Hedvig88 Skrevet 25. mars 2023 #1 Del Skrevet 25. mars 2023 Jeg spør for et vennepar som har fått oppsigelse fordi boligen skal selges. Jeg mener jeg fikk et tips selv her unne for sikkert 10 år siden, og lurer på om noen har en link eller lov å bidra med, eller om det er korrekt. De leier en 80 kvadrat stor 4 roms (3 soverom). Leiligheten er en sokkel (over bakkenivå) av hovedhuset hvor hovedhuset er ca 180 kvadrat. Jeg vet at ved salg av enkeltstående bolig er salg gyldig oppsigelse, fordi den enkeltstående boligen da er primærboligen. Men her er forsåvidt hele huset til salgs, men sokkelen er en bi-leilighet. Jeg spør fordi utleiere har vært tydelig i salgsannonsen at sokkelen er utleid og på visning ble det. Evnt av megler at paret har bodd der i 7 år, er rolige, punktlige med husleie, tatt sin del av vedlikehold etc og at de ønsker å fortsette å bo der etter overtagelse om mulig. Boligen ble solgt og på kontraktøte med selger/kjøper sier kjøper at nåværende eier må de gi oppsigelse slik at boligen er tom til de overtar. Selger ønsker ikke dette da de ikke mener salg av bolig er gyldig oppsigelse, særlig siden det ble nevnt at de som bor der ønsker å bo der om mulig. Selger har god kontakt med vennepar mitt og sier de ikke opp, men nå truer kjøper med å heve salget om det ikke skjer. Jeg mener jeg leste her/fikk råd av noen at dersom ny kjøper ikke ønsker leieboer, må de ved overtagelse gi leieboer ny kontrakt for så å gi de oppsigelse med gyldig grunn. Dette fordi ved salg overtar de også kontrakten og må skrive ny. Men det kan hende jeg tenker feil. Men kjøper vil altså at Selger sier opp leieboer nå, mens Selger føler de ikke har gyldig grunn da salg ikke automatisk er gyldig grunn. De kan ikke si de opp fordi boligen skal oppusses eller noen aaandre skal bo der for ingen av de er realiteten for de som nå har kontrakten (Selger og utleier). Megler har opplyst i møte at det ble påpekt leieboere som ønsket å bo der, og budet hadde ingen forbehold, så megler mener også det isåfall er Selger som må si de opp etter overtagelse. For øvrig så ønsker leieboerene å bo der, men skal så klart godta en oppsigelse som kommer av kjøper, men å få en oppsigelse av Selger nå vil uansett være 3 mnd og overtagelse skal i utgangspunktet være 1.april. å få oppsigelse av kjøper vil da gi de tid å finne nytt. (Fordindet var aldri snakk om oppsigelse før det møtet for 3 uker siden, ført da krevde kjøper at de måtte sies opp. Mulig de har barn som skal bo der, men det ble uansett ikke nevnt før nylig, og de kan ikke være ute til 1.april, og de skal uansett i følge nåværende kontrakt ha 3 mnd oppsigelse mens kjøper vil ha de ut til april). Så...tenker vi og Selger riktig, når vi mener det er kjøper som må skrive ny kontrakt med leieboer for deretter å gi de oppsigelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #2 Del Skrevet 25. mars 2023 De kan ikke heve kjøpet så lenge det ikke var klausul ved bud. Men kjøper kan si opp leieboerne når de overtar 1.april. Anonymkode: 5c195...986 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #3 Del Skrevet 25. mars 2023 Herlighet, her må vennene dine innse at ny kjøper ikke ønsker å ha dem der, og at de må finne seg ett nytt sted å bo. Selger kan nekte å si dem opp, men kjøper gjør jo det med overtakelsen, så ut må de. Da kan de jo risikere at om neste utleier vil ha referanse fra nåværende utleier så er det ny eier, som sier de er rævva folk som vil flytte (og det er de jo). Anonymkode: 6a638...48f 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #4 Del Skrevet 25. mars 2023 Leiekontrakten følger salget og blir overført til ny eier, den nye eieren kan heller ikke si opp kontrakten uten gyldig grunn. Anonymkode: 5b85c...d07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #5 Del Skrevet 25. mars 2023 Jeg hadde flyttet frivillig fordi jeg ikke ønsker å bo ubder huseiere som ønsker meg omtrent død av frustrasjon over at jeg er der.. Anonymkode: eaf8b...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedvig88 Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herlighet, her må vennene dine innse at ny kjøper ikke ønsker å ha dem der, og at de må finne seg ett nytt sted å bo. Selger kan nekte å si dem opp, men kjøper gjør jo det med overtakelsen, så ut må de. Da kan de jo risikere at om neste utleier vil ha referanse fra nåværende utleier så er det ny eier, som sier de er rævva folk som vil flytte (og det er de jo). Anonymkode: 6a638...48f Hvis du gadd å lese, så står der at leieboerne selvfølgelig skal flytte ved en oppsigelse, men de har 3 mnd oppsigelse og kjøper vil ha de ut til de overtar 1.april, dette ble nevnt i kontraktsmøte eier og kjøper hadde for 3 uker siden. Det er ikke gitt en oppsigelse. Kjøper krever at eier gir de oppsigelse og være ute til 1.april. det går ikke. Og bryter kontrakten. Det er det EIER som sier nei til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 25. mars 2023 #7 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leiekontrakten følger salget og blir overført til ny eier, den nye eieren kan heller ikke si opp kontrakten uten gyldig grunn. Anonymkode: 5b85c...d07 Rent hypotetisk: Kan kjøper si opp leietakerne pga. sønnen til kjøper skal bo/disponere den delen av huset? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedvig88 Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde flyttet frivillig fordi jeg ikke ønsker å bo ubder huseiere som ønsker meg omtrent død av frustrasjon over at jeg er der.. Anonymkode: eaf8b...975 Og de skal åpenbart det, men foreløpig har de ikke blitt gitt en oppsigelse fordi det er kjøper som krever at eier sier de opp med utflytting 1.april. som vil bryte nåværende kontrakt, samt st eier ikke syns det er gyldig oppsigelse og derfor ber kjøper si de selv opp. Striden er ikke med leieboere, denner med kjøper og selger, men selger(eier) har jo så klart informert leieboere om dette fordi dette kom plutselig i kontraktsmøte for 3 uker siden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #9 Del Skrevet 25. mars 2023 Hedvig88 skrev (1 minutt siden): Hvis du gadd å lese, så står der at leieboerne selvfølgelig skal flytte ved en oppsigelse, men de har 3 mnd oppsigelse og kjøper vil ha de ut til de overtar 1.april, dette ble nevnt i kontraktsmøte eier og kjøper hadde for 3 uker siden. Det er ikke gitt en oppsigelse. Kjøper krever at eier gir de oppsigelse og være ute til 1.april. det går ikke. Og bryter kontrakten. Det er det EIER som sier nei til. Jeg vet ikke, men jeg vil alvorlig talt tro at det ikke er mulig at de kan kreve det, 1 april er rett rundt hjørnet og det er ikke bare å flytte så fort. Hvis det et 3 mnd oppsigelse med nåværende huseier, så må den kontrakten overføres ny eier og så kan de snakke oppsigelse da, og de får 3 mnd. Be venneparet ditt melde seg inn i leieboer foreningen, det koster 400kr pr år og de kan få gratis juridisk hjelp til dette Anonymkode: eaf8b...975 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedvig88 Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 25. mars 2023 Rødstrupa skrev (1 minutt siden): Rent hypotetisk: Kan kjøper si opp leietakerne pga. sønnen til kjøper skal bo/disponere den delen av huset? Ja, det kan de. Fordi boligen skal brukes selv eller av nær familie til eier av boligen. Så det er gyldig grunn. Her er derimot striden at ny kjøper krever at nåværende eier sier opp leieboere med utflytting til de overtar, som er 1.april. Selger går ikke med på det, fordi han da bryter kontrakten med leieboere, samt at dette aldri var tema før kontraktsmøte for 3 uker siden. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #11 Del Skrevet 25. mars 2023 Hedvig88 skrev (2 minutter siden): Og de skal åpenbart det, men foreløpig har de ikke blitt gitt en oppsigelse fordi det er kjøper som krever at eier sier de opp med utflytting 1.april. som vil bryte nåværende kontrakt, samt st eier ikke syns det er gyldig oppsigelse og derfor ber kjøper si de selv opp. Striden er ikke med leieboere, denner med kjøper og selger, men selger(eier) har jo så klart informert leieboere om dette fordi dette kom plutselig i kontraktsmøte for 3 uker siden. Her må vi finne ut hva leietakerenes rettigheter er ja, for det er det som teller her Anonymkode: eaf8b...