AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #21 Del Skrevet 24. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Om vi skal ta bort ei målform så får det bli bokmål. Anonymkode: d13bd...2d2 Som majoriteten bruker? Høres fornuftig ut. Anonymkode: 3392d...072 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #22 Del Skrevet 24. mars 2023 Hva søren skal vi med samisk? Anonymkode: b6856...653 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #23 Del Skrevet 24. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Kvifor stille opp desse mot einanna? Dårlig gjort, ts! Anonymkode: 0ad16...06b Ja, mulig det. Men sidemål og samisk bør kanskje bli et valgfag. 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har aldri havnet i en situasjon som krevde forståelse og ferdigheter i samisk språk. Jeg har derimot havnet i flere situasjoner hvor nynorsk har vært essensielt å kunne for å få og utføre jobben. Anonymkode: 64de7...b2f Jeg har bodd på Voss hvor nynorsk er viktig og det forstår jeg, det er deres hovedmål. Jeg får epost på nynorsk og jeg svarer på bokmål, på liklinje som jeg skriver bokmål til noen og de svarer på nynorsk - det er helt i orden. Vi bør selvfølgelig se på nynorsk/bokmål tekster i undervisningen, men å ha sidemål forstår jeg ikke poenget med. Jeg husker læreren sa "hvis man får et brev på nynorsk, då må man svare på nynorsk" sånn er det ikke i dagens samfunn lenger. Jeg har aldri opplevd at jeg må bruke nynorsk i jobbsammenheng om jeg har bodd på Voss, Bergen eller Oslo annet at jeg må forstå det som står skrevet. Anonymkode: 3392d...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. mars 2023 #24 Del Skrevet 24. mars 2023 Samisk er ikke ett språk, men flere. I Norge brukes i alle fall tre. Selv om nordsamisk er det største, er det jo geografisk variasjon. Folk som ikke er samer, får dessuten aldri bruk for samisk, med mindre de er veldig spesielt interesserte, og da kan de lære seg det på andre måter. Ingen grunn til å dra hele skolen gjennom dette. Ser heller ikke hvor ressursene skal komme fra? Synes det er helt greit med både bokmål og nynorsk, sistnevnte blir en del brukt både i medier og i det offentlige, så det er absolutt nyttig å forstå det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. mars 2023 #25 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, mulig det. Men sidemål og samisk bør kanskje bli et valgfag. Jeg har bodd på Voss hvor nynorsk er viktig og det forstår jeg, det er deres hovedmål. Jeg får epost på nynorsk og jeg svarer på bokmål, på liklinje som jeg skriver bokmål til noen og de svarer på nynorsk - det er helt i orden. Vi bør selvfølgelig se på nynorsk/bokmål tekster i undervisningen, men å ha sidemål forstår jeg ikke poenget med. Jeg husker læreren sa "hvis man får et brev på nynorsk, då må man svare på nynorsk" sånn er det ikke i dagens samfunn lenger. Jeg har aldri opplevd at jeg må bruke nynorsk i jobbsammenheng om jeg har bodd på Voss, Bergen eller Oslo annet at jeg må forstå det som står skrevet. Anonymkode: 3392d...072 Jo, det er det. Du er uhøflig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #26 Del Skrevet 24. mars 2023 Vel nynorsk har tross alt flere brukere enn samisk. Anonymkode: 427e7...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anocopy Skrevet 24. mars 2023 #27 Del Skrevet 24. mars 2023 7 minutter siden, Anonymus Notarius said: Jo, det er det. Du er uhøflig. Vil heller si det er uhøflig å prøve å tvinge motparten til å bruke et annet skriftspråk. Jeg kommer aldri til å svare på nynorsk. Heldigvis er det et døende skriftspråk, så jeg vil jo møte på det sjeldnere og sjeldnere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #28 Del Skrevet 24. mars 2023 8 minutter siden, Anonymus Notarius said: Jo, det er det. Du er uhøflig. Nei, ikke i dagens samfunn. Hvis jeg skriver et brev på bokmål eller epost så har det hendt at jeg får svar på nynorsk - og det er helt greit. Anonymkode: 3392d...072 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #29 Del Skrevet 24. mars 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Vel nynorsk har tross alt flere brukere enn samisk. Anonymkode: 427e7...9e8 Ja, men det burde bli et valgfag ikke et sidemål Anonymkode: 3392d...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #30 Del Skrevet 24. mars 2023 Nynorsk er et konstruert språk. Uavhengig av hva nynorsk tilhengerne sier. Den er et sammensurium av norske dialekter, ingen prater nynorsk. Bokmål er vårt språk uavhengige av at det er influert av det danske. Anonymkode: 3392d...072 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #31 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bokmål er vårt språk uavhengige av at det er influert av det danske Bokmål er ikke influert av det danske, det er ren dansk som de fornorsket. Anonymkode: e353a...79e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #32 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ja, mulig det. Men sidemål og samisk bør kanskje bli et valgfag. Jeg har bodd på Voss hvor nynorsk er viktig og det forstår jeg, det er deres hovedmål. Jeg får epost på nynorsk og jeg svarer på bokmål, på liklinje som jeg skriver bokmål til noen og de svarer på nynorsk - det er helt i orden. Vi bør selvfølgelig se på nynorsk/bokmål tekster i undervisningen, men å ha sidemål forstår jeg ikke poenget med. Jeg husker læreren sa "hvis man får et brev på nynorsk, då må man svare på nynorsk" sånn er det ikke i dagens samfunn lenger. Jeg har aldri opplevd at jeg må bruke nynorsk i jobbsammenheng om jeg har bodd på Voss, Bergen eller Oslo annet at jeg må forstå det som står skrevet. Anonymkode: 3392d...072 Det er ikke alle som godtar å ikke få svar på nynorsk når det er hovedmålet deres. Og de har krav på svar på eget mål. Jeg er av de som kunne stått hardt på krava der. Anonymkode: 496d1...609 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #33 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ja, men det burde bli et valgfag ikke et sidemål Anonymkode: 3392d...072 SÅ lenge Norge har to målformer skjer ikke det, heldigvis. Da kommer det til å blli mange nynorskfolk som krever sin rett for de har like mye rett på sin egen målform. Anonymkode: 496d1...609 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #34 Del Skrevet 25. mars 2023 Hva i all verden skal de fleste med samisk? Vil heller da ha ett fremmedspråk til. Anonymkode: 90cbb...0be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #35 Del Skrevet 25. mars 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke alle som godtar å ikke få svar på nynorsk når det er hovedmålet deres. Og de har krav på svar på eget mål. Jeg er av de som kunne stått hardt på krava der. Anonymkode: 496d1...609 Da må du ha en spesiell type stilling i stat, fylke eller kommune hvor du må besvare henvendelser. Anonymkode: 3392d...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #36 Del Skrevet 25. mars 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: SÅ lenge Norge har to målformer skjer ikke det, heldigvis. Da kommer det til å blli mange nynorskfolk som krever sin rett for de har like mye rett på sin egen målform. Anonymkode: 496d1...609 Ja, men de får jo gjerne ha sitt mål som hovedmål, men vi som har bokmål som hovedmål trenger ikke å ha nynorsk. Anonymkode: 3392d...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #37 Del Skrevet 25. mars 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Bokmål er ikke influert av det danske, det er ren dansk som de fornorsket. Anonymkode: e353a...79e Og det er helt greit for det er en del av vår kultur. Nynorsk er konstruert. Anonymkode: 3392d...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #38 Del Skrevet 25. mars 2023 Jeg forstår ikke at vi skal ha verken nynorsk eller samisk. Der er under 20 000 mennesker oppført i sametingets manntall. Det er færre enn de 33 største tettstedene/byene i Norge. Den 34. største er Alta…. Er ganske drittlei av alt samisk som skal pushes. Føles som hele 10. trinns Kunst og Håndverk for sønnen har f.eks vært om samiske ting…. Nynorsk, bor på Østlandet og har i hele mitt yrkesliv i staten ikke hatt noe bruk for nynorsk. Har kommunen valgt nynorsk så kan de ha det, så kan alle andre kommuner fortsette prioriteringen med å skrive på et språk som gjør kommunikasjon enklere. Anonymkode: d5fd3...7cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #39 Del Skrevet 25. mars 2023 Enig! Nonorsk burde være valgfag, og sammen med samisk og tegnspråk - så kan man velge. Bare noen få prosenter av befolkninga som bruker nynorsk, og de dør snart ut. Anonymkode: 4e2a1...9c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruffen29 Skrevet 25. mars 2023 #40 Del Skrevet 25. mars 2023 Nei takk til begge deler. Helt bortreist at nynorsk skal være obligatorisk og i tillegg kunne trekke ned snittet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå