AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #1 Del Skrevet 25. mars 2023 På listen over "foods not to eat" når man er gravid, så er den norske versjonen ganske standard. Men det er flere som mener at både papaya, ananas (særlig umoden, som da kanskje er det vi i Norge importerer mest av) og mye persille øker risiko for SA og komplikasjoner. https://bebodywise.com/blog/how-much-unripe-papaya-can-cause-abortion/ Mulig det er hysteri, men jeg har ihvertfall bestemt meg for å holde meg unna disse for å være sikker. Men, jeg ser at jeg tar to kosttilskudd hvor den ene inneholder papayafrø, og den andre inneholder persilleblad. Dette er sikkert i ekstremt lave doser? Jeg har høy alder og prøver å gjøre det jeg kan for å tilrettelegge best mulig Anonymkode: 01246...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #2 Del Skrevet 25. mars 2023 https://bebodywise.com/blog/indian-foods-to-avoid-during-pregnancy/ Anonymkode: 01246...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #3 Del Skrevet 25. mars 2023 Hva slags blog er dette? Jeg har ingen tro på dette. Pm ikke hadde dette vært en del av feks fertilitetsbehandling. Hva slags utdanning har denne bloggeren? Hvor hentes informasjonen fra, hvilke studier ligger bak? Drikker du melk når du er gravid? Eller anser du det også som potensielt farlig? Anonymkode: cf9f8...b13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #4 Del Skrevet 25. mars 2023 Tror jeg finner meg andre kilder enn blogger altså 😂 Anonymkode: 27851...3a4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #5 Del Skrevet 25. mars 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: På listen over "foods not to eat" når man er gravid, så er den norske versjonen ganske standard. Men det er flere som mener at både papaya, ananas (særlig umoden, som da kanskje er det vi i Norge importerer mest av) og mye persille øker risiko for SA og komplikasjoner. https://bebodywise.com/blog/how-much-unripe-papaya-can-cause-abortion/ Mulig det er hysteri, men jeg har ihvertfall bestemt meg for å holde meg unna disse for å være sikker. Men, jeg ser at jeg tar to kosttilskudd hvor den ene inneholder papayafrø, og den andre inneholder persilleblad. Dette er sikkert i ekstremt lave doser? Jeg har høy alder og prøver å gjøre det jeg kan for å tilrettelegge best mulig Anonymkode: 01246...d6a Jeg har selv hatt 11 spontanaborter og jeg blir provosert av sånne alternative utsagn som dette. Enten så er det ikke "liv laga" ellers så er det et annet underliggende problem. I vårt tilfelle var det en muskelknute innerst på egglederen som gjorde at embryo ikke fikk nok blodtilførsel. Når muskelknuten ble fjernet gikk graviditeten etter dette fint. Å spise sunt og variert er alltid viktig, men å tro at du kan redusere risiko for spontanabort ved å ikke spise papaya - det er hysterisk. Anonymkode: e9622...cef 8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #6 Del Skrevet 25. mars 2023 Jeg tenker det er bedre å holde seg unna kost-tilskudd med papaya og persille enn å bekymre seg over om det er papaya eller persille i maten. I kosttilskuddene er gjerne ingrediensene i mer konsentrert form enn i ren mat. Tar du folat og spiser vanlig sunn mat med grønnsaker og fisk får du dekket det du trenger under graviditeten. Du trenger ikke noe mer tilskudd enn det - hvis du ikke får beskjed om noe annet av legen, f.eks at du trenger ekstra jerntilskudd. Anonymkode: fb878...c60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #7 Del Skrevet 25. mars 2023 Det viktigste er jo å passe på de tingene som faktisk har bevist effekt. Ikke være overvektig eller lide av fedme, være aktiv, osv. Anonymkode: 1b8cf...352 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 25. mars 2023 #8 Del Skrevet 25. mars 2023 Er vel bare umoden papaya som kan forårsake abort. Slik de bruker i papayasalat i Thailand. Den er grønn og smaker helt annerledes. Ble brukt som prevensjonsmiddel i gamle dager. Moden papaya (rød) er trygg å spise). https://www.hdfcergo.com/health-insurance/wellness-corner/can-eating-papaya-induce-miscarriage-in-pregnant-women Selv holdt jeg meg unna ingefær, da det kan forårsake abort i store mengder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #9 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har selv hatt 11 spontanaborter og jeg blir provosert av sånne alternative utsagn som dette. Enten så er det ikke "liv laga" ellers så er det et annet underliggende problem. I vårt tilfelle var det en muskelknute innerst på egglederen som gjorde at embryo ikke fikk nok blodtilførsel. Når muskelknuten ble fjernet gikk graviditeten etter dette fint. Å spise sunt og variert er alltid viktig, men å tro at du kan redusere risiko for spontanabort ved å ikke spise papaya - det er hysterisk. Anonymkode: e9622...cef Nå var ikke dette en påstand fra min side, mer et "oi, hva hvis". Det er mange grunnet til SA, muskelknute i eggleder er ikke det som er årsak for alle. Jeg har lov til å være engstelig å stille spørsmål. Anonymkode: 01246...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #10 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg tenker det er bedre å holde seg unna kost-tilskudd med papaya og persille enn å bekymre seg over om det er papaya eller persille i maten. I kosttilskuddene er gjerne ingrediensene i mer konsentrert form enn i ren mat. Tar du folat og spiser vanlig sunn mat med grønnsaker og fisk får du dekket det du trenger under graviditeten. Du trenger ikke noe mer tilskudd enn det - hvis du ikke får beskjed om noe annet av legen, f.eks at du trenger ekstra jerntilskudd. Anonymkode: fb878...c60 Man trenger vel jod også? Jeg får ihvertfall ikke i meg nok fra kosten. Anonymkode: 01246...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #11 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hva slags blog er dette? Jeg har ingen tro på dette. Pm ikke hadde dette vært en del av feks fertilitetsbehandling. Hva slags utdanning har denne bloggeren? Hvor hentes informasjonen fra, hvilke studier ligger bak? Drikker du melk når du er gravid? Eller anser du det også som potensielt farlig? Anonymkode: cf9f8...b13 Det finnes flere sider med slik info, jeg trakk bare ut en tilfeldig en. Nei jeg drikker ikke melk, jeg verken liker eller tåler det Anonymkode: 01246...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man trenger vel jod også? Jeg får ihvertfall ikke i meg nok fra kosten. Anonymkode: 01246...d6a Og hva man trenger av tilskudd er jo veldig indivuduelt. Jeg har tilskudd jeg må ta uavhengig av gravid eller ikke. Anonymkode: 01246...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #13 Del Skrevet 25. mars 2023 Tenker man er trygg hvis man følger Helsenorge sine anbefalinger. Å begynne Google rundt selv og finne diverse ymse sider og blogger vil nok bare føre til hysteri. Anonymkode: 476db...cc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #14 Del Skrevet 25. mars 2023 Det er flere som mener at jorda er flat også. Det gjør det ikke mer sant. Anonymkode: 90a84...57b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #15 Del Skrevet 25. mars 2023 Det er nok større sjanse for at du spontanaborterer pga. stresset du påfører deg selv ved å nilese slike blogger. Anonymkode: f8b2b...73e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #16 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er nok større sjanse for at du spontanaborterer pga. stresset du påfører deg selv ved å nilese slike blogger. Anonymkode: f8b2b...73e Jeg føler ikke på noe spesielt stress, jeg stilte bare et spørsmål. Må være lov å ha en saklig diskusjon rundt et slikt tema, uten at man skal beskyldes for å være det ene eller andre. Anonymkode: 01246...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #17 Del Skrevet 25. mars 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg føler ikke på noe spesielt stress, jeg stilte bare et spørsmål. Må være lov å ha en saklig diskusjon rundt et slikt tema, uten at man skal beskyldes for å være det ene eller andre. Anonymkode: 01246...d6a Greia er vel at det er litt vanskelig å ha en saklig diskusjon rundt usaklige blogger:) Anonymkode: 90a84...57b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #18 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Greia er vel at det er litt vanskelig å ha en saklig diskusjon rundt usaklige blogger:) Anonymkode: 90a84...57b Det finnes flere steder som skriver noe rundt dette, jeg trakk bare frem en vilkårlig. https://www.healthline.com/health/papaya-in-pregnancy Anonymkode: 01246...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #19 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det finnes flere steder som skriver noe rundt dette, jeg trakk bare frem en vilkårlig. https://www.healthline.com/health/papaya-in-pregnancy Anonymkode: 01246...d6a Om du leser kildene sier jo den at det må studeres og er ikke mulig å konkludere med hverken det ene eller andre. Anonymkode: cf9f8...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #20 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.3.2023 den 11.56): Det viktigste er jo å passe på de tingene som faktisk har bevist effekt. Ikke være overvektig eller lide av fedme, være aktiv, osv. Anonymkode: 1b8cf...352 Det er jo gjerne litt dumt å skrive med tanke på alle de som er overvektige og gravide. jeg har lest litt om dette selv. Om du ikke får noen sykdommer eller høyt blodtrykk er det faktisk fordommer hos leger og jordmødre som øker sjansen for sa for overvektige , ved at du kan få dårligere oppfølging ikke selve overvekten. Noe de bekreftet på føden også når jeg snakket med de om dette. Ergo gå til gode leger og ikke vær redd for å mase. Anonymkode: cda79...ee1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå