Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har forventning om at vi skal komme til svigers sin hytte i påska. Det er en liten hytte uten innlagt vann og med aggregat. Det er 3 soverom der og vi blir da mellom 10-14 der. Noe som vil si at vi å ligge på sofa, madrass i stua. Ungene får herje så mye de vil og være oppe lenge, så det blir ikke noe ro om kveldene. 
Jeg og samboer har et feriested som vi deler på i familen min, hvor vi kan være helt alene i et stort hus. 

Kjenner jeg blir så lei av at vi må komme dit. Skjønner at de vil møte oss, og det er hyggelig det, men det er så travelt i hverdagen og så mye som skjer hver dag, at jeg har behov for litt ro. Som snart 40 år orker jeg ikke så mye at vi «må» hele tiden. Men samboer får så dårlig samvittighet for at han ikke drar hjem. 
Hva tenker dere? Kan de forvente at vi kommer? Og i såfall, de kan ikke forvente at vi er like lenge til de som vi er på stedet vi er alene? 

Anonymkode: 1ff3a...794

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å si at «nei, i år har vi lagd andre planer og kommer ikke. Håper dere får en fin påske»

Anonymkode: 39d6d...e95

• Liker 46
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare sagt at vi har andre planer i år. Evnt tatt et dagsbesøk/ei natt der i starten av ferien, og tilbragt resten i ro og fred.

Anonymkode: 4737f...62f

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal nevnes at de er snille og greie og være med altså!! Men det er at de er så mange som blir stress…

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at dere kan komme en gang når de har plass til dere. 14 stykker på 3 soverom 😳🥴 

Som 40 åring så må jeg ha en skikkelig seng, og en plass jeg kan trekke meg tilbake. Jeg er ikke ungdom lenger. Å ligge på gulvet i stua hadde vært uaktuelt for meg.

Anonymkode: 4e531...1ba

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri orket en påskeferie som du beskriver. Det er hektisk nok i hverdagen, og manntrenger litt fred og ro og skikkelig søvn.

Hadde maks blitt to netter før jeg dro videre. Og hadde tatt svigers først, så jeg kunne slappet av etterpå.

Anonymkode: 366fd...eef

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For min del hadde det vært helt ok med liten, strømløs hytte og svigers. Men ikke at det skal være 10 - 14 personer der.

Anonymkode: 13712...3fa

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har forventning om at vi skal komme til svigers sin hytte i påska. Det er en liten hytte uten innlagt vann og med aggregat. Det er 3 soverom der og vi blir da mellom 10-14 der. Noe som vil si at vi å ligge på sofa, madrass i stua. Ungene får herje så mye de vil og være oppe lenge, så det blir ikke noe ro om kveldene. 
Jeg og samboer har et feriested som vi deler på i familen min, hvor vi kan være helt alene i et stort hus. 

Kjenner jeg blir så lei av at vi må komme dit. Skjønner at de vil møte oss, og det er hyggelig det, men det er så travelt i hverdagen og så mye som skjer hver dag, at jeg har behov for litt ro. Som snart 40 år orker jeg ikke så mye at vi «må» hele tiden. Men samboer får så dårlig samvittighet for at han ikke drar hjem. 
Hva tenker dere? Kan de forvente at vi kommer? Og i såfall, de kan ikke forvente at vi er like lenge til de som vi er på stedet vi er alene? 

Nei de kan ikke forvente at dere kommer og hvis dere velger å dra kan dere være for en kortere periode. Ikke problematiser det. Dere må prioritere egen families helse og velvære, og ja jeg bruker «helse» fordi har dere behov for å bruke påska på å gire ned og hente dere inn er det hva dere skal prioritere. 

• Liker 4
Skrevet

Det der hadde jeg vært takknemlig for om jeg var på flukt fra en krig eller noe. Men som kos???? Hva feiler dem egentlig?? At de i det hele tatt tenker at det er greit at så mange mennesker skal stues sammen på så kummerlig vis. Regner med at de selv har et fint soverom å trekke seg tilbake på.

• Liker 10
Skrevet

Skjønner det er vanskelig. 

De kan ikke forvente at dere skal være mange dagene, kanskje to overnattinger holder?

Så kan dere forklare at fra nå vil dere være der annen hver påske, med et par overnattinger. 

