Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere født et barn. Da hadde jeg rier i 12 timer før jeg var i aktiv fødsel og fikk epidural. Det er de verste timene i mitt liv med intens smerte. Nå er jeg gravid på nytt og er egentlig fødeklar, men har masse maserier så har vært innlagt på sykehus med morfin og hele pakken. Jeg har kontinuerlig vondt, gråter og synes dette er helt uholdbart. Jeg orker ingenting. Likevel ser jeg at flere influensere som er i fødsel for tiden. De dokumenterer, ser helt upåvirket ut, løper i trapper, krøller håret og sminker seg og ser smashing ut fra sykehussengen. Jeg orker knapt å pusse tennene. Hvordan kan det ha seg? Opplever jeg mer smerte enn dem eller har jeg bare mye lavere smerteterskel? Kjenner jeg føler meg nedtrykt av å se hvor freshe de er kontra hvordan jeg føler meg nå.

Anonymkode: e6396...ad7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk du bare ser 5 minutt maks av dagen, kanskje de har brukt mange timer på å sminke seg. Eller har en bra dag og lager mange videoer og later som det er over flere dager. Konsentrer deg om deg selv ❤️

Anonymkode: 22fa0...ff3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to jævlige og lange fødsler med ei ukes liggetid på sykehus i etterkant. Hvor jeg gråt og så ut som et takras (og definitivt ikke brydde meg om at jeg liknet takras).

Og en fødsel der vi kom inn klokka 15 grunnet vannavgang. Kun menssmerter med gode pauser frem til klokka 18. Litt vondere mellom 18 og 19, men ikke verre enn at vi har bilde av meg som står på gulvet og ler av en vits fra jordmor klokka 19.02. 

19.04 var barnet ute. 

Hadde jeg vært sminkedokke så kunne vi også lagt ut bilder av meg under den fødselen. Det var jo ikke fordi jeg var så sabla god, men fordi fødselen var så enkel. 

Anonymkode: c1b7b...f73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen av oss har enkle fødsler, jeg kunne fint snakke og sånn mellom riene under siste fødsel. Før vi dro på sykehuset (6cm) gikk jeg jo rundt hjemme og hadde det helt fint. De andre fødslene var så heftige (men likevel fine altså) at jeg ikke kunne gjort det. Men det hadde jeg ikke hatt tid til heller, rakk så vidt sykehuset liksom. 

Anonymkode: 60e10...911

AnonymBruker
Skrevet

Det er så mange faktorer! Smerteterskel, barnets posisjon, fysiologien din og hvordan alt både er og føles, personlighet/innstilling, tid, krefter, generell helse, hvor mye søvn du har fått, og ti tusen ting til ❤️ Det er kjempeflaks (kanskje? eller så er det bare en flatterende refleksjon i et utstillingsvindu?) for de influenserne at de orker og har tid og alt det der til å se så flotte og avslappede ut. Men det er mye hyggeligere og sunnere å høre om helt vanlige, normale damer med fødsler av ulike slag. Jeg vil heller ha den usminkede sannheten:) Ingenting galt med deg, mye galt med SOME generelt der ute!

Anonymkode: acfc4...f49

AnonymBruker
Skrevet

Influensere lever av å dokumentere et "perfekt" liv på nett, hva som skjer i bakgrunnen aner vi jo ikke. 

Anonymkode: 7ad8e...78c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke dette for å provosere, men for å vise støtte fra den andre siden: jeg synes fødsel, rier og maserier var overkommelige, hadde fødsel som varte i nesten 30 timer og fikk ikke epidural før 3 timer før han var ute, men var likevel ikke det vondeste jeg har opplevd. Men, jeg synes at pressingen var tooooortur, alle hadde sagt at det var så deilig men det syntes ikke jeg, og jeg ser at min opplevelse er veldig motsatt av hva mange rundt meg har (vonde rier og enklere utpressing), men poenget mitt er at alle er faktisk ulike, og din smerte er jo 100% reel. Og så selvom mine smerter var kanskje litt mindre enn dine, så hadde jeg også kunnet sminke meg men da hadde det bare vært for show, slik det er med influensere.

Anonymkode: 43f70...4fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høy smerteterskel og vært igjennom mye smerter. Men rier var helt jævlig!! Presse ut hodet av vagina var vondt, men riene helt jævlig!

Anonymkode: d67aa...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Husk at de velger jo hva de dokumenterer. Når man har det så vondt at man bare ligger og skriker tenker man ikke på å finne fram mobilen og filme, ergo er det bare i tiden med svake rier med lange mellomrom at de faktisk har krefter til å filme. Dessuten, når du lever av å filme deg selv hver dag må du bare bite tennene sammen, sminke deg og smile til kamera. Vær veldig glad du kan konsentrere deg om deg selv og barnet ditt og ikke hva som gir penger i kassa.  

Anonymkode: 4b950...559

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Influensere lever av å dokumentere et "perfekt" liv på nett, hva som skjer i bakgrunnen aner vi jo ikke. 

Anonymkode: 7ad8e...78c

Ja. Det har jo vært influensere som har vist bilder «foran» og «bak» fasaden. Stor forskjell! 
Dessuten handler ikke fødsel bare om «smerteterskel», selv om noen liker å late som det. Som flere har vært inne på før: Fødsler er IKKE like, og de er IKKE like smertefulle. Folk som er høye på seg selv og snakker om sin høye smerteterskel og pusting og diverse har som regel ikke prøvd en komplisert, jævlig fødsel med hauger med komplikasjoner. De har hatt en enkel fødsel, og det er ren og skjær flaks. Ikke deres fortjeneste, ikke noe de har gjort «riktig». Bare flaks.

