Gå til innhold

2 mnd siden skade og kan fortsatt ikke bøye kneet mer enn 90 grader...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

2 mnd siden jeg fikk kneskålen ut av ledd etter fall.

Har tatt røntgen og MR. Ikke funnet skade på leddband, korsbånd, menisk osv. Har noen smårifter i brusk, bonebruise på lateral femurkondyl og funn av væske. 

Siden skaden har jeg vært svært stiv i kneet. Har en liten bøy når jeg ligger strak under knehasen, også kan jeg ikke flektere kneet mer enn 90 grader.

Både ortoped og fysio virker å ha inntrykk av at kneet er stivt fordi de andre musklene beskytter etter skaden. Etter flere uker hos fysio nå så klarer jeg ved massasje og mye tøying og bøying og få rettet ut kneet når jeg ligger, men ikke når jeg står, derfor går jeg fortsatt med krykker for å ikke belaste med bøy i kneet.

Når det gjelder flektering av kneet er det så og si null progresjon. Jeg kan ikke bøye kneet mer enn 90 grader, da er det bom stopp. Gjør øvelser mellom fysio som jeg går 2 ganger i uken til. Det eneste som har skjedd er at smertene øker litt perioder etter å ha vært hos fysio og jeg gjør øvelser. Jeg kjenner smerten både når jeg gjør øvelser og prøver å komme lenger enn 90 grader, og jeg kan ikke en gang ligge på siden i sengen når jeg sover fordi det er ømt/vondt å legge vekt på det området. Fysioen sa sist at jeg fortsatt har litt væske på det stedet som gjør vondt.

Skal på kontroll hos ortoped ca. 2 uker etter påske.

Noen som har vært ute for det samme og har noen gode råd? Ble det bedre ved tiden selv om det så håpløst ut etter 2 mnd?

Begynner å bli helt motløs av det går så tregt, og hvorfor jeg har så lite fremgang og fortsatt så mye smerter selv etter 2 mnd. Begynner jo å lure på om jeg har en skade på leddbånd som ikke vises på MR eller noe...

Anonymkode: 7efd3...a2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring, og andres erfaring, som jeg har snakket med, er at kneskader tar seriøst lang tid. Og jeg mener LANG. Det er 13 år siden jeg fikk en så jævlig strekk i kneet, og likevel ikke så ille som det du har, og jeg kjenner det fortsatt når jeg sitter med det i samme stilling for lenge, selv etter år og dag med trening og fysioterapi. Etter 2 mnd med min skade humpa jeg fortsatt rundt på krykker og var stiv både over og under kneet, at det ser håpløst ut nå ville jeg sagt er helt naturlig. Ikke mist motet, dette vil ta tid, det vil gå sakte, men så vil det gå seg til. Men tenk på å legge inn pauser på kino og bilturer, du må alltid opp og strekke på deg de første årene ellers stivner du lettere igjen. 

Anonymkode: 96529...04a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...