Gå til innhold

Hva synes dere om denne bryllups planen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Rakfisken said:

Lite fleksibel og tilpasningsdyktig? 
Pent antrekk sommerstid er uproblematisk; sommerkjole, pene sandaler, smykker. Og linbukser, pen shorts eller chinos til menn, og en lett og fin skjorte.

Det var påfunnet for å få folk i finstasen som jeg så et potensielt problem med, med utgangspunkt i hvordan jeg selv ville ha reagert. 

Men jeg ser TS skjønte poenget. 

Anonymkode: 25219...9b6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en koselig idé, men du må nesten undersøke nærmere om noen med vigselsmyndighet gidder å reise ut på en holme. Her jeg bor er de veldig sære og lite fleksible 

Anonymkode: 60789...add

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg driver å fantaserer om bryllupet mitt nå og jeg har en ide som jeg liker veldig godt, men usikker på om det virkelig er en god ide og ønsker deres ærlige menninger. 🥰

Litt bakrunn historie: I min familie er det en tradisjon med å gifte seg i hemmlighet. Og jeg har alltid tenkt at jeg vil følge den tradisjonen da jeg ikke er så veldig glad i oppmerksomhet. Men samboeren min har gitt et ønske om å invitere foreldre og søsken, bare for å dele dagen med noen, og faren min har kommet med et forsiktig ønske om at han ønsker å være en del av et av barnas bryllup. Mine søsken har allerede giftet seg i hemmlighet, for så å annonsere det noen dager etterpå, så jeg er den yngste og siste som skal gifte seg.

Så her er "fantasien min". I sommer ferien skal de besøke meg i en uke på sjøhytten til meg og samboer. Så jeg tenker at jeg kan fortelle at vi skal på en fin middag og at de må ha på seg noe pent. Jeg drar til frisøren og gjør sminke og hår, får på meg en brudekjole, og overrasker de med å komme ut av bilen i brudekjole. Så tar vi en båt (samboer har en beste kompis/forlover med en veldig fin stor båt) og vi tar båten til en fin liten øy/holme. (dette er selvsagt avhengig av fint vær) og vi serverer champagne og snacks på båten. Så har vi med oss en kommune arbeider eller lignende som gifter oss på stranden. Leier også inn en fotograf til å ta bilder. Vi serverer kake etterpå og bare slapper litt av og koser oss på øya. Så tar vi båten inn til byen og tar bryllups middagen på en fin restaurant som jeg liker veldig godt. Leier så en bil/taxi som kan kjøre oss tilbake til hytten. 

Hva synes dere? 🥰

Anonymkode: 5d599...120

Herlig idé 🥰

Anonymkode: 3c5f4...cf0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Haha, så masse negative folk! Elsker det. 

TS, det der høres ut som et minne for livet. Jeg fikk tårer i øynene, så romantisk og koselig 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig med pentøy😅

Må dere ut på en holme med all logistikk rundt det?

Tror de blir like overrasket om dere ber til vors på verandaen på sjøhytta og overrasker der…

Anonymkode: ef556...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, jeg leste at ordfører eller en annen utvalgt person fra kommunen kunne holde vielser😊 men samme for meg hvem det er, jeg får høre litt rundt om hvem som kan gjøre det. Har ikke satt meg så veldig nøye inn i det ennå ☺️

Du kan og be vigsler fra human etisk forbund om å gjøre det. De er ofte mer fleksible på å reise ut til den type steder enn de som jobber i kommunen som har satt av fast dag og fast sted og vier på samlebånd.

Anonymkode: a66c9...0a1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres kjempefint ut! :) 

Anonymkode: f3c6b...60a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke nødvendig med pentøy😅

Må dere ut på en holme med all logistikk rundt det?

Tror de blir like overrasket om dere ber til vors på verandaen på sjøhytta og overrasker der…

Anonymkode: ef556...b81

Må ikke holmen. Er bare den eneste bryllups drømmen jeg alltid har hatt. Alltid hatt et stort ønske om å gifte meg ved sjøkanten på en liten øde øy 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høres ut som en koselig idé, men du må nesten undersøke nærmere om noen med vigselsmyndighet gidder å reise ut på en holme. Her jeg bor er de veldig sære og lite fleksible 

Anonymkode: 60789...add

Det er sant, har ikke satt meg så veldig inn i det, må prøve å lagr en god plan først tenkte vi ☺️

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du kan og be vigsler fra human etisk forbund om å gjøre det. De er ofte mer fleksible på å reise ut til den type steder enn de som jobber i kommunen som har satt av fast dag og fast sted og vier på samlebånd.