En trenger privatliv, påsken skal være for sosial omgang med familie, men også tid for å lade batteriene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjente jeg ble uvel bare av å lese det her🙈 Hadde aldri i verden orket, og det hadde heldigvis ikke mannen heller. Kan dere ikke bare si det som det er: nå som familien har vokst med mange barn, så er det rett og slett blitt for trangt. Foreslå at dere tar noen dager der sammen til sommeren istedet, så kan dere bo i telt istedet. 

Anonymkode: 0d4a7...53c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er viktigst, at du skal få en rolig påske eller at ungene skal få en gøyal påske og i tillegg knytte bånd til sine besteforeldre på fars side? 

Dere trenger selvfølgelig ikke tilbringe hele påsken hos svigers men noen dager med kaos og leven har barna godt av. 

Jeg blir helt matt av disse kvinnene på kvinneguiden, barn skal de ha, men så fort de må tilbringe tid med svigers så faller hele verden sammen. 

Anonymkode: 3ea48...d16

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde blitt gal om det forventes at jeg må gjøre det samme hver påske. Noen ganger reiser vi til fanilie, noen ganger reiser vi bort, noen ganger får vi besøk og noen ganger er vi bare hjemme. Jeg hadde bare svart med at i år så skal vi dette. 

Kan ikke mannen din ta opp med de at det blir litt vel mange i hytta og at det ikke er plass?

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er viktigst, at du skal få en rolig påske eller at ungene skal få en gøyal påske og i tillegg knytte bånd til sine besteforeldre på fars side? 

Dere trenger selvfølgelig ikke tilbringe hele påsken hos svigers men noen dager med kaos og leven har barna godt av. 

Jeg blir helt matt av disse kvinnene på kvinneguiden, barn skal de ha, men så fort de må tilbringe tid med svigers så faller hele verden sammen. 

Du ser vel at hun skriver lengre ned at hun liker godt å være med svigers, men at det blir litt mye å måtte dele hytta med 10-14 personer når det egentlig ikke er plass til det. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke si at dere heller kommer å besøker de på hytta en helg de er der alene?

Anonymkode: b64a8...2fb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde aldri orket det.

Sitte tettpakket på ei primitiv hytte med altfor mange folk? Grøss! Hadde sagt at nei, det passer ikke denne gangen. Så får din mann heller leve med litt dårlig samvittighet, mens du får en rolig påske. 

Anonymkode: fd12c...d16

• Liker 5
Skrevet

Si at dere kan komme en gang når de har plass til dere. 14 stykker på 3 soverom 😳🥴 

Som 40 åring så må jeg ha en skikkelig seng, og en plass jeg kan trekke meg tilbake. Jeg er ikke ungdom lenger. Å ligge på gulvet i stua hadde vært uaktuelt for meg.

Anonymkode: 4e531...1ba

Det er slik veldig mange opplevde påsken på 60-, 70- og deler av 80- tallet (og selvsagt tidligere enn det i den grad folk reiste på fjellet).

Husker fra egen oppvekst og turer til besteforeldres hytter. På alle hyttene rundt var det stappfullt. Mye mer fokus på at storfamilien skulle ha det hyggelig sammen enn at man skulle ha god plass.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Av og til så har både barn og voksne godt av ro og å innhente seg i en travel hverdag. Man kan da finne på mye gøy med barna uansett. Og hvor nære bånd barna til ts har til sine besteforeldre på farsiden vet du ingenting om!

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Si rett ut at dere har andre planer. F.eks "Så hyggelig, men i år har lagt planer om å dra et annet sted. Men vi kan få lov til å være med neste år vel?"

Alle som er relativt oppegående, og ikke full av seg selv, skjønner at når man er to familier i et par så må man ta annenhvert år. Samme med jula. Dersom dere har reist til mannens hytte flere år på rad så er det helt naturlig at dere gjort noe annerledes nå i år, for å så komme tilbake til dem senere.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Av og til så har både barn og voksne godt av ro og å innhente seg i en travel hverdag. Man kan da finne på mye gøy med barna uansett. Og hvor nære bånd barna til ts har til sine besteforeldre på farsiden vet du ingenting om!

I vårt samfunn er det vel snarere slik at man av og til har godt av å være på en hytte med dårlig plass og mye folk.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...