Gå til innhold

Dere som leier - setter dere pris på hvor enkelt det er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om no hender, ring utleier. Det blir fikset på dagen, om det er noe akutt. Ingen uforutsette utgifter.

Jeg har eid i mange år, men leier nå o påvente av ny bolig. Vi har nesten begynt å revurdere hele greia. 15000 kr ut, resten kan vi bruke på det vi vil. Skulle vi eid samme standard, måtte vi ut med minst 20 000 kr/ mnd med bare lån.

Anonymkode: a3f0f...7a9

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Vi er i prosessen med å se på leiligheter for å komme inn på boligmarkedet nå, men jeg gruer meg litt for vi lever så enkelt og billig her med alt inkludert. Å kjøpe blir både dyrere og mer jobb, men det vil lønne seg på lang sikt. 

Nå skal jeg bare nyte tiden vi har igjen som leietakere. Skal nevnes at huseier her er helt fantastisk og fikser alt på kort tid, ikke alle utleiere er slik. 

Anonymkode: b726b...014

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leid mange forskjellige plasser og har aldri hatt eiere som har vært veldig hjelpsomme med noe («fikset på dagen»).

Anonymkode: cfcdf...431

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ja... jeg tror ikke jeg kommer til å eie. Jeg leier superbillig, vi snakker under 5000 med strøm og internett. Så jeg har penger til overs til å reise verden rundt, kjøpe fine biler, ha penger på bok. Har verdens beste huseier som fikser alt om det er noe, det er sånn luksus ar jeg ikke ser poenget med ansvaret å eie. 

Anonymkode: 79509...712

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man har jo alternativet med å kjøpe leilighet i borrettslag. Mange av de samme fordelene, samtidig som man eier selv og bestemmer mer selv :)

Anonymkode: 0c96b...35a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sandrianna skrev (3 minutter siden):

Vi leier ut utleiedelen vår og alt er i tipp topp stand.

Leier dere? Om ikke hvorfor svarer du her?

Anonymkode: 5fc8b...9cc

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide kommunalt så det tok tre år med purringer før de kom å fikset ting som var galt. 

Anonymkode: 67420...bc8

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet min venninne setter veldig pris på det og har egen vaktmestertjeneste hun kan ringe for småtteri. Nå har jeg en leilighet i god stand så er jo grenser for hvor mye feil det er og sånn sett merker jeg jo ikke forskjell på om jeg betaler leie vs. Lån. Autotrekk uansett. Jeg verdsetter nok å betale til meg selv mer enn lettvintheten med å leie, mens min venninne er motsatt.

Anonymkode: 5a2c0...dc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Om no hender, ring utleier. Det blir fikset på dagen, om det er noe akutt. Ingen uforutsette utgifter.

Jeg har eid i mange år, men leier nå o påvente av ny bolig. Vi har nesten begynt å revurdere hele greia. 15000 kr ut, resten kan vi bruke på det vi vil. Skulle vi eid samme standard, måtte vi ut med minst 20 000 kr/ mnd med bare lån.

Nei det er ikke spesielt enkelt. Utleier som ikke gidder å fikse ting på flere måneder.

Det er fullstendig idioti å leie hvis man kan kjøpe noe selv.  Å leie er bortkasta penger, og som regel dyrere enn å eie.  Hvis man eier så går hvertfall endel av månedsbeløpet (avdraget) til seg selv.

Anonymkode: bf963...7db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Sandrianna skrev (1 minutt siden):

Nei, vi er utleiere. Det jeg ville si er at vi ikke har hatt noen ekstra utgifter fordi alt er i tipp topp stand.

Og når det en gang ryker noe?

Anonymkode: 5fc8b...9cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt flere forskjellige utleiere, og synes ingenting er enkelt med å leie hos andre. Man må være sykt forsiktig hele tiden, slett ikke alle utleiere er verken hyggelig eller hjelpsom. Her vi bor nå styrer huseieren under oss hver eneste dag kl. 06:00 så vi våkner, der vi bodde før skulle huseieren plutselig lese bibelen kl 05:00 med mikrofon for sine 6 barn i noen uker. Det er rett og slett slitsomt å leie hos andre, nå skal vi flytte i vår egen leilighet og det blir nydelig.

Anonymkode: 98b1e...259

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi leier, og er veldig heldig med vår utleier. Her blir ting fikset umiddelbart, eller så fort det lar seg gjøre. Har en ting i huset som ikke lenger virker, ringte utleier her om dagen, og han er på saken. Dette er en ting som må bestilles, så selvsagt har vi forståelse for at det kan ta noen dager. Men regner med at det er i orden en av de første dagene til uken.

Vi bor også rimelig i forhold til mange andre. Vi leier et hus med garasje og hage og betaler 8000,- Leien er såpass lav da utleier vil leie ut til voksne, stabile mennesker. 

Anonymkode: a2853...352

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Njaaa. Det kommer jo helt an på utleieren da.

Første gang jeg leier der hvor jeg bor nå. Har ikke hørt noe fra utleier siden jeg flyttet inn i desember, men har ikke hatt behov for kontakt. Det er noen småting som er litt ødelagt fra før jeg flyttet inn, men de har valgt å leie ut leiligheten som den er og reparerer ikke det som er defekt eller skadd. 

Det jeg syns er surt er hvordan lønna mi blir brukt på å betale ned noen andre sitt lån, så jeg skal garantert kjøpe meg bolig når jeg er ferdig som student. 

Her jeg bor nå er det også litt utrygt, siden jeg ikke vet hvor lenge jeg får bo her. Sitter egentlig bare å venter på oppsigelsen og at jeg må finne meg en ny plass å bo.

Syns også det er litt vanskelig å skulle kjøpe egne møbler som jeg eventuelt kan ta med meg videre til ny bolig som jeg kommer til å leie/eie. Er møblert hvor jeg leier nå, men jeg vet ikke om neste bolig jeg leier kommer til å være det (mest sannsynlig ikke). Mangel på lagringsplass og slikt.

• Liker 5
Skrevet

Jeg både eier (leier ut for øyeblikket) og leier, og det er fordeler og ulemper med begge deler.

Leiligheten jeg eier er i en flott eldre bygård, men den er på ingen måte vedlikeholdsfri.

Leiligheten jeg leier er i et splitter nytt, topp moderne leilighetsbygg med både vaktmester, renholdspersonale, treningssenter og svømmebasseng, så det er veldig praktisk og enkelt. På den andre siden må jeg alltid ha i bakhodet at jeg en dag skal levere den tilbake. I leiligheten jeg eier kan jeg "gjøre hva jeg vil".

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har hatt flere forskjellige utleiere, og synes ingenting er enkelt med å leie hos andre. Man må være sykt forsiktig hele tiden, slett ikke alle utleiere er verken hyggelig eller hjelpsom. Her vi bor nå styrer huseieren under oss hver eneste dag kl. 06:00 så vi våkner, der vi bodde før skulle huseieren plutselig lese bibelen kl 05:00 med mikrofon for sine 6 barn i noen uker. Det er rett og slett slitsomt å leie hos andre, nå skal vi flytte i vår egen leilighet og det blir nydelig.

Anonymkode: 98b1e...259

Tror aldri jeg hadde orket å bo i utleiedelen i noen andres private bolig, skjønner godt at det kan være komplisert.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja... jeg tror ikke jeg kommer til å eie. Jeg leier superbillig, vi snakker under 5000 med strøm og internett. Så jeg har penger til overs til å reise verden rundt, kjøpe fine biler, ha penger på bok. Har verdens beste huseier som fikser alt om det er noe, det er sånn luksus ar jeg ikke ser poenget med ansvaret å eie. 

Hvor i  landet er det så billig husleie? Leier du av familie siden husleien er så billig? 

Anonymkode: d65e9...793

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Mener du at det ikke er forskjell på å betale 15.000 i leie for noe man ikke eier (og denne prisen kommer til å stige i takt med nye skatter og avgifter), og å betale under 4000 i husleie for egen leilighet ...?

Vil man leie, må man nesten flytte til et land der dette er normen, og man får rimelige livstidskontrakter på uteleie slik at man slipper å flytte hele tiden; tidligere hadde man også tilsvarende kontrakter i Norge, men de er vel borte nå - i takt med at prisen har steget til "markedspris".

Anonymkode: 21c7e...4ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nå tar du jo utgangspunkt i at alle utleiere er oppegående og redelige mennesker med et snev at etikk. De fleste utleiere er ikke sånn, svært mange er hushaier der man må mase og purre og mase mer for å utbedret feil, man får masse restrikjsoner, og man kan. år som helst miste hjemmet sitt og måtte flytte fordi eier heller vil selge eller bruke den selv. Svært utrygt og ustabilt med andre ord. Jeg vil aldri mer leie.

Anonymkode: f73ca...219

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor i  landet er det så billig husleie? Leier du av familie siden husleien er så billig? 

Anonymkode: d65e9...793

Østlandet, er 20-30 min kjøring til nærmeste hva som helst, og kollektivtilbudet er en fjern drøm, men med så mye penger til overs gjør det meg ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet

Utleiepriser i Oslo før i tiden:

Hybel leid av Olav Thon i sentrum (Akersveien) 1990: Kr.2200 i måneden (noe som var dyrt den gangen; de fleste hybler lå på 1000, litt over, eller til og med litt under).

Hybel på Majorstuen, midten av 1990-årene: Kr.1000 i måneden.

Selv om man justerer prisene for inflasjon, er dette ingenting i forhold til dagens prisnivå; med slike priser kan man snakke om å leie, men det er ingen mening i å sponse utleier med 15-20.000 for å ha et sted å bo.

Anonymkode: 21c7e...4ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier leilighet, og vurderer å heller leie igjen for å få ut EK og leve litt bedre🙈Og så var det lettere da utleiere ordnet ting i leiligheten😁Jeg er syk og lite handy. Vaktmestertjeneste er et fremmedord, og de firmaene jeg har kontaktet ang ting som burde vært fikset, vil enten ikke komme for små oppdrag, eller de har flere mnd ventetid. Har etter mye om og men fått tak i servicetekniker som reparerte vaskemaskinen. Men tok 3 uker. For meg er det en fordel å slippe mellommann, men kunne kontakte utleier direkte. Det jeg ikke liker, er hvis jeg mister muligheten til medbestemmelser ang når håndverkere skal inn. Og det finnes jo også utleiere som lar deg bo i oppussing til full pris. Cluet er å finne en skikkelig bra utleier🤗Har hatt det før og håper jeg finner det igjen!!

Anonymkode: cbeab...51f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...