AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #1 Skrevet 25. mars 2023 Jeg er alene, og tenker på å få hund. Jeg jobber fulltid, og det er 20-30 min reisevei til jobb. Så jeg er borte fra hjemmet nærmere 9 timer mandag-fredag. Etter jobb, i helger og ferier vil jeg alltid være med hunden. Jeg har kun hobbyer/interesser som hunden kan være med meg på. Men akkurat dette med 9 timer hjemme alene hver dag. Er det egoistisk av meg å ønske hund? I nødstilfeller kan jeg ta hjemmekontor, altså dersom hunden er syk/må til veterinær ol. Ideelt sett skulle jeg fått noen til å lufte hunden en liten tur en gang midt på dagen, men jeg må da finne en fremmed til dette formålet, samt at det helt sikkert vil koste en del penger. Men det er noe jeg vil prøve å finne ut muligheten av. Hvordan gjør dere det, som er alene med hund og jobber fulltid utenfor hjemmet? De fleste har jo reisevei i tillegg. Anonymkode: 2b20c...8a7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #2 Skrevet 25. mars 2023 Jeg er med i en turgruppe som også tar med nabohunder i blant, noen mrr fast og andre nå og da, kanskje det er noe sånt i ditt område? Tanken er at vi går tur uansett og er hundevante Anonymkode: 17b35...39e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #3 Skrevet 25. mars 2023 Hunden min er alene mens jeg jobber, dvs mellom 3 og 8 timer hver dag. Som regel er han alene 6-7 timer. Jeg synes 9 timer er for lenge. Anonymkode: 2ae29...4b5 12
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #4 Skrevet 25. mars 2023 9 timer virker veldig lenge. Jeg ville fått noen til å lufte den midt på dagen i det minste. Dyrt kanskje, men det er viktig å prioritere hundens mentale helse. Vi har hund og den er hjemme alene i maks 4,5 time. Men vi er heldige og har barn som kommer tidlig hjem fra skolen. Eldste på 10 tar alltid hunden på en liten tur når han kommer hjem. Anonymkode: cfd22...56e 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #5 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er med i en turgruppe som også tar med nabohunder i blant, noen mrr fast og andre nå og da, kanskje det er noe sånt i ditt område? Tanken er at vi går tur uansett og er hundevante Anonymkode: 17b35...39e Så hyggelig at dere tar med nabohunder også😊 Jeg skal undersøke mulighetene. Jeg bor i Oslo. Vedkommende må i så fall ha nøkkel til leiligheten, og hente hunden. Ettersom jeg ikke jobber hjemmefra:/ Anonymkode: 2b20c...8a7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #6 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så hyggelig at dere tar med nabohunder også😊 Jeg skal undersøke mulighetene. Jeg bor i Oslo. Vedkommende må i så fall ha nøkkel til leiligheten, og hente hunden. Ettersom jeg ikke jobber hjemmefra:/ Anonymkode: 2b20c...8a7 Hva med å høre med dine naboer eller kjente? Her legger naboer ut nøkkel under dørmatter eller noe og vi kjenner hverandre fra før eller blir kjent. Anonymkode: 17b35...39e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #7 Skrevet 25. mars 2023 Beklager å måtte si det men du bør ikke ha hund. I Sverige innførte de regler om hvor lenge hunden kan være alene, maks 6 timer. Etter det er det straffbart. Jeg går tur ca 4-5 ganger pr dag. 06, 12, 16 og 2030 er normalen. Har hjemmekontor. Anonymkode: 4d28e...b6f 9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #8 Skrevet 25. mars 2023 Ja, ni timer tror jeg er alt for lenge. Kanskje det heller finnes noen andre hundeeiere i området som du kan gå tur sammen med i stedet? Anonymkode: 17a03...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #9 Skrevet 25. mars 2023 Noen steder har hundebarnehage. Her vi bor koster det ca 3000 i mnd, men hvis du da har det 3 dager i uka betaler du typ 2000 i mnd. Så kunne noen lufta den en gang om dagen de resterende 2 dager. Anonymkode: 2ba6d...3fa
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #10 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Beklager å måtte si det men du bør ikke ha hund. I Sverige innførte de regler om hvor lenge hunden kan være alene, maks 6 timer. Etter det er det straffbart. Jeg går tur ca 4-5 ganger pr dag. 06, 12, 16 og 2030 er normalen. Har hjemmekontor. Anonymkode: 4d28e...b6f Enig i at 9 timer er lenge men 4-5 turer daglig det er vel ikke en voksen hund? Jeg går 4-5 turer daglig med valp/unghund. Den voksne hunden jeg hadde før var tilfreds med en lang tur (et par timer) og et par tisseturer. Anonymkode: c35ae...60c 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #11 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Beklager å måtte si det men du bør ikke ha hund. I Sverige innførte de regler om hvor lenge hunden kan være alene, maks 6 timer. Etter det er det straffbart. Jeg går tur ca 4-5 ganger pr dag. 06, 12, 16 og 2030 er normalen. Har hjemmekontor. Anonymkode: 4d28e...b6f Ja det er den turen rundt lunsj jeg må finne ut av. Går jo selvsagt 3-4 turer før og etter jobb Har ingen forpliktelser utenom jobb, så all tiden ellers vil gå til den. Anonymkode: 2b20c...8a7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Skrevet 25. mars 2023 9 timer synes jeg er alt for lenge for en hund å være alene hjemme. Du vil også bli låst fast. Du vil ikke kunne gjøre andre ting etter jobb, men må rett hjem for å gå tur, og samvittigheten din vil ikke la deg dra vekk uten hunden senere på dagen heller. Det vil føles kjipt å dra på matbutikken, dra til tannlege eller gjøre andre ærender hvor hunden ikke kan bli med. Så må du også regne inn tid for trening av hunden. Om du får valp i sommerferien, hva skjer om valpen ikke er klar for å være alene i 9 timer når du må tilbake på jobb? Mange hunder er ikke klar for å være så lenge alene før de nærmer seg året. Det er veldig individuelt fra valp til valp, og får hunden separasjonsangst fordi du går for fort frem, vil du bli sittende i en umulig situasjon, da det krever lang tid og at man aldri lar hunden være alene mens man trener vekk separasjonsangsten. Så er det valpekurs, andre typer kurs etc. Du kan støte på problemer med utagering, mye bjeffing hjemme alene etc. Hvordan skal du få trent på det når du er borte mesteparten av dagen? Anonymkode: 0f3e3...137
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #13 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): 9 timer synes jeg er alt for lenge for en hund å være alene hjemme. Du vil også bli låst fast. Du vil ikke kunne gjøre andre ting etter jobb, men må rett hjem for å gå tur, og samvittigheten din vil ikke la deg dra vekk uten hunden senere på dagen heller. Det vil føles kjipt å dra på matbutikken, dra til tannlege eller gjøre andre ærender hvor hunden ikke kan bli med. Så må du også regne inn tid for trening av hunden. Om du får valp i sommerferien, hva skjer om valpen ikke er klar for å være alene i 9 timer når du må tilbake på jobb? Mange hunder er ikke klar for å være så lenge alene før de nærmer seg året. Det er veldig individuelt fra valp til valp, og får hunden separasjonsangst fordi du går for fort frem, vil du bli sittende i en umulig situasjon, da det krever lang tid og at man aldri lar hunden være alene mens man trener vekk separasjonsangsten. Så er det valpekurs, andre typer kurs etc. Du kan støte på problemer med utagering, mye bjeffing hjemme alene etc. Hvordan skal du få trent på det når du er borte mesteparten av dagen? Anonymkode: 0f3e3...137 Jeg skal ikke ha valp. Alt annet utenom jobbsituasjon er ikke noe problem. Jeg er godt voksen, og lever et hundevennlig liv. Men jeg skal absolutt prøve å finne en som kan lufte hunden mens jeg er på jobb. Anonymkode: 2b20c...8a7
Hundejente Skrevet 25. mars 2023 #14 Skrevet 25. mars 2023 enig med alle andre her. det finnes nok mange som lar hunden være alene i ni timer hver dag, men jeg synes det er ganske dårlig gjort mot hunden. men om hunden får nok turer ellers, så er det jo ikke først og fremst mangel på tur som er problemet, men at hunden er alene og inaktiv. kanskje du kan lete etter noen som er hjemme på dagtid og ønsker selskap? som da ikke trenger å gå mye tur med hunden, og heller ikke krever så mye betalt, kanskje noen som synes det er hyggelig med hund, men som ikke har helse til å gå så mye tur? ville også tatt i betraktning når du velger type hund, at det er en relativt enkel hund å ha med å gjøre, eller ikke altfor stor og sterk. noe jeg ikke tenkte på da jeg fikk en ganske stor og sterk hund, som ikke er noe problem for meg, men som jeg innser nå at jeg ikke kan sette bort til hvem som helst, i hvert fall ikke nå mens hun er unghund og litt uregjerlig 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #15 Skrevet 25. mars 2023 Vet du, det tror jeg vil gå helt fint. De aller fleste som har hund har en normal jobb med reisevei, så hunden er alene 8-9 timer. Det er mest her inne på KG at alle er hjemmeværende og går 6 turer med bikkja hver dag... 🙄 Jeg er selv enslig og har hund, og det går helt fint. Jeg jobber 7,5 timer hver dag, og har 30 min reisevei til jobb. Så langt har det ikke vært noe problem, og jeg har hatt hund i mange år. Det er selvsagt viktig at hunden er komfortabel med å være alene, og at dens behov blir møtt hver dag så den har det fysisk og psykisk bra. Jeg ville ikke fått meg valp i en slik situasjon, da det kan ta lang tid for valp/unghund å bli komfortabel med å være alene en helt arbeidsdag. Jeg har ikke dårlig samvittighet for hunden min, den har det fint. Og så prioriterer jeg hunden når jeg ikke er på jobb, jeg drar ikke på trening eller ut på kvelden på hverdagene, lengre handleturer tas i helgene. Hunden sover i senga mi, så vi er stort sett sammen hele tiden de timene jeg ikke er på jobb. Og for de som synes 9 timer alene er gruuusomt, så synes jeg i alle fall det er bedre enn hunder som må sove alene hele natta, og så er alene 4-5 timer på dagen. De er jo separert fra eier lenger tid enn min hund. Anonymkode: 27219...2b5 6 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #16 Skrevet 25. mars 2023 er hunden skikkelig trent på alenetrening kjenner den ikke noe forskjell på 7 eller 9 timer. Min er alene mellom 6 og 8 timer. Den har tilgang til vann, entre, åpent bur og soverom slik at den kan bevege seg og ligge på forskjellige soner. Det som er din største utfordring er at du ikke kan forlate den som valp. En valp kan ikke være alene, så du må kone ta den med på jobb. Alenetrening må startes med en gang, og kan ta fra 3 til 6.mnd. Anonymkode: 9a705...7c8 2
Anonymbruker*** Skrevet 25. mars 2023 #17 Skrevet 25. mars 2023 Jeg har hatt en border collie (av typen som tåler noen rolige dager, men fremdeles aktiv) alene i 5 år uten problemer. De få gangene jeg har sagt nei til å delta på noe pga hund har vell sannheten vært at jeg gjerne ville holde meg hjemme uansett... Overgangen fra student til å være borte ca 9 timer mandag-fredag var også uproblematisk. Nå har hunden aldri vist tegn til seperasjonsangst. Solid og gradvis hjemme-alene trening er viktig for at hunden skal takle arbeidsdagen alene fint. Jeg er enig med andre som tenker det ikke er optimalt for hunden å være så mye alene, men realiteten er da likevell at man må jobbe for å fø både på seg selv og kjæledyrene sine? Ordner ts lufting midt på dagen synes jeg hn kan bli hundeier med godt samvittighet. Har tenkt tanken på å høyre hundelufter selv, men hunden min virker så lite påvirket av arbeidsdagene at jeg aldri har kommet lengre enn tanken. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #18 Skrevet 25. mars 2023 Det er alt for lenge. Ikke skaff deg hund. Det er mye jobb å du må ha tid til den. Anonymkode: b81f8...266
Andro Skrevet 25. mars 2023 #19 Skrevet 25. mars 2023 Jeg ville ikke ha skaffet meg en hund, om den måtte være alene 9 t daglig. Det er et flokkdyr. Hvordan hadde du selv taklet å bli pålagt 9-timersøkter uten tilgang til toalettbesøk? Dette er årsaken til at jeg ikke har hund. Livet mitt er ikke forenlig med dyrets behov. Jeg må vente til jeg blir pensjonist eller får en jobb hvor den kan være med meg. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #20 Skrevet 25. mars 2023 9 timer er for lenge, så dropp det. Jeg har vanlig 7,5 timer arbeidsdag med fleksitid, og 20-30 min reisevei. Dvs at i teorien skulle hunden min vært hjemme alene et sted mellom 8 og 8,5 timer. I praksis blir det stort sett mindre da jeg har hjemmekontor et par dager i uka, hvor jeg ofte jobber litt lengre slik at jeg kan jobbe kortere dager når jeg er på kontoret - og kan dra hjem tidligere til hunden min. Ts, det er ingenting i livet ditt som er tilrettelagt for å ha hund. Jeg mener helt seriøst at om du vil ha hund så bør du enten ha partner eller bytte til en mer fleksibel jobb. Ellers går det utover hunden, og da er du bare tvers igjennom egoistisk. Anonymkode: 296b5...6a3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå