Gå til innhold

Ja til samisk i skolen, nei til nynorsk!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sikkert fint å ha litt nynorsk, men synes det skal være en del av norsken, og at det ikke skal være egen karakter eller nynorsk på eksamen

Anonymkode: 5e8b5...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
On 3/24/2023 at 5:27 PM, AnonymBruker said:

Jeg forstår virkelig ikke poenget med at vi som har bokmål som hovedmål skal lære oss nynorsk. Jeg hadde nynorsk på ungdomsskolen og har aldri hatt bruk for det. Jeg forstår godt nynorsk tekst uten å måtte lære det på skolen. Jeg synes derimot at vi burde lært oss samisk! Tanker?

Anonymkode: 3392d...072

Er heilt einig i meir kunnskap om samisk (og kvensk) språk og kultur. 

Men for å få til det ønsker du å ta frå barn i nynorsk-kommunar det skriftspråket som er naturleg for dei? 

Vi skal altså fortsette med å ta frå delar av befolkninga sitt språk, slik at austlendingar slipp å ha nynorsk? 

🙄

Anonymkode: 334f4...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

99% trenger hverken samisk eller nynorsk. Det er å kaste bort verdifull tid som kunne vært brukt til noe fornuftig

Anonymkode: 28de4...024

Meir enn 1% bur i nynorsk-kommunar eller har samisk opphav. Klart det er feil at 99% ikkje treng det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og difor lyt ein styrkje bruken av nynorsk retteleg.

Anonymkode: 69b1c...a88

Der er jeg helt uenig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er heilt einig i meir kunnskap om samisk (og kvensk) språk og kultur. 

Men for å få til det ønsker du å ta frå barn i nynorsk-kommunar det skriftspråket som er naturleg for dei? 

Vi skal altså fortsette med å ta frå delar av befolkninga sitt språk, slik at austlendingar slipp å ha nynorsk? 

🙄

Nei, det jeg mener er at for de av oss som har bokmål som hovedmål bør det ikke være nødvendig med nynorsk som sidemål. Ja, vi bør se på nynorske tekster og ha en viss kunnskap om nynorsk som vi kan lære i norsken, men utover det ser jeg ikke nødvendigheten. Da synes jeg nynorsk bør bli et valgfag, det bør også samisk bli. 

For de som har nynorsk som hovedmål kan jo fortsette med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ruffen29 skrev (20 timer siden):

Nei takk til begge deler. Helt bortreist at nynorsk skal være obligatorisk og i tillegg kunne trekke ned snittet. 

Eller folk kan jobbe seriøst så drar det ikke ned noe snitt .Når det er slik motvilje mot nynorsk så er det bare trass som gjør at mange ikke VIL få det til. For da har de noe å klage over etterpå. 

Anonymkode: 496d1...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eller folk kan jobbe seriøst så drar det ikke ned noe snitt .Når det er slik motvilje mot nynorsk så er det bare trass som gjør at mange ikke VIL få det til. For da har de noe å klage over etterpå. 

Anonymkode: 496d1...609

Var en lettvint kommentar å komme med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 18.34):

Der er jeg helt uenig med deg. 

Det kan bero på manglande forståing for viktigheita åt språket.

Anonymkode: 69b1c...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...