Gå til innhold

Urinveisinfeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt UVI før, men har blitt obs på det nå etter jeg ble gravid siden jeg har lest at det er vanlig å få dette under svangerskapet.

Men hvordan vet jeg at jeg har en begynnende UVI? Ble oppmerksom på at det sved litt etter et dobesøk i dag morges, og ble litt bekymret. Vet jo at det gjør veldig vondt når det står på som verst, men hvilke tegn bør jeg se/kjenne etter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det kjennes ut som du må tisse hele tiden selv om det bare er to minutter siden forrige toalettbesøk og dessuten svir i urinrøret både mens du forsøker å presse ut det du tror er der og ikke minst når du endelig klarer å presse ut et par dråper, så kan du være temmelig sikker på at du har en UVI.

Sikkert dårlig forklart, men du vet det når det er der! SVÆRT ubehagelig!

Skrevet

Så hvis jeg begynner å merke at det svir etter dobesøk drikker jeg alt jeg orker med vann/væske et par dager så kan det bli mye bedre!

Skrevet

Og dessuten blir mange som får UVI i svært dårlig form. Slapp, kvalm, trøtt og uopplagt..

Skrevet
Hvis det kjennes ut som du må tisse hele tiden selv om det bare er to minutter siden forrige toalettbesøk og dessuten svir i urinrøret både mens du forsøker å presse ut det du tror er der og ikke minst når du endelig klarer å presse ut et par dråper, så kan du være temmelig sikker på at du har en UVI.

Sikkert dårlig forklart, men du vet det når det er der! SVÆRT ubehagelig!

Jeg må tisse etter ca. en halvtime, og det kommer ut litt. (Mye mer enn et par dråper) Det svir litt etterpå, ikke mens jeg er på do.

Tror dere at det er UVI? (Er gravid, og har hørt at man tisser oftere i begynnelsen.)

Skrevet

Kan jo hende det er en UVI på vei, men drikk masse og hold deg varm så kan det gå over av seg selv. Jeg var mye plaget med UVI under svangerskap og drakk vann og tranebærjuce til jeg formelig skvulpet rundt.

Skrevet

Hvis ikke du har tranebærjuice for hånden, så drikk masse appelsinjuice. Det er surt og bra for å drepe bakteriene.

Skrevet

Hvis det kjennes ut som om noen putter en spiker opp urinveien din, har du UVI. ;-) Jeg har aldri vært gravid, men har hatt mine omganger med UVI, og jeg har aldri noen symptomer før det slår ut i full blomst. (Dette kom dog fra jenta som i følge legen skulle hatt kronisk UVI i fjor, pga. bakterienivået i urinveiene. Dette er fikset nå)

Skrevet

Har hatt masse UVI både før jeg ble gravid og mens jeg var det. Før jeg ble gravid hadde jeg symptomer likt det som blir sagt her, men mens jeg var gravid fikk jeg ingen symptomer. Annet enn at det lukta sterkt - nesten som ammoniakk - da jeg tissa. Og urinen var mørk. I begynnelsen av svangerskapet er det vanlig å fly på do hele tiden, så det er ikke sikkert det er UVI uten at du har flere symptomer, men ta med en urinprøve når du skal til legen å finner dere fort ut av det.

Skrevet

Takk for svar! Det svir ikke i det hele tatt lenger, og alt er bare fint og flott! Drakk MASSE i går, og tok både c-vitaminer og tranebærtabletter. :)

Skrevet

Da jeg var gravid, og fikk uvi, fikk jeg beskjed om at gravide alltid skulle ha behandling for uvien. Det var en god grunn for dette som jeg ikke husker lengre.

Skrevet

Jeg merker ikke når jeg har UVI, jeg.. Hos meg så går jeg uvitende helt til jeg har nyrebekkenbetennelse! Og det er sinnsykt smertefullt. Så det er lurt å heller sjekke en gang for mye enn en gang for lite om du har mistanke, iallfall.

Ellers vil jeg absolutt anbefale Cran-Max som du får kjøpt på helsekost og Alliance apotek, dette er tranebærtabletter som er forbyggende for UVI og du kan ta større doser akutt for å bli kvitt det. Tablettene er ganske dyre, ca 200kr for 100stk, men de er vel verdt det.

Jeg slapp legeutgifter og antibiotika i julen fordi jeg tok akuttdosen med Cran-Max da jeg kjente begynnende smerter i nyrene og forsto at jeg hadde UVI.

Gjest ¤Escada¤
Skrevet

Hyppige toalett-besøk og svie v. vannlatinag er vel de vanligste tegnene på UVI. Men kan også kjennes som smerter over blæra el neders i ryggen v. nyrene. Ofte er d en spesiell sterk lukt man kan lukte og noen ganger blod el "grums"i urinen.. Finnes Gravi lignende test på apoteket som kan påvise dette... Har selv svært ofte UVI og kan på det varmeste anbefale deg å bruke Tranebær-kapsler (naturprodukt som en får på apotek el helsekost- ufarlig for gravide.. ;) ) for å enten bli bedre av en UVI el for å unngå d.. :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Det som jeg syns er litt vanskelig er jo at jeg aldri har hatt det tidligere - og dette med hyppige dobesøk og stikninger nederst i magen hører jo liksom med til graviditeten da, så jeg vet ikke om jeg klarer å skille på de ulike tingene. Skal til lege neste uke, da tar jeg jo urinprøve så da kan de jo sjekke det da hvis jeg fortsatt er usikker.

Skrevet

tilstanden forverrer seg gjerne fort ved UVI så det behøver jo ikke være det. Drikk masse og kle deg godt!

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Er du usikker i forhold til om du har UVI eller ikke, tar du med deg en urinprøve og leverer i luken på fastlegekontoret ditt. De tar en stix som viser om du har UVI eller ikke. Ikke gå og vent i ukesvis, det er bare dumt å drive og bekymre seg for sånnt. :)

Skrevet

Graviditet, mistanke om UVI = LEGE!

Testen tar 2 min (du tar med en urinprøve som de putter en papirbit oppi) og da vet du om du har det eller ei. Ubehandlet UVI kan bli farlig svært raskt under et svangerskap, faren for SA øker betraktelig pga bakteriefloraen i underlivet endres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...