Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har partnere med herpes? Tok dere blodprøve i svangerskapet? 

Mannen har herpes, og jeg har såvidt jeg vet, ikke. Har iallefall aldri hatt noe smertefullt utbrudd som mange snakker om. 

Dette engster meg veldig, så jeg har tatt en blodprøve og venter på svar. 

Nå er jeg engstelig igjen, fordi jeg er redd jeg har fått det evt etter blodprøven, selvom den sikkert sier at jeg har det. 

Jeg overanalysere alle symptomer, og når man nærmer seg høygravid så er det litt slitsomt. Nå føler jeg innimellom at det er punktvis litt ubehag feks. Også har jeg en sprekk/ eller et søkk litt nedenfor klitoris, og jeg føler at det der var litt ubehag idag. Tenker jo da at dette sikkert er herpes, selvom dette søkket har vært der konstant i sikkert 2-3 år. (Alltid tenkt at det er et lite arr eller noe fra forrige fødsel. 

I tillegg har jeg mye nedpress, underlivet føles litt hovent og det gjør det litt vanskelig å skille syns jeg. 

Noen som vet om man kan få medisiner hvis blodprøven er positiv? Eller må man ha prøve fra et utbrudd for dette? 

Anonymkode: 8c692...9bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din om dette, da får du beste svaret 👍🏼

Anonymkode: 1082b...779

AnonymBruker
Skrevet

Enig, snakk med legen! Men, vet at hvis man har fått påvist herpes så kan man gå på betennelsesdempende medisiner noen uker/dager før termin (detaljene her må legen gi). Fortell at du er bekymret og at du lurer på mulighetene til å bli satt på medisiner før fødsel for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: f6ee4...bcb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår veldig godt at du er bekymret. Har du hørt om muligheten for ks? 

Jeg har herpes type 1 i underlivet. Har svært sjelden utbrudd, men de jeg har hatt har alltid startet med kløe og en rar følelse der som utbruddet har kommet. Denne «rare følelsen» har alltid vært sterk nok til at det ikke har vært tvil om at noe er på gang. 

Jeg vet ikke om det er mulig, men kan du spørre om å få ta blodprøve for å sjekke om du har viruset? 

Lykke til❤️

Anonymkode: b401e...466

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig, snakk med legen! Men, vet at hvis man har fått påvist herpes så kan man gå på betennelsesdempende medisiner noen uker/dager før termin (detaljene her må legen gi). Fortell at du er bekymret og at du lurer på mulighetene til å bli satt på medisiner før fødsel for å være på den sikre siden. 

Som sagt så venter jeg på svar på blodprøven nå, og jeg har dialog med både legen og jordmor ang dette. 

Mulig jeg og burde be om en sånn test nedentil, tilfelle det er herpes nå. 

Uansett er jeg så redd det skal måtte bli keisersnitt pga det☹️ Jeg vet jo heller ikke om det isåfall er primær eller sekundærutbrudd 😕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår veldig godt at du er bekymret. Har du hørt om muligheten for ks? 

Jeg har herpes type 1 i underlivet. Har svært sjelden utbrudd, men de jeg har hatt har alltid startet med kløe og en rar følelse der som utbruddet har kommet. Denne «rare følelsen» har alltid vært sterk nok til at det ikke har vært tvil om at noe er på gang. 

Jeg vet ikke om det er mulig, men kan du spørre om å få ta blodprøve for å sjekke om du har viruset? 

Lykke til❤️

Anonymkode: b401e...466

Jeg vil helst føde vaginalt, og er egentlig livredd det skal måtte bli keisersnitt pga dette ☹️☹️ 

Blodprøve er tatt, men mulig jeg skal ringe på mandag å be om en test nedentil også.. siden det er litt ubehag nå. 
Har heller ikke fått svar på blodprøven, og usikker om den evt er nok til å gi forebyggende medisiner hvis den er positiv. 

Jeg har skjønt at det er førstegangsutbrudd som er farligst, men dette aner jeg jo heller ikke.. hvis det viser seg å være herpes nå. 
Takk❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på svangerskapskontroll i dag og spurte om samme problemstilling. Jeg hadde førstegangsutbrudd av herpes type 1 for 13-14 år siden og har ikke merket noe til det på minst 5-6 år. Likevel er jeg selvsagt litt bekymret for hva som skjer hvis jeg plutselig får utbrudd igjen nå. Legen min sa for det første at det er utrolig mange som spør om dette, det er med andre ord veldig vanlig. Samtidig er det veldig liten sjanse for at det går galt. Det er kun hvis man har gjentakende utbrudd, minst en gang i året eller oftere, at man blir satt på medisiner i forkant av fødsel (da får man en kur med 3 piller daglig fra 10-14 dager før termin). Men hun sa også at hun hadde en «pragmatisk» holdning til det - sånn at hvis en pasient er veldig bekymret for utbrudd, så kan hun skrive ut medisiner da også. I mitt tilfelle er det ikke nødvendig, siden det er såpass lenge siden jeg hadde utbrudd og det ikke er noen økt risiko for utbrudd i graviditet. Men hvis jeg får symptomer, så skal jeg si fra til henne med én gang, så tester vi om det er utbrudd og tar ny vurdering på medisiner. Hvis man får utbrudd rett i forkant av fødsel, så blir det keisersnitt. Det hadde vært utrolig kjipt, men samtidig trygt å vite at det er det verste som kan skje så lenge man sier fra ved symptomer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...