AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #1 Skrevet 25. mars 2023 Ønsker så gjerne å fortelle om graviditeten til de nærmeste da dette er min første graviditet, men mannen mener at jentene hans (10 og 12 år) må først få vite om det før jeg kan fortelle de nærmeste. Og det er ok det, syns jo også egentlig at de fortjener først å få vite at de skal bli storesøstre, men er så gira på å fortelle nå. Jordmor mente jeg burde vente til tidlig ultralyd som jeg har når jeg er nesten 13 uker. Trenger litt motivasjon til å holde ut de 3-4 ukene jeg må vente… Hva ville dere gjort? Anonymkode: 0571a...e30
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #2 Skrevet 25. mars 2023 Hvorfor skal man vente? Anonymkode: 660fa...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #3 Skrevet 25. mars 2023 Jeg ville fortalt det til mamma først. Både fordi jeg ville ønsket at hun skulle vite det først, og fordi hun er voksen og bedre kan takle kontrabeskjed i tilfelle det ender i spontanabort. Anonymkode: a4a74...9b5 2
Andro Skrevet 25. mars 2023 #4 Skrevet 25. mars 2023 Jeg ville ha sagt det til ungene med en gang, og fortalt at det er mye som er usikkert før dere får ultralydundersøkelsen. Det er veldig gammeldags å ikke ville fortelle fordi man ikke skal kunne takle å dele om det er noe galt med fosteret. Vi vil da ikke sitte alene med det heller? 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #5 Skrevet 25. mars 2023 Merkelig råd av jordmor. En velger da selv når en vil fortelle Vi kommer derimot til å vente til uke 12 eller etter evt. tidlig ultralyd før vi forteller det til våre barn som er 6 og 8. Jeg er redd det blir vanskelig for dem hvis vi forteller tidlig og det ender med abort. Gjør det du vil! Anonymkode: 03f08...b99 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #6 Skrevet 25. mars 2023 Andro skrev (2 minutter siden): Jeg ville ha sagt det til ungene med en gang, og fortalt at det er mye som er usikkert før dere får ultralydundersøkelsen. Det er veldig gammeldags å ikke ville fortelle fordi man ikke skal kunne takle å dele om det er noe galt med fosteret. Vi vil da ikke sitte alene med det heller? Jo. Det er faktisk bedre for noen å sitte med dette alene. Enn å skulle fortelle kontrabeskjed til alle en har sagt det til. Spesielt når man har hatt mange aborter. Anonymkode: 3bb28...d94 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #7 Skrevet 25. mars 2023 Er egentlig enig i dette, men ble så usikker når jordmor mente jeg ikke burde fortelle før jeg var sikker med ultralyd. Men så er det også en del av meg som blir usikker om det er rettferdig å la barna måtte deale med en eventuell spontanabort (selv om det på det tidspunktet kun er en bitteliten sjanse). Hadde det ikke vært barn involvert så hadde det ikke gjort meg noe om de nærmeste viste at det ble spontanabort, det hadde bare vært god støtte. 12 minutter siden, Andro said: Jeg ville ha sagt det til ungene med en gang, og fortalt at det er mye som er usikkert før dere får ultralydundersøkelsen. Det er veldig gammeldags å ikke ville fortelle fordi man ikke skal kunne takle å dele om det er noe galt med fosteret. Vi vil da ikke sitte alene med det heller? Anonymkode: 0571a...e30
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #8 Skrevet 25. mars 2023 Vi fortalte det til søster på 11 år like før uke 8. Da var det 95% sjanse for at det kom til å gå bra. Vi har også snakket om at det kan skje ting som gjør at det ikke blir baby likevel. Det ble en fin samtale om at spontanaborter kan skje, at misdannelser kan skje, og at det er naturens gang at ikke alt alltid går bra. Hadde også en samtale om TUL, og hva som gjøres på den, siden hun ikke skal være med. At hun får bilder etterpå, og at hun etter det kan få lov til å fortelle det til vennene sine. Før det får hun kun lov til å snakke med familiemedlemmer om det. Vi er imponerte over hvor mye ansvar og mestring hun har følt på av å få vite det. Brukte denne tabellen for å finne ut sjansen for at det går bra, og tenkte egentlig at det var innafor å fortelle henne det når vi hadde bikket 90% sjanse for suksess. Anonymkode: 5f0ab...8e1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #9 Skrevet 25. mars 2023 Du må nesten vente til TUL for å se om det i det hele tatt er levedyktig. Prosentandelene gir ingen mening når man ikke tar utgangspunkt i at man ser normal utvikling. Anonymkode: 59231...c5f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #10 Skrevet 25. mars 2023 Jeg hadde fortalt mora mi uavhengig av om dere forteller søstrene. Det er ikke sånn at barna i familien alltid får vite det først, helsøsken eller halvsøsken. Anonymkode: 2bf02...