Gå til innhold

Vi begge har brune øyne, og får kleine kommentarer for baby har blå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en nyfødt på 4 uker som har svært mørkeblå øyner. Jeg selv hadde også blå øyner ved fødsel som endret seg senere til brune, og min samboer har brune. Virker som flere må kommentere at de er blå, og deretter spørre «hvilken farge har du nå igjen? Åja brune!» 

Jeg prøver å forklare at alle er født med blå øyne men virker som de tror jeg har vært på vift, noe jeg absolutt ikke har 😅 

Anonymkode: 90ee3...dd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare smalltalk

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

ikke noe å bry seg om, folk får tro hva de vil. Vennepar av meg har begge brune øyne men dattera deres har fine blå øyne. Ligger i genet

Anonymkode: 6e059...a99

Skrevet

Dei hadde nok kommentert det om hårfargen var feil og. Berre smalltalk 🤷‍♀️😅 Augefargen forandrar seg jo. Mi er faktisk født med knallbrune auge, som mine er 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så uvanlig. Hvis du eller mannen har blåøyd gen. Kan barnet få blå øyne. 

Anonymkode: eab8f...f92

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle er ikke født med blå øyne,men mange er. Det er heller ikke uvanlig at to med brune øyne får barn med blå øyne. Her er du bare sensitiv 

Anonymkode: 397ee...e99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle er ikke født med blå øyne,men mange er. Det er heller ikke uvanlig at to med brune øyne får barn med blå øyne. Her er du bare sensitiv 

Anonymkode: 397ee...e99

AnonymBruker
Skrevet

Sånt er da ikke uvanlig. Søstra mi har grønne øyne, mens resten av familien har blå. 

Anonymkode: e3f38...956

AnonymBruker
Skrevet

Drit i de!

Jeg har et barn som er fin blanding av meg ( etnisk norsk) og mannen (fra Sør Afrika). Vårt barn er mer lik folk fra midtøsten.  Med lue på som skjuler håret er det ikke lett å gjette annet. 

Jeg blir til stadighet spurt hvor jeg har adoptert. Og far fikk spørsmål  fra en afrikansk dame om det var sånn at han ikke var faren da barnet lå i vognen.  

Vi ler jo bare av det, men det kan selvfølgelig noen ganger være litt irriterende. 

Anonymkode: 03c1b...06b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du lager deg et problem av absolutt ingenting. hva med i gi folk en liste over ting de kan snakke med deg om? Så blir det litt enklere for deg å omgås andre, og du slipper garantert at noen prater med deg mer enn en gang de kommende årene. 

Anonymkode: 23bf4...c4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare svart, "ja, og så...?" Hvis de påpeker at det er morsomt/rart at baby har blå øyne når ingen av dere har det, se dumt på de noen sekunder, før du svarer "altså, de fleste babyer er født med blå øyne, trodde det var allmennkunnskap?"

Mest sannsynlig får baby brune øyne etterhvert, men det er også en liten sjanse for at de forblir blå (som du helt sikkert vet).

Anonymkode: 3a531...539

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De prøver bare snakke med deg om babyen. «Åå så søt, den har blå øyne! Dere begge har brune! Så koselig, har noen i familien blå øyne?». Jeg har svart hår og lyshåret baby, og alle spør mye om den hårfargen. Det er for å være hyggelige. Prøv å jatte med :) 

Anonymkode: 7a370...39f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ville bare svart, "ja, og så...?" Hvis de påpeker at det er morsomt/rart at baby har blå øyne når ingen av dere har det, se dumt på de noen sekunder, før du svarer "altså, de fleste babyer er født med blå øyne, trodde det var allmennkunnskap?"

Mest sannsynlig får baby brune øyne etterhvert, men det er også en liten sjanse for at de forblir blå (som du helt sikkert vet).

Anonymkode: 3a531...539

Gjør dette om du vil at folk skal syns du er spesiell ;) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner, når man møter baby for første gang har de stolte foreldrene en forventning til at du er interessert i babyen. 

Når du stryker temaer knyttet til revning/skader, rier og nattevåk, så er lista ganske kort. 

Så du spør om vekt/høyde, og får en fornærma mor fordi du da antyder at barnet er for stort/lite. Du spør om vogn/klær, og antyder da at man er fattig. Som du forstår, for oss barnløse er dette et minefelt. 

Så takk. Jeg har nå også lært at om jeg kommenterer øyenfarge så antyder jeg at du har ligget rundt og barnet har en annen far.  😜

Anonymkode: 675f8...eae

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde min nyfødte gutt hadde brune øyne, var litt mørkt i rommet når han ble født 😅 fordi far har brune øyne og jeg helt lysegrønne så da skulle de jo etter det jeg har lært om arv mest sannsynlig skulle være brune. da sa jordmor «alle nyfødte har blå øyne»

Anonymkode: 563b2...259

AnonymBruker
Skrevet

Etnisk europeere, særlig skandinavere, er som regel født med blå øyne. 

Hårfargen endrer seg ofte også. 

Der foreldrene har brune øyne, er det 25% sjanse for at barnet får blå.

Er 1 av foreldrene fra et land der de typisk kun har brune øyne, er man så å si garantert brune øyne hos barnet da brunfargen for øyne er dominant, og det er mindre sjanse for forfedre eller formødre som hadde blå.

Anonymkode: 5a0e5...965

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke de antyder at du har vært på vift, de prøver nok bare på smalltalk om hvilken øyenfarge babyen kommer til å få. 

Anonymkode: 20cfd...ae5

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

De prøver bare snakke med deg om babyen. «Åå så søt, den har blå øyne! Dere begge har brune! Så koselig, har noen i familien blå øyne?». Jeg har svart hår og lyshåret baby, og alle spør mye om den hårfargen. Det er for å være hyggelige. Prøv å jatte med :) 

Hadde jo vært mer underholdende å svare "ja, jeg er foreløpig ikke helt sikker på hvem faren er, men utelukker fortsatt ikke mannen!" 😊

Anonymkode: 82340...18c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To brunøyde foreldre kan godt få blåøyde barn. Det er det motsatte som forenklet sett har vært ansett som umulig.

Anonymkode: 24f33...29b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...