Gå til innhold

Ja til samisk i skolen, nei til nynorsk!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg forstår virkelig ikke poenget med at vi som har bokmål som hovedmål skal lære oss nynorsk. Jeg hadde nynorsk på ungdomsskolen og har aldri hatt bruk for det. Jeg forstår godt nynorsk tekst uten å måtte lære det på skolen. Jeg synes derimot at vi burde lært oss samisk! Tanker?

Anonymkode: 3392d...072

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helst tegnspråk før nynorsk. Men samisk er bedre enn nynorsk.

Anonymkode: bb845...970

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg først måtte nynorsk på barneskolen så var det mye jeg ikke skjønte, og jeg tror flere er enig der. Det er tungt å lese hvis man ikke har vært borti det før. Det er en god del som har nynorsk som hovedmål, og da er det viktig at vi enkelt kan forstå det og at det ikke krever mye av oss. Noen brev fra det offentlige blir sendt ut på nynorsk blant annet. Samtidig er det en del av norsk kulturarv, som jeg syns vi burde verne om.

Samisk kommer vi til å møte mye sjeldnere enn nynorsk, så at alle skal lære seg samisk uten samisk bakgrunn ser jeg ikke behov for. Og det finnes dessuten flere samiske språk, så da kommer det en diskusjon der også om hvilket samisk språk man skal lære seg. "Jeg ser virkelig ikke poenget med at vi som bor i et sørsamisk område skal lære oss nordsamisk", og vipps så har man nesten den samme debatten. Samisk er betydelig vanskeligere å lære enn nynorsk, da det både er muntlig og skriftlig og betydelig mer forskjellig enn nynorsk/bokmål. Noen av de samiske språkene har også andre vokaler og konsonanter. Vi trenger ikke flere språk inn i skolen. På skolen lærer barn og ungdom allerede norsk, engelsk og et valgfritt fremmedspråk. Samisk som et valgalternativ når det kommer til fremmedspråksopplæringen kunne kanskje vært noe. Helst styrke den samiske språkopplæringen for de som har krav på det. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eg sler eit slag for nynorsken. Den er umåteleg viktig og høyrer til i sjela hjå folket.

Ein skal ikkje kimse av denne vyrdsame målforma åt Åsen.

Anonymkode: 69b1c...a88

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg forstår virkelig ikke poenget med at vi som har bokmål som hovedmål skal lære oss nynorsk. Jeg hadde nynorsk på ungdomsskolen og har aldri hatt bruk for det. Jeg forstår godt nynorsk tekst uten å måtte lære det på skolen. Jeg synes derimot at vi burde lært oss samisk! Tanker?

Jatta jatta.....neiidaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gir ikke mening, man har større sjanse for å få bruk for nynorsk enn samisk. Samisk er heller ikke en av målformene i Norge. Tegnspråk kan være valgfag, ellers er det få som får bruk for det og. 

Nynorskhatere finner på så mye rart. 

Anonymkode: 496d1...609

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er norsklærer, og merker jeg sliter litt med å forsvare ovenfor elevene at de må kunne skrive nynorsk. Nynorsk er en del av Norge og det norske språket, men jeg ser ikke behovet for at alle skal kunne skrive det. Selvfølgelig skal de lese tekster på nynorsk, og kjenne til historien og hva som skiller det fra nynorsk. Jeg tenker det hadde vært mer fornuftig å lære tegnespråk, eventuelt mer samisk. 

Anonymkode: caa10...3b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er norsklærer, og merker jeg sliter litt med å forsvare ovenfor elevene at de må kunne skrive nynorsk. Nynorsk er en del av Norge og det norske språket, men jeg ser ikke behovet for at alle skal kunne skrive det. Selvfølgelig skal de lese tekster på nynorsk, og kjenne til historien og hva som skiller det fra nynorsk. Jeg tenker det hadde vært mer fornuftig å lære tegnespråk, eventuelt mer samisk. 

Anonymkode: caa10...3b3

Helt enig. Vi bør kunne lese og forstå nynorsk, men vi trenger virkelig ikke å kunne skrive nynorsk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om vi skal ta bort ei målform så får det bli bokmål.

Anonymkode: d13bd...2d2

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tullete å lære seg en annen type norsk som er nesten helt lik den andre norsken (uavhengig om man har nynorsk eller bokmål som sidemål).

Men å skulle lære befolkningen samisk er fullstendig idioti. Det er et språk man over hodet ikke har bruk for.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heilt einig! Vi treng ikkje bokmål. Kan lære samisk i staden 😊

Anonymkode: 451a6...a59

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om vi skal ta bort ei målform så får det bli bokmål.

Anonymkode: d13bd...2d2

Gud bedre meg, da er det ikke håp for riktig grammatikk, rettskriving og tegnsetting i kommentarfeltene i fremtiden heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvifor stille opp desse mot einanna? Dårlig gjort, ts!

Anonymkode: 0ad16...06b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dropp sidemål.

Det er faktisk en god del som har nynorsk som hovedmål.

Anonymkode: 64f5f...bc0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Bokmål er på vei mot ødeleggelse pga nyord og engelsk innblanding. Nynorsken virker mer ekte og ren som skriftspråk.  Det er bare min oppfatning. Ja til begge målformer. Samisk er vel ikke aktuelt sør for Troms og Finnmark.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har aldri havnet i en situasjon som krevde forståelse og ferdigheter i samisk språk. Jeg har derimot havnet i flere situasjoner hvor nynorsk har vært essensielt å kunne for å få og utføre jobben.

Anonymkode: 64de7...b2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til begge. Å desperat tviholde på sånne minoritetsgreier er helt håpløst. Nordmenn sør for Nordland har absolutt null forhold til samisk og ærlig talt null grunn til å lære det. 

Samme med nynorsk. Helt tåpelig at alle skal måtte lære det når kun 10%~ egentlig bruker det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for tegnspråk.  Det er mye mer nyttig for de du skal kommunisere med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Anocopy skrev (15 minutter siden):

Nei til begge. Å desperat tviholde på sånne minoritetsgreier er helt håpløst. Nordmenn sør for Nordland har absolutt null forhold til samisk og ærlig talt null grunn til å lære det. 

Samme med nynorsk. Helt tåpelig at alle skal måtte lære det når kun 10%~ egentlig bruker det. 

Den geografiske utbredelsen av nynorsk er likevel stor i Sør-Norge, selv om det bor flest mennesker på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...