Gå til innhold

Fant bok i hylla til søsteren min: «Kunsten å være neger»!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva slags tittel er dette? Og ikke bare det! Med boken fulgte det en bonus-cd med en låt «Jeg har sett en negermann» og «Noen barn er brune»!

Så dette var liksom sett på som bare morsomt for såpass kort tid siden? Helt utrolig!

3F62F9EA-6A7B-4F98-8B13-C7176AC7ACB6.jpeg

Anonymkode: 001c2...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags tittel er dette? Og ikke bare det! Med boken fulgte det en bonus-cd med en låt «Jeg har sett en negermann» og «Noen barn er brune»!

Så dette var liksom sett på som bare morsomt for såpass kort tid siden? Helt utrolig!

Leste du litt i boken før du ble hysterisk? 

Anonymkode: c54ea...c72

• Liker 14
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neger er, og har alltid vært, et nøytralt ord på norsk. 

Hvilket land kommer du fra siden du reagerer på det? USA, antar jeg? 

Anonymkode: 9f9b9...eb3

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får lese den. Den er satirisk. 

Anonymkode: 58249...9a2

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelpe meg. 
Leste du navnet Are Kalvø eller? 

Anonymkode: 01273...e01

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje du skal åpne boken? And don’t judge by its cover. 🙄

Denne boken er gammel, husker ikke tiåret den kom ut, men den har vært svært populær. Og hvis du ikke engang har lest i den, så forstår jeg virkelig ikke hvorfor du bruker så mye energi på å lage denne tråden. 

Anonymkode: 2f23b...1ce

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are Kalvø er en av Norges morsomste. Dersom en ser hva han står for, er det ikke rasistisk.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lete i søsterens bokhylle når boken, gitt ut i 2000, er tilgjengelig i Nasjonalbibliotekets nettarkiv:

https://www.nb.no/items/05b94a49c5197e646165a7ae151d53d4

Skjermbilde med sitater fra en av bokens sider; tror Are Kalvø dessverre ville ha hatt visse problemer med å gi ut en slik bok i dagens krenkelsessamfunn, der ord som satire er i ferd med å bli fremmedord ...

bok-1.png.8ac61856ae7a757b07b9f9ee3e4b70b6.png

Endret av - Brian
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest den boka, men mange av de andre bøkene hans. For eksempel «Våre vener kinesarane». Han er ikke rasistisk, men er veldig flink til å sette ting på spissen. Nå fikk jeg lyst til å lese «Kunsten å være neger».

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eg trur nok neppe denne boka hadde blitt publisert med den tittelen og med det bokomslaget no i 2023... Det er trass alt ein mannsalder sidan 1996 og mykje har endra seg sidan den gong.

Anonymkode: e04fc...304

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takket være linken til @Brian, har jeg nå lest de første 14 sidene. Som ventet, så gjør ikke Kalvø narr av mørkhudede. De han gjør narr av,er nordmenns møte med utlendinger. Når disse utlendingene er i Norge.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hulderen skrev (1 time siden):

Takket være linken til @Brian, har jeg nå lest de første 14 sidene. Som ventet, så gjør ikke Kalvø narr av mørkhudede. De han gjør narr av,er nordmenns møte med utlendinger. Når disse utlendingene er i Norge.

Og i utlandet:

image.png.443d1c0704461c74e508fbdd00eb4b89.png

Anonymkode: e04fc...304

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hahaha 😂, utrolig morsom bok. Ja, han gjør narr av nordmenns idiotiske og rasistiske holdninger. Særlig i tidligere tider, men også i dag. Det er overhodet ikke sorte eller innvandrere og flyktninger han gjør narr av.

Anonymkode: 63f76...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
- Brian skrev (På 25.3.2023 den 13.31):

Hvorfor lete i søsterens bokhylle når boken, gitt ut i 2000, er tilgjengelig i Nasjonalbibliotekets nettarkiv:

https://www.nb.no/items/05b94a49c5197e646165a7ae151d53d4

Skjermbilde med sitater fra en av bokens sider; tror Are Kalvø dessverre ville ha hatt visse problemer med å gi ut en slik bok i dagens krenkelsessamfunn, der ord som satire er i ferd med å bli fremmedord ...

bok-1.png.8ac61856ae7a757b07b9f9ee3e4b70b6.png

Den der var faktisk ganske usmakelig. Ham virker som rasist.

Anonymkode: 15999...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.3.2023 den 13.19):

Neger, nigger, sandnigger (arabere) osv er ord som jeg bruker når jeg selv vil, om folk blir krenka go ahead, ikke mitt problem

Det værste jeg vet er WOKE, et er søppel og har ødelagt usa og sverige

jeg snakker slik jeg vil hvor og når jeg vil. Men jeg går ikke rundt på gaten og med vilje fornærmer noen eller bruker disse ordene i negative ladde setninger mot venner jeg har som er negere

Anonymkode: abe1f...4e7

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der er nok bare en instruksjonsbok på å stjele sykler

Anonymkode: 42777...0bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Neger, nigger, sandnigger (arabere) osv er ord som jeg bruker når jeg selv vil, om folk blir krenka go ahead, ikke mitt problem

Det værste jeg vet er WOKE, et er søppel og har ødelagt usa og sverige

jeg snakker slik jeg vil hvor og når jeg vil. Men jeg går ikke rundt på gaten og med vilje fornærmer noen eller bruker disse ordene i negative ladde setninger mot venner jeg har som er negere

Anonymkode: abe1f...4e7

Hvorfor vil du krenke folk da? Hva er det som gjør at du har lyst å bruke ord du vet har negative konnotasjoner og folk blir støtt av? 

Du vet at du fornærmer noen, og du gjør det likevel. Det er min definisjon på "med vilje fornærme noen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...