Anonymkode: a66c9...0a1

Takk for forslag ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2023 den 11.46):

Kommunearbeider?

Anonymkode: 4e12f...ba3

I Bergen er det flere "kommunearbeidere" som har vigselsrett, men husk at dersom det ikke skal skje i de lokalene som vanligvis brukes må dette avtalt særskilt! Verken ordfører eller kommunearbeiderne kan pålegges å foreta en vielse på en øy f.eks.

Anonymkode: 6db8c...4d7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2023 den 10.33):

Jeg ville ikke gidde noe som involverte pent tøy på en hyttetur. Så hvis jeg fikk beskjed om det, ville jeg si jeg bare står over den fine middagen. Dermed blir din plan enten ødelagt eller avslørt. 

Du høres ut som en festlig og positiv person 😂😂

Anonymkode: dc473...03d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Du høres ut som en festlig og positiv person 😂😂

Anonymkode: dc473...03d

Hvorfor (ikke)? 

Det eneste jeg sier er at «lure-måten» ville slå feil med en person som meg. (TS skjønte poenget, for øvrig). Ut fra det som ble fortalt i HI forestillet jeg meg en avslappet hyttetur med nær familie (foreldre/søsken/barn). Hvis noen foreslo (før turen, i planleggingsfasen) at vi skulle ha med finstas på turen, så vi en dag kunne gå på restaurant med kleskode og spise 'fin middag', ville jeg «protestere» og si det ikke var noe jeg hadde lyst til. Men samtidig oppfordre de andre (mine søsken/foreldre) til bare å gjøre det uten meg (og småbarna mine), for jeg vil ikke de skal bli hjemme på hytten for min skyld. Og dermed er planen om overraskelsesbryllup spolert, fordi noen ville bli nødt til å avsløre det var en ganske særlig grunn til vi skulle i finstasen midt på hytteturen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste problemet jeg kan se for meg, er om det er mulig med sitteplasser på denne holmen (muligens bare jeg som ser for meg en holme med kun ru fjell og litt gress).  Litt problematisk å gå på det jeg ser for meg som en holme, med pensko og lang, kanskje litt trang, kjole.  Kan dere få fraktet ut stoler og bord, eller er alle i selskapet i en slik alder/form at de takler stående kakebuffet?

Ellers vil jeg si at jeg liker opplegget ditt, men helt avhengig av hvordan denne holmen er, kunne det blitt litt stressende.

Anonymkode: 6dc6b...de1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en super ide! 

Har dere en plan B? I tilfelle dårlig vær f.eks...
Er det mulighet for å sette seg ned på øya/holmen, sånn bortsett fra bakken? Kjipt å flekke til penklærne før middag.
Har du tenkt å nevne noe om fin middag og behagelige sko før de kommer, så de har sjans til å pakke med seg fine klær og komfortable sko? 

Og hvordan få folk til å ta med seg finere klær uten å skape mistanke? Og er alle slik at de liker å dra på en finere middag når de er på hyttetur? Eller er de ikke den typen? Kan fort blir slik at folk sier nei til finere middag. Med tanke på penklær, kostnader etc..eller at de ikke er typen til slikt...

Anonymkode: 12d0c...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvordan få folk til å ta med seg finere klær uten å skape mistanke? 

Jeg tenkte det samme, men TS har svart senere i tråden at det ikke blir et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 15.56):

I Bergen er det flere "kommunearbeidere" som har vigselsrett, men husk at dersom det ikke skal skje i de lokalene som vanligvis brukes må dette avtalt særskilt! Verken ordfører eller kommunearbeiderne kan pålegges å foreta en vielse på en øy f.eks.

Anonymkode: 6db8c...4d7

Jeg tenker at hvis ingen vil gjøre det, så kan vi gifte oss på et kontor litt før, og få en av forloverene eller betale noen tilfeldig andre  til å bare holde sermonien 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 0.08):

Det eneste problemet jeg kan se for meg, er om det er mulig med sitteplasser på denne holmen (muligens bare jeg som ser for meg en holme med kun ru fjell og litt gress).  Litt problematisk å gå på det jeg ser for meg som en holme, med pensko og lang, kanskje litt trang, kjole.  Kan dere få fraktet ut stoler og bord, eller er alle i selskapet i en slik alder/form at de takler stående kakebuffet?

Ellers vil jeg si at jeg liker opplegget ditt, men helt avhengig av hvordan denne holmen er, kunne det blitt litt stressende.

Anonymkode: 6dc6b...de1

Den jeg tenker på er en veldig fin holme, flat og med en fin gressplen. Er veldig populær for telting og slik (så det kan selvsagt bli et problem med å få holmen for oss selv 🙈)  alle er friske og fine til beins, og det er en benk der, men jeg tenkte å ta med noen gode stoler og evt bord? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 11.03):

Høres ut som en super ide! 

Har dere en plan B? I tilfelle dårlig vær f.eks...
Er det mulighet for å sette seg ned på øya/holmen, sånn bortsett fra bakken? Kjipt å flekke til penklærne før middag.
Har du tenkt å nevne noe om fin middag og behagelige sko før de kommer, så de har sjans til å pakke med seg fine klær og komfortable sko? 

Og hvordan få folk til å ta med seg finere klær uten å skape mistanke? Og er alle slik at de liker å dra på en finere middag når de er på hyttetur? Eller er de ikke den typen? Kan fort blir slik at folk sier nei til finere middag. Med tanke på penklær, kostnader etc..eller at de ikke er typen til slikt...

Jeg tenkte jeg kunne fortelle om restauranten som jeg vil på. Jeg har fortalt om den før, og de har alle lyst til å besøke den. De vet at det er et sted som man må kle seg pent på, så hvis jeg forteller at jeg har booket bord der, så blir det enkelt med penklær. 😊 Jeg forventer selvsagt ikke at de skal stille opp med dress og gala kjole, men bare normalt pent så det kan bli fine bilder 😊 og damene er ikke så veldig glad i høyehæler, og er vant til at når vi drar til byen er det mye gåing, så jeg tror ikke behaglige sko  er noe problem 😊

Plan b er jeg usikker på🤔 er det bare regn kan vi kanskje gifte oss på båten, og er det veldig dårligvær så kan vi kanskje spøre på restauranten (som er et hotell) om kanskje de har et sted hvor vi kan holde en 15 (?) minutters sermoni eller noe? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/25/2023 at 12:05 PM, AnonymBruker said:

Er det virkelig noen som tror at kommunearbeidere har vigselsrett?

Anonymkode: 915e1...808

Ja? Siden 1. januar 2018, om jeg ikke husker feil. 

I min kommune og i nabokommunene er de forresten veldig fleksible når det gjelder tidspunkt og sted for vigsel. Ville tatt kontakt med kommunen din for å høre hva de tenker. :)

Anonymkode: 2b7a8...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør bruke en del mer tid på å gjennomtenke både Plan A og Plan B og finpusse detaljene. Det er mange løse ender. For å ta et eksempel: Planen kan ikke være at kommunepersonen i tilfelle av godt vær skal møte opp ved båten kl. 12 og avsette fire timer, og i tilfelle av dårlig vær møte kl. 16 ved restauranten og avsette 15 minutter. Tid, sted og varighet må være fastlagt på forhånd. Jeg tror heller ikke du kan forvente hotellet (som du ikke er gjest på) bare stiller et lokale til rådighet for deg, uten at du faktisk må reservere det og betale for det. Men det er kanskje mulig å bestille et chambre separée på restauranten? 

Planleggingmessig blir det enklere hvis man tar de sikre tingene først. 'Væravhengig båttur i brudekjole til en holme som kanskje er full av folk, hvor man skal finne et egnet sted til å sette opp borde og stoler og ha vielse...' inneholder veldig mange usikkerhetsmomenter. Hvis vielsen og oppholdet på holmen (2 timer?) utgår på grunn av været, skal båtturen så være 2 timer lengre eller skal dere dra tidligere til restauranten og vente der? 

For meg høres det ut som du veldig gjerne vil ha opplevelsen å bli gift i brudekjole og være fin på din bryllupsdag. Med gjester som har pyntet seg for anledningen. Hvis det stemmer, synes jeg du skal planlegge rundt det. Du kan kompromisse med det som er mindre viktig. Det kan eksempelvis være at du dropper idéen om at vielsen skal foregå på holmen. Ha i stedet vielsen på et nydelig sted i byen hvor restauranten er (evt. hotellet?), spis lunsj på restauranten, bli hentet av vennen med båten og ta turen til holmen og få kake og champagne der. Du kan kle om på båten hvis det blir nødvendig på grunn av været. Hjem til hytten etter holmen. Igjen, dette er kun et eksempel. Men prøv å sortere og rangere alle dine ønsker for dagen, fra mest viktig til minst. Det som er mest viktig skal ikke kunne spoleres av noe mindre viktig.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...