AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #1 Del Skrevet 24. mars 2023 For 25 år siden hadde jeg mye ryggplager. Tok Somadril i de verste periodene. Nå har jeg fått problemene tilbake, men ser at Somadril har blitt forbudt. Jeg har forsøkt Ibux og lignende, det har ingen effekt. Hva skriver legene ut i stedet for Somadril? Anonymkode: 83332...470 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #2 Del Skrevet 24. mars 2023 Tramadol er ikke uvanlig men det er jo ikke akkurat slike medisiner man vil gå å tygge på for smerter. Selv holder jeg meg til aktivitet og paracet men skjønner jo at det ikke hjelper for alle. Anonymkode: 455cc...8e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #3 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tramadol er ikke uvanlig men det er jo ikke akkurat slike medisiner man vil gå å tygge på for smerter. Selv holder jeg meg til aktivitet og paracet men skjønner jo at det ikke hjelper for alle. Anonymkode: 455cc...8e6 Den fikk jeg etter et benbrudd. Synes ikke virkningen lignet, egentlig. Somadril løste opp muskulaturen, mens Tramadol bare blokkerte smerten. Men mulig det er feil oppfatning, altså. Ts Anonymkode: 83332...470 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #4 Del Skrevet 24. mars 2023 https://sml.snl.no/muskelavslappende_midler#:~:text=Muskelavslappende midler%2C også kalt muskelrelakserende,de perifert virkende muskelrelakserende midlene. Karisoprodol som står nevnt her er Somadril. Du burde spørre legen din hva hen tror kan funke, så tar du det derfra. Anonymkode: 759a3...fba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #5 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den fikk jeg etter et benbrudd. Synes ikke virkningen lignet, egentlig. Somadril løste opp muskulaturen, mens Tramadol bare blokkerte smerten. Men mulig det er feil oppfatning, altså. Ts Anonymkode: 83332...470 Nei, Somadril var jo muskelavslappende, de narkomane hang og slang nede i byen på den tiden det var et populært "legemiddel", var vel det som var grunnen for at de tok det av markedet og. Som regel så vil de jo helst at man klarer seg på så lite smertestillende så mulig siden det er såpass avhengighetsskapende med sterke smertestillende. Du får ta deg en tur til legen å høre hva han har å by på. De finnes jo andre muskelavslappende midler du kan ta om du "tør", en ting er at de er avhengighetsskapende men noen av bivirkningene er jo skumle når man ser hvor vanlige de er. Anonymkode: 455cc...8e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #6 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den fikk jeg etter et benbrudd. Synes ikke virkningen lignet, egentlig. Somadril løste opp muskulaturen, mens Tramadol bare blokkerte smerten. Men mulig det er feil oppfatning, altså. Ts Anonymkode: 83332...470 Brukte selv Somadril for mange år siden og er helt enig med deg. Har selv store smerter for tiden pga ryggen (greier nesten ikke å gå) Da smertene var på det verste så fikk jeg Oxynorm på sykehuset (ble innlagt for vurdering til operasjon) mens nå bruker jeg "bare" tramadol. Hadde nok vært bedre med Somadril. Anonymkode: ac8c2...5a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #7 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, Somadril var jo muskelavslappende, de narkomane hang og slang nede i byen på den tiden det var et populært "legemiddel", var vel det som var grunnen for at de tok det av markedet og. Som regel så vil de jo helst at man klarer seg på så lite smertestillende så mulig siden det er såpass avhengighetsskapende med sterke smertestillende. Du får ta deg en tur til legen å høre hva han har å by på. De finnes jo andre muskelavslappende midler du kan ta om du "tør", en ting er at de er avhengighetsskapende men noen av bivirkningene er jo skumle når man ser hvor vanlige de er. Anonymkode: 455cc...8e6 Det var visstnok pga at det var så mange som døde etter å ha tatt overdose på de, at de ble tatt av markedet. Det var visst lett å overdosere de Anonymkode: ac8c2...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 25. mars 2023 #8 Del Skrevet 25. mars 2023 Er det muskulaturen, anbefaler jeg akupunktur. Trollmannen jeg gikk til, på 2 avtaler, ordna en nakke som jeg kronisk har hatt smerter i over 10 år som har blitt verre siste 2 årene. Siden før jul, har jeg ikke gått en dag uten smerter i hele nakken, spenningsmigrene, trykk, vondt osv, i ulike grader. Var der siste gang i start av mars, ikke hatt den type migrene og sånn. Hatt vanlig klassisk migrene, men den er heldigvis ikke sånn hyppig slik spenningsmigrenen var. Kjør på med massasje, så kopping med nåler. Bare ikke gå på en sketchy plass bak i en slum liksom, betal heller litt ekstra og få det bli gjort skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 25. mars 2023 #9 Del Skrevet 25. mars 2023 Bruker forresten Vimovo, for et par ledd i nærheten av hverandre, som omtrent gjør meg handikappet på de verste dagene. I skulderblad og armhuleområdet bak, framme, oppe, ned langs siden og inn i skulderbladet. På ei side. Vimovo er på resept. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #10 Del Skrevet 25. mars 2023 Maestro skrev (15 minutter siden): Bruker forresten Vimovo, for et par ledd i nærheten av hverandre, som omtrent gjør meg handikappet på de verste dagene. I skulderblad og armhuleområdet bak, framme, oppe, ned langs siden og inn i skulderbladet. På ei side. Vimovo er på resept. Vimovo er jo egentlig bare det samme som Naproxen da, som kan kjøpes reseptfritt på apotek. Det er ikke sterkere enn Ibux og virker nokså likt. Så om en ikke har virkning av Ibux, har en det neppe av Vimovo heller🙂 Anonymkode: 1aa6f...cb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 25. mars 2023 #11 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vimovo er jo egentlig bare det samme som Naproxen da, som kan kjøpes reseptfritt på apotek. Det er ikke sterkere enn Ibux og virker nokså likt. Så om en ikke har virkning av Ibux, har en det neppe av Vimovo heller🙂 Anonymkode: 1aa6f...cb0 Kan ikke ta ibux, pga andre medisiner. Så den vimovo, har noe i seg som skal minske fare for magesår, i tillegg gi lindring på smertene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, Somadril var jo muskelavslappende, de narkomane hang og slang nede i byen på den tiden det var et populært "legemiddel", var vel det som var grunnen for at de tok det av markedet og. Som regel så vil de jo helst at man klarer seg på så lite smertestillende så mulig siden det er såpass avhengighetsskapende med sterke smertestillende. Du får ta deg en tur til legen å høre hva han har å by på. De finnes jo andre muskelavslappende midler du kan ta om du "tør", en ting er at de er avhengighetsskapende men noen av bivirkningene er jo skumle når man ser hvor vanlige de er. Anonymkode: 455cc...8e6 Det var voldsomt negativt! Anonymkode: 5a392...aa2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #13 Del Skrevet 25. mars 2023 Lite som skriker "misbruker!" så mye som Somadril gitt, husker sååå godt den pasientkategorien som skulle ha som ha det hver gang de ble innlagt. Det hadde ingen bevist effekt på ryggsmerter, men folk elsket rusen det ga og misbrukte i mengder. Solgte veldig godt på gatehjørnet som en annen nevner, det er ikke uten grunn at det forsvant fra markedet. Har du vondt i ryggen så oppsøk fysio eller kiropraktor for hjelp. Anonymkode: cbe40...7c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #14 Del Skrevet 25. mars 2023 Det eneste Somadril bidro til var avhengighet. Glad den er borte fra markedet. Mange tragiske skjebner pga det legemidlet. Prøv heller fysikalsk behandling, og begynn å trene styrke. Anonymkode: 6576f...40e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #15 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det var voldsomt negativt! Anonymkode: 5a392...aa2 Hadde du vært nær pårørende til pillemisbrukere så hadde du nok vært like negativ. På 90-tallet så var det veldig vanlig at de tygget i seg denne dritten det er jo ikke uten grunn de tok det av markedet. Har du vært med å sett overdoser? Eller rett før de blir kvalt fordi de ikke klarer å puste... Alle skulle vært med å jobba på akutten en uke så hadde de blitt mer skeptiske til hva de putter i kroppen. AnonymBruker skrev (1 time siden): Lite som skriker "misbruker!" så mye som Somadril gitt, husker sååå godt den pasientkategorien som skulle ha som ha det hver gang de ble innlagt. Det hadde ingen bevist effekt på ryggsmerter, men folk elsket rusen det ga og misbrukte i mengder. Solgte veldig godt på gatehjørnet som en annen nevner, det er ikke uten grunn at det forsvant fra markedet. Har du vondt i ryggen så oppsøk fysio eller kiropraktor for hjelp. Anonymkode: cbe40...7c6 Ja, det var skikkelig ille. Anonymkode: 455cc...8e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #16 Del Skrevet 25. mars 2023 Jeg tok også somadril for 20-25 år siden, hadde prolaps og ekstreme smerter. En grusom medisin som jeg godt forstår ble tatt av markedet. Ryggen er avhengig av god kjernemuskulatur, og for å få det må man trene. F.eks er balansebrett daglig (man begynner i det små) veldig bra. Jeg gikk til fysio og fikk også råd om å bytte ut hodepute og madrass i tillegg til trening. Investerte i en jensen-seng som ga god støtte, og hodepute som passet godt til min kropp/liggestilling. Fikk hjelp av de som jobbet i butikken. I tillegg, d vitamin https://www.ramsayhealth.co.uk/about/latest-news/lack-of-vitamin-and-back-pain Anonymkode: 07c79...541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rebecca30 Skrevet 25. mars 2023 #17 Del Skrevet 25. mars 2023 Somadril er ikke lenger anbefalt på grunn av økt risiko for avhengighet og bivirkninger. I stedet kan andre muskelavslappende midler som Tizanidin eller Metokarbamol være et alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå