Gå til innhold

Erfaringer med å levere/hente i barnehagen med sykkel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er det vår og både jeg og mannen har veldig lyst å begynne å sykle ungene til barnehagen. Det hadde gjort hverdagen så mye lettere, da vi har bare en bil og det blir mye somling når vi går. Jeg kan ingenting om dos and don'ts når det gjelder dette og tar gjerne i mot erfaringer 

-Er det uproblematisk å sykle to barn på 2 og 4 år (totalvekt ca 30 kg) i sykkelvogn med en elsykkel? Det er bare litt over en kilometer til barnehagen men litt kronglete med opp og nedoverbakker. Mannen min har vanlig sykkel og er sterk, men jeg har noen fysiske utfordringer så må nok bruke elsykkel.

- Er det mest vanlig å sette fra seg sykkelvogna i barnehagen frem til henting, eller bare sykle videre til jobb/hjem med sykkelvogna? 

-Yngste må sove i vogn i barnehagen og den kan ikke stå i barnehagen men tas hjem hver dag. Hva er vanlig løsning på det når leverer på sykkelen? Det eneste jeg kommer på er at den av oss som ikke leverer må kjører bil til jobb og kjører innom barnehagen med vogna tidlig om morgenen, og henter den igjen på ettermiddagen etter jobb 🙈

Takker for tips og erfaringer fra sykkelfamilier generelt! 

Anonymkode: c95b8...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mtp på vogna som må fraktes til og fra barnehagen hver dag så høres jo dette bare kronglete ut. Da ville jeg nok heller bare ha kjøpt et søskenbrett til vogna eller utstyrt ungene med sparkesykler e.l formå unngå somling til barnehagen

Anonymkode: e4704...93e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte sykkelhenger, og det fungerte helt fint. Satte igjen hengeren i barnehagen ja, og sykla hengerløst til jobben. Hadde ikke elsykkel, kun muskelsykkel :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noe løsning på at vogna kan stå der fast i barnehagen? Kjøp en billig sovevogn eventuelt som kan stå der hele tiden.

Det er ingen problem å sykle med elsykkel og sykkelvogn, jeg helårssykler med piggdekk og sykkelvogn året rundt. Bare noen få daga med mye slaps jeg velger å ikke sykle. Ca en km til barnehagen så ca 7 km videre til jobb. I vår barnehage kan man godt ha sykkelvogna utenfor barnehagen, aldri vært tyveri der. 

Anonymkode: f6f3a...4eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har blitt nektet og hente min hen på sykkel ved flere anledninger, så det er nok opp til din barnehage om det er greit eller ikke.

Anonymkode: b5d47...819

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker sykkelvogn og (el)sykkel. Nå har vi riktignok bare hatt et barn i barnehagen foreløpig, men det har gått bra.

Vi kan parkere sykkelvogn utenfor barnehagen, men det er ikke nødvendigvis mulig i alle barnehager. Undersøk med de ansatte hvis du er i tvil. Husk lås hvis tyveri kan være et problem.

Da vi hadde sovevogn avtalte vi med barnehagen at den kunne stå utenfor på egen risiko. I helgene måtte den være med hjem. Mannen pleide å henge den bakpå sykkelvogna, mens jeg hentet til fots på fredager (mannen måtte da hente sykkelvogna på vei hjem fra jobb).

Anonymkode: faadb...fca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Mtp på vogna som må fraktes til og fra barnehagen hver dag så høres jo dette bare kronglete ut. Da ville jeg nok heller bare ha kjøpt et søskenbrett til vogna eller utstyrt ungene med sparkesykler e.l formå unngå somling til barnehagen

Anonymkode: e4704...93e

Takk for svar, vi har allerede brukt søskenbrett og sparkesykler i to år, så det er en mer effektiv løsning enn det vi ser etter 😆 Det er veldig mye lettere for meg fysisk å sykle enn å gå.

25 minutter siden, Andro said:

Brukte sykkelhenger, og det fungerte helt fint. Satte igjen hengeren i barnehagen ja, og sykla hengerløst til jobben. Hadde ikke elsykkel, kun muskelsykkel :D

👍 Takk for erfaring:) 

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noe løsning på at vogna kan stå der fast i barnehagen? Kjøp en billig sovevogn eventuelt som kan stå der hele tiden.

Det er ingen problem å sykle med elsykkel og sykkelvogn, jeg helårssykler med piggdekk og sykkelvogn året rundt. Bare noen få daga med mye slaps jeg velger å ikke sykle. Ca en km til barnehagen så ca 7 km videre til jobb. I vår barnehage kan man godt ha sykkelvogna utenfor barnehagen, aldri vært tyveri der. 

Anonymkode: f6f3a...4eb

Tusen takk for erfaring! Det ikke lov å la barnevogna stå i bhg desverre, gammel og trang barnehage som ikke har plass. Å sette barnavogna utenfor over natta kan jeg se for meg ikke funker så bra da den blir veldig utsatt for vær, og mye katter og rever og sånt i området som kan komme oppi 😆 men det går jo an å prøve pakke inn, hvis barnehagen tillater. 

Barnehagen er i et rolig område og god plass rundt så tror ikke det er noe problem mtp stjeling å  låse sykkelvogna til gjerde eller sykkelstativ utenfor mens barna er i barnehagen. 

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har blitt nektet og hente min hen på sykkel ved flere anledninger, så det er nok opp til din barnehage om det er greit eller ikke.

Har de rett å nekte noen å hente med sykkel? 🤔 Hvorfor da? Vi vil jo følge alt av sikkerhetsregler med hjelm og vogn med seler og det er bare bilfrie gangveier hele veien.

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bruker sykkelvogn og (el)sykkel. Nå har vi riktignok bare hatt et barn i barnehagen foreløpig, men det har gått bra.

Vi kan parkere sykkelvogn utenfor barnehagen, men det er ikke nødvendigvis mulig i alle barnehager. Undersøk med de ansatte hvis du er i tvil. Husk lås hvis tyveri kan være et problem.

Da vi hadde sovevogn avtalte vi med barnehagen at den kunne stå utenfor på egen risiko. I helgene måtte den være med hjem. Mannen pleide å henge den bakpå sykkelvogna, mens jeg hentet til fots på fredager (mannen måtte da hente sykkelvogna på vei hjem fra jobb).

Anonymkode: faadb...fca

Tusen takk for tips! Jeg kan jo se for med det kan bli trangt med både to barn og vogn på sykkelvogn, men barnevognen er ganske sammenleggbar og ett av barna kan nok fint sykle/sparkesykle selv inni mellom, sånn at vi får med vogna 🤔 Vi kan jo prøve la den stå ute i barnehagen over natta i ukedagene og bare pakke den godt inn, men usikker på om barnehagen vil tillate det da det i utgangspunktet ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man henter barnet sitt på den måten man selv ønsker. Bil, buss, sykkel, gå. Det kan ikke barnehagen bestemmer over. 

Anonymkode: 5f28b...02d

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor? Det er selvsagt ikke opp til barnehagen om det er greit eller ikke. 

Anonymkode: 734d7...9c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv dere fram litt,så ser dere fort hva som funker og ikke. Tungvint med vogna som ikke kan stå igjen,men ...

Lurt å spørre bhg om hvor det er best at sykkelveger står,slik at den ikke står i veien for noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan det være en mulighet å bruke sykkelvogner som sovevogn?

Anonymkode: 5c43c...a00

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prøv dere fram litt,så ser dere fort hva som funker og ikke. Tungvint med vogna som ikke kan stå igjen,men ...

Lurt å spørre bhg om hvor det er best at sykkelveger står,slik at den ikke står i veien for noe.

Sykkelvogna skulle det selvfølgelig stå...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke hvilke sykkelvogn som finnes, men kanskje det finnes en kan fungere som sovevogn også om den går å legge litt ned i ryggen? Så kan den brukes både til transport og soving i barnehagen? 

Anonymkode: 51051...95f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan cargosykkel være et alternativ? De fleste modellene har plass til minst to barn pluss bagasje. Men de er ganske dyre og tar litt plass…

Anonymkode: 4947d...dd9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan det være en mulighet å bruke sykkelvogner som sovevogn?

