Baktus2024 Skrevet 25. mars 2023 #1 Skrevet 25. mars 2023 En økende trend i samfunnet har fått utviklet seg uimotsagt.. kommunepolitikerne har omgjort bibliotekene til barnehager og SFO tilbud. Hvem gav politikerne rett til å gjøre dette ? Et bibliotek skal være et sted man i fred og ro kan lese litteratur , aviser uten å måtte kjøpe det for store summer i bokhandelen.. Biblioteket skulle være en kunnskapsarerna for alle INKL de som ikke har kontoen full av penger. Idag er det første du møter skrålende barn som løper rundt som ville dyr ..om morgenen møter du ikke publikum-pc lengre..men yttertøyet til barna i barnehagen, som henger på knaggene fra dagen i forveien.. Spark ut disse ulvene i fåreklær som kaller seg kulturpolitikere ..Mitt bibliotek skal ikke være en avlastningsanstalt men der voksne folk kan samle seg , diskutere politikk, lese bøker sammens med noen over en flaske rødvin..en lesesal for vgs elever og studenter. Voksne folk. Hvis kommunepolitikerne mangler barnehagetilbud eller SFO tilbud så får de anskaffe seg det..ikke stjele det fra fellesskapet.. Jeg tror ikke ordførere hadde likt at jeg stjal bilen deres fordi jeg trengte en bil .. Det er i praksis dette politikerne har gjort. Folk betaler skatt for fellesgoder , ike for å bli frastjålet dem. Hva mener du ? Skal vi gi politikerne lillefingern når vi vet hva det vil føre til i det lange løp ? 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #2 Skrevet 25. mars 2023 Det er ikke ditt bibliotek, det er alle sitt bibliotek. Klart barnehagen og Sfo skal få komme innom og låne bøker og ta del i lesegleden som alle andre (selv om det sikkert er greit å minne de på at man skal være stille og vise hensyn på biblioteket). Dette er da slettes ikke ett nytt fenomen, vi hadde lånedag på biblioteket på 80 tallet også. Barnehagen og skolen pleier å ha faste dager og tidspunkt i uka de reiser på besøk, er du helt allergisk mot barn og støy så kan du jo prøve å legge turen til biblioteket på andre tidspunkt? Det er uansett ikke noe du kan gjøre for å stoppe dette så da er det bedre å tilpasse seg. Anonymkode: 200d4...e2c 8
Brunello Skrevet 25. mars 2023 #3 Skrevet 25. mars 2023 Baktus skrev (10 minutter siden): En økende trend i samfunnet har fått utviklet seg uimotsagt.. kommunepolitikerne har omgjort bibliotekene til barnehager og SFO tilbud. Hvem gav politikerne rett til å gjøre dette ? Et bibliotek skal være et sted man i fred og ro kan lese litteratur , aviser uten å måtte kjøpe det for store summer i bokhandelen.. Biblioteket skulle være en kunnskapsarerna for alle INKL de som ikke har kontoen full av penger. Idag er det første du møter skrålende barn som løper rundt som ville dyr ..om morgenen møter du ikke publikum-pc lengre..men yttertøyet til barna i barnehagen, som henger på knaggene fra dagen i forveien.. Spark ut disse ulvene i fåreklær som kaller seg kulturpolitikere ..Mitt bibliotek skal ikke være en avlastningsanstalt men der voksne folk kan samle seg , diskutere politikk, lese bøker sammens med noen over en flaske rødvin..en lesesal for vgs elever og studenter. Voksne folk. Hvis kommunepolitikerne mangler barnehagetilbud eller SFO tilbud så får de anskaffe seg det..ikke stjele det fra fellesskapet.. Jeg tror ikke ordførere hadde likt at jeg stjal bilen deres fordi jeg trengte en bil .. Det er i praksis dette politikerne har gjort. Folk betaler skatt for fellesgoder , ike for å bli frastjålet dem. Hva mener du ? Skal vi gi politikerne lillefingern når vi vet hva det vil føre til i det lange løp ? Et biblioteks viktigste oppgave er å spre leselyst. Da er det viktig å få inn barna så tidlig som mulig. vi voksne låner bøker og drar hjem og leser de. 6