Anonymkode: da4f8...178

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn til sammenligning: Da en venninne av meg så et bilde av meg etter min første fødsel (et mareritt av komplikasjoner, akutt keisersnitt på 10 cm, ubehandlet spinalhodepine etterpå), sa hun spontant: «Stakkars deg.» 

AnonymBruker
Skrevet

Fødsler er forskjellige fra kvinne til kvinne! Har hatt to styrtfødsler, kunne fint filmet litt og vært fin på håret hvis jeg brydde meg om sånt. 

Anonymkode: cc3a5...4ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja. Det har jo vært influensere som har vist bilder «foran» og «bak» fasaden. Stor forskjell! 
Dessuten handler ikke fødsel bare om «smerteterskel», selv om noen liker å late som det. Som flere har vært inne på før: Fødsler er IKKE like, og de er IKKE like smertefulle. Folk som er høye på seg selv og snakker om sin høye smerteterskel og pusting og diverse har som regel ikke prøvd en komplisert, jævlig fødsel med hauger med komplikasjoner. De har hatt en enkel fødsel, og det er ren og skjær flaks. Ikke deres fortjeneste, ikke noe de har gjort «riktig». Bare flaks.

Dette! Blir provosert av de som skryter av pusteteknikkene sine, og hvor stolt de er over at de "jobbet på lag med kroppen". Jada, jeg klarte også å puste meg gjennom riene de første 8-10 timene, da var riene VONDE, men ikke tortur liksom. På et tidspunkt ble smertene så ille at de slo pusten ut av meg, så det var fysisk umulig å i det hele tatt puste under rietoppene. Fikk heller ikke særlig pause fra riene, det var fortsatt vondt mellom riene, men håndterbart. 

Alle fødsler er ulike, og smertenivået varierer noe helt enormt!

Anonymkode: e1fb6...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt åpent brudd i håndledd og i leggen, totalruptur av korsbånd, flere ribbeinsbrudd, blodpropp og nyrestein, og jeg anser fødsel som å være ti ganger verre enn noe av det. 

Det handler ikke om forskjellige smerteterskel og at man kan ta seg sammen, men at fødseler er forskjellige. Jeg taklet også den typen smerte mye dårligere enn all annen smerte jeg har opplevd, synes den var ekstremt skremmende og ukontrollert. 

Jeg hadde lest hypnobirth og øvd på pusteteknikker og hadde med egen musikk og stearinlys 🤣 trodde jeg skulle puste ut den ungen som en sterk og avbalansert vikingkvinne. I stedet for kastet jeg opp og slo hodet i badekarkanten foe å få besvime og drukne og ropte på mamma og ba mannen hente en kniv og drepe meg. Og så tok det jo aldri fucking slutt. 30 timer med stormrier. 

Venninnen min som hyler og sutrer over hvert blåmerke eller flis hun får, hadde derimot lange pauser mellom riene der hun strikket og oppdaterte facebook etc.

Anonymkode: ab67f...600

• Liker 1
Skrevet

🤣

Her måtte jeg le høyt 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt åpent brudd i håndledd og i leggen, totalruptur av korsbånd, flere ribbeinsbrudd, blodpropp og nyrestein, og jeg anser fødsel som å være ti ganger verre enn noe av det. 

Det handler ikke om forskjellige smerteterskel og at man kan ta seg sammen, men at fødseler er forskjellige. Jeg taklet også den typen smerte mye dårligere enn all annen smerte jeg har opplevd, synes den var ekstremt skremmende og ukontrollert. 

Jeg hadde lest hypnobirth og øvd på pusteteknikker og hadde med egen musikk og stearinlys 🤣 trodde jeg skulle puste ut den ungen som en sterk og avbalansert vikingkvinne. I stedet for kastet jeg opp og slo hodet i badekarkanten foe å få besvime og drukne og ropte på mamma og ba mannen hente en kniv og drepe meg. Og så tok det jo aldri fucking slutt. 30 timer med stormrier. 

Venninnen min som hyler og sutrer over hvert blåmerke eller flis hun får, hadde derimot lange pauser mellom riene der hun strikket og oppdaterte facebook etc.

Anonymkode: ab67f...600

Var dette jeg måtte le av.

Siteringa lurte seg unna forrige innlegg.

AnonymBruker
Skrevet

De har jo et ekstra insentiv for å gjøre dette, siden det er sånn de tjener penger. Så de gjør nok en ekstra innsats for å feks sminke seg og slikt. De er jo også vant til å dele hele tiden så da faller det seg sikkert mer naturlig å gjøre det i alle situasjoner, mens for meg feks så deler jeg bare på sosiale medier når jeg er ovenpå, glad og gjør noe gøy, har ekstra energi ++

Jeg synes fødsel var helt forjævlig, men i første åpningsfasen hjemme før sykehuset, som varte i 10 timer kanskje, kunne jeg fint sminket meg og snappet osv. Jeg dusjet, så på TV, pakket det siste til fødbaggen, spiste middag og sånt den dagen før vi dro til sykehuset selv om riene var vonde, for i starten var det jo lenge mellom og det gikk greit å puste seg gjennom smerten. Det var vondt men ikke sånn at jeg var helt slått ut. Så var det et par timer rett før og på sykehuset der det var skikkelig skikkelig vondt og hyppige rier men så fikk jeg epidural og hadde mange timer der jeg følte meg helt fin. Da valgte jeg å sove fordi det var natt men kunne jo sikkert vært på SoMe om det var jobben min. Etter det var det at alt ble det HELT jævlig og pressfasen var tortur for meg. 

Anonymkode: c4055...9b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...