Anonymkode: 5c43c...a00

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke hvilke sykkelvogn som finnes, men kanskje det finnes en kan fungere som sovevogn også om den går å legge litt ned i ryggen? Så kan den brukes både til transport og soving i barnehagen? 

Anonymkode: 51051...95f

Usikker 😬 Vet ikke om slike vogner kan/skal brukes som sovevogn, og i barnehagen tar de vognene inn på avdelingen om vinteren og tror ikke de går gjennom døra! 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan cargosykkel være et alternativ? De fleste modellene har plass til minst to barn pluss bagasje. Men de er ganske dyre og tar litt plass…

Anonymkode: 4947d...dd9

Ja, det kan jo det! Bare upraktisk å sykle med stor cargosykkel videre til jobb kanskje 😬 

Vi finner nok ut av noe, men kjekt med tips fra de som er rutinerte på det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er det dummeste jeg har lest. Ingen barnehage kan bestemme hvordan et barn skal komme seg hjem med foreldrene, om det er med føtter, sykkel eller bil, eller buss eller fly eller helikopter. 

Anonymkode: e4154...880

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke opp til barnehagen! 

Anonymkode: 2c431...288

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Funker bra med sykkel til og fra barnehagen hele året. Jeg har ofte hatt to barn, sekker og poser og en trille i sykkelvogna ved flere anledninger.

Anonymkode: 10b80...ae9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får sykkelvogner som du kan trille som vogn uten sykkelen også. Da slipper du å tenke på å frakte vogna frem og tilbake.

Anonymkode: 2ed60...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå er det vår og både jeg og mannen har veldig lyst å begynne å sykle ungene til barnehagen. Det hadde gjort hverdagen så mye lettere, da vi har bare en bil og det blir mye somling når vi går. Jeg kan ingenting om dos and don'ts når det gjelder dette og tar gjerne i mot erfaringer 

-Er det uproblematisk å sykle to barn på 2 og 4 år (totalvekt ca 30 kg) i sykkelvogn med en elsykkel? Det er bare litt over en kilometer til barnehagen men litt kronglete med opp og nedoverbakker. Mannen min har vanlig sykkel og er sterk, men jeg har noen fysiske utfordringer så må nok bruke elsykkel.

- Er det mest vanlig å sette fra seg sykkelvogna i barnehagen frem til henting, eller bare sykle videre til jobb/hjem med sykkelvogna? 

-Yngste må sove i vogn i barnehagen og den kan ikke stå i barnehagen men tas hjem hver dag. Hva er vanlig løsning på det når leverer på sykkelen? Det eneste jeg kommer på er at den av oss som ikke leverer må kjører bil til jobb og kjører innom barnehagen med vogna tidlig om morgenen, og henter den igjen på ettermiddagen etter jobb 🙈

Takker for tips og erfaringer fra sykkelfamilier generelt! 

Jeg  har ca 4 år mellom de to det var aktuelt å ha med i vogn så det skjedde omtrent aldri. Vi hadde ca halvannen km flatt terreng til barnehagen. De gangene jeg syklet til barnehage og skole sammen med barna skulle jeg hjem etterpå, men ville vurdert hvor det var best å ha den stående om dagen -har dere sykkelparkering på jobb som er låst (sett noen steder hvor det er høyt gjerde med kortleser eller kodelås til de ansatte som sykler så hadde jeg parkert sykkel med henger der. Alternativt hadde jeg spurt i barnehage om det er et sted der som greit å la hengeren stå på dagtid.
Når det gjelder soving hadde jeg skaffet en rimelig vogn som sovevogn -den trenger jo ikke være god å trille så lenge den er god å ligge i og latt den stå i barnehagen hele døgnet. (så klart om begrunnelsen for å ta den medhjem er at dere trenger den på ettermiddagen og ikke at det er ikke er mulig å oppbevare den i barnehagen over natta).
Sykkelhenger er forøvrig genialt både for å frakte unger, når man skal  ut og handle og når ungene begynner å sykle selv. Da datteren begynte å sykle og ville sykle til barnehagen så orket ikke hun hele vegen, men klarte faktisk å få plass til både henne og sykkelen hennes i sykkelvogna - trangt ja, og hun måtte holde den, men fikk plass til både jente og sykkel i vogna

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...