Baktus2024 Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Et biblioteks viktigste oppgave er å spre leselyst. Da er det viktig å få inn barna så tidlig som mulig. vi voksne låner bøker og drar hjem og leser de. Hvis du mener at det som skjer på bibliotekene vedr barn har noe med leselyst å gjøre så har du alldri vært på et bibliotek de siste åra.. noen trenger kanskje synsforandring og liker bokhyller å kunne velge i ..litt borte fra mobiltlf og fjernkontrollen.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #5 Skrevet 25. mars 2023 Jeg likte det gamle Deichmannske bibliotek fordi det var mulig å få fred der når man skal studere. På det nye i Bjørvika er det omtrent 10 sitteplasser på en lesesal og resten er fylt opp av folk som prater, ungeskrål og turister. Man trenger ikke nekte unger og turister tilgang, men bør ha romløsninger som gjør det mulig å ha stillhet for de som ønsker. Anonymkode: f5a3e...a3e 5 1
Brunello Skrevet 25. mars 2023 #6 Skrevet 25. mars 2023 Baktus skrev (1 minutt siden): Hvis du mener at det som skjer på bibliotekene vedr barn har noe med leselyst å gjøre så har du alldri vært på et bibliotek de siste åra.. noen trenger kanskje synsforandring og liker bokhyller å kunne velge i ..litt borte fra mobiltlf og fjernkontrollen. Leselyst stimuleres ved å være på biblioteket. Helst uten gretne voksne som sitter og hysjer.
Baktus2024 Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg likte det gamle Deichmannske bibliotek fordi det var mulig å få fred der når man skal studere. På det nye i Bjørvika er det omtrent 10 sitteplasser på en lesesal og resten er fylt opp av folk som prater, ungeskrål og turister. Man trenger ikke nekte unger og turister tilgang, men bør ha romløsninger som gjør det mulig å ha stillhet for de som ønsker. Anonymkode: f5a3e...a3e Tommel opp for den..likte også det biblioteket. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #8 Skrevet 25. mars 2023 Her vi bor er barneavdelingen i 1. etg, så vi forstyrrer ikke grinebitere som deg i 2. og 3. etg. Anonymkode: d717e...634 4
Baktus2024 Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #9 Skrevet 25. mars 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Leselyst stimuleres ved å være på biblioteket. Helst uten gretne voksne som sitter og hysjer. Fin tanke men , vedr et ideal om barn som får stimulert leselysten på biblioteket..men virkeligheten er late barnehagetanter som ikke vil være ute og fryse i parken og heller drar dem med på biblioteket.. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #10 Skrevet 25. mars 2023 Jeg er student og brukte biblioteket til å lese i stillhet. Lesesalen er det viktige her. Problemet kom når de byggde om biblioteket her og fjernet lesesalen (!) for å "tilpasse seg dagens behov". Det var mange som brukte lesesalen. Istedet lagde de gamingrom til ungdom og større barneavdeling. Ja, det er fint at biblioteket skal være for alle, men hvorfor da kutte ut oss som vil lese uten å ha masse skrikende unger løpende omkring? Nå er det umulig å lese på biblioteket så jag går ikke dit lenger, bortsett fra når jeg skal låne bøker. Anonymkode: 4cbdb...163 3 1
Brunello Skrevet 25. mars 2023 #11 Skrevet 25. mars 2023 Baktus skrev (2 minutter siden): Fin tanke men , vedr et ideal om barn som får stimulert leselysten på biblioteket..men virkeligheten er late barnehagetanter som ikke vil være ute og fryse i parken og heller drar dem med på biblioteket.. Ikke bry deg så mye med det. En bok leses best hjemme.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Skrevet 25. mars 2023 Baktus skrev (16 minutter siden): En økende trend i samfunnet har fått utviklet seg uimotsagt.. kommunepolitikerne har omgjort bibliotekene til barnehager og SFO tilbud. Hvem gav politikerne rett til å gjøre dette ? Et bibliotek skal være et sted man i fred og ro kan lese litteratur , aviser uten å måtte kjøpe det for store summer i bokhandelen.. Biblioteket skulle være en kunnskapsarerna for alle INKL de som ikke har kontoen full av penger. Idag er det første du møter skrålende barn som løper rundt som ville dyr ..om morgenen møter du ikke publikum-pc lengre..men yttertøyet til barna i barnehagen, som henger på knaggene fra dagen i forveien.. Spark ut disse ulvene i fåreklær som kaller seg kulturpolitikere ..Mitt bibliotek skal ikke være en avlastningsanstalt men der voksne folk kan samle seg , diskutere politikk, lese bøker sammens med noen over en flaske rødvin..en lesesal for vgs elever og studenter. Voksne folk. Hvis kommunepolitikerne mangler barnehagetilbud eller SFO tilbud så får de anskaffe seg det..ikke stjele det fra fellesskapet.. Jeg tror ikke ordførere hadde likt at jeg stjal bilen deres fordi jeg trengte en bil .. Det er i praksis dette politikerne har gjort. Folk betaler skatt for fellesgoder , ike for å bli frastjålet dem. Hva mener du ? Skal vi gi politikerne lillefingern når vi vet hva det vil føre til i det lange løp ? Du glemte bibliotekets funksjon som hotell med sitt meråpent-tilbud - da jeg forleden skulle inn på det lokale biblioteket mitt, befant det seg en gruppe sinte romfolk utenfor med bagasjen sin; dette var før bibliotekets ordinære åpningstid, men vektere måtte vokte inngangen. Der har man fått en regel om at man ikke kan ta med seg bagasje inn, antagelig med tanke på situasjoner som dette. Så har man ungdommene som bruker biblioteket som fritidsklubb, og klarer å sette fyr på en sofa: https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2022/06/01/politiet-to-ungdommer-sto-bak-brannen-pa-deichman-bibliotek-i-oslo/ Brunello skrev (9 minutter siden): Et biblioteks viktigste oppgave er å spre leselyst. Da er det viktig å få inn barna så tidlig som mulig. vi voksne låner bøker og drar hjem og leser de. Sjansen er større for at en flygende tallerken lander i Frognerparken enn at disse barna blir lesehester i en tid der nettbrettet har erstattet den analoge boken hjemme. Anonymkode: 9922f...68c 2
Baktus2024 Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #13 Skrevet 25. mars 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Ikke bry deg så mye med det. En bok leses best hjemme. Janei, man trenger jo ikke utesteder heller..man kan jo bare sitte hjemme å drikke... 3 1
Brunello Skrevet 25. mars 2023 #14 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du glemte bibliotekets funksjon som hotell med sitt meråpent-tilbud - da jeg forleden skulle inn på det lokale biblioteket mitt, befant det seg en gruppe sinte romfolk utenfor med bagasjen sin; dette var før bibliotekets ordinære åpningstid, men vektere måtte vokte inngangen. Der har man fått en regel om at man ikke kan ta med seg bagasje inn, antagelig med tanke på situasjoner som dette. Så har man ungdommene som bruker biblioteket som fritidsklubb, og klarer å sette fyr på en sofa: https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2022/06/01/politiet-to-ungdommer-sto-bak-brannen-pa-deichman-bibliotek-i-oslo/ Sjansen er større for at en flygende tallerken lander i Frognerparken enn at disse barna blir lesehester i en tid der nettbrettet har erstattet den analoge boken hjemme. Anonymkode: 9922f...68c Man leser fint litteratur på nettbrettet også. Biblioteket låner ut e-bøker.
Baktus2024 Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #15 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du glemte bibliotekets funksjon som hotell med sitt meråpent-tilbud - da jeg forleden skulle inn på det lokale biblioteket mitt, befant det seg en gruppe sinte romfolk utenfor med bagasjen sin; dette var før bibliotekets ordinære åpningstid, men vektere måtte vokte inngangen. Der har man fått en regel om at man ikke kan ta med seg bagasje inn, antagelig med tanke på situasjoner som dette. Så har man ungdommene som bruker biblioteket som fritidsklubb, og klarer å sette fyr på en sofa: https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2022/06/01/politiet-to-ungdommer-sto-bak-brannen-pa-deichman-bibliotek-i-oslo/ Sjansen er større for at en flygende tallerken lander i Frognerparken enn at disse barna blir lesehester i en tid der nettbrettet har erstattet den analoge boken hjemme. Anonymkode: 9922f...68c Vekterordningen i Oslo kom sammens med meråpent, noe pga romfolk som kom inn kl 07 for å sove men hovedsakelig fordi ungdomsgjenger herjet og oppførte seg på skremmende vis slik at voksne ikke våget å bruke meråpent.. idag så patruljeres bibliotekene i Oslo annenhver time..der alle innendørs må vise kortet.. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #16 Skrevet 25. mars 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Man leser fint litteratur på nettbrettet også. Biblioteket låner ut e-bøker. Har du noen tall på at barn leser bøker på nettbrettet sitt når de kan bruke det til så mye annet, som å se meningsløse videoer på TikTok ...? Anonymkode: 9922f...68c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #17 Skrevet 25. mars 2023 Så rart, jeg bruker fortsatt biblioteket til å lese i stillhet men også til å ta med barna på utflukt. Det burde innredes til å romme flere behov. Sånn ellers så burde man jo bygge flere fritidsklubber og andre lavterskel-tilbud til tenåringer. Anonymkode: f0f7b...619
Baktus2024 Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #18 Skrevet 25. mars 2023 Skal bli spennende å se barna om 20 år skrive en stil med penn på papir. Uten hjelpemidler.. Skal bli spenede å se dem ha eksamen der de får utdelt blyant og ark og et oppgaveark, uten hjelpemidler. Litt avsporing men iht den stimulere leselysten det var snakk om.. 2
Brunello Skrevet 25. mars 2023 #19 Skrevet 25. mars 2023 Baktus skrev (17 minutter siden): Janei, man trenger jo ikke utesteder heller..man kan jo bare sitte hjemme å drikke... Et biblioteks primæroppgave er å låne ut bøker og skape leselyst. Ikke at folk skal sitte der å lese. Et utesteds primære funksjon er at folk skal komme seg ut av eget hjem og kose seg på utestedet. Altså over hodet ikke sammenlignbart.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #20 Skrevet 25. mars 2023 Baktus skrev (3 minutter siden): Vekterordningen i Oslo kom sammens med meråpent, noe pga romfolk som kom inn kl 07 for å sove men hovedsakelig fordi ungdomsgjenger herjet og oppførte seg på skremmende vis slik at voksne ikke våget å bruke meråpent.. idag så patruljeres bibliotekene i Oslo annenhver time..der alle innendørs må vise kortet.. Har aldri blitt bedt om å vise kortet i Meråpent-tid selv, men så er jeg som oftest bare for å lever en bok. For å vurdere kilden til endringene i bibliotekene idag, burde man kanskje se på hvem som jobber der, og det er stort sett folk som er trygt plassert på den politiske venstresiden - for all del, dette er svært hyggelige, imøtekommende og intelligente mennesker som jeg har hatt stor glede av å ha samtaler med i min tid som flittig bruker av biblioteket, men problemet med politikken på venstresiden, er tankegangen om at "alle skal med", noe som dessverre ikke fungerer så godt i praksis her. På den annen side - den politiske høyresiden er verre; i sin tid var man svært så ivrig med å legge ned biblioteker i Oslo, og man ville ha brukerbetaling for utlån, noe man sa klart nei til fra bibliotekets side, slik at musikkavdelingen på Deichman i flere år ikke kunne låne ut musikk i 1990-årene. Anonymkode: 9922f...68c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå