Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg vil ga veldig inn på grunnlaget for gjelden min, er situasjonen at jeg har mye gjeld i forhold til dagens lønn. Tjente mer før kan du si. Jeg har lyst å gjøre opp for meg, men nå er det på et nivå som påvirker meg psykisk, og fysisk.

Jeg har prøvd å få ting til å gå rundt. Men det gjør egentlig ikke det. Jeg lever på halvparten av det som er minstesats i forhold til namsmann. For at det skal gå opp kjøpes forbruksvarer på kreditt - og selges videre. Dumt, men ja.

Men nå kan det se ut som det er slutt. Jeg har ikke klart å betale det jeg skulle betale innen fristen, og det går til namsmann. Det er skikkelig kjipt. Jeg har prøvd å få inkasso til å utsette eller gå med på delbetaling, men det har ikke lykkes. Jeg vet hvor det går, og har snakket med arbeidsgiver som er klar over at det antakligvis kommer krav om lønnstrekk.

Det her går til shit, og derfor har jeg noen spørsmål om hva som skjer nå. 

1) I forhold til leie og minstesats, går jeg rundt 3000kr i pluss hver måned, MEN det er jo snakk om penger som ellers går til andre lån og kreditt. Om namsmann tar dette, noe han antakligvis vil gjøre, hvordan påvirker det annen gjeld jeg ikke får betalt?

2) Jeg har ikke mye til eiendeler, klart en får noe for det, men ikke mye, og ihvertfall ikke mye iforhold til grunnlegende trivsel. Har Ikea-møbler, og av verdier er det vel en TV fra 2017, Nintendo Switch, og en ps4. Er hva jeg har å gjøre utenom jobb, men det jeg er mer bekymret for, er at jeg har en bengal katt. De selges jo for en del, og jeg er redd for at katten bare sees som penger. Er på en måte "samboeren". Hva tar egentlig namsmann i pant? Kan namsmann selge dyr.

3) Er det noen begrensninger på livsoppholdsatsen? Altså skal det kun brukes på mat, eller kan det brukes på klær, spares utenom gjeld osv...

Jeg håper på gode svar. Klart jeg burde unngått det her fra start, men jeg er hvor jeg er. Vil betale hva jeg skylder, men pr. nå virker det mest sannsynlig at det må betales ned via namsmann. 

Anonymkode: 7178b...323

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får beholde katten det er jeg sikker på. Når du får varsel om utleggsforetning fra namsmannen fyll ut skjemaet og legg ved bekreftelse på boutgifter,  hvis du eventuelt går på dyr medisin,  har unger etc.. så får du livsopphold etter de satsene.  Er du enslig er livsopphold på 9758kr. Hva du gjør med de pengene bryr ikke namsmannen seg om.

Så alt overskytende etter boutgifter +livsopphold går til den kreditoren som sendt inn kravet.  Blir det da sånn at du ikke får betalt til andre kreditorer så kommer de etterhvert å gå til namsmannen, de kravene havner i kø så er det mye å mange kreditorer så får de i tur å orden dekt sitt krav.

Anonymkode: 477c4...bad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert fånyttes å komme med råd her,de fleste lar det skure å gå. 

men du skal  dokumentere og betale etter evne. 

At inkasso selskapet ikke godtar en avtale spiller ingen rolle. Du setter av penger til livsopphold og husleie. fordeler så overskuddet andelsmessig til de du skylder penger med kopi av lønnslipp og regnestykket ditt. 

Så driter du i trusler om ditt og datt fra inkasso selskapene, tvangsgrunnlaget er borte når du dokumenterer og betaler etter evne.

At de sier nei til avtale er bare for å lure deg til å ikke betale noe ,så de får sendt det til namsamm for enkel innkreving. Når det har gått til namsamnm er det gjerne for sent å betale frivillig

Anonymkode: ca964...208

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei.

Ja de kan ta katten. Det er dekningsloven som fastsetter hva som kan det kan tas utlegg i. I dekningsloven heter det at alt som kan omgjøres til penger kan det tas beslag i. Imidlertid har jeg aldri hørt at namsmannen har tatt husdyr og vidresolgt disse. Hvis namsmannen skal ta katten vil namsmannen skaffe husrom m.m til katten, inntil den er solgt.

Dette vil koste penger. Du kan sjekke med et dyrepensjonat hvor mye det koster pr døgn for en rasekatt.

Det blir også uttalt i dekningsloven at gjenstanden som skal selges må selges for et beløp som står i forhold til gjelden.

Dvs. Hvis det koster å hente katten, transportere den til et dertil egnet dyrepensjonat - + pluss kost og losji koster til sammen kr 10 000,00 og de kan forvente å få kr 3 - 5 000,00 da vil jeg påstå at dette ikke vil være forsvarlig å selge katten.

For at namsmannen skal ta katten, må namsmannen vite at du har en katt og at det er en rasekatt. Namsmannen kommer meget skjeldent hjem til folk når det er snakk om en ordinær utleggsforretning.

I den situasjonen vil det være opp til deg om du eventuelt opplyser til namsmannen at du har en rasekatt.

Du vil i forbindelse med utleggsforretningen motta et skjema hvor det spørres etter hva det kan tas utleggspant i. Fyll ut skjema, hvis/når det kommer, og legge ved kopi av utbetalingsslipper, minst 3 - tre mnd, og kvitteringer eller utskrifter fra kontoutskriften hvor du sletter all annen info på kontoutskriften, untatt det feltet soom viser husleien.

Håper dette er litt oppklarende

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Uten at jeg vil ga veldig inn på grunnlaget for gjelden min, er situasjonen at jeg har mye gjeld i forhold til dagens lønn. Tjente mer før kan du si. Jeg har lyst å gjøre opp for meg, men nå er det på et nivå som påvirker meg psykisk, og fysisk.

Jeg har prøvd å få ting til å gå rundt. Men det gjør egentlig ikke det. Jeg lever på halvparten av det som er minstesats i forhold til namsmann. For at det skal gå opp kjøpes forbruksvarer på kreditt - og selges videre. Dumt, men ja.

Men nå kan det se ut som det er slutt. Jeg har ikke klart å betale det jeg skulle betale innen fristen, og det går til namsmann. Det er skikkelig kjipt. Jeg har prøvd å få inkasso til å utsette eller gå med på delbetaling, men det har ikke lykkes. Jeg vet hvor det går, og har snakket med arbeidsgiver som er klar over at det antakligvis kommer krav om lønnstrekk.

Det her går til shit, og derfor har jeg noen spørsmål om hva som skjer nå. 

1) I forhold til leie og minstesats, går jeg rundt 3000kr i pluss hver måned, MEN det er jo snakk om penger som ellers går til andre lån og kreditt. Om namsmann tar dette, noe han antakligvis vil gjøre, hvordan påvirker det annen gjeld jeg ikke får betalt?

2) Jeg har ikke mye til eiendeler, klart en får noe for det, men ikke mye, og ihvertfall ikke mye iforhold til grunnlegende trivsel. Har Ikea-møbler, og av verdier er det vel en TV fra 2017, Nintendo Switch, og en ps4. Er hva jeg har å gjøre utenom jobb, men det jeg er mer bekymret for, er at jeg har en bengal katt. De selges jo for en del, og jeg er redd for at katten bare sees som penger. Er på en måte "samboeren". Hva tar egentlig namsmann i pant? Kan namsmann selge dyr.

3) Er det noen begrensninger på livsoppholdsatsen? Altså skal det kun brukes på mat, eller kan det brukes på klær, spares utenom gjeld osv...

Jeg håper på gode svar. Klart jeg burde unngått det her fra start, men jeg er hvor jeg er. Vil betale hva jeg skylder, men pr. nå virker det mest sannsynlig at det må betales ned via namsmann. 

Anonymkode: 7178b...323

1. Du er insolvent/konkurs. Hvis ikke du får utsettelse eller avtale må de tre tusen da fordeles andelsmessig mellom dine kreditorer. Eller så ryker det til namsmann med lønnstrekk. Vanskeligste for folk i din situasjon med betalingsvilje er gjerne å skjønne at du ikke har råd og handle deretter. 

2. Namsmann kommer ikke på døra og tar løsøre. men tar enkleste vei, lønnstrekk. Evt så ryker pantsatte verdier som bil og hus. Som det forventes at man selger for å dekke utestående når man er konkurs/insolvent . Med unntak. 

3. Livsopphold brukes på det du vil. Ingen som blander seg opp i det. Det er bare snakk om penger.Eneste kreditorer og namsmann bryr seg om er satser og ditt overskudd til å betale gjeld med

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enkelt forklart -  du skylder 10kr men har bare 5kr og to kr skal gå til mat.  Dvs. Tre kroner til overs

Inkasso selskapet: nei det godtar vi ikke og truer med rettslig inndriving hvis ikke vi får hele beløpetm 

Da har du to valg: ikke foreta deg noe og vente på rettslig inndrivelse,løsnntrekk osv og masse gebyrer.

Eller si, jeg sender de tre kronene frivillig som jeg har til overs, og de skal ikke gå til renter men til å dekke kravet, da låneavtalen uansett er oppsagt. 

videre urettmessig inndrivelse får stå for inkasso selskapets regning

AnonymBruker
Skrevet

Du får søke gjeldssanering. Du er konkurs og det blir bare verre jo lenger du lar ting gå.

Anonymkode: e29e2...d05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du får søke gjeldssanering. Du er konkurs og det blir bare verre jo lenger du lar ting gå.

Anonymkode: e29e2...d05

Gjeldssanering/gjeldsordning gis vel i hovedsak bare der det er snakk om gammel gjeld? Slik ts skriver, at hun/han har kjøpt ting på kreditt for å selge det videre og ta pengene for å få ting til å gå rundt, høres det nesten ut som relativt nylig (innenfor ett år eller to). Har lest her på KG før at gjelden må være eldre enn det for å få gjeldsordning.

Anonymkode: 45346...38c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gjeldssanering/gjeldsordning gis vel i hovedsak bare der det er snakk om gammel gjeld? Slik ts skriver, at hun/han har kjøpt ting på kreditt for å selge det videre og ta pengene for å få ting til å gå rundt, høres det nesten ut som relativt nylig (innenfor ett år eller to). Har lest her på KG før at gjelden må være eldre enn det for å få gjeldsordning.

Anonymkode: 45346...38c

Mer enn halvparten av gjelden må være eldre enn to år. Nyere gjeld eller studielån taler for lengre ordning

Være varig ute av stand, det vil si ikke kunne betale gjelden innen 10år med 10% rente etter å ha solgt bil/hus/båt/ eller annet registrert løsøre 

Er renten høyere og kreditor ikke vil komme i møte teller det også for innvilgelse av gjeldsordning. Samme hvis man har forsøkt å betale ned så godt man kan. 

Har vedkommende tatt opp ny kreditt siste 1-2år eller i forhandlingsperiodem til luksusvarer teller det negativt og anses gjerne støtende

Første bud er å hvertfall stoppe å ta opp kreditt og få oversikt 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kontaktet Nav for gjeldsveiledning og bistand til søknad med gjeldsordning. Du bør jobbe for å posisjonere deg slik at du på kortest mulig tid vil oppfylle vilkårene for gjeldsordning.

Anonymkode: 51728...8b2

Gjest Made4u
Skrevet

Du burde strengt tatt vært mer ansvarlig når du satte deg selv i denne situasjonen, klart det gir en smell å leve over evne og være fullstendig uansvarlig. Du har selv bragt deg inn i denne situasjonen og det er bare å lage en god plan for hvordan å komme ut av situasjonen og å lære av feilene du åpenbart har gjort.

Aldri vært lurt å handle ting man ikke har råd og å låne penger for å leve over evne, at det slår tilbake på deg nå burde ikke komme som noen overraskelse, du har deg selv å takke.

Er en grunn til at jeg ikke handler for penger jeg ikke har, selv liker jeg å spare meg opp til det jeg vil ha og handler heller med penger jeg har fremfor å ta opp lån på ting man aldri burde ta opp lån for å kjøpe. Strengt tatt bare boliglån folk skal kunne trenge, selv bil er noe man enkelt kan spare seg opp penger til og betale i sin helhet når man kjøper den.

Alt handler om fornuftig livsførsel, du har ikke vært fornuftig og derfor sliter du vell fortjent nå. Ordne opp heller enn å la alt forfalle slik du har gjort og trolig også fortsatt gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...