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Del Skrevet 25. mars 2023 Rødstrupa skrev (4 minutter siden): Rent hypotetisk: Kan kjøper si opp leietakerne pga. sønnen til kjøper skal bo/disponere den delen av huset? Ja Anonymkode: 0a627...4fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedvig88 Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #13 Del Skrevet 25. mars 2023 Sånn for ordens skyld; det er ingen strid mellom ny kjøper og leieboere, eller nåværende eier og leieboer. Nåværende eier har bare informert leieboerene sine at kjøper krever de utflyttet til overtakelse som er i neste uke, og dette kom opp da nåværende eier og kjøper hadde kontraktsmøte. Leieboere har aldri nekta å flytte ut. Det sto i prospektet samt nevnt på visning at leieboere ønsker å fortsette å bo der om mulig. Nå er det ikke mulig i følge kjøper, men det er ikke sånn at leieboere nekter å flytte. Det er nåværende eier som nekter å gi de oppsigelse fordi det vil bryte kontrakten, og mener kjøper overtar leiekontrakt og derfor selv må stå for oppsigelse. Pga det mener kjøper de kan heve kjøpet, men vi mener kjøper viste før de la inn bud samt kom altfor sent med kravet, og derfor vanskelig å gjennomføre. Så lenge de har gyldig grunn for oppsigelse så kan de selv gi de oppsigelse den 1.april. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #14 Del Skrevet 25. mars 2023 Hedvig88 skrev (14 minutter siden): Hvis du gadd å lese, så står der at leieboerne selvfølgelig skal flytte ved en oppsigelse, men de har 3 mnd oppsigelse og kjøper vil ha de ut til de overtar 1.april, dette ble nevnt i kontraktsmøte eier og kjøper hadde for 3 uker siden. Det er ikke gitt en oppsigelse. Kjøper krever at eier gir de oppsigelse og være ute til 1.april. det går ikke. Og bryter kontrakten. Det er det EIER som sier nei til. Det er oppsigelsestiden i kontrakten som gjelder og det er bare noe kjøperen må finne seg i, strengt tatt så er ikke dette et problem som leietaker bør bekymre seg mye over siden tvisten er mellom nåværende eier og kjøper. Rødstrupa skrev (13 minutter siden): Rent hypotetisk: Kan kjøper si opp leietakerne pga. sønnen til kjøper skal bo/disponere den delen av huset? Ja man kan si opp en kontrakt hvis nær familie skal disponere boligen, det samme gjelder hvis man skal pusse opp men det forutsetter selvsagt at man faktisk pusser opp eller at familie flytter faktisk flytter inn. Anonymkode: 5b85c...d07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #15 Del Skrevet 25. mars 2023 Men hvis de har visst om dette i 3 uker allerede, så er det i teorien ca 1 mnd det er snakk om, det burde vel vært nok tid til å funnet noe nytt og flyttet ut hvis de hadde vært litt villige. Sånn for å vært grei, selv om de har loven på sin side. Anonymkode: 5c195...986 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedvig88 Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #16 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men hvis de har visst om dette i 3 uker allerede, så er det i teorien ca 1 mnd det er snakk om, det burde vel vært nok tid til å funnet noe nytt og flyttet ut hvis de hadde vært litt villige. Sånn for å vært grei, selv om de har loven på sin side. Anonymkode: 5c195...986 Hvorfor skulle de det? De har ikke fått oppsigelse, eller blott bedt om å flytte. Det er kjøper som ønsker at de er utflyttet til 1.april, uten å ha gitt oppsigelse men ber selger si de opp. Det er selger som sier nei lg ber kjøper side opp selv nær de overtar. Jeg vet ikke hvor du bor, men der venneparet mitt bor er det ikke gjort på et par uker å hverken finne passende boplass eller innen så kort tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå