikk vi mer tilbake til normalen, men måtte ta mye hensyn i forhold til stimuli. En tur på kjøpesenteret en kort tur var mer enn nok til at babyen ble urolig. Så jeg kunne blant annet ikke dra med meg ungen over alt. Bursdagsselskaper følte jeg vi måtte møte opp i, det var stressende hele det første året fordi baby ikke likte større folkemengder pga støy. Nå er det mye bedre (snart 3 år), merker fremdeles at ungen er følsom på høye lyder og trenger noen pauser når det blir mye støy og stimuli. Barnehagen går greit da det er blitt en vanlig ting av hverdagen. Andre barn igjen er vandt til å dra rundt over alt helt fra starten av, gjerne de som kanskje er nr 3 og 4 i søskenflokken. De tåler det fordi det er normalen for dem. Blir vanskelig om baby kun skal ha èn aktivitet om dagen om søsken skal leveres og hentes, på treninger, handling på butikk osv. Anonymkode: 85af0...832
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #11 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jenta mi er 3 mnd. Jeg leser mye om at baby kan bli overstimulert osv, og at det er nok med en aktivitet om dagen..?? Altså, si at min jente ligger på gulvet og vi leker med leker en liten stund. Hva skal en gjør resten av dagen da?? Vi går tur, osv. er første barnet og vil gjør alt «rett». gir dere oppmerksomhet 24/7? Jeg må alltid snakke med hun, leke med hun, holde hun osv. klarer ikke la hun ligge alene, selv om hun liker det.. blir så sliten! Når hun sovner så føler jeg ikke at jeg kan legge hun i babynest eller legge hun i senga, for da får jeg dårlig samvittighet. Hva gjør dere?? hvordan ser deres dag ut? Anonymkode: f6dc0...d28 Hæ? Hvorfor kan du ikke la henne ligge alene litt hvis hun trives med det? Hvis hun er glad og fornøyd så er jo ikke det feil. Og hvorfor kan du ikke legge henne i senga hvis hun sover godt der? Hva er feil med det liksom? Så lenge hun er fornøyd gjør du jo ting rett! Slapp av og nyt tiden Det eneste du gjør feil såvidt jeg kan se er å skrive "hun" der det burde stå "henne". Anonymkode: 0e1ae...c55 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Skrevet 25. mars 2023 Min er straks 6 mnd. Hun har fortsatt våkenvindu på 2-2,5 timer før hun trenger en ny lur (og sover da i snitt én times tid, men gjerne også én lur på 2 t ila dagen). Når hun er våken så går det mest i babygym, spesielt gøy for henne å øve seg på å rulle nå. Vi har også bøker med sang og kontraster hun liker å se på her. Vi pleier ha en liten seanse med sang på ca 30-45 min ila dagen. Nå får hun også to grøtmåltider, så det går fort 30 min på hver av de. Hun liker leke på vannmatte. Hun har også begynt å like "titt tei", da ler hun godt. Hun liker også være i bæresele mens jeg gjør husarbeid eller lager mat. Hun sitter da forovervendt. Hvis hun en sjelden gang ligger fornøyd alene på babygymmen, så setter jeg meg i sofaen og nyter det med god samvittighet! Men hun er veldig opptatt av nærhet, så er sjeldent jeg ikke må sitte med henne. Anonymkode: 50c73...332 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #13 Skrevet 25. mars 2023 Babyen min er også 3 måneder. For tiden bruker jeg nesten hele dagen på å få henne til å sove lur siden hun har sluttet å sove i vognen og fort blir overtrøtt er det vanskelig. Ellers driver vi med magetrening, koser, bader og ammer osv. Ikke tenk så mye på å gjøre ting "rett", og husk å ta vare på deg selv oppi dette. Hvis babyen er fornøyd i noen minutter for seg selv, så kan du godt du kan gjøre noe alene. Kikke på mobilen, ringe en venn, strikke eller noe. Babyen trenger ikke nødvendigvis å ha deg inntill 24/7. Anonymkode: 0e1ae...c55
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #14 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hæ? Hvorfor kan du ikke la henne ligge alene litt hvis hun trives med det? Hvis hun er glad og fornøyd så er jo ikke det feil. Og hvorfor kan du ikke legge henne i senga hvis hun sover godt der? Hva er feil med det liksom? Så lenge hun er fornøyd gjør du jo ting rett! Slapp av og nyt tiden Det eneste du gjør feil såvidt jeg kan se er å skrive "hun" der det burde stå "henne". Anonymkode: 0e1ae...c55 Oi.. ja jeg glemte at her inne på KG så må du skrive 100% rett. Beklager det. 🤦🏼♀️ Anonymkode: f6dc0...d28 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #15 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): 6:30 våkner og ligger en halvtimes tid og våkner. 7:00 morgenstell og ordner litt 8:00 spiser frokost og kaffe foran tv, barnet ligger i lekegrind 9:00 koser og tøyser litt 10:00 barnet skal snart sove igjen. Om jeg har overskudd går jeg tur med barnet om jeg sov litt dårlig legger jeg meg for en power nap 12:00 gjør oss klare dagens hovedaktivitet, babysang, kjøpesenter, besøke venner, dra til familie da spiser jeg lunsj der. 14:00 reiser hjemover og koser meg med kaffe på termosen. 15:00 barnet sover litt igjen, kanskje jeg også 16:00 begynner lage middag, barnet i lekegrind eller vippestol på kjøkken kanskje sette på musikk og synge litt samtidig 17:00 spise middag med samboer, barnet sitter med oss 18:00 jeg slapper av mens far får litt egentid og har kveldsstell 19:00 handle inn mat er blitt fritid, så da gjør jeg det mens barnet er hjemme med far Anonymkode: 3c6db...8f5 Hvor gammel er barnet da? får litt vondt når jeg ser andre har rutiner, er det normalt så tidlig? Her sover hun hele natta, til 10-11. da står vi opp. Selvfølgelig tidligere om vi har avtaler. Anonymkode: f6dc0...d28 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #16 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor gammel er barnet da? får litt vondt når jeg ser andre har rutiner, er det normalt så tidlig? Her sover hun hele natta, til 10-11. da står vi opp. Selvfølgelig tidligere om vi har avtaler. Anonymkode: f6dc0...d28 Vi har ingen rutiner, jeg følger babyens behov fra dag til dag. Om noen andre syns det er "feil" så får det bare være, det føles rett for oss. Grunnen til at jeg nevnte grammatikken din var fordi du skrev at du ville gjøre alt rett. Fra det jeg kunne se i hovedinnlegget gjør du allerede alt rett med babyen - bortsett fra grammatikken du lærer den 🤷♀️ Anonymkode: 0e1ae...c55 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #17 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvor gammel er barnet da? får litt vondt når jeg ser andre har rutiner, er det normalt så tidlig? Her sover hun hele natta, til 10-11. da står vi opp. Selvfølgelig tidligere om vi har avtaler. Anonymkode: f6dc0...d28 Slutt å sammenligne deg med andre. Alle babyer er forskjellige. Vi har ikke fastsatte rutiner, vesla styrer når hun vil sove og når hun vil ha mat. Hun godtar at jeg drar henne med på alt mulig uten at det ødelegger for dupper feks. Anonymkode: a6936...030
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #18 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har ingen rutiner, jeg følger babyens behov fra dag til dag. Om noen andre syns det er "feil" så får det bare være, det føles rett for oss. Grunnen til at jeg nevnte grammatikken din var fordi du skrev at du ville gjøre alt rett. Fra det jeg kunne se i hovedinnlegget gjør du allerede alt rett med babyen - bortsett fra grammatikken du lærer den 🤷♀️ Anonymkode: 0e1ae...c55 Gud bedre.. gi deg Anonymkode: a6936...030 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #19 Skrevet 25. mars 2023 Min sov mye, i vogn og egen seng, på den alderen. Var oppe og ferdig stelt/dusjet i 9-tiden. Lang trilletur på en time eller to hver formiddag. Babysvømming en dag i uka. Han trivdes veldig godt i lekegrind. Mange runder hver dag med litt lek på gulvet. Hørte mye på musikk, og danset rundt med ham i armene. Så lagde jeg middag mens han sov eller satt i vippestol. Så kom far hjem, og lekte/kosa med baby. Noen ganger en liten trilletur på ettermiddagen med en av oss eller begge. Kveldsstell og legging. Og mye amming i løpet av dagen. Permisjon var en blanding av koselig og kjedelig 🙃. Bodde i leilighet den gangen, så det var jo begrenset med husarbeid å gjøre. Traff andre baby-mødre på trilleturene, så fikk dekket litt sosialt der. Var nesten aldri på kafe med baby, fordi jeg ikke likte å sitte der og skravle i timesvis. Fikk barn tidlig i juni, så hadde 5 mnd med ok vær til å være mye ute. Jeg er et rutinemenneske, så alt var ganske likt hver dag. Anonymkode: 38f30...89b
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #20 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvor gammel er barnet da? får litt vondt når jeg ser andre har rutiner, er det normalt så tidlig? Her sover hun hele natta, til 10-11. da står vi opp. Selvfølgelig tidligere om vi har avtaler. Anonymkode: f6dc0...d28 Da bare nyter du at barnet sover. Om du våkner før barnet så koser du deg med frokost alene☺️ poenget med tiden var å vise at vi ikke gjør så sabla mye☺️ Anonymkode: 3c6db...8f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå