Gå til innhold

Hudsminke fremhever rynker :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva kommer det av? Tørr hud er åpenbart, men jeg har fet/blandings hud og opplever at etter flere timer med sminke på huden så blir sminken blank og litt mer oljete men samtidig at rynker og mimikk rynker blir synligere. F eks tynne linjer rundt nesen når jeg smiler som ellers aldri er synlig og som ikke er synlig med en gang jeg legger sminken. 

Hvordan kan jeg hindre det og heller minske synligheten av rynker og linjer med sminke? Opplever det samme samme om det er flytende foundation eller mineralpudder. 

Anonymkode: 53dd3...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Plagdes også med dette uansett hva jeg brukte av base eller hudpleie, men så gikk jeg over fra foundation til CC cream fra IT cosmetics. Så meg aldri tilbake.

Anonymkode: c796d...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Setter du foundation med pudder, og så settingspray? 

Anonymkode: fb382...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig med en god base og spesielt primer til din hudtype etter du har tatt på fuktighetskrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/24/2023 at 7:30 PM, AnonymBruker said:

Hva kommer det av? Tørr hud er åpenbart, men jeg har fet/blandings hud og opplever at etter flere timer med sminke på huden så blir sminken blank og litt mer oljete men samtidig at rynker og mimikk rynker blir synligere. F eks tynne linjer rundt nesen når jeg smiler som ellers aldri er synlig og som ikke er synlig med en gang jeg legger sminken. 

Hvordan kan jeg hindre det og heller minske synligheten av rynker og linjer med sminke? Opplever det samme samme om det er flytende foundation eller mineralpudder. 

Hudpleie er viktig for å ha et godt grunnlag. Bruker du det?

Jeg har blandingshud og jeg bruker Cerave dagkrem som inneholder niancinimide og solfaktor.

Deretter har jeg en primer fra Budgie som gir fukt og en primer fra Smashbox som jeg legger i t-zonen og der jeg har litt porer. 

Når jeg legger makeup bruker jeg en makeupbørste fra it cosmetics og går deretter over med en litt fuktig makeup svamp.

Jeg bruker kun flytende foundation eller cc cream. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en hel vitenskap å velge rett type sminke til egen hud. 90% av ting på markedet vil trolig legge seg feil, men hva som passer best er ulikt fra person til person. Man må bare forsøke seg fram.

Jeg har voksen, sensitiv og kombinert hud og synes mange ting ikke fungerer.

Mac face and body er det som ser mest naturlig ut på min hud. Den legger seg ikke i linjer. Purito bb cream fungerer også bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 19.30):

Det som skjer, er at huden skiller ut olje i løpet av dagen, som blander seg med hudsminken og gjør at den oksiderer og "kaker" seg, slik at den fremhever linjer og rynker. 

Riktig hudpleie for din hudtype har, som flere nevner, betydning. Med en fet hudtype er målet å balansere talgproduksjonen uten å strippe huden for fukt. Oljefri fuktighetskrem/gel og et produkt med niacinamide kan kan være til hjelp her.

Deretter kan du forsøke en primer tilpasset din hudtype. Den glatter ut hudoverflaten, og gjør at hudsminken legger seg penere og holder bedre.

Velg en type hudsminke som er såkalt "long lasting". Disse er ofte av den mer dekkende typen, men kan legges med fuktig beautyblender for et mindre dekkende resultat 

Til slutt evt. settingpudder og -spray, så bør hudsminken din holde seg fin hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løser det ved å bruke lite hudsminke, og ha godt grunnlag under. For eksempel er BB-krem eller CC-krem bedre enn dekkende foundation for meg. Før tok jeg på pudder med børste, nå bruker jeg svamp og presser det inn i huden. 
Alltid settingspray - og den må være god. 

(Jeg er 44) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...