Gå til innhold

Hvordan kvinnen fremstilles i dagens metoo-sak(er)

floken

Anbefalte innlegg

Et noe ironisk og fantastisk godt belyst  leserinnlegg om hvordan media fremstiller kvinnen i dagens metoo-sak(er):

"i det speilet som nå vises frem, ser jeg bilde av en kvinne jeg ikke kjenner meg igjen i. En stakkarslig kvinne uten vilje og evne til egne valg.

Som snakker sant uansett."

https://www.nrk.no/ytring/medienes-ynkeliggjoring-av-kvinner-1.16306295

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg leste den. Er helt enig i hva hun sier. Har alltid vært det og kjenner vel ikke mange som mener noe annet. Jeg syns det er flaut hvordan enkelte kvinner som skriker høyest vanner ut reelle overtramp. De gavner ikke akkurat kvinnekamp.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til å føle på et stort utilpass å se hvordan metoo nærmest misbrukes som et maktmiddel og overgrep i seg selv...

Endret av floken
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

floken skrev (19 timer siden):

Et noe ironisk og fantastisk godt belyst  leserinnlegg om hvordan media fremstiller kvinnen i dagens metoo-sak(er):

"i det speilet som nå vises frem, ser jeg bilde av en kvinne jeg ikke kjenner meg igjen i. En stakkarslig kvinne uten vilje og evne til egne valg.

Slett ikke ironisk, snarere tvers gjennom ærlig, betimelig, relevant og særdeles velskrevet. Jeg heier på kvinner som tør ta bladet fra munnen uten at de dermed ikke anerkjenner at kvinner (også) står i mange utfordringer, som vi alle må ta inn over oss, og engasjere oss i. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (1 time siden):

Slett ikke ironisk, snarere tvers gjennom ærlig, betimelig, relevant og særdeles velskrevet. Jeg heier på kvinner som tør ta bladet fra munnen uten at de dermed ikke anerkjenner at kvinner (også) står i mange utfordringer, som vi alle må ta inn over oss, og engasjere oss i. 

Innlegget var kanskje ærlig skrevet, men dette kan ikke generaliseres til andre kvinner. Anmelder skal alltid bli trodd, og omvendt bevisbyrde burde for lengst vært innført. Kvinner flest er ofre for stadige seksuelle overgrep, og det kvinnene må bli bedre til, er å politianmelde en hver uønsket handling, uansett alvorlighetsgrad. Om dette medfører flere anmeldelser daglig fra de fleste kvinner, viser dette bare hvor utbredt problemet er. Det må bli en selvfølge at det skal være absolutt nulltoleranse for uønsket seksuell oppmerksomhet, og straffenivået må gjenspeile skaden som forårsakes. Politiet må prioritere slike saker svært høyt.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (2 timer siden):

Innlegget var kanskje ærlig skrevet, men dette kan ikke generaliseres til andre kvinner. Anmelder skal alltid bli trodd, og omvendt bevisbyrde burde for lengst vært innført. Kvinner flest er ofre for stadige seksuelle overgrep, og det kvinnene må bli bedre til, er å politianmelde en hver uønsket handling, uansett alvorlighetsgrad. Om dette medfører flere anmeldelser daglig fra de fleste kvinner, viser dette bare hvor utbredt problemet er. Det må bli en selvfølge at det skal være absolutt nulltoleranse for uønsket seksuell oppmerksomhet, og straffenivået må gjenspeile skaden som forårsakes. Politiet må prioritere slike saker svært høyt.

Sånne som deg skjønner ikke prinsippene for en rettsstat og de prinsippene må, og skal, trumfe moral, etikk, følelser, tro og hva ellers annet føleri man måtte kjenne på. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Gorgonzola skrev (På 26.3.2023 den 21.40):

Sånne som deg skjønner ikke prinsippene for en rettsstat og de prinsippene må, og skal, trumfe moral, etikk, følelser, tro og hva ellers annet føleri man måtte kjenne på. 

Du tar tydeligvis ikke kvinners problemer på alvor og er nok en kvinnehater!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (På 26.3.2023 den 21.40):

13579 skrev (21 timer siden):

Du tar tydeligvis ikke kvinners problemer på alvor og er nok en kvinnehater!

Heldigvis er det sånn at en rettsstats prinsipper er gjeldene for alle, uavhengig av kjønn, alder, etnisitet, legning eller politisk tilhørighet, At enkelte er maniske med tanke på det, er det selvsagt plass til. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (4 timer siden):

Heldigvis er det sånn at en rettsstats prinsipper er gjeldende for alle, uavhengig av kjønn, alder, etnisitet, legning eller politisk tilhørighet, At enkelte er maniske med tanke på det, er det selvsagt plass til. 

I visse tilfeller trenger vi nytenkning på dette området. Vi trenger unntak fra prinsippene, da disse slik det er nå, fungerer kvinnefiendtlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

floken skrev (På 25.3.2023 den 20.05):

Vel … hun kan begynne med å ikke lyve om at hun ble utsatt for litt overgrep fordi hun ikke tar konsekvensene av det hun gjør, men sier at det er media som fremstiller henne som en ynkelig kvinne som snakker sant. Alternativet er åpenbart ikke å ikke lyve om så alvorlige ting, men sutre over at på grunn av at andre opplever overgrep, er det så slitsomt for henne. Det er forskjell på å snakke sant hele tiden og lyve om noe som har alvorlige konsekvenser for andre mennesker. Det er ikke media som er problemet her, det er kvinner (og menn) som dette som ikke forstår forskjellen på litt fomlende sex mellom tenåringer og som ikke ser at både de som forgriper seg på andre og de som lyver om det er problemet, ikke at hun har det så vanskelig fordi media skriver om overgrep. Skrekkelig artikkel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sliter mest med er at noen saker kommer tydelig fram som metoo mens andre ikke gjør det. Jeg vet om mange par der mannen er eldre og tjener mer enn kvinnen. Ofte har han høyere stilling enn henne. Hvor går grensene? Skal de lages i hvert enkelt tilfelle sånn at de passer kvinnen selv? Jeg synes vi må ha klarere grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok noen få dramaqueens her og der, men jeg synes meetoo er såpass alvorlig at alle fortjener å blir tatt på alvor.

Jeg støtter ikke at menn kan seksuelt trakkasere kvinner med å snakke bruke stygge seksuelt ladede ord, sende uoppfordrede penis bilder, klå på  osv. Et nei er et nei, og det må vi ikke begynne å bagatellisere slik denne tråden nå prøver på.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/26/2023 at 6:54 PM, 13579 said:

Du mener "hørt", og saken skal bli tatt på alvor. Saken må selvsagt granskes. Enig med deg i at politiet bør være helt på høgget på slikt. Samme med kvinnene. Hvert minutt teller i slike saker, og hvis kvinnene føler at de blir tatt på alvor, så kommer det mye flere anmeldelser inn. Over tid vil slike saker bli mindre av, da ingen lenger tørr å gjøre noe annet enn å respektere grensene til kvinner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frivis skrev (2 minutter siden):

Du mener "hørt", og saken skal bli tatt på alvor. Saken må selvsagt granskes. Enig med deg i at politiet bør være helt på høgget på slikt. Samme med kvinnene. Hvert minutt teller i slike saker, og hvis kvinnene føler at de blir tatt på alvor, så kommer det mye flere anmeldelser inn. Over tid vil slike saker bli mindre av, da ingen lenger tørr å gjøre noe annet enn å respektere grensene til kvinner.

Jeg mente både "hørt" og "trodd". Kvinnens utsagn må ha krav på å være korrekt om de ikke kan motbevises. Det er forhåpentligvis slik at det på sikt vil bli færre slike saker dersom mennene omsider lærer. Slik det er nå, må dog først kvinnene lære, slik at det blir en dramatisk økning av slike saker. Alt seksuelt misbruk (inkludert utsagn, all uønsket berøring og "sultne" blikk) må anmeldes og etterforskes (noe som egentlig burde være en selvfølge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, 13579 said:

Jeg mente både "hørt" og "trodd". Kvinnens utsagn må ha krav på å være korrekt om de ikke kan motbevises. Det er forhåpentligvis slik at det på sikt vil bli færre slike saker dersom mennene omsider lærer. Slik det er nå, må dog først kvinnene lære, slik at det blir en dramatisk økning av slike saker. Alt seksuelt misbruk (inkludert utsagn, all uønsket berøring og "sultne" blikk) må anmeldes og etterforskes (noe som egentlig burde være en selvfølge).

Vet ikke om man kan anmelde "sultne blikk". Dessuten er det kvinner som lyver i enkelte tilfeller (sjeldent men det hender), og hvis alle kvinner automatisk blir trodd så vil det føre til justismord. Vi kan ikke ha et system som straffer uten bevis. Men at kvinnene må bli trodd og tatt på alvor er VIKTIG.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (6 minutter siden):

Vet ikke om man kan anmelde "sultne blikk". Dessuten er det kvinner som lyver i enkelte tilfeller (sjeldent men det hender), og hvis alle kvinner automatisk blir trodd så vil det føre til justismord. Vi kan ikke ha et system som straffer uten bevis. Men at kvinnene må bli trodd og tatt på alvor er VIKTIG.

Det er den fornærmede som må definere hva som oppfattes som uønsket, så får politiet finne ut om dette skal straffeforfølges eller ei. For eksempel sneiing borti et "nøytralt" område på kroppen mens man er på en overfylt buss, vil mange ganger ikke føre til en større etterforsking eller påtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13579 skrev (58 minutter siden):

Jeg skjønner veldig godt at folk ikke orker å anmelde når til og med grove voldtekter av små barn henlegges uten at politiet gidder å etterforske…

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

floken skrev (På 25.3.2023 den 20.05):

Jeg er enig i at dette er et godt eksempel på en kvinne som ikke tar konsekvenser av egne handlinger, men som ser bilder i speil som vises frem, og snakkende speil somsier at kvinner alltid snakker sant. Jeg kan ikke forstå at folk som overhpdet ikke forholder seg til tall og fakta, men hele tiden søker etter muligheter der de selv ikke trenger å ta ansvar for egne handlinger, men være offer. Makan til vissvass som at hun ikke liker at kvinner blir sett på som noen som alltid snakker sant – Dette er fri fantasi da 80% av anmeldelser av overgrep henlegges, og et prakteksempel på at enkelte hopper over offere av overgrep og problemet med folk som lyver om overgrep og går inn i sin egen navle der de selv er hovedpersonen og offer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner veldig godt at folk ikke orker å anmelde når til og med grove voldtekter av små barn henlegges uten at politiet gidder å etterforske…

Ja, det er åpenbart at slike saker må etterforskes langt grundigere enn det som gjøres i dag. Det er dog grunn til å håpe på en bedring dersom sakene anmeldes i større grad. De fleste kvinner bør levere flere anmeldelser hver dag. Mennene må ikke få dø i synden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (Akkurat nå):

Ja, det er åpenbart at slike saker må etterforskes langt grundigere enn det som gjøres i dag. Det er dog grunn til å håpe på en bedring dersom sakene anmeldes i større grad. De fleste kvinner bør levere flere anmeldelser hver dag. Mennene må ikke få dø i synden. 

Å anmelde betyr at jentene/kvinnene gjerne må sitte i timevis å utbrodere intime detaljer. "Forklar hvor han tok inni deg", "Forklar hva som ble gjort med kjønnsleppene", "Hvilken stilling lå du i?", "Hvilken bevegelse ble brukt?", "Hvor ble du penetrert, og med hva?", "Ble det brukt gjenstander?", "Hvor langt inn var penisen i skjede/endetarm/munn?", "Kan du beskrive penisen?", osv, ned til den minste detalj. Jeg skjønner godt at ofrene ikke orker å anmelde, for så å bli spyttet i trynet med at politiet ikke engang gidder å kalle inn overgriperen på avhør. Den ydmykelsen fortjener ingen.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...