AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #1 Skrevet 25. mars 2023 Prøver å betale hardt på boliglånet,for å bli raskere gjeldsfri. Men blir usikker på hva som lønner seg. Feks betale 5-10 k ekstra pr mnd eller spare opp til 20-30 k å betale inn sjeldnere? Anonymkode: 8c3b4...df9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #2 Skrevet 25. mars 2023 Betale inn fortløpende det du kan, med mindre du har høyere renter på sparekontoen enn på boliglånet. Anonymkode: d5fe2...cc9 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #3 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Betale inn fortløpende det du kan, med mindre du har høyere renter på sparekontoen enn på boliglånet. Anonymkode: d5fe2...cc9 Ok. Er det mye å spare på dette? Eller er det noen kr liksom? Anonymkode: 8c3b4...df9
esmer Skrevet 25. mars 2023 #4 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok. Er det mye å spare på dette? Eller er det noen kr liksom? Anonymkode: 8c3b4...df9 Du sparer jo i form av at du får kortere nedbetalingstid på lånet, ergo slipper du å betale en månedlig sum i renter til banken jo fortere du får innfridd lånet.
KatteLatte Skrevet 25. mars 2023 #5 Skrevet 25. mars 2023 Først bør du ha en god buffer på konto. Kommer an på inntekt, familiesituasjon osv, men rundt 100.000,- er lurt å ha. Deretter betale ned ekstra på lånet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #6 Skrevet 25. mars 2023 Betaler man inn et større beløp, og får mindre beløp å betale hver mnd, eller forkorter man tiden? jeg har 26 år igjen på lån 1,8 mil. Anonymkode: ebd3f...0da
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #7 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Betaler man inn et større beløp, og får mindre beløp å betale hver mnd, eller forkorter man tiden? jeg har 26 år igjen på lån 1,8 mil. Anonymkode: ebd3f...0da Dette kan du avtale med banken. Enten beholde nedbetalingstiden og betale mindre per måned, eller å korte ned på nedbetalingstiden og betale det samme per måned. Det siste lønner seg økonomisk, siden lånet koster mindre totalt. Men antar at du ikke har så god råd, siden du har 30 års nedbetaling på en såpass lav sum? Da kan det være greit å ha lang nedbetalingstid, selv om det er dyrere totalt... Anonymkode: 62d0e...f14
skrue Skrevet 26. mars 2023 #8 Skrevet 26. mars 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Betaler man inn et større beløp, og får mindre beløp å betale hver mnd, eller forkorter man tiden? jeg har 26 år igjen på lån 1,8 mil. Anonymkode: ebd3f...0da Det spiller i grunnen ikke så stor rolle hva banken gjør (gitt at ønske om redusert månedsbeløp ikke er årsaken til at man betaler ekstra såklart) Jeg betalte ned lånet jeg hadde en raskere enn planen. Både hver måned og noen ganger større beløp. I flere år ble nedbetalingstiden redusert og innbetalingsplanen holdt stabil fra bankens side. Så plutselig endret det seg og hver gang ble månedsbeløpet redusert mens nedbetalingstiden var den samme. Jeg brydde meg så lite om dette at jeg ikke spurte om hvorfor og fortsatte uansett som om beløpet var det samme hver måned. Men altså, det op spurte etter, renter belastes på det gjenstående beløpet hele tiden, ingen grunn til å vente med å betale ekstra i større porsjoner.
Whistler Skrevet 26. mars 2023 #9 Skrevet 26. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Betaler man inn et større beløp, og får mindre beløp å betale hver mnd, eller forkorter man tiden? jeg har 26 år igjen på lån 1,8 mil. Anonymkode: ebd3f...0da Hvis du ikke har dialog med banken om hva du ønsker forkortes nedbetalingstiden av den enkle grunn at restbeløpet minker.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #10 Skrevet 26. mars 2023 Whistler skrev (2 timer siden): Hvis du ikke har dialog med banken om hva du ønsker forkortes nedbetalingstiden av den enkle grunn at restbeløpet minker. Nei, ikke nødvendigvis. Mange banker senker terminbeløpet, nettopp for å ikke gå glipp av termingebyrene. Anonymkode: 3861b...269 2
Brunello Skrevet 26. mars 2023 #11 Skrevet 26. mars 2023 Normalt sett vil man kunne få 1-1,5 % dårligere betingelser på sparekonto enn det man betaler i renter. Regner man inn skattefradrag vil det si at set koster deg et sted mellom 800 og 1 200,- kroner i året pr. 100 000,- å ha pengene stående på konto fremfor å betale ned ekstra gjeld. Så kan du sette pengene i fond. Med litt perspektiv og kontroll slik at pengene ikke må realiseres, kan man få mye bedre avkastning enn man betaler i rente på lånet.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #12 Skrevet 26. mars 2023 Jeg pleier å spare hardt frem til desember. Og i Desember tar jeg en vurdering på hvor mye ekstrapenger jeg egentlig behøver i løpet av de neste 12 månedene Også pøser jeg inn restbeløp til boliglån. Anonymkode: 50912...48b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå