Gå til innhold

Eneforsørgeres økonomiske ytelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at mange diskusjoner om samværsforeldre, eneforsørgere osv, ofte ender opp i diskusjoner angående det økonomiske aspektet. Så... hva mener dere både om HVA eneforsørgere får, og er det isåfall rettferdig?

(Nå forventer jeg litt høy temperatur, da...) ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

høy temperatur så tidlig på morran? :)

vel,jeg er alenemor,og da mener jeg alenemor;

har bare avlstning 2 uker på sommeren.ellers er det

jeg som står for allt.

jeg synes det er helt riktig at jeg får overgangsstønad.

det samme med at jeg får utvidet perioden ved å studere.

jeg får stipend og utdanningsstønad.

skulle bare mangle.syns det er helt riktig at samfunnet hjelper

folk som har blitt alene med barn etter samlivsbrudd.

vi vil vel ha velferdsstaten,eller?

det er tøft å være alene med barn.økonomisk støtte syns jeg bare

er rett og rimelig.

Skrevet

Jeg får dobbelt barnetrygd og 600 kr i bidrag.

Skrevet

Det som er vanlig er vel en ekstra barnetrygd, overgangsstønad i inntil tre år, evt. støtte til utdanning dersom man ikke har utdanning, stønad til barnetilsyn og barnebidrag. Men man mottar jo ikke alt bestandig, både støtte til utdanning, stønad til barnetilsyn (til barnet er ferdig med SFO) og overgangsstønad mottar man bare i en periode.

Nå mottar jeg en ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn og bidrag. Av dette er det bare en ekstra barnetrygd og støtte til barnetilsyn som er fra staten, bidraget kommer jo fra faren. Derfor regner jeg ikke bidraget helt for en stønad på samme måte som de andre tilskuddene, fordi han måtte bidratt til å forsørge henne om vi bodde sammen også.

Jeg mener det er rettferdig at vi mottar disse stønadene. Alternativet hadde vært at far betalte mer i bidrag, for det vi får i støtte nyter jo også han godt av siden dette trekker ned bidraget som han må betale. Om det hadde vært like riktig at far bidro til dette i stedet for staten vet jeg ikke helt, kan godt hende det.

Skrevet

Det finnes ikke ett svar på det spørsmålet. Eneforsørgere er like forskjellige som alle andre.

Skrevet

Faren til sønnen min betaler ikke bidrag, så de 600 kr jeg får i måneden er det staten som betaler

Skrevet
høy temperatur så tidlig på morran? :)

vel,jeg er alenemor,og da mener jeg alenemor;

har bare avlstning 2 uker på sommeren.ellers er det

jeg som står for allt.

jeg synes det er helt riktig at jeg får overgangsstønad.

det samme med at jeg får utvidet perioden ved å studere.

jeg får stipend og utdanningsstønad.

skulle bare mangle.syns det er helt riktig at samfunnet hjelper

folk som har blitt alene med barn etter samlivsbrudd.

vi vil vel ha velferdsstaten,eller?

det er tøft å være alene med barn.økonomisk støtte syns jeg bare

er rett og rimelig.

Men hva med å sørge for at man er økonomisk ansvarlig ( dvs at man har en utdannelse ) FØR man får barn. Det enten man er alene i utgangspunktet eller i et fast forhold? Siden det i ditt tilfelle var faren som forsørget barnet da dere var sammen, så syns jeg egentlig det er blodig urettferdig overfor de som tar seg en utdannelse eller i det minste er i en økonomisk situasjon der de vet at de kan stå på egne ben om mannen skulle gå.

Jeg er sjøl aleneforsørger og har nytt godt av de reglene så på en måte kan man vel si at jeg kaster stein i glasshus. Men INGEN tvang noen barn på meg ( og neppe dere andre heller) og det var heller ingenting som burde tilsi at jeg burde få barn da jeg gjorde.( midt i en utdanning og alene) Je har mao sluppet å ta opp studiegjeld etter jeg ble gravid og har atskillig mindre enn feks min søster som har "gjort alt etter boka". Jeg kan godt forstå at noen reagerer å syns det er blodig urettferdig.

Skrevet
Men  hva med å sørge for at  man er økonomisk ansvarlig ( dvs at  man har en utdannelse ) FØR man får barn. Det enten man er alene i utgangspunktet eller i et fast  forhold? Siden det i ditt tilfelle var faren som forsørget barnet da dere  var sammen, så syns jeg egentlig det er blodig urettferdig overfor de som tar seg en utdannelse eller i det minste er i en økonomisk situasjon der de vet at de kan stå på egne ben om mannen skulle gå.

Jeg er sjøl aleneforsørger og har nytt  godt av de reglene så på en måte  kan man vel si at jeg kaster stein  i glasshus. Men INGEN tvang noen barn på meg ( og  neppe dere andre heller) og det var heller ingenting som burde tilsi at jeg burde få barn da jeg gjorde.( midt i en utdanning og alene) Je har mao sluppet å ta opp studiegjeld etter jeg ble gravid og har atskillig mindre enn feks min søster som  har "gjort alt etter  boka".  Jeg kan godt forstå at noen reagerer å syns det er blodig urettferdig.

Jeg tror ikke mange barn hadde blitt født om man skulle sørget for at man kunne forsørge seg selv og x antall barn i x antall år alene før man turde å bli gravid. I hvert fall hadde det blitt veldig mange gamle foreldre.

Skrevet

Når moren går på overgangstønad er det kun staten og far som forsørger barnet slik jeg ser det . Overgangsstønaden er jo penger man som eneforsørger får fra staten for å passe sine egne unger. At mora ( eller den som har barnet da for å være politisk korrekt) er den som har ungene og har den daglige omsorgen er en annen sak. Den omsorgen er betinget av at andre betaler for det!

Skrevet
Men  hva med å sørge for at  man er økonomisk ansvarlig ( dvs at  man har en utdannelse ) FØR man får barn. Det enten man er alene i utgangspunktet eller i et fast  forhold? Siden det i ditt tilfelle var faren som forsørget barnet da dere  var sammen, så syns jeg egentlig det er blodig urettferdig overfor de som tar seg en utdannelse eller i det minste er i en økonomisk situasjon der de vet at de kan stå på egne ben om mannen skulle gå.

Men hva skal man gjøre da, hvis man gjorde et dumt valg og sitter der uten utdannelse, og med et barn å forsørge?

Kanskje staten vurderer det slik at det faktisk er lønnsomt å hjelpe aleneforsørgere til å få seg en utdannelse, hvis alternativet er sosialhjelp. Her er det dessuten snakk om å ta hensyn til barn, som ihvertfall ikke kan noe for situasjonen de er i.

Skrevet
Når moren går  på overgangstønad  er det kun staten og far som forsørger barnet slik jeg ser det . Overgangsstønaden er jo penger man som eneforsørger får fra staten for  å passe sine  egne  unger. At mora ( eller den  som  har  barnet da for å være politisk korrekt)  er den som har ungene og har den daglige  omsorgen er en annen sak. Den omsorgen  er betinget av at andre betaler for det!

Det trenger ikke å være helt riktig. Da min datter var liten fikk jeg litt overgangsstønad i en periode fordi jeg tjente under en viss grense. Det var noen hundrelapper i måneden. Jeg jobbet altså fullt, men fikk litt overgangsstønad i tillegg.

Skrevet
Jeg tror ikke mange barn hadde blitt født om man skulle sørget for at man kunne forsørge seg selv og x antall barn i x antall år alene før man turde å bli gravid. I hvert fall hadde det blitt veldig mange gamle foreldre.

vel det er jo nyanser mellom svart og hvitt da.

En minstemål for ansvalighet kan man da ha. Snakker ikke om at alle må ha 6 års universistetsutdanning. Men er du 20 år ( eller 35 for den saks skyld) og lever på typen så er du etter min mening ikke i stand til å forsørge deg selv etter et brudd. På en måte kan du vel si at "husmortypen" ligger særdeles dårlig an.

Skrevet
Det trenger ikke å være helt riktig. Da min datter var liten fikk jeg litt overgangsstønad i en periode fordi jeg tjente under en viss grense. Det var noen hundrelapper i måneden. Jeg jobbet altså fullt, men fikk litt overgangsstønad i tillegg.

nei ikke i tilfeller hvor man får redusert overgangsstønad ;) men je vil da tro at de fleste som mottar ddenne stønaden får den fult ut ( dvs at de ikke er i jobb)

Skrevet
vel det er jo nyanser mellom svart  og  hvitt  da.

En minstemål for ansvalighet kan  man da ha. Snakker  ikke  om at  alle  må  ha 6 års universistetsutdanning. Men er du 20 år ( eller 35 for den saks  skyld) og lever  på typen så er du etter min mening ikke i stand til å forsørge deg selv etter et brudd. På en måte kan du vel si at "husmortypen" ligger særdeles dårlig an.

Ja det er vel for så vidt sant, men det gjelder jo uavhengig om man har barn. Om man ikke har jobb og flytter fra sin mann må man jo på en eller annen måte få hjelp til de mest nødvendige utgiftene. Og det er vel for å slippe at mange eneforsørgere havner på sosialkontoret at man har stønader som overgangsstønad.

Skrevet
Men hva skal man gjøre da, hvis man gjorde et dumt valg og sitter der uten utdannelse, og med et barn å forsørge?

Kanskje staten vurderer det slik at det faktisk er lønnsomt å hjelpe aleneforsørgere til å få seg en utdannelse, hvis alternativet er sosialhjelp.  Her er det dessuten snakk om å ta hensyn til barn, som ihvertfall ikke kan noe for situasjonen de er i.

Men snu litt på flisa da ;)

Hvorfor er det min oppgave å betale for at DU har gjort et dumt valg?

Mange av oss har gjort dumme valg som har fått økonomiske konsekvenser for oss i ettertid. feks begynt på feilt studie eller bindt renta når renta var høy.

Hvorfor skal ikke disse "dumme" valgene "premieres"da?

Skrevet
Men snu litt  på flisa da  ;)

Hvorfor er det min oppgave å betale for at  DU har gjort et dumt valg?

Mange av  oss har gjort dumme valg  som har fått  økonomiske konsekvenser for oss i ettertid. feks begynt på feilt studie eller bindt renta når renta var høy.

Man kan gjøre dumme valg, eller man kan være veldig uheldig. Kanskje det var barnefaren som gjorde et "dumt" valg og fant ut at han ikke ville bli pappa likevel?

Hva er alternativet synes du, hadde det vært bedre at man måtte gå på sosialen?

Skrevet
Ja det er vel for så vidt sant, men det gjelder jo uavhengig om man har barn. Om man ikke har jobb og flytter fra sin mann må man jo på en eller annen måte få hjelp til de mest nødvendige utgiftene. Og det er vel for å slippe at mange eneforsørgere havner på sosialkontoret at man har stønader som overgangsstønad.

vel ser ikke hvorfor en husmor uten barn ikke kan være i stand til å jobbe ;)

Hjemmehjelp må da være en ypperlig jobb ;) At hun uten barn også ville være avhengig av sosialhjelp ( ihvertfall ikke mer enn svært kort tid) er jeg helt uenig i.

Skrevet
Men snu litt  på flisa da  ;)

Hvorfor er det min oppgave å betale for at  DU har gjort et dumt valg?

Mange av  oss har gjort dumme valg  som har fått  økonomiske konsekvenser for oss i ettertid. feks begynt på feilt studie eller bindt renta når renta var høy.

Hva skal skje med de som ikke har økonomi til å forsørge ungene sine, da? Er det bedre om staten tar ungene og setter mødrene på gata? Tror du det blir billigere?

Skrevet
vel ser ikke  hvorfor  en  husmor  uten  barn  ikke kan  være i stand til å jobbe ;)

Hjemmehjelp må da være en  ypperlig  jobb ;)  At hun uten  barn også ville være avhengig av sosialhjelp ( ihvertfall ikke mer enn svært kort tid) er jeg helt uenig i.

Det var i grunnen denne korte tiden jeg var mest opptatt av. Jeg har litt vanskelig for å tro at noen ønsker å være hjemmeværende over lengre tid uten at de må, men det er fordi det er helt utenkelig for meg. Ser ikke bort i fra at det er slik.

Skrevet
Man kan gjøre dumme valg, eller man kan være veldig uheldig. Kanskje det var barnefaren som gjorde et "dumt" valg og fant ut at han ikke ville bli pappa likevel?

Hva er alternativet synes du, hadde det vært bedre at man måtte gå på sosialen?

Vel hadde stønadene vært på et lavere nivå tror jeg faktisk at man hadde sluppet noen av tilfellene hvor fjortisjenter ser på det å få barn som et "levebrød". Er man i sosialsystemet så stilles det automatisk flere krav til vedkommende. Tror at viljen til å jobbe seg ut av sin egen situasjon også vil være mye høyere når man lever på "eksistensminimum".

Overgangsstønaden blir lett en sovepute da man tross alt lever ganske godt på det beløpet man får utbetalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...