Gå til innhold

Er du bekymret for å miste boligen din pga økte renter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig bekymret for dette. Kjøpte en ny leilighet i fjor og er superfornøyd med kjøpet, men rentene går jo bare opp sånn at jeg betaler mer og mer for hver mnd. Da jeg tok opp lånet i fjor så betalte jeg 9900 kr i mnd i renter/avdrag, nå er det på 14.000 kr og jeg har felleskostnader på 4500 kr i tillegg. Jeg tjener ganske bra men jeg merker jo at jeg betaler mye for å bo. Hvis renta går opp såpass at jeg må betale 25-30.000 kr i renter/avdrag så må jeg selge for det har jeg ikke råd til. Bekymrer meg masse! 

Har spart opp litt tilsvarende 2 måneder med renter og avdrag men om det øker veldig mye så må jeg jo flytte. Tenk så kjipt å flytte fra en 4-roms på Oppsal til en 1-roms på Mortensrud eller noe sånt :( 

Hva er deres smertegrense på hva dere kan betale pr mnd for å bo? I renter/avdrag altså. 

Anonymkode: a75b3...83d

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparer 20 000 i mnd nå.

så dvs at bolig rentene kan komme oppi 16 % uten problem. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, er ikke bekymret for dette. 

Sånt må man ta høyde for når man kjøper bolig, rett og slett.

• Liker 3
Skrevet

Nei, tok opp mindre lån enn det jeg egentlig kunne få og tok høyde for mye høyere rente enn det som er nå. Glad jeg er skeptiker av natur - det har fungert fint for meg nå.

Tok i tillegg høyde for økte felleskostnader pga byggets alder. Har ikke regnet på hvor mye smertegrensen går. Om det kommer til det stykket at jeg nærmer meg så har jeg flere utgifter jeg kan kutte på om jeg må.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler rundt 8000 i renter og avdrag, og har gjort det i 6 år. Gjenstår rundt 350 000 av lånet. Hvorfor stiger ikke beløpet i takt med renteøkningen? Er det fordi at jeg i perioder har betalt mer enn nødvendig på lånet? F.eks overført feriepenger osv. Men nei, et ikke bekymret for nåværende situasjon, men vi vurderer å flytte, og da lurer vi på hvordan det vil gå med boligsalg. 

Anonymkode: 82073...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg er ikke det, og jeg vet hvor heldig jeg er som slipper den bekymringen.

Jeg og mannen kjøpte rimelig i 2020 og tok ikke opp maks lån. Målet var å kunne beholde boligen selv på én lønning. Det gir en ro å ha det slik, og det var et veldig bevisst valg jeg tror mange ikke tenker over. Spesielt om de skal bo i Oslo (vi gjør ikke det).

Selvsagt har renten gått opp, men vi sparer fortsatt mye hver måned, og har mye å gå på. Vi eier nå over 40% av boligen og kan også spørre om avdragsfrihet, som også hjelper om renta skulle bli sånn 15%.

Anonymkode: 6df5e...c39

Skrevet

Jeg er kjempe bekymret  ikke bare pga rentene men for alt annet Er blitt dyrere å jeg har blitt syk å er på aap 

• Liker 3
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Har lite lån på hus. Men har billån som jeg er mer redd for setter opp renta. 

Anonymkode: bba2c...644

AnonymBruker
Skrevet

Merker selv at det er mye mindre å rutte med og at jeg betaler dyrt for å bo. Men samtidig sparer jeg mye av månedslønnen (faktisk dobbelt så mye nå som tidligere etter at jeg byttet bank i desember, en spareavtale ble satt opp dobbelt, men jeg har foreløpig bare beholdt de). I tillegg har jeg vaskehjelp - det ryker nok først hvis jeg MÅ kutte noe. Forbruket er sånn der, sløser nok litt mindre nå enn tidligere og tenker mer gjennom om jeg virkelig MÅ kjøpe meg noe jeg har lyst på bare fordi jeg har lyst på.

oppsummert: nei - jeg er ikke redd for å miste boligen min, men jeg ser at jeg må gjøre noen endringer når det kommer renteøkning nr 2 etter denne.

Anonymkode: 17726...f0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tjener ganske bra kan du jo legge på inntekten din 5% hvert år.

På 4 år har du gått opp ca 130 000,- hvis du tjener rundt 600.000,- nå 

Anonymkode: a8b71...1a7

• Liker 1
Gjest HegeMarie
Skrevet

Lønningene kommer til å følge etter oppover, men det kan bli smertefullt en liten tid.

Klarte selv å bli gjeldsfri mens rentene var veldig lave, og det er jeg glad for nå.

Kommer til å vente en stund før jeg kjøper noe større.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei jeg er ikke det, og jeg vet hvor heldig jeg er som slipper den bekymringen.

Jeg og mannen kjøpte rimelig i 2020 og tok ikke opp maks lån. Målet var å kunne beholde boligen selv på én lønning. Det gir en ro å ha det slik, og det var et veldig bevisst valg jeg tror mange ikke tenker over. Spesielt om de skal bo i Oslo (vi gjør ikke det).

Selvsagt har renten gått opp, men vi sparer fortsatt mye hver måned, og har mye å gå på. Vi eier nå over 40% av boligen og kan også spørre om avdragsfrihet, som også hjelper om renta skulle bli sånn 15%.

Anonymkode: 6df5e...c39

Vi er i nøyaktig samme situasjon, og tenkte helt likt. Har også lik prosentmessig eierandel av boligen som dere (ca. 40%). Great minds think alike. 

Anonymkode: cbcb9...4c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, tok selvfølgelig høyde for en massiv renteøkning da jeg tok opp lånet, og har betalt ned mye mens renta var lav. Ikke det minste bekymret faktisk.

Anonymkode: 5ee26...318

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Låst til 3.1

Anonymkode: f974a...dc7

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er ikke bekymret for renta i seg selv for den har jeg låst. Men er bekymret over prisene på alt det andre ellers, som forøvrig tar helt av.

Anonymkode: 2154f...5ed

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er i nøyaktig samme situasjon, og tenkte helt likt. Har også lik prosentmessig eierandel av boligen som dere (ca. 40%). Great minds think alike. 

Anonymkode: cbcb9...4c8

Du legger listen fryktelig lavt for å kunne kalle seg "Great mind" her.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Bandt renta for noen år siden, og slipper å tenke på det en god del år fremover. Men jeg hadde ikke vært bekymret for det uansett.

Anonymkode: f45cd...492

AnonymBruker
Skrevet

Regner med folk har visst at rentene har vært historisk lave og tatt høyde for det når de tok opp lån.

Anonymkode: 1a3e8...844

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bekymret for nåværende bolig. :) Har betalt ned over 40%. Per nå betaler vi 14000 i måneden og tåler vel det dobbelte om vi må. Vi har også valgt å endte livsstilen litt «på forhånd». Selv om renteutgiftene har økt sammen med mat og mye annet så sparer vi like mye som før. Har kuttet ned på mat, ferier og noen abonnementer, selv om vi egentlig har råd til å beholde inntil videre. Tenker at det er lurt å prøve å få ned utgiftene før vi absolutt må. :) 

Anonymkode: 56a84...b74

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...