Gå til innhold

Kan du legge babyen ned for å sove utan/med lite støtte?  

51 stemmer

1. 1. Kan du legge baby ned for å sove utan/med lite støtte? Og kan babyen sove utan hjelp/fysisk kontakt over lengre tid?

• Ja - som regel
      18
    • Nei - veldig sjeldan/aldri
      33

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eg har ein snart 3mnd gamal baby som ikkje kan leggast ned i vogn/vugge/babynest/seng/matte også sovnar ho av seg sjølv. Ho kan heller ikkje ligge meir enn 30min utan å ligge oppå foreldre når ho først har sovna. Vi må difor alltid vugge/amme ho i søvn først, deretter legge ho ned også søv ho 30min. Sovnar ho ved amming kan ho sove 2-3t (det lengste) samanhengande oppå meg. Vognvuggar og trilletur har ingen betydning på lengda. Brukar whitenoice.

Er så misunneleg på fleire av veninner med babyar som kan ligge i vogna/vugge/golvet og sovne av seg sjølv, eller dei som kan ligge 2-3t samanhengande og sove utan hjelp. Og føler eg gjer noko feil, sidan eldstemann var likedan? 🙈

Nettene er heldigvis betre, då søv ho mellom måltida som er kvar 2-3t + ein lang soveperiode på tidlegkvelden. Blir berre litt overstimulert sjølv av å ha babyen på meg heile dagen.

Anonymkode: 47c3d...adc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ganske likt her. Vi kan legge vår 4-måneders baby for natta og da sovner hun uten støtte. Men på dagtid må hun sovne i armene til noen, hovedsakelig meg, jeg kan legge henne i vogga og da sover hun 20-30 minutter. Helsesykepleier sa det var vanlig med sånne korte lurer for de barna som trenger støtte for å sovne. Hvis vi triller tur så kan hun sove alt fra 1-3 timer, også gjerne en stund etter vi kommer hjem og vogna står i ro. Jeg synes det er helt greit å leve med, fordi hun ligger gjerne litt i babygym så jeg får litt fri. 

Anonymkode: d46f3...d44

AnonymBruker
Skrevet

Min på 5,5 mnd er som din. 90 % av tiden sover hun på meg etter amming. Hun våkner da hvis vi prøver legge henne ned. 

På natten samsover vi. Hun ammes også da gjennom natten når hun våkner. 

Anonymkode: d2615...d40

AnonymBruker
Skrevet

Har to - ingen av de har kunnet sove uten kroppskontakt verken på dag eller natt.

Eldste kunne dog trilles og sov 2-3 timer om vognen var i bevegelse. Yngste sov bare 30 min i vogn.

Man får deg ofte lettere mentalt om en aksepterer at sånn er situasjonen nå og ikke går og irriterer seg.

Anonymkode: 70eb2...115

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine kunne dette før sånn 8-10 måneder. Veldig veldig normalt. (Og det skjedde heller ikke av seg selv, men etter en lang tilvenningsperiode til å sove i sprinkelseng, med gradvis mindre støtte til å sovne til de til slutt klarte å sovne selv.)

Anonymkode: 6e7c3...601

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eg har ein snart 3mnd gamal baby som ikkje kan leggast ned i vogn/vugge/babynest/seng/matte også sovnar ho av seg sjølv. Ho kan heller ikkje ligge meir enn 30min utan å ligge oppå foreldre når ho først har sovna. Vi må difor alltid vugge/amme ho i søvn først, deretter legge ho ned også søv ho 30min. Sovnar ho ved amming kan ho sove 2-3t (det lengste) samanhengande oppå meg. Vognvuggar og trilletur har ingen betydning på lengda. Brukar whitenoice.

Er så misunneleg på fleire av veninner med babyar som kan ligge i vogna/vugge/golvet og sovne av seg sjølv, eller dei som kan ligge 2-3t samanhengande og sove utan hjelp. Og føler eg gjer noko feil, sidan eldstemann var likedan? 🙈

Nettene er heldigvis betre, då søv ho mellom måltida som er kvar 2-3t + ein lang soveperiode på tidlegkvelden. Blir berre litt overstimulert sjølv av å ha babyen på meg heile dagen.

Du gjør absolutt ingen feil. Babyer er veldig forskjellige. Mitt første barn var sånn som ditt barn. Mitt andre kan legges ned og trives med å sove alene. Jeg har ikke gjort noe forskjell på de, men de er bare veldig forskjellige typer. 

Anonymkode: 1449b...565

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør absolutt ingenting feil. Noen babyer trenger mye støtte, andre trenger ingenting. Om det er noen trøst, så lurte jeg på om jeg gjorde noe feil fordi jeg kunne legge ned babyen. Alle snakket om mammakos og hvor mye babyen trenger mammaen sin, og her stod jeg med en som ikke ville vugges eller koses i søvne. De er bare ulike :) 

Anonymkode: 75fc1...5e5

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine er ikke babyer lenger, men jeg klarte å rote meg inn i denne tråden likevel, så da kan jeg bidra med å si at jeg har hatt to ulike babyer når det kom til søvn. 

Den ene måtte hjelpes i søvn, ammet i søvn som regel, men byssing fungerte også, og som sov godt og lenge. Hadde hun først sovnet, sov hun 2-3 timer på dagtid, eller fra 19-07 på natten. Den andre var det bare å legge ned når en så at hun var trøtt, eller visste at hun burde være det, og så sovnet hun. Men hun våknet etter 30 min på dagtid, og hadde lange perioder hvor hun var våken flere timer på nattestid. 

Anonymkode: bec7b...515

AnonymBruker
Skrevet

Vår er straks et år gammel og har aldri kunnet dette 😅 Han har alltid vært avhengig av å sovne på puppen eller bli bysset. På dagtid sovner han heldigvis enkelt i vogna. Babyer er forskjellige, og det ene er like normalt som det andre 😊

Anonymkode: 57bcf...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Min sovner ved amming og sover noen ganger 30 minutter og noen ganger 3-4 timer. Jeg legger hen som regel på sofaen/senga etter at hen har sovnet slik at jeg kan bevege meg fritt og få gjort en del ting. Tror det er veldig individuelt.

Men jeg hørte nettopp noe interessant som satte ting litt i perspektiv for meg og som kanskje kan være en trøst for deg også: søvn er den eneste tingen vi bekymrer oss for at vi ødelegger for nyfødte. Vi bærer dem rundt uten å være redde for at de ikke skal lære å gå selv, mater dem uten å være redde for at de ikke skal klare å spise selv og bytter bleie på dem uten å være redde for at de ikke skal klare å gå på do selv etter hvert. Så, det går seg nok til. Babyer er bare forskjellige :) 

Anonymkode: 59e4b...632

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Svarte nei for min var lik som din når hun var rundt 3 mnd. Men hun har variert fra fødsel til nå (1 år), i perioder har hun sovet fint i lenger tid (men sjeldent mer enn 1 time) etter å ha blitt lagt ned men i lange perioder har hun kun sovet mer enn 30 minutter om hun hadde konstant kroppskontakt. 

Anonymkode: 4d97c...8f5

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, alle! ❤️ Det hjelper faktisk å høyre at andre har/har hatt det likt. Føler eg ikkje ser det i gruppa eg er i, så føler at det kun er vi som har det sånn 🙈 Må berre minne meg sjølv på at sånn er det no, det går over, og at det er eigentleg litt fint med nærhet og kos! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min baby sov kun i bæresjal på dagtid og helt inntil meg på natten til hun var 5-6 mnd. Kunne sove i armene mine på dagtid og, men da sov hun bare 20 min (mot 2-3 timer i sjalet). Det var helt jævlig da det sto på, men når jeg tenker på det nå tenker jeg mest på at jeg var heldig som fikk så masse kos og nærhet til babyen min 🥰 Man glemmer fort 😅

Anonymkode: c65f6...db0

AnonymBruker
Skrevet

Vår er snart 6 måneder, og så langt vil hun kun lure på dagtid om det er på meg. Går greit i vognen også, men sover ikke godt i egen seng på dagtid. Sover ca. 2 timer på meg for hver lur. På natten sover hun natten igjennom i egen seng, med en ammerunde som regel. Problemet vårt er at hun ikke sovner før 1-2 på natten... 😓 

Anonymkode: cc8aa...3fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...