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #11 Skrevet 25. mars 2023 Du må da ha lov til å fortelle dette til f eks din mor. Det er ikke slik at mannen/bonusbarna har førsteretten på denne informasjonen. Selvsagt kan ikke mannen alene lage en rekkefølge på hvem som skal få nyheten først. Jeg har fortalt mammaen min lenge før bonusbarna. Hun kan gi meg råd og støtte, det er ikke barnas jobb. Om du trenger støtte og vil fortelle mor eller nær venninne så synes jeg du skal gjøre det, uavhengig av når barna får vite. Mannen bestemmer ikke dette alene. Anonymkode: 758c5...2e7 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Skrevet 25. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Du må da ha lov til å fortelle dette til f eks din mor. Det er ikke slik at mannen/bonusbarna har førsteretten på denne informasjonen. Selvsagt kan ikke mannen alene lage en rekkefølge på hvem som skal få nyheten først. Jeg har fortalt mammaen min lenge før bonusbarna. Hun kan gi meg råd og støtte, det er ikke barnas jobb. Om du trenger støtte og vil fortelle mor eller nær venninne så synes jeg du skal gjøre det, uavhengig av når barna får vite. Mannen bestemmer ikke dette alene. Anonymkode: 758c5...2e7 Har ikke sagt at mannen bestemmer alene. Dette er hans baby også selv om jeg er den som går gravid og da betyr hans ønsker også noe. Og jeg er jo enig med han, jeg syns selv det er en fin ting at jentene skal få være de første som får vite noe. Det er kun det at jeg har så ekstremt lyst å fortelle allerede nå, men sliter med å ta en beslutning på om det faktisk er ok med tanke på deres alder. Anonymkode: 0571a...e30 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #13 Skrevet 25. mars 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke sagt at mannen bestemmer alene. Dette er hans baby også selv om jeg er den som går gravid og da betyr hans ønsker også noe. Og jeg er jo enig med han, jeg syns selv det er en fin ting at jentene skal få være de første som får vite noe. Det er kun det at jeg har så ekstremt lyst å fortelle allerede nå, men sliter med å ta en beslutning på om det faktisk er ok med tanke på deres alder. Anonymkode: 0571a...e30 Kan du si noe om hvorfor du tenker de ska vite først? Kanskje en god løsning er at du forteller f eks moren din eller en søster? Du trenger ikke presisere for barna at andre har visst Anonymkode: 758c5...2e7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #14 Skrevet 25. mars 2023 Veldig spesielt av jordmor å si… Her fortalte vi nærmeste familie innen 2 uker etter vi selv fant det ut. Storebror på 3 år ventet vi til etter uke 12 og ultralyd. Barn på 10 og 12 år ville jeg nok fortalt det med en gang. Anonymkode: 4a90f...f7a 1
Topsi Skrevet 25. mars 2023 #15 Skrevet 25. mars 2023 (endret) Jeg tenker det er helt innafor.å fortelle, om det skulle vise seg at fosteret ikke er levedyktig, evt spontanabort, så er det også en del av livet. Hvorfor skal man stå alene om det? Endret 25. mars 2023 av Topsi 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #16 Skrevet 25. mars 2023 Tusen takk for alle svar, setter veldig pris på det! Hjelper å høre litt hva andre gjør og tenker. Anonymkode: 0571a...e30
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #17 Skrevet 25. mars 2023 Jeg fortalte til min mor først, rett og slett fordi hun hadde bursdag og det var det eneste barnebarnet hun noen gang kom til å få. Da var jeg bare 9 uker på vei. Resten fikk vite det da vi hadde passert 12 uker. Fortalte det til bonusbarnet først, så fikk bonusbarnets mor beskjed om det, sånn at hun visste hva barnet kom til å fortelle. Men bonusbarn var så lite at det ikke kommuniserte med andre på egenhånd. Svigers fikk vite samtidig som bonus. Jeg måtte forøvrig si det til sjefen min da jeg bare var knappe 11 uker på vei, for hun kom og spurte om jeg kom til å søke forlengelse av vikariatet jeg hadde da. Men hun holdt munn selv om vi har mange felles kjente. Anonymkode: 58c37...7ea
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #18 Skrevet 25. mars 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Ønsker så gjerne å fortelle om graviditeten til de nærmeste da dette er min første graviditet, men mannen mener at jentene hans (10 og 12 år) må først få vite om det før jeg kan fortelle de nærmeste. Og det er ok det, syns jo også egentlig at de fortjener først å få vite at de skal bli storesøstre, men er så gira på å fortelle nå. Jordmor mente jeg burde vente til tidlig ultralyd som jeg har når jeg er nesten 13 uker. Trenger litt motivasjon til å holde ut de 3-4 ukene jeg må vente… Hva ville dere gjort? Anonymkode: 0571a...e30 Jeg ville sagt det nå og heller informere om at man ikke er helt sikker før man er så og så langt på vei. Min mann har en sønn som er litt eldre enn din mann sine døtre, men vi har alltid hatt en åpen og ærlig dialog med ham og det føltes så unaturlig å ikke fortelle ham om graviditet. Vi mistet og har vært åpen om det også. Anonymkode: 8ebb9